Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Adriana »

tja, jullie hebben een geweldige kat - alleen de match is niet geweldig.
menigeen zou daar jaloers op zijn: intelligent, ondernemend, vrolijk, actief. hij is lichamelijk wel gezond? lijkt een beetje adhd maar dat zijn waarsch zijn jonge wilde haren..
als je eerlijk bent dan zijn jullie alleen thuis om te slapen en een paar uurtjes s' avonds en missch uurtje 's morgens.
intussen is jullie katerbeest aan zichzelf overgeleverd en gaat op expeditie en daarbij sneuvelt af en toe wat, want er staat wel eens iets in de weg..
en jullie relatie tot de kater bestaat uit verbieden en straffen. wees blij dat jullie kater dit tot dusver nog niet heeft beantwoord met protestplassen of ander ongewenst/dwars (ik bedoel 'reactie') -gedrag, maar wat niet is kan nog komen..

wees eens eerlijk en besef wat je dit dier aandoet.
min of meer op tijd voeren is echt niet genoeg. tot dusver vind je het vervelend wat hij jullie aandoet, maar hij heeft hier toch niet voor gekozen?
en als alle suggesties van ons niet uitvoerbaar zijn, dan lijkt het me sportief om hem op korte termijn elders kans op een gelukkig katerleven te geven, waar ie helemaal zichzelf kan zijn en af en toe uit zijn bol kan gaan.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door loek »

Hallo Aphrodite

Ik heb ook wel een beetje zo'n kat (Diesel) . En woon ook 2 hoog in een huurhuis. En ik ga deze zomer wel mijn balkon afzetten ook al is het een huurhuis. Ik heb er nog 1 die heel anders is van karakter (Muis) Ik zat laatst nog te denken: als ik twee 'Diesels' had gehad dan had ik zwaar getwijfelt of ik het wel goed deed. En was ik ook behoorlijk gek geworden. Nu houd het elkaar wel in belans, en ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak dubbele gevoelens heb bij Diesels 'streken'. Ik kan af en toe denken: AH NEEE! (als hij weer eens een glas om heeft getikt, of me te snel af is, en een boterham van bord gapt, of op het aanrecht zit en er iets af gooit of opeet etc.) Maar ergens kan ik daar dan ook wel om lachen. (het is zo'n heerlijk boevig ding die Diesel)

Als ik jou zo hoor heb jij het 'AH NEE' gevoel wel, maar kun je er niet (meer) om lachen. En dan wordt het een lastige.......

Ik heb sommige dingen ook gewoon los gelaten, en sommige dingen voorkom ik. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds geen plant of bloemen in huis staan (ja 1 grote plant waar dan ook om de zoveel tijd wat zand uit wordt gegraven) (wil ik nog wel een keer een 'projectje' van maken om diesel af te leren dat allemaal om te gooien).
Ik weet niet of je een dichte of open keuken hebt? Ik en dichte, dus da's wel een voordeeel in dit geval. Ik heb eerst de klink van de keukendeur omhoog gezet en toen Diesel dat alleen maar een extra leuke uitdaging vond ;-) heb ik schuifsloten op die deur gezet.
Ik rook altijd in de keuken, en dan mogen ze mee naar de keuken. (wilde ik eerst ook niet maar ja ook maar los gelaten op een gegeven moment hoor) Ik wordt dan helemaal gek van Diesel die steeds op het aanrecht springt en/ of zijn kop in de vuilnisbak stopt/ vuilnisbak omgooit etc. Soms zet ik hem ook wel uit de keuken dan hoor....effe rust (maar niet echt voor straf...want dat snapt hij volgens mij toch niet...gewoon op een rustige manier dus ook). Maar ja ik denk dan wel bij mezelf: ik heb daar ook interessante dingen staan op dat aanrecht.
Als ik jou zo hoor, jullie ook! Dus zorg dat je altijd je rotzooi opruimt en het aanrecht wordt al een stuk minder leuk. (doe ik dus ook niet he ;-) maar dan vind ik het een beetje mijn eigen schuld.

En tja het is opvoeding maar ook zeker karakter van een kat. Muis zit NOOIT op het aanrecht, gooit nooit bewust iets om etc etc.. En als ze bijv. komt snuffelen aan mijn eten en ik zeg rustig: 'Muis nee' dan rent ze al weg. Als ik dat bij Diesel doe dan lacht hij me bij wijze van spreken uit ;-)

Ik denk trouwens dat als Diesel, Muis niet had gehad dat hij dan ook nog veel erger was geweest. Hij kan nu ook nog heel veel energie kwijt op Muis.

En verder is spelen heel belangrijk denk ik. En naar mijn gevoel, ook echt even lekker rennen, dus niet vanaf de luie stoel met zo'n hengel zitten. (wat ik ook nog weleens doe voor erbij) maar ik ren voornamelijk door het huis met een touwtje achter me aan...en Diesel en Muis daar achteraan. (vind mijn onderbuurman leuk haha) En uitvinden wat hij leuk vind. Als hij na 5 min. die hengel niet meer leuk vind dan vind hij dan blijkbaar niet zo'n leuk speeltje...of je doet er niet zo'n leuke dingen mee......(wat hij dan dus leuk vind he...betekend niet dat je niet je best doet! Maar ja katten hebben zo hun eigen mening ;-))

Nou ik hoop dat jullie er met z'n drieen uitkomen! En dan je hier misschien iets aan hebt.
Oja wat ik me nog afvroeg: wat voor kat is het? (is het een raskat? Zo ja welk ras)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Aphrodite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2009 16:49

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Aphrodite »

Het is gewoon hartverscheurend
en ik ben nog niet eens een kattenpersoon!!
maar omdat hij nergens terecht kon, heb ik hem opgevangen :(

Jullie hebben allemaal gelijk...
zeker en vast, het beestje kan hier gewoon zijn ding niet doen...
het is hier te klein om rond te rennen,
wij hebben niet de tijd om altijd direct alles af te wassen,
wij werken fulltime, en gaan soms in het weekend weg, (zoals veel mensen denk ik dan zo)
Hij heeft enkel 35 vierkante meter om zich op uit te leven...
ik begrijp dat zeker wel
maar het is ZO moeilijk !!!!! :(

het is geen raskat, een gewoon straatkat denk ik?
zwart met een wit kinnetje, witte pootjes en een wit buikje, echt een supermooi beest, heeft enkel een knikje in zijn staart
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Cari »

Natuurlijk is het moeilijk :-( ! Als je er te makkelijk overheen zou stappen, zou een veeg teken zijn :???: .
Je moet het herplaatsen ook niet zien als 'in de steek laten' of 'gefaald hebben' of wat dan ook in die richting, maar als het geven van een kans op een voor hem veel fijner leven. Het getuigt in dit geval van liefde voor de kat en het erkennen van zijn behoeftes. Jullie kunnen daar op dit moment niet aan voldoen, dat is verder niemands fout. Ik zou het heel wijs en dapper van jullie vinden als je een ander thuis voor hem zoekt :kissykissy:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Aphrodite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2009 16:49

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Aphrodite »

En nu begin ik zelf weer te twijfelen van "eigl is het zo erg toch nog niet? het is toch niet zo erg dat hem zaken kapot doet etc" ... gewoon, nu ligt die snoezig te slapen he!
dit is zo moeilijk... en zeker omdat ik die beslissing alleen moet dragen, ik weet mij gewoon geen raad meer
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Adriana »

kop op!

probeer op een rijtje te zetten wat jullie felix-tiepje echt fout heeft gedaan,
en hoeveel van jouw boodschap emotie en kortdurende irritatie was,
en wat jullie hem wèl kunnen bieden tussen nu en de komende twee jaar,
en wat jullie hem na die twee jaar kunnen bieden..
hij zal met de jaren missch wel wat rustiger worden maar dat is voor hem geen oplossing voor de huidige situatie,
(en bedenk, als/als jullie ooit aan kinderen beginnen dan moet je je hele leven ook omgooien .......)

vaak krijgen we dit soort situaties hier gemeld als katers inmiddels mensen aanvliegen of overal ongewenst plassen of ander protest-gedrag.
en of we bij wijze van spreken maar even met tips willen komen om het op te lossen en bij jullie is het nog niet zo ver.
fidele felix!

kun je vogels voeren en kan hij naar buiten kijken? kijk bij Zooplus naar de wat ingewikkelder speeltjes, de rood/gele draaimolen bijvoorbeeld
en speeltjes waar je kattenbrokjes in kunt stoppen en waarvoor hij moeite moet doen om ze te bemachtigen.
jullie situatie lijkt een beetje op een dierentuin-probleem, daar moeten ze dieren - in voortdurende strijd tegen de verveling -
ook proberen bezig te houden. dus eten verstoppen of moeilijker beschikbaar maken/geen hapklare brokken..
waarom moet je die beslissing alleen dragen? ben jij de enige die klaagt?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Aphrodite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2009 16:49

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Aphrodite »

vaak krijgen we dit soort situaties hier gemeld als katers inmiddels mensen aanvliegen of overal ongewenst plassen of ander protest-gedrag.
en of we bij wijze van spreken maar even met tips willen komen om het op te lossen en bij jullie is het nog niet zo ver.
fidele felix!

Wat bedoel je hiermee?

Ik heb ondertussen zo'n speeltje voor zijn eten he, dus ik geef hem geen eten meer in een kommetje, enkel in zo'n speelballetje, het heeft geen zin, hij is alles direct beu

Kinderen is volgens mij nog altijd niet hetzelfde als een kat ... een kind verstaat het na een tijdje wel! en das echt niet te vergelijken vind ik!

Hij kan naar buiten kijken, das zelfs soms zielig hoe hij aan de deur zit te kijken ocharme
Ik ben akkoord met het dierentuin fenomeen en daarom vind ik dat zo erg! ik kan hem dat gewoon niet bieden denk ik.

waarom? Omdat mijn vriend ervan uit gaat: "jij hebt het beslist om hem in huis te halen, dus jij beslist nu ook"... voor hem speelt het geen rol.. maar langs de andere kant, knuffelt die ermee etc..
De kat ziet mij ook niet staan! hij komt niet meer bij mij liggen, soms komt die is snuffelen..
wil ik hem aaien, valt die me aan
...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Adriana »

ik bedoelde: hebben jullie ruimte in jullie leven voor een kat?
nog afgezien van die 35 vierkante meter leefruimte.. die jullie met zijn drieën delen

ooit gehoord van aandacht trekken en allerlei dwarse fases bij kleuters, peuters?
eten de kamer in gooien, stoeltjes omver, borden van tafel, gillen in de supermarkt? .........

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 64&t=19282

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 60&t=19230
opkikker heeft haar/zijn berichten gewist, was zeer ten einde raad, de situatie daar was behoorlijk uit de hand gelopen en deze kater viel mensen aan.

situaties kunnen totaal ontsporen en hebben vaak veel te lang voortgeduurd. deze draadjes waren snel te vinden en er zijn er veel meer.
katten die in gordijnen hangen, die bijten, beddengoed natplassen, die zichzelf kapot wassen en veel van dat gedrag is terug te voeren naar negeren en verveling.
en ik begrijp nu dat je hem niet meer kunt aaien en dat hij je aanvalt. of wil hij spelen met je hand?

nogmaals, het is geen kritiek. ik probeer alleen vanuit het dier uit te leggen dat daar ook recht is op een volwaardig leven.

en als de beslissing alleen bij jou ligt, dan is het overzichtelijk.
dan hoef alleen jij een goeie afweging te maken, optellen en aftrekken, streep eronder en dan zien wat de uitkomst is.
en het is het eén of het ander,
een 'beetje' kiezen kun je niet en dit vrolijke tiepje is binnen de kortste keren via de bemiddeling van asielmedewerk(st)ers opnieuw geplaatst hoor! :grin:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Aphrodite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2009 16:49

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Aphrodite »

Ja zo erg is het nu ook niet dat ik hem een spuitje etc wil geven!
Ik heb redelijk veel om tips gevraagd, ook aan de dierenarts, maar ze willen gewoon niet helpen...
ik ervaar het zeker niet als kritiek!

Dus eigl wil jij ook zeggen dat het mss best is om hem ergens naar toe te doen? waar hij een ander kameraadje heeft of plaats naar buiten toe?

Misschien gaat het inderdaad niet voor ons, want binnekort gaan wij ook bouwen. dan zit het poesje helemaal alleen vermoed ik!
Het is gewoon niet gemakkelijk omdat je geen dier in huis haalt om dan weer weg te doen
langs de andere kant, ik heb het 6 maanden volgehouden en in die 6 maand heb ik veel gezegd "dit is het niet, het gaat me niet,"...
mss is het inderdaad de moment, maar ik vind in een relatie dat je met 2 erover beslist
ach ja!
Als hij zoals nu zo snoezig slaapt, is het zeker moeilijk
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Cari »

Mijn vriend wilt het blijven volhouden, voor mij is hij de grens al lang voorbij. Alhoewel ik hem zeker zal missen en het pijn zal doen om hem weg te doen. Maar als mijn vriend er niet achter staat, probeer ik ook nog moeite te doen.
waarom? Omdat mijn vriend ervan uit gaat: "jij hebt het beslist om hem in huis te halen, dus jij beslist nu ook"... voor hem speelt het geen rol.. maar langs de andere kant, knuffelt die ermee etc..
Wat is 't nu :???: ?
in die 6 maand heb ik veel gezegd "dit is het niet, het gaat me niet,"...
Dat gaat echt niet meer beter worden. Je kan niet van hem verwachten dat hij verandert, hij is die hij is.
Als hij zoals nu zo snoezig slaapt, is het zeker moeilijk
Als je je kat 't liefst snoezig ziet slapen, zou een ouder stel katten prima bij jullie passen. Een stel dat elkaar kent, rustig is en niet veel meer eist dan een rustig plekje, af en toe een knuffel en elkaar. Voor zo'n koppeltje is jullie appartement ruim genoeg. Er zal niets meer vernield worden, ze zullen nooit alleen zijn en jullie kunnen van elkaar genieten. Als je zo'n stel uit het asiel zou halen, geeft dat een heel goed gevoel en zulke katten zouden bij jullie ook gelukkig kunnen zijn. Je huidige kat is dat niet en gaat dat op deze manier ook niet worden. Geen enkel gekocht speeltje zal hem blijven boeien. Deze kat heeft een dynamische omgeving nodig, een omgeving waar altijd wel iets gebeurt en steeds nieuwe dingen te ontdekken zijn. Een baasje dat geniet van zijn streken en trots op hem is. Hoe eerder je besluit de kat te herplaatsen, hoe beter zijn kansen zijn om snel een nieuw baasje te vinden. Je hebt hem onderdak gegeven toen hij dat nodig had. Nu heeft hij iets anders nodig en ook dat kan je hem geven. Dat is toch fantastisch? Het is niet zielig hem weg te doen, het is zielig hem te houden.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Kattenbella »

Ik heb dit ook gelezen en ik sluit mij aan bij Cari. Ik heb hier een huis vol katten. Zelfs de beetje oudere katten kaunnen eigenwijs blijven, maar een kleintje van een half jaar stunt je de haren van het hoofd.

Veel wijsheid met jullie beslissing
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Umimeis »

Aphrodite schreef:Als je op het 2de woont niet denk ik he
ik heb wel een terras maar als die eraf valt, dat is 6 meter hoog!

Wel ik speel met hem! ik speel met zo'n hengeltje etc, maar het heeft allemaal geen zin
ik kan hem niks afleren :(
Dat ligt eraan. Ik woon ook in een etagewoning/duplexwoning of portiekwoning, hoe je het ook noemt. Mijn gallerij is buiten. Mijn katten komen via de schutting vd beneden het dak op naar mijn huis.
Mijn katten komen dus wel buiten en ik heb een kattenluikje, dus ze kunnen naar buiten waneer ze willen.
Sinds zij buiten komen zijn ze rustiger.

Maar goed. Je kunt ook nog een kat vd ongeveer dezelfde leeftijd of jonger erbij nemen, dan heeft hij een speelmaatje en zo meer afleiding.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Aphrodite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2009 16:49

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Aphrodite »

Wel Cari, inderdaad... de ene moment bleef hem zeggen om het vol te houden, en nu zegt hij dat hem weg mag... dat hij het ook beu is...
maja, ik ga gewoon geen kat meer in huis halen, het ligt mij gewoon niet denk ik... ik durf het "risico" niet meer te nemen ook niet.
Ik heb zelfs al een plaats gevonden waar er ook nog een kitten van 4 maanden rond dwarrelt dus ik denk dat het wel ideaal is voor hem dan om een speelkameraadje te hebben, niet? Hij past gewoon niet bij mij en ik niet bij hem, zo spijtig!!

Bedankt...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Cari »

Heb je al een goed plekje voor hem? Dat zou fantastisch zijn :grin: ! Zijn het wel mensen die weten wat voor een doerak ze erbij nemen? Kan hij er wel naar buiten, want dat lijkt me voor hem wel een vereiste. Als je twijfelt, kan je hem beter naar een asiel doen, dat er goed op let waar ze een kat plaatsen (dus niet eentje die de dieren alleen maar zo snel mogelijk weer kwijt wil.. :evil: )
Hij past gewoon niet bij mij en ik niet bij hem, zo spijtig!!
Dat is de spijker op de kop. Het is niet anders, maar het is gelukkig op te lossen ;-) .

Laat je ons weten hoe het afloopt?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Adriana »

kweenie of er geen kat bij jou past, maar even niet in deze levensfase en ook niet in deze beperkte ruimte.
en er is toch niks mis mee om dat onder ogen te zien? wij begrijpen best in wat voor lastig parket je hebt gezeten,
met ook nog een partner, die (... vul zelf maar in ....). en het is toch geweldig dat je hem hebt opgevangen toen dat noodzakelijk was?

dus er is een mogelijkheid en dan kan-ie ook nog een maatje krijgen. heb je t al in zijn poezeloortjes gefluisterd? .....:pdtbubu:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie