Is mijn kat krols?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Krols?

Bericht door Nyncke »

Hier, met de poezen geen ander gedrag of gewichts problemen, met de katers daarentegen wel. Die slapen meer en hebben meer de neiging dikker te worden.
nicky26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 01:52

Broertje en zusje, 4 maanden oud, nu al krols?

Bericht door nicky26 »

Ik heb een broertje en een zusje van 16 weken oud. Sinds gisteren wil het mannetje de hele tijd aan het achterwerk van het vrouwtje ruiken en als hij dat heeft gedaan staat zijn bekje open met tongetje eruit.
Het vrouwtje is vrij groot voor haar leeftijd (2 kilo) en ze is wat meer geluidjes aan het maken bij alles wat ze doet.

Zou het zo kunnen zijn dat ze al krols aan het worden is?
Ik las dat het wel kan met 4 maanden, maar dat dat meestal in de lente gebeurt. Misschien dat het per ras verschilt (moeder is blauwe rus en vader een HTK)

Bij het mannetje zijn de balletjes al ingedaald, de linker normaal en de rechter een klein beetje :) , is die dan ook meteen vruchtbaar?

Ik ga morgen meteen de dierenarts bellen, maar ben benieuwd wat jullie denken?
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: broertje en zusje, 4 maanden oud, nu al krols??

Bericht door JLC »

Katten ruiken wel vaker aan elkaars achterwerk. Dat is dus niet zo raar. Ik zou het wel in de gaten houden. Ik heb ook een broertje en een zusje en wij merkten op een gegeven moment dat Jaap bij Lizzie achterop sprong. Het ging allemaal goed, omdat Lizzie er nog helemaal niets van moest hebben. Zij was namelijk op dat moment nog niet krols geweest. Ze waren toen iets van 5 of 6 maanden. Jaap is toen wel snel naar de DA gegaan (met 6 mnd). Lizzie is later gesteriliseerd (met 8 mnd). Zij is een paar maanden aan de poezenpil geweest, totdat ze gesteriliseerd mocht worden. Ik zou zeker even advies inwinnen bij de DA, zoals je al van plan bent.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: broertje en zusje, 4 maanden oud, nu al krols??

Bericht door castratenkoor »

Aan elkaars achterste ruiken is normaal, doen mijn castraatjes ook.
Ik zou ze met 6 maanden beide laten helpen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Broertje en zusje, 4 maanden oud, nu al krols??

Bericht door Aziraphale »

Sluit me aan bij Castratenkoor, met 6 maanden beide laten helpen. Kan tegelijkertijd.
Liefst geen poezenpil, is helemaal niet goed voor de gezondheid van je poes!
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
nicky26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 01:52

Re: Broertje en zusje, 4 maanden oud, nu al krols??

Bericht door nicky26 »

ja, natuurlijk het liefst met 6 maanden, maar dat is over 2 maanden en mijn vraag is wat te doen als ze nu al krols wordt. Ik ga niet wachten tot 6 maanden en mijn hoofd in het zand steken en hopen dat ze niet zwanger wordt.
Ik snap dat katten aan elkaars achterste ruiken, maar het is nu extreem veel en anders dan normaal.

De poezenpil wordt zo erg afgeraden dat dat inderdaad geen optie is.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Broertje en zusje, 4 maanden oud, nu al krols??

Bericht door JLC »

Ik heb de poezenpil tijdelijk gebruikt voor ongeveer 2 tot 3 maanden. Volgens mij kan dat geen kwaad. De poezenpil permanent gebruiken, is schadelijk voor de gezondheid van de poes; ik heb begrepen dat het kanker aan de baarmoeder/eierstokken kan veroorzaken. Het was voor mij een overbrugging naar de juiste leeftijd voor de castratie van Jaap en de sterilisatie van Lizzie.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Broertje en zusje, 4 maanden oud, nu al krols??

Bericht door pearlsofpassion »

Poezenpil zelfs maar eenmaal geeft ook verhoogde kans op kanker later in het leven... Ook geeft het andere problemen door de enorme hoeveelheid hormonen dat je op haar loslaat terwijl ze er nog helemaal zelf geen aanmaakt.

Zolang je kater niet op de poes probeert te kruipen is er niet echt een probleem. En ik begrijp dat je poesje gewoon wat meer begint te praten, maar ze maakt toch geen krolse geluiden of zo? Dan zal ze het ook niet zo snel toelaten hoor!
4 maanden is wel erg jong. Het kàn natuurlijk altijd, maar jouw verhaal klinkt mij zo niet! Ik zou niet beginnen paniekeren gewoon omdat ze aan elkaars poep ruiken en miauwen wat beide erg normaal is voor katten die helemaal niet krols zijn...

Mijn advies is ook op 6 maanden, tenzij een van de twee echt vroeger hormonale tekenen beginnen vertonen. Op de poes haar rug kruipen voor de kater en klaaglijk roepen, extreem knuffeling worden waarbij vooral de poep omhoog gaat kunnen tekenen zijn voor de poes. Als je voor haar staart wrijft en ze gaat door haar poten met haar buik op de grond, dan is ze krols... Dan is het wel al laat natuurlijk, maar meestal merk je het wel vroeger...
Gewoon een beetje opletten. Zoals gezegd ben je met 6 maanden meestal wel vroeg genoeg, natuurlijk liever te vroeg dan te laat... Maar het klinkt mij niet zorgelijk wat je daar vertelt...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
carmendorlandt
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2011 11:33

Kitten krols

Bericht door carmendorlandt »

hey allemaal
ik had al even rond gekeken op het forum maar kon zo 123 niks vinden.

ik heb een ragdoll kitten van 7 1/2 maand, zins een paar dagen is ze zich extreem aan t wassen. vooral rond haar kontje. ze is ook mouwerig. soms neigt de mouw een beetje naar zoon krolse mouw.
maar is ze daar nog niet een beetje jong voor?ze heeft van de week ook een wormen spuitje gehad maar die heeft ze weer uit gespuucht.

gr.
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: kitten krols

Bericht door Peet »

Chevy was 6 maanden. Vond het ook wel jong, maar schijnt goed te kunnen. (verder heb ik er niet zo veel verstand van, t'is onze eerste krolse kat hier)
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: kitten krols

Bericht door achtpuntzes »

hoi,

welkom op het forum.

mijn Tijgetje was al met 5 en halve maand krols, sommigen zijn er dus vroeg bij...

maar t lijkt me nog onduidelijk. ook omdat t nog erg vroeg in t jaar is lijkt het me niet waarschijnlijk dat ze krols is. schuift ze al over de grond met haar voorkant laag, de achterkant omhoog en de staart naar opzij? dat zijn duidelijker kenmerken van een krolse poes. een krolse kat mauwt ook heel anders. het geluid gaat door merg en been en is echt geen pretje voor het menselijk oor!

wanneer wordt ze geholpen? dat is al mogelijk als ze 6 maanden is. of laat je haar niet helpen?
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kitten krols

Bericht door pearlsofpassion »

Ze kan zeker als krols zijn! Als ze al zo oud is lijkt het me zeer waarschijnlijk dat ze het zowiezo snel wordt.
Het is echt niet vroeg in het jaar, er worden al vele poezen nu krols.
Jongen die nu verwekt worden worden eind maart-begin april geboren en dat is een periode dat er al veel kitten zijn!

Je zegt dat ze krols miauwt, dus je weet hoe een krolse poes zich gedraagd?
Als ze krols is, kan je haar best binnen houden (natuurlijk :roll: ) en haar zodra het over is laten helpen.
Je spreekt van een kater? Die is wel geholpen toch??

Tijdens het krols zijn laten helpen is minder verstandig omdat er meer bloeddoorstroming is en het meer kans op bloedingen geeft. Bovendien zitter er op dat moment zoveel hormonen op haar lijf, dat het niet verstandig is die plots allemaal weg te nemen. Dan laat je ze beter eerst afnemen en daarna helpen.
Op 6 maanden was je waarschijnlijk de eerste hormonen voor geweest en had ze er helemaal geen last van gehad...

Moest ze toch op 1 of andere manier zwanger geraken (laat ons hopen van niet!) dan kan je haar laten steriliseren en alles mee weg laten nemen. Ze merkt daar verder niets van!
Er zijn echt al veel te veel kittens en ongewilde katten...
Bovendien is 9 maand nog veel te jong om al moeder te worden en is er zelfs veel kans dat ze ze niet uitdraagt. En dat kan wel emotioneel sporen nalaten natuurlijk.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
carmendorlandt
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2011 11:33

Re: Kitten krols

Bericht door carmendorlandt »

het gaat om een poesje.ze gaat niet naar buiten,dat is een beetje moeilijk voor ragdolls, heb ik me laten vertellen.(slecht luisteren en alles is leuk, ook aanrijdende auto's) En ik was eigenlijk nog niet van plan om heer te laten helpen. een vriendin heeft een ragdoll kater (die ook niet geholpen word ivb papieren) en ik wou haar eigenlijk laten dekken als ze een jaartje of 2 is. ze kruipt en kroelt wel over de grond maar dat heeft ze altijd al een beetje gedaan. ik ken wel het geluid van een kater die krols is maar niet van een poes. onze oudere poes is namelijk nooit echt krols geweest. die gaat wel naar buiten maar is gesteriliseerd ivb baarmoeder ontsteking.
gr
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten krols

Bericht door pearlsofpassion »

Zou je het fokken niet beter aan echte fokkers overlaten?

Je poesje doe je er geen plezier mee hoor, met kittens!
Als je het goed wil doen kost zo'n nestje je een paar honderd euro's en je kan de kittens niet voor officiëel raszuiver wegdoen als je geen erkent fokker bent en met stambomen werkt.

Ondertussen moet je katje maar krols blijven worden of zo?
Ik begrijp dus goed dat je tuin niet afgesloten is, en dat er sommige katten wel naar buiten gaan?
Wel, dan zal je meisje wel snel ontsnappen als ze krols blijft worden! Krolse poezen zoeken tot ze een kater hebben, en dan zijn ze snel ontsnapt hoor!

Bovendien snap ik niet dat je zelf maar overweegt om haar zo rond te laten lopen als je zelf al ondervonden hebt wat de gevolgen kunnen zijn (baarmoederontsteking)...

Als je het beste met je poesje voorhebt, dan laat je haar gewoon zo snel mogelijk helpen. En als je nog een ragdoll kitten wil, ga die dan bij een erkent fokker halen. Het zal je minder geld en zeker zorgen kosten en je katten zijn beter af!


En zeg tegen je vriendin dat ze haar kater ook laat helpen! Ongecastreerde katers hebben daar ook geen plezier van hoor! En als hij ontsnapt komt hij vol abcessen van het vechten terug als hij het al overleeft of niet thuiskomt met aids!
Als ze niet ontsnappen worden ze sexueel gefrustreerd en kunnen gaan sproeien. Ik zie niet in waarom iemand dat zijn kat zou willen aandoen....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kitten krols

Bericht door achtpuntzes »

ik zou het niet vol houden, een krolse kat in huis. en de buren ook niet denk ik.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Plaats reactie