Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door berg »

Hoi,
Als wij familieweekend hebben laten wij onze drie katten lekker thuis! Een vriendin van mij komt eten en water geven en de kattenbakken controleren. Ik heb ook één die zich dan niet laat zien maar eten doet ze wel hoor!
En zodra je moet beginnen met rustgevende middelen, chemisch óf plantaardig, dat maakt mij niet uit, is het wat mij betreft een teken dat je je katten gewoon thuis moet laten. Het is tenslotte maar een weekend!
Succes,
Met groet,
Jootje.
Ik laat me niet sturen door wat anderen van me denken
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Adriana »

de discussie gaat nu een kant op die niet meer aansluit bij de vraag van Loek.
zullen we alle katten vooral rustig en prettig thuislaten?
niks hoeft niks moet. ook niet met rustgevende middelen of zo. maar daar ging het niet om.

Loek vroeg naar de mogelijkheden en de ervaringen - a l s - je er misschien over denkt om ze mee te nemen.
bij sommige katten gaat dat prima en ik heb ook de indruk dat ze dat spannend vinden.
Fleur schrijft dat zij ze ook mee neemt een weekeindje, als ze naar haar ouders gaat.
en dat gaat daar net zo relaxed als het bij een paar van onze katten bij ons gaat. dus het komt voor en het kan.

en --> groot voordeel: de tocht naar de dierenarts verloopt stressloos, indd omdat we ze eraan gewend hebben! Mo heeft bij bloedonderzoek na een autorit van drie kwartier altijd prima gluco/bloedsuikercijfers en dat is zeldzaam, want bloedsuiker-meten bij de dierenarts is door de stresspunten (forse verhoging) niet representatief. maar niet bij Mo, die vindt dat allemaal prachtig en blijft daar, zonder middelen overigens, heel rustig onder.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Camoth »

Ik zei ook dat dit komt omdat ze elke week mee gaan en het daardoor inmiddels gewend zijn. Dat was in het begin wel anders hoor. Dus als je ze maar voor 1x wil meenemen vind ik het een beetje onnodige stress veroorzaken. Al vind ik meteen Telizen gaan geven ook een beetje overdreven.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Anne82 »

Als het om 1 nachtje gaat zou ik ze lekker in hun eigen huisje laten. Daar zijn ze het meest op hun gemak.
Ik denk dat als je ze meeneemt dat je ze dan alleen maar extra stress bezorgd. Dat wil je vast ook niet. Ik zou zeggen, laat ze lekker thuis, desnoods vraag je de buurvrouw of ze hen vers water/voer wil geven en volgens mij komt het dan helemaal goed en ben je ze alleen een paar knuffels verschuldigd als je weer thuis komt!
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door loek »

Camoth schreef:Het is niet alleen de reis die stress veroorzaakt, ik denk zelfs dat die nog het minst stressvol is van deze onderneming. Het is juist het moeten ontdekken van een vreemde, enge omgeving, en zodra ze daar een beetje aan gewend zijn worden ze alweer ingeladen en gaan ze weer naar huis. ;)
Hier kan ik me toch wel het beste in vinden.
Adriana, ik vind het wel heel interessant om jou ervaringen te lezen. Vind het ook heel bijzonder een kat mee nemen om te zeilen. Ik ga zeker overwegen om misschien eens te beginnen om te kijken hoe ze een busreis nu ervaren omdat het toch een tijdje terug is. En dan evt. een keer mee nemen ergens heen. Alleen is deze tijd van het jaar dat weer niet zo geschikt....Het zijn binnenkatten, dus liggen nu bijv. lekker voor de kachel te snorren. Zijn dus niet veel kou en weer en wind gewend.

Voor nu heb ik zojuist besloten om morgenvroeg te gaan en dan 's avonds laat terug komen. Ik zou wel een nachtje weg zijn gebleven als een vriendin van mij langs kon komen. (ong. de enige waarvoor Muis niet eerst wegduikt. Ik zeg ook altijd als ik dood ga moet jij de katten nemen. Ze gaan dan volgens mij zonder moeite door met hun leventje alsof er niets is veranderd ;-)) Maar zij kan dus niet, en dan wordt het iemand die vreemder is (zoals buren). Ik vind mezelf een beetje overdreven maar wil het gewoon even niet. Ga gewoon zorgen dat ik lekker thuis ben 's nachts, en dan lekker veel eten neerzetten voor de lange dag.

Mede ook trouwens omdat ik vanavond thuis kwam en zag dat het oog van Muis bijna dicht zit :-( Opzich niet meteen heel ernstig denk ik. Wacht even af hoe het morgen is en bel dan voor de zekerheid even de d.a. (die is hier gewoon open op zaterdag). Ze is ook een beetje uit haar doen namelijk heeft denk ik wel wat pijn er aan. (eet minder enthousiast, speelt tot nu toe niet)
Dus wie weet moet ik morgen wel langs de d.a midden op de dag.....ook handig.

Maar ik dwaal af.....

IK heb met interesse de ervaringen (en meningen) gelezen. En ga zeker een aantal dingen overwegen. Ik denk ook, als ik ze weleens ergens mee naar toe wil nemen dan kan ik ze er nu nog aan laten wennen...denk ik, hoop ik.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Camoth »

Als hun oog een beetje dicht zit hebben ze vaak een speeltje iod in hun oog gehad ;) Maar goed dat je voor de zekerheid even de DA belt.

Verstandig om morgen dan s'avonds terug te komen. Je zal zien dat ze zich prima hebben vermaakt hoor ;) Ik vind het ook nog altijd niet leuk om ze lang alleen te laten, maar als je het een paar keer hebt gedaan dan realiseer je je wel dat er niks gebeurt en ze driekwart van de tijd lekker liggen te tukken als je thuis komt en je aankijken van: "ow, ben jij d'r ook weer?" :lol:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door loek »

Hoi! Ik heb ze als twee keer een nachtje alleen gelaten (haha, knap van mij he!?) Vond het toen ook maar niets en dacht dat ik eraan zou wennen. Maar het lijkt alleen maar erger te worden.....
Maar ik moet en zal toch zo nu en dan gaan hoor! Vind het namelijk te belachelijk voor woorden van mezelf! Dus gaat goed komen. (als ik nou over een half jaar hier weer met zo'n bericht kom...dan mogen jullie me allemaal virtueel slaan...zullen we dat afspreken? ;-))

Ik heb net toch ook maar even berichtje geschreven over Muis en haar oog. Om niet off topic te gaan hier. (ze heeft namelijk een beetje een rare tic ineenkeer...zit me niet zo lekker)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Nachtzuster
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2010 07:18
Locatie: In friesland

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Nachtzuster »

niet te druk maken. zorg inderdaad ervoor dat de buren oppassen. je kat komt altijd wel weer terug. zo niet dan is t kosthuis niks haha. nee maar zonder gekheid, probeer het gewoon! anders kun je nooit weg!
laat de kat er aan wennen. ze redden zich buiten ook prima..
Hoe vertel je dat diabetes hebt
Nou gewoon..
Gebruikersavatar
superstar001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jul 2010 19:51
Locatie: Duiven,Gld

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door superstar001 »

ik ga ieder weekend 1nachtje naar me vriend en neem me kat altijd mee.
dus het is geen probleem, tenzij je kat hele tijd weg rend , dat wilt die niet.
maar je kunt je kant ook thuis laten, en gewoon genoeg brokjes in de bakjes doen als je een nachtje/2 nachtjes weggaat.als je langer gaat moet je iemand vragen om op te passen.
maar om niet op vakantie te gaan.er is altijd wel iemand die op wilt passen,iemand van je familie ofso.
Ilona1983
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2011 14:20

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Ilona1983 »

Hallo,

Mijn katjes; een kater en een poes, nu bijna tien weken, wil ik graag mee op reis nemen. Ongeveer zo'n 2 x per maand. Is het met deze leeftijd verantwoordt om te doen? Of kan ik beter nog een paar weken wachten. Ze zijn nu bijna een week bij mij. Het katertje is nog niet zindelijk.

Graag ontvang ik een reactie.

Hartelijke groet,

Ilona
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat zo jong mogelijk het beste is om ermee te beginnen (als ze al bij de moeder weg zijn natuurlijk...). Belangrijker is dat ze eerst alle nodige inentingen gehad hebben! Afhankelijk van de bestemming moeten ze nog extra inentingen hebben.

Maar het is wel heel erg vreemd dat je katertje niet zindelijk is. Normaal zijn ze meteen zindelijk als ze zelf gaan plassen en poepen, op zo'n 5 weken... Heb je wel voldoende kattenbakken? Voor 2 katten is dat 3 die je dan dagelijks uitkuist.
Welk kattengrit gebruik je?
Waar heb je de katjes vandaan?

Heb je een goed plan hoe je dat gaat aanpakken op reis, vooral dan ivm kattenbak, eten en drinken, maar vooral ook uitlaten. Een kitten moet namelijk de hele dag door kunnen eten en drinken (of toch minstens om de 4 uur) omdat ze zo snel verzwakken en uitdrogen.
Verder slapen ze wel maar zijn toch ook een heel deel van de dag actief en dat bereikt zijn hoogtepunt rond 4-5 maanden. Dan kan je ze echt niet de helft van de tijd in een bench steken en moeten ze veel ruimte krijgen om rond te dollen.

Heb je ze al vervoerd? Er zijn namelijk kittens die in een bench de hele tijd door jammeren, en daar maar moeilijk mee stoppen (haal ze eruit en het is zo over). Ik zou ze absoluut zeker samen in de bench steken, dus koop de grootste die je kan vinden (maar geen metalen!) zodat ze er ook later comfortabel samen in kunnen.
En sommige katten hebben ook last van reisziekte, dus daar moet je ook rekening mee houden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Peet »

Voor één nachtje zou ik ze absoluut liever thuis laten.
Voor een vakantie zou ik er nog over denken om ze mee te nemen.
Eén nachtje moet volgens mij alleen wel lukken toch? Genoeg eten, genoeg drinken, schone bak en het zal best goed komen.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Ilona1983
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2011 14:20

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Ilona1983 »

pearlsofpassion schreef:Ik denk dat zo jong mogelijk het beste is om ermee te beginnen (als ze al bij de moeder weg zijn natuurlijk...). Belangrijker is dat ze eerst alle nodige inentingen gehad hebben! Afhankelijk van de bestemming moeten ze nog extra inentingen hebben.

Maar het is wel heel erg vreemd dat je katertje niet zindelijk is. Normaal zijn ze meteen zindelijk als ze zelf gaan plassen en poepen, op zo'n 5 weken... Heb je wel voldoende kattenbakken? Voor 2 katten is dat 3 die je dan dagelijks uitkuist.
Welk kattengrit gebruik je?
Waar heb je de katjes vandaan?

Heb je een goed plan hoe je dat gaat aanpakken op reis, vooral dan ivm kattenbak, eten en drinken, maar vooral ook uitlaten. Een kitten moet namelijk de hele dag door kunnen eten en drinken (of toch minstens om de 4 uur) omdat ze zo snel verzwakken en uitdrogen.
Verder slapen ze wel maar zijn toch ook een heel deel van de dag actief en dat bereikt zijn hoogtepunt rond 4-5 maanden. Dan kan je ze echt niet de helft van de tijd in een bench steken en moeten ze veel ruimte krijgen om rond te dollen.

Heb je ze al vervoerd? Er zijn namelijk kittens die in een bench de hele tijd door jammeren, en daar maar moeilijk mee stoppen (haal ze eruit en het is zo over). Ik zou ze absoluut zeker samen in de bench steken, dus koop de grootste die je kan vinden (maar geen metalen!) zodat ze er ook later comfortabel samen in kunnen.
En sommige katten hebben ook last van reisziekte, dus daar moet je ook rekening mee houden.
Hi Valerie,

Bedankt voor je reactie.

De eerste inenting hebben ze gehad. Over 2,5 week is de tweede inenting. Is het beter om te wachten met vervoeren totdat ze die tweede inenting hebben gehad? Het betreft een reis van ongeveer 50 minuten.

Momenteel heb ik 1 kattenbak met kattengrind van Catsan die blauwe zakken. Deze haal ik dagelijks leeg. Moet ik een 2e kattenbak aanschaffen? Het is inderdaad vreemd dat ie nog niet zindelijk is. Heb eerder katten gehad. Geen 2 tegelijk. De eerste was al ouder en dus al zindelijk. Bij die ander is het geloof ik ook snel goed gegaan. Heb je nog tips behalve dan het snoetje er door halen? Ik heb deze katjes nog niet eerder vervoerd.

Alvast bedankt.

Groetjes,

Ilona
Ilona1983
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2011 14:20

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Ilona1983 »

Peet schreef:Voor één nachtje zou ik ze absoluut liever thuis laten.
Voor een vakantie zou ik er nog over denken om ze mee te nemen.
Eén nachtje moet volgens mij alleen wel lukken toch? Genoeg eten, genoeg drinken, schone bak en het zal best goed komen.
Hi,

Ben inderdaad aan het overwegen om dan maar 1 nachtje weg te gaan en op tijd naar huis te gaan.

Bedankt voor je reactie.

Groetjes,

Ilona
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door pearlsofpassion »

Oh nee! Nu ga je wat over je heen krijgen hoor! Snoetje erdoor halen? :shock: Geen wonder dat hij wildplast! (geloof me, ik reageer nog heel vriendelijk, sommige andere mensen zouden wel wat harder uit de hoek komen! Waar haal je het idee vandaan?)
Heb je daar al enig resultaat mee gekregen behalve dat hij helemaal in shock geraakt en zeker overal plast door de stress?
Je moet je eens voorstellen als iemand dat bij jou zou doen, hoe zou je je voelen? (als kleuter!!!)
En hoe vies! Straks heb je er nog een zieke kat bovenop!

Neem gewoon een tweede bak en derde bak, gewoon een dweilemmer kan evengoed dienen! En stop aub met straffen! Dat had ik nog niet gezegd omdat ik niet vanuit ging dat je dat deed!
Ik hoop dat het nu overgaat, maar je zal wel al wat kwaad aangericht hebben door die strafactie!! Zijn vertrouwen in jou en zichzelf zal wel laag zijn als het op plassen aankomt. Hij snapt er natuurlijk niets van en weet alleen dat plassen problemen betekent... Arm beestje... :-(
Zoals gezegd is een kat van nature uit zindelijk en als dat niet zo is ligt het nooit aan de kat zelf maar aan de omgeving of aan de gezondheid! Hij doet dat echt niet voor zijn plezier en vind het even erg als jij! (sproeiende katers is iets anders, maar dat is hier niet aan de orde en ook dat los je niet op met straf!)

Of ze al mogen vervoerd worden hangt ervanaf waar je naartoe gaat en dat moet je met je DA bespreken.

1 nachtje zou ik ze ook gewoon thuislaten. Ik zou dit pas doen bij reizen van minstens een week.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie