Eerste avond met nieuwe katten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door Roosje »

Nog 1 nachtje en dan mag je ze ophalen! Heb je er al zin in? ;)
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
nkusters
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 nov 2009 23:05
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door nkusters »

Ze zijn er!

Was een hele rit, 16km in de auto met z'n 2e. af en toe onderweg mauwen om te zien of het maatje nog naast ze zat en dan was weer alles ok.

Thuis gekomen snel met z'n 2e onder de keukentafel in, veilig in een nieuwe omgeving...

Afbeelding.

Zodra er nieuws te melden valt, laat ik het hier weten :)
Shaggy en Bikkel, twee zwart/witte europesche korthaar katten van 1,5 jaar, per 07-12-2009 geadopteerd uit Dierenasiel "De Reddingsboei".
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door Adriana »

wat een geweldig stel !
fijn dat het in de auto zo goed ging en nu voorzichtig rondsnuffelen en wennen en verkennen.
en welkom op het kattenforum, Shaggy en Bikkel
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nkusters
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 nov 2009 23:05
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door nkusters »

Ja he? Ben zo blij dat ze thuis zijn :)

Alleen jammer dat ze nog steeds erg schuw zijn.

Bikkel is al onder een andere stoel gaan zitten en ik zou er makkelijk bij kunnen als ik zou willen. Als ik kom kijken rent ie niet weg. Shaggy zit nog steeds diep verscholen op 't zelfde plekje.

Ik loop af en toe de keuken in voor koffie of wat eten, volgens mij helpt dat niet echt qua "rustig wennen" dus ik denk dat ik zo meteen maar ga proberen om even 2 uur uit de keuken te blijven, wellicht komen ze dan vanzelf wel even snuffelen.

Heb voor alle twee een vlees balletje (katten snoepje) neergelegd en twee speeltjes van sisal touw bij ze gelegd, maar daar moeten ze ook nog niets van hebben.

Nog maar even wachten (is erg moeilijk als je net twee van zulke lieverds in huis hebt!).

Groet,

Nick.
Shaggy en Bikkel, twee zwart/witte europesche korthaar katten van 1,5 jaar, per 07-12-2009 geadopteerd uit Dierenasiel "De Reddingsboei".
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door Cari »

Wat een mooi stel! Op de foto lijken ze wel 't zelfde, maar dat dat in het echt wel meevallen waarschijnlijk.
Een beetje geduld hoor, ze zijn er nog maar net ;-) . Het waren in het asiel geen bangerds, dus dat gaat heel snel goedkomen.
En als je het niet langer uithoudt, probeer ze dan gewoon even te aaien waar ze zitten, kan bij hen denk ik geen kwaad.
Leuk hoor!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door Adriana »

probeer of neus/neus-contact lukt.

met elkaar bekende katten begroeten elkaar met neus tegen neus-contact. zo weten ze het snelst wie er nieuw in de buurt is gekomen.
voor MoMo hoef ik niks te doen, die springt zodra ik thuis kom 1,80 m tegen een verticaal opgehangen vloerkleed aan en strekt zijn kop dan in mijn richting, we zijn op gelijke hoogte en hebben even neus/neus-contact en dan is het goed.
voor Enzo moet ik erg diep door de knieën, eigenlijk op handen en voeten. hij loopt eerst met zijn zij in de lengte langs mij om zijn luchtje op mij te smeren, zoekt dan mijn gezicht op en voltreffer!
boem, natte neus op mijn neus of in mijn gezicht.
en als ik dit ritueel vergeet, dan blijft hij onrustig om mij heen draaien.

dus Nick: op handen en voeten onder de keukentafel ........

.... en mogen wij daar een foto van??
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nkusters
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 nov 2009 23:05
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door nkusters »

Was inderdaad een goed idee om zelf even toenadering te zoeken, het leek wel alsof ze daarop zaten te wachten. Even kopjes geven en later ook allebij een neusje en bikkel kwam al helemaal los :) Die heeft de halve kamer al verkend (straks meer foto's). Shaggy ligt nu boven op die zelfde leren stoelen als waar ze eerst onder lagen, lekker verdekt opgesteld onder de tafel en zal straks wel los gaan. Mijn vader is nu even op kraambezoek, dus zitten ze weer met z'n 2e in de keuken, komt straks wel weer goed...

EDIT:

Nog een paar foto's voordat ik me terugtrek na een slopende dag met nieuwe bewoners :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Shaggy en Bikkel, twee zwart/witte europesche korthaar katten van 1,5 jaar, per 07-12-2009 geadopteerd uit Dierenasiel "De Reddingsboei".
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door Cari »

Leuke foto's! En die open trap.... wat mooi.... en leuk om op te spelen!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door Tember »

Wat een mooie beestjes! En zoals Cari hierboven zei, ontzettend mooi die open trap. Daar zouden Erwin en Dennis denk ik een moord voor doen, want daar kan je inderdaad erg leuk op spelen.

Die laatste foto is erg gaaf! Met z'n pootje de lucht in, net alsof ie oefeningen aan het doen is. :grin:
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door Roosje »

Wat een lieverds! Zo te zien zijn ze het hele huis al lekker aan het ontdekken. :)
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
nkusters
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 nov 2009 23:05
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door nkusters »

Wat een geweldige dag. In het begin had ik zo iets van: oh, ze blijven bang :( Na wat aansporing van jullie ben ik ze gaan opzoeken en het leek wel alsof ze daar op hadden gewacht. Ze beantwoorde me duidelijk met: oh, we mogen hier rondlopen? Yay! Af en toe beneden nog wat schrikkerig als ik te snel liep, maar toen ze het grote bed boven eenmaal ontdekt hadden was het helemaal goed. Ik ben rond 18:30 op bed gaan liggen met een video-tje en een van de katten had ik al mee naar boven geleid. Na een minuut of 10 was hij weer weg. Na een half uurtje beneden nog wat gaan drinken; toen vond ik ze alle 2 op de vensterbank in de keuken achter de gordijnen. Nadat ik ze nogmaals had begroet kwamen ze weer 'los'. Eenmaal weer boven kwam Bikkel als snel weer bij me liggen kroelen. Toen ook al het licht en de tv uit ging kwam na 30 minuten nr 2 ook opdagen. Tot een uur of 9 liggen knuffelen en toen tot 1 uur in slaap gevallen :) Moe maar voldaan. Van 1 tot 2 weer spelen/knuffelen/ontdekken en nu nog een update op het kattenforum :)

De trap vinden ze inderdaad leuk en ik ben helemaal gelukkig met de nieuwe huisgenootjes.

Gaap,

Nick ;)
Shaggy en Bikkel, twee zwart/witte europesche korthaar katten van 1,5 jaar, per 07-12-2009 geadopteerd uit Dierenasiel "De Reddingsboei".
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door Adriana »

dag één is perfect verlopen zo te lezen en ze beginnen zich al aan hun nieuwe baasje te hechten.

heeft iemand je al over het gemak van voerautomaten/timerbakken ingelicht?
http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerbak/voerautomaten
en de c20 petmate is hier veruit favoriet.
ik voer ze daarmee 's nachts door (met een klein vrieselementje - plastic zakje met beetje bevroren water onderin) en dat scheelt denk ik een heleboel gespook.

en ik begrijp inmiddels dat ze op bed mogen en dat ook doen en wat is rustgevender dan een tevreden knorrende of spinnende kat naast je?
............ : twéé tevreden spinnende knorrende bontjasjes!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nkusters
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 nov 2009 23:05
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door nkusters »

Ja precies :)

Die voer automaat moet ik nog een keer naar kijken; voorlopig krijgen ze enkel droog voer (ze zijn iets te zwaar en moeten nog wat afvallen), 2x per dag 35-40 gram per stuk zou het beste zijn volgens het asiel, dus daar houd ik me voorlopig even aan.

Toen ik d'r vanacht na 3:00 nog eens uit ging waren ze al helemaal thuis, samen spelen, in volle vaart de trap op en af en verstoppertje spelen. Heb zelfs een paar acties op video kunnen vastleggen (kost wat extra tijd om online te zetten, dus kan even een weekje duren).

Twee bontjasjes zijn inderdaad lekker. Alleen jammer dat ze je wekken met spelen, dat gaat af en toe nog iets te ruw waardoor mijn handen het zwaar te voorduren hebben af en toe :)

Net ook de eerste ervaring met de katten bak. Heb er boven en beneden een en had gezien dat ze hem al eens gebruikt hadden (klont vorming). Had zo iets van: ze hebben van morgen al eten gehad, ga ik zo ff douchen en dan ga ik daarna de kattenbak eens checken. Ik zat hier beneden de mail te checken, komt d'r toch een lucht langs op eens hier beneden! Goeie morgen zeg maar... Ze hebben de kattenbak boven dus goed gebruikt :P

Ach ja, alles is weer schoon :)

Groet,

Nick.
Shaggy en Bikkel, twee zwart/witte europesche korthaar katten van 1,5 jaar, per 07-12-2009 geadopteerd uit Dierenasiel "De Reddingsboei".
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door Adriana »

heb je speciaal voer om ze te laten afvallen? (Obesity van Hills bv) of is het een kwestie van verminderen van de hoeveelheid?

je zou kunnen kijken naar de samenstelling en van natvoer zullen ze sneller afvallen dan van de meeste soorten brokjes.
en als je voer kiest zonder granen/rijst/mais en zonder suiker, dan gaat het nog beter en het is gezonder voor ze want ze hebben vrijwel geen koolhydraten en geen zetmeel nodig.
bij Zooplus is bv Yarrah tinnetjes en Bozita tetrapack kh-arm.

en zo geweldig stinken zou kunnen duiden op een vrij hoog eiwitgehalte van een soort, die moeilijk (langzaam dus en dan blijft het te lang in de kattendarmen en dan gaan die eiwitten rotten) te verteren is.
even zoeken en experimenteren. Orijen in twee smaken is een kwalitatief prima brokjesmerk, als je brokjes wilt blijven geven.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nkusters
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 nov 2009 23:05
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door nkusters »

Ik heb van het asiel "Prins VitalCare Adult" mee gekregen, dat is volgens mij niet speciaal om ze te laten afvallen, gewoon een kwestie van ze minder voeren dus volgens mij. Ze zijn ook niet echt dik, dus het zal wel mee vallen allemaal.

De samenstelling van het voer zal ik inderdaad eens naar moeten kijken, bedankt voor de info in ieder geval!

Afbeelding
Nageltjes zijn toch best scherp :P

Ze vinden het helemaal geweldig om kopjes te geven aan mijn hand, en zich er vervolgens over heen te gooien en dan, al liggend op de rug met mijn hand te spelen :) Nu nog proberen om ze af te leren al te grof geweld te gebruiken (mis een stukje vel aan de binnenkant toen Bikkel vanmorgen iets té enthousiast was) :)

Zit nu al een paar uurtjes lekker thuis te werken en de katten doen lekker hun ding, beetje verkennen, etc. Nu valt het me op dat ze steeds vaker gaan miauwen, wat kan daar allemaal de aanleiding voor zijn? Soms zoeken ze me op en beginnen te mauwen, zodra ik ze aai beginnen ze meteen te spinnen en vinden ze het heerlijk. Zodra ik de keuken in loop of even naar boven ga lopen ze achter me aan met het zelfde verhaal. Net zat de een boven op de trap (lekker overzichtelijk :)) rond te kijken, mauwen en vervolgens naar boven te vertrekken. Kortom: ik kan nog niet echt ontdekken wat ze bedoelen.
Shaggy en Bikkel, twee zwart/witte europesche korthaar katten van 1,5 jaar, per 07-12-2009 geadopteerd uit Dierenasiel "De Reddingsboei".
Plaats reactie