Vergiftigd, hartfalen of iets anders?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Vergiftigd, hartfalen of iets anders?

Bericht door Poessjie »

We hebben haar dit weekend al een mooi rustig plekje in onze tuin gegeven (gelukkig zit ik vandaag alleen op kantoor, want terwijl ik dit schrijf, biggelen de tranen over mijn wangen).

De mensen waarvan wij ons huis hebben gekocht hadden ons de plek aangewezen waar hun gestorven kater begraven ligt. We hebben Nova er vlakbij begraven. Ik kreeg het niet over mijn hart om een paar scheppen zand op haar lichaam te gooien, daarom heb ik haar eerst in een handdoek gewikkeld (op deze handdoek lag ze vaak op de vensterbank te slapen). Het graf hebben we gemarkeerd met twee grote (bijna niet te tillen) stenen.

Verder hebben we geen huisdieren (behalve wat goudvissen e.d. in de vijver), dus besmettingsgevaar is niet aan de orde. Ik wil wel snel weer een poes, want het is nu zo stil in huis. Mijn vrouw twijfelt nog, volgens haar was Nova een lotsbestemming. Zo'n lief dier dat per toeval is komen aanlopen. Ik zag van de zomer toen ik van de garage naar het huis liep een kat lopen en probeerde deze te lokken. De kat heb ik niet meer gezien, maar Nova kwam toen heel schuchter en verlegen aanlopen. Ik heb bijna 10 minuten nodig gehad voordat ze me haar liet aaien. We waren aan het BBQ-en dus hebben we haar wat lekkers (spare ribs van de BBQ en frikandeau voor op het brood) gegeven. Nova heeft toen enkele weken buiten op een stoel op een handdoek geslapen. Na 2 weken heb ik haar binnen gelaten en na nog een week sliep ze meestal binnen. Daarna heb ik een kattenluikje gemonteerd en bepaalde ze zelf of ze binnen of buiten wilde zijn. 's Ochtends was ze in elk geval altijd binnen om ons te begroeten en als wij b.v. televisie gingen kijken lag ze altijd bij ons.

Sowieso wacht ik even totdat de verbouwing van de badkamer klaar is, dat zou midden december het geval moeten zijn.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Vergiftigd, hartfalen of iets anders?

Bericht door daantje »

Poessjie schreef: Ik had werkelijk waar nooit kunnen denken dat ik (een vent van bijna 40) zoveel verdriet hiervan kon hebben.
Mooi toch? ;-) . Dat is ze ook waard.

Ik denk ook aan een acuut iets bij het lezen van je verhaal. Jammer dat jullie dierenarts geen nader onderzoek heeft willen doen, hoewel je je tegelijk ook af kunt vragen wat je winst hierin was. Ik zou het zelf ook perse willen weten, maar eigenlijk heeft het maar weinig zin.
Heel veel sterkte toegewenst! Jullie hebben het mooi gedaan!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Vergiftigd, hartfalen of iets anders?

Bericht door Ambertje73 »

Onze Box is een paar jaar geleden ook heel plotseling overleden.

's Middags tegen een uur of half 3 (toen ik thuis kwam van mijn werk) lag hij lekker in het zonnetje.
Heb hem nog uitgebreid geknuffeld! :smile:
Rond een uur of 5 krijgen ze hier buiten altijd een lekker bakje voer en dan stond hij ALTIJD vooraan, maar nu was hij er niet?!?
M'n moeder even zoeken en toen vond ze hem in de Boxbak (een groot houten hok met stro waar hij in het verleden vaak in sliep, maar de laatste maanden niet).

Hij was waarschijnlijk net overleden want hij was nog warm! Hij lag heel vredig in een krulletje, alsof hij lag te slapen. :-(

Volgens de DA heeft hij of een hartstilstand gehad of er is een bloedstolsel ontstaan die losgeschoten is.
Dat gebeurt volgens de DA heel vaak bij oudere katten.
Box heeft zich waarschijnlijk wat vreemd gevoeld of misschien heeft hij het wel aan voelen komen en is toen op een bekende plaats gekropen en stilletjes vertrokken.

Het was verschrikkelijk om hem zo te vinden, maar ik weet zeker dat er geen " mooiere" dood bestaat, zeker niet voor een buitenkat die niet binnen wilde!
Hij had ook een ongeluk kunnen krijgen en weg kunnen kruipen om dood te gaan, zodat we hem nooit hadden gevonden!
Dat lijkt me veel erger. Het was vreselijk, maar we hebben er vrede mee!

Ik geef Cari groot gelijk! Ik had ook geen sectie laten verrichten, mits het zou gaan om vermoedelijke besmettelijke ziektes e.d. (aangezien wij een grote groep katten hebben!). Je krijgt je kat er toch niet mee terug.

En waarom mag een vent van bijna 40 geen traantje laten om zijn kat? Leven we in zo'n "macho" maatschappij dat een vent niet mag huilen?
Nou, van mij mag je en ik vond het een hele mooie omschrijving van je "liefdesverdriet". Zulke mannen moeten er meer zijn! 8-)

Dus je had Nova nog niet zo lang? Het kan soms ook zo zijn, dat een kat zich laat aanhalen omdat hij/ zij al iets onder de leden heeft, waardoor ze niet meer zelfstandig voor eten kunnen zorgen. Dan zijn ze snel mak te krijgen in ruil voor een lekker hapje.
Maar ik denk niet dat dat het geval was bij jullie!
Als je vrouw denkt dat het toeval was, dat Nova (prachtige naam trouwens) bij jullie kwam wonen, dan kan het ook best zijn, dat jullie helemaal niet hoeven te zoeken naar een "nieuwe" poes.....Misschien meldt er zich binnenkort wel weer een "vreemdeling" (Heb het niet over 5 dec. hoor!).

Heel veel sterkte en hopelijk horen we over een tijdje weer van je met verhalen over jullie "nieuwe" aanwinst??? :grin:
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Vergiftigd, hartfalen of iets anders?

Bericht door JLC »

Het klopt dat je je kat niet terug krijgt als je een sectie door de DA te laten doen. Maar in het geval wat ik heb geschetst, verdwenen er katten in de buurt. Je denkt dan al gauw aan een kattenhater en als je kunt bewijzen dat je kat is vergiftigd en waarmee, dan kan de politie beter onderzoek doen.

@Poessjie: Ik hoop voor je dat je het verlies van Nova een plekje kunt geven.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vergiftigd, hartfalen of iets anders?

Bericht door Cari »

Vergiftiging zou voor mij ook een reden kunnen zijn om het wel te doen, maar dat speelt hier dus niet.
En waarom mag een vent van bijna 40 geen traantje laten om zijn kat? Leven we in zo'n "macho" maatschappij dat een vent niet mag huilen?
Nou, van mij mag je en ik vond het een hele mooie omschrijving van je "liefdesverdriet". Zulke mannen moeten er meer zijn! 8-)
Sluit ik me helemaal bij aan :kissykissy:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie