Kan ik poes tegen haar zin binnenhouden?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Salima
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 nov 2008 15:48
Locatie: Drenthe

Re: Kan ik poes tegen haar zin binnenhouden?

Bericht door Salima »

Ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan toen ik het plan had om katten in huis te nemen. Boeken gelezen; internet opgegaan; katten-'bezitters' benaderd. Voor- en tegens afgewogen. Het gekke is dat ik gaande het onderzoek niemand heb horen spreken over mogelijke teleurstelling. Hoorde leuke verhalen en vooral hoe gezellig 't is om kat in huis te nemen; het huis zou 'gevulder' zijn en 'goed thuiskomen als een kat je opwacht' enzo. De 'min-punten' betroffen praktische zaken, of het prijskaartje ingeval er sprake zou zijn van slechte gezondheid. Ik was in ieder geval niet voorbereid op zo'n eigenzinnige, afstandelijke, afwijzende poes. Dat was 't laatste wat ik wilde. Nou, ik ben mezelf wel tegen gekomen. (Dat is op zich een pluspunt hoor, buiten al dat tandengeknars dan). Je hebt gelijk 'Daantje' dat ik haar intussen wel heb leren kennen. Maar helemaal voorspelbaar is ze niet. Ken je dat: heb je een prachtige slaap/rust-mand gekocht of gecreeerd; viel gelukkig helemaal in de smaak (pffff) - ligt ze er maanden in (de uren dat ze binnen was) en ineens is het over. Onverklaarbaar. Maar goed, wat ik wil zeggen is dat mensen eigenlijk ook verteld moeten worden als ze aan het afwegen zijn om een kitten in huis te nemen, dat er een kans aanwezig is dat verlangens/wensen anders kunnen uitpakken. Voor mij is een poes een wezen waarvoor ik verantwoordelijk ben en niet weg zal doen omdat ze anders uitpakt. Dus: ik ga maar voor acceptatie. Dank.
geluk: het zien van a happy cat in 'n draf op weg naar buiten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kan ik poes tegen haar zin binnenhouden?

Bericht door Cari »

Je kan een kat niet dwingen. Dat is de les van Mi. Je moet het niet zien als een persoonlijke afwijzing. Probeer van haar te houden zoals ze is en geniet van haar wel aanwezige broertje. "Accept what you cannot change." Sterkte, ik snap dat het teleurstellend voor je is.
En anders misschien nog eentje erbij ;-) ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kan ik poes tegen haar zin binnenhouden?

Bericht door Nyncke »

Ook hier 1 poes die wat meer een buitenkat is, overigens als ze binnen is, is het wel een knuffelkat.
Net als bij kinderen, je hebt het niet voor het zeggen.

Maar ik begrijp wel dat je een beetje teleurgesteld bent.
Van de andere kant, ik vind het geweldig dat mijn Doortje zo'n natuurbeestje is. Als ik haar dichte vacht zie, die ze inmiddels heeft. Haar kittige loopje, dan is ze de mooiste en liefste poes van het westelijk halfrond.
Je gaat anders naar je kat kijken als ze in haar element is en je accepteert dat ze niet is wat je had verwacht. En je wordt net zo verliefd als op de rest.

By the way, ik zou deze bevinding wel naar de uitgever van het boekje sturen, kunnen zij er ook wat mee.
Salima
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 nov 2008 15:48
Locatie: Drenthe

Re: Kan ik poes tegen haar zin binnenhouden?

Bericht door Salima »

Hallo Nyncke, het is inderdaad ook zo: voel me gelukkig als ik a happy cat zie. Die poes van me heeft ook een kittig loopje met enigszins x-pootjes (of misschien lijkt dat maar zo vanwege de tekening) - en als ik haar zo naar de deur zie lopen, op 'n drafje, gelukkig omdat ze weer naar buiten kan, dan smelt ik altijd. In tegenstelling tot Doortje is zij geen knuffelkat. Maar goed, heb besloten haar te accepteren zoals ze is.
Wat bedoel je trouwens met die zin over uitgever? Welk boekje?
Het is eigenlijk heel grappig. Dacht er laatste dagen zo aan. Ik heb het idee dat er, met al die bevlogen kattenliefhebbers in Nederland en ook verbonden aan deze site, er leuke verhalen te verzamelen valt over hun kat/ten. In de reacties op mijn vraag zijn al leuke opmerkingen te vinden. Ik ga er eens over broeden. Of misschien bestaat zoiets al?
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kan ik poes tegen haar zin binnenhouden?

Bericht door Nyncke »

Salima schreef:Ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan toen ik het plan had om katten in huis te nemen. Boeken gelezen; internet opgegaan; katten-'bezitters' benaderd. Voor- en tegens afgewogen. Het gekke is dat ik gaande het onderzoek niemand heb horen spreken over mogelijke teleurstelling. Hoorde leuke verhalen en vooral hoe gezellig 't is om kat in huis te nemen; het huis zou 'gevulder' zijn en 'goed thuiskomen als een kat je opwacht' enzo. De 'min-punten' betroffen praktische zaken, of het prijskaartje ingeval er sprake zou zijn van slechte gezondheid. Ik was in ieder geval niet voorbereid op zo'n eigenzinnige, afstandelijke, afwijzende poes. Dat was 't laatste wat ik wilde. Nou, ik ben mezelf wel tegen gekomen. (Dat is op zich een pluspunt hoor, buiten al dat tandengeknars dan). Je hebt gelijk 'Daantje' dat ik haar intussen wel heb leren kennen. Maar helemaal voorspelbaar is ze niet. Ken je dat: heb je een prachtige slaap/rust-mand gekocht of gecreeerd; viel gelukkig helemaal in de smaak (pffff) - ligt ze er maanden in (de uren dat ze binnen was) en ineens is het over. Onverklaarbaar. Maar goed, wat ik wil zeggen is dat mensen eigenlijk ook verteld moeten worden als ze aan het afwegen zijn om een kitten in huis te nemen, dat er een kans aanwezig is dat verlangens/wensen anders kunnen uitpakken. Voor mij is een poes een wezen waarvoor ik verantwoordelijk ben en niet weg zal doen omdat ze anders uitpakt. Dus: ik ga maar voor acceptatie. Dank.

Oh sorry, verkeerd gelezen, meerdere bronnen om je in katten te verdiepen....maar ik moest denken aan boekejes die ik bij mijn eerste kat uit de bieb had gehaald, niks negatiefs...dus zodoende.
Salima
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 nov 2008 15:48
Locatie: Drenthe

Re: Kan ik poes tegen haar zin binnenhouden?

Bericht door Salima »

Afgelopen november heb ik advies gevraagd over het al dan niet binnenhouden van poes Mi. Lees het eerste begin. Intussen zijn we 2 maanden verder en ik wilde even laten weten dat er een wonder heeft plaatsgevonden. Door de adviezen en reacties besloot ik haar te accepteren zoals ze was. Of het daaraan heeft gelegen of aan het feit dat ze 2 nachten achter elkaar + de dag ertussen weg was maar ineens - van de een op andere dag - was ze toegankelijk, laat zich aaien, ronduit lief. Ze ligt nu voortdurend op de plek waar ik doorgaans zit. Heel soms komt ze zelfs op schoot. Ze loopt me achterna d.w.z. ga ik achter de pc, dan komt ze in de buurt liggen; ga ik koken dan komt ze bij me. Waarschijnlijk speelt de kou ook wel een rol dat ze vaker binnen is maar toch ... het verklaart niet de verandering in aaibaarheid. Ik geniet ervan. Dit wilde ik laten weten om anderen aan te moedigen die met een soortgelijke (afstandelijkheids)probleem zitten.
geluk: het zien van a happy cat in 'n draf op weg naar buiten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kan ik poes tegen haar zin binnenhouden?

Bericht door Cari »

Wat een ontzettend leuk bericht :grin: !
Jij bent :pdtbis: bij Mi en Mi is :pdtbis: geliefd bij jou! :pdtura:
Heel leuk dat je 't even meldt!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Kan ik poes tegen haar zin binnenhouden?

Bericht door Tember »

Fijn dat het een happy end is, Salima! Geniet maar lekker van elkaar.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Kan ik poes tegen haar zin binnenhouden?

Bericht door daantje »

Super! :thup:
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kan ik poes tegen haar zin binnenhouden?

Bericht door Nyncke »

:pdtbubu: tada-tada, wat heerlijk zeg!!!!
Zelfs als ze zomers de hort opgaat, weet je nu in ieder geval dat ze naar je terugkomt voor wat aandacht.
Plaats reactie