2 kittens

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Arjan van den Berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 sep 2009 14:47
Locatie: Zevenaar

Re: 2 kittens

Bericht door Arjan van den Berg »

Hoi,

Ak zaterdag moet ik werken tot half zes en daarna komen de 2 monsters hihi.Ben nu al aan het kijken voor een kattenbak en krabpaal.Dus voorpret zeg maar.
Iemand nog een tip qua droogvoer merk?
Zit zelf te denken puur voor afwisseling om ze bv alleen op de zondag natvoer te geven..iemand ervaringen ermee?

Allemaal een fijne zondagavond,

Liefs Arjan
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: 2 kittens

Bericht door Ambertje73 »

Hoi Arjan,

Je kan ervoor zorgen dat de kittens de hele dag gewoon brokken tot hun beschikking hebben en 's avonds wanneer je thuiskomt van je werk ze een beetje natvoer geeft.
Wij hebben de katten hier standaard op Carocat lam rijst, maar dat zijn te grote brokken voor kleine katten (Er is ook Carocat kitten hoor).
Verder krijgen ze 's avonds een klein beetje natvoer (als ze dat willen). De "brokkenkatten" krijgen dan een klein beetje brok van bijvoorbeeld Royal Canin, Hill's of Pro Plan.
Met kittens zou ik niet teveel wisselen van voer, want daar kunnen ze problemen mee krijgen (diarree). Als ze wat groter zijn, kun je ze langaam wennen aan ander voer.

Kittens hebben natuurlijk tijdens hun groei periode extra nodig. Hier gaven wij de kleintjes altijd Babycat van Royal Canin en als ze wat ouder worden Kitten van Royal Canin. Maar er zijn ook goedkopere kittenbrokken (Carocat of Fokker).
Wij hebben 35 katten om te voeren, maar ze krijgen hier nooit brokken van de Aldi/ Lidl of Kruidvat. Ik heb van verschillende DA's vernomen, dat deze brokken de kans op blaasgruis (struviet) vreselijk doen toenemen! :-(

Het voordeel van af en toe natvoer, is dat ze in ieder geval genoeg vocht binnen krijgen. Er zijn katten die niet veel drinken en door het natvoer tenminste nog wat vocht krijgen.
Wij hebben daarom een grote fontein/ pomp van Staywell (4 liter) gekocht. Deze is niet goedkoop, maar het nodigt de kat wel uit om te drinken!

Het maakt niet uit hoe je het straks gaat doen, want kittens wennen snel en ze weten dan niet beter.
Succes ermee en geniet ervan, want ze zijn snel groot!

Gr.,
Amber en co
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: 2 kittens

Bericht door loek »

Bijna zo ver dus, leuk!

Ik geef mijn katten alleen (droge) brokjes (Hiils voor kittens). Heb ze in het begin goedkope brokjes gegeven maar al vrij snel over gegaan hierop. Vooral omdat ik ze geen natvoer geef vond ik dat ze dan iniedergeval wel luxe brokjes mogen ;-) Ik heb het een keertje uitgeprobeerd met een klein zakje, en het vershil in enthousiasme (goedkope brokjes of hills) was enorm! En mijn enthousiasme ook al snel want ze poepen beter: steviger en minder stinkend.

Heel af en toe geef ik ze natvoer, nu drie keer gedaan ofzo (zijn nu bijna 4 mnd bij mij). Gewoon 'voor de leuk' af en toe. Maar ik vind het verder niet echt nodig. Ik let wel goed op of ze voldoende drinken (water). Mocht dat niet meer het geval zijn dan ga ik ze wel natvoer geven. Maar zolang het zo goed gaat...heb ik katten die tevreden zijn met wat ze hebben.

Heel veel plezier met ze. Ga nu ook eens kijken voor een nieuwe krab/klimpaal. (lees hier weleens over zooplus ofzo, ga eens even google'en) De oude krabpaal is vorige week namelijk gesneuveld. Ze waren toe aan een grotere denk ik ;-)

gr. Loek
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Arjan van den Berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 sep 2009 14:47
Locatie: Zevenaar

Re: 2 kittens

Bericht door Arjan van den Berg »

Hoi allemaal,

Chanel en Armani doen het goed,plassen en poepen samen op 1 bak dus toppie joppie :eclap: zijn erg sociaal naar andere mensen toe.
Wat me wel op valt.Ik ben man en de kater/kitten trekt iets meer naar mij toe dan de poes/kitten.
Maar dat komt wel goed.Ik geef Chanel extra aandacht en vandaag heeft ze heerlijk liggen knorren op mijn schoot.
Wat zijn die beestjes toch blij met een doos van de UPC haha!Ja bij verhuizen hoort ook internet en tv...heb in die doos een kleed gelegd en ze gaan er heerlijk in liggen (heb de doos op zijn kant gelegd)

Planten en snoeren blijven tot nu toe nog ongedeerd.
Armani wil wel telkens in mijn broek klimmen als ik bij het aanrecht sta om koffie te zetten of te koken.Iemand hier nog tips voor?
Ik snap de kleine donderstraal wel...kastdeurtje open op grote hoogte en ja...dan wil je even kijken wat daar in zit...en wat is er niet makkelijker om via de benen van je baasje naarboven te klimmen..

Liefs Arjan
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: 2 kittens

Bericht door Camoth »

Goed te horen dat ze het zo naar hun zin hebben bij jou.

Ja kartonnen dozen en katten.... :lol: Hier laat ik na een bestelling bij een internetwinkel altijd de doos een dagje staan voor de dames om te slopen :grin: Zijn ze weer even lekker bezig.

Wat betreft het broekklimmen: een spatje water van de kraan kan je proberen. Of anders nee zeggen en op de grond neerzetten?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 2 kittens

Bericht door Cari »

Met broekklimmen kan je alles proberen wat niet leuk voor ze is: water, AU gillen, eraf schudden/vegen. Zorg in ieder geval dat het hun nooit succes oplevert, want als ze ouder worden,is het echt erg pijnlijk ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
JaapJose
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2009 09:21

Re: 2 kittens

Bericht door JaapJose »

Erg leuk dat broek klimmen.............. NOT :lol:
De donkere van het zussenstel (Kaena) doet het ook.....
En dat vond ik niet echt prettig. Ik heb inderdaad een paar druppels water geprobeerd maar dat weerhoud haar niet. Ze is, zodra ze maar iets ruikt, meteen wakker en er als een speer bij. Wat zijn ze dan snel die kleine boefjes.
Zij kan ook slecht mauwen. Je hoort haar bijna niet. Maar dat maakt haar zusje ( Kala) snel goed. Die mauwt voor 2.

Maar ik ben een volhouder. Nee is nee en ik zet haar net zo lang weer terug op de grond tot ze door heeft dat ze niet in mijn benen mag klimmen.
De aanhouder wint zeggen ze toch?? :edance:
Koppie van Kaena, Kala, Nichta en Zia
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: 2 kittens

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Ergens vind ik het broekklimmen wel erg schattig. Wat bij ons goed werkte is ze compleet te negeren als ze op je broek klimmen en niet in de buurt van eten gaan staan. Desnoods dus twee stapjes weg doen bij het aanrecht waar alle heerlijkheden misschien wel liggen. Anders reageren ze meestal ook erg goed als je even een brul geeft.

Mijn DA vertelde onlangs dat mannetjeskatten vaak wat aanhankelijker zijn dan vrouwtjeskatten.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: 2 kittens

Bericht door loek »

'Broekklimmen' heeft toch niets met aanhankelijkheid te maken...(?) Eerder omgekeerd zou ik zeggen.
Hier hebben ze het eigenlijk heel weinig nog gedaan. De vorige eigenaar vertelde dat ze dat bij hem wel deden, en hij vond dit zelfs goed. Ik kan me niet eens herinneren dat ze het bij mij ooit hebben gedaan...op 1 hand te tellen iniedergeval. Gek is dat eigenlijk he!?

Maar goed, dat het ergens wel schattig is, herken ik wel....Maar dan met bijna al het gedrag wat niet mag ;-) Daarom ben ik ook zo'n slechte opvoeder ben ik bang ;-) (mag ik later de vruchten van plukken...eigen schuld dikke bult ;-))

Maar in mij klauwen op wat voor manier ook, dat accepteer ik niet, vind ik ook niet schattig. Gebeurd ook bijna nooit gelukkig. Vooral als ze ouder worden wil je echt niet dat ze in je broek omhoog klimmen. AUW!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: 2 kittens

Bericht door MoniqueAmsterdam »

@Loek

Of broekklimmen iets met aanhankelijkheid te maken heeft weet ik niet. We kunnen het ze nou eenmaal niet vragen. ;-) Maar Arjan gaf eerder al aan dat zijn katertje aanhankelijker was dan het poesje en of het misschien iets te maken had met het feit dat Arjan ook een man is. Daarop dus mijn reactie betreffende aanhankelijkheid.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: 2 kittens

Bericht door puck0906 »

ik heb zelf 2 zusjes en die heb ik vanaf dag 1 met de plantenspuit gespoten als ze dingen doen die niet mogen dus dat zou je ook bij het broek klimmen kunnen doen. Ik hoef nu vaak alleen nog maar psssst te roepen en ze stoppen al. (zelfde geluid als de plantenspuit maakt) erg grappig om te zien. Het is leuk hè 2 kittens. Ik heb ook nog 2 oudere katten en het is heerlijk om te zien. Alleen het thuis komen is al leuk met 4 katjes voor je deur die blij met je mee rennen naar boven voor het eten.... Veel plezier ermee. Weet trouwens niet of je een krabpaal hebt maar ik heb bij de hornbach een super leuke gekocht met veel gaten enzo en ze zijn er helemaal weg van. Goed voor je meubels en ze kunnen lekker spelen!
Gebruikersavatar
Arjan van den Berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 sep 2009 14:47
Locatie: Zevenaar

Re: 2 kittens

Bericht door Arjan van den Berg »

Hoi Allemaal,

Als ik inderdaad een wat zwaardere stem opzet dan laat hij los.Negeren helpt ook inderdaad.Komt goed :edance:
Terwijl ik dit bericht maak liggen broertje en zusje heerlijk gemoedelijk op de bank.Wel elke dag stofzuigen haha!Heb een zwarte stoffe bank (die overigens nog krabvrij is) maar die zit wel aardig onder de haren.

Heb vd week gelachen (op dat moment niet) Ik sta bij de voordeur...2 leuke lieve kopjes die me aanstaren.Gaat Armani uit blijdschap met zijn pootjes op de onderste klip vd deur staan...... :cry: woningbouw gebeld en die hebben de deur open gemaakt haha!Die klip heb ik er dus afgeschroeft vanochtend.

Meneer en mevrouw houden van nachtdienstje draaien...nieuw spel van MB denk ik :lol: om 5 uur 's morgens rent het hele circus met nep muisjes over mijn bed.Het lijkt dan echt wel flying circus...springen en rennen ze achter elkaar aan haha!

Echt een leuke site hier en ik dank jullie allemaal voor jullie tips.
PS kattengras aanschaffen hoorde ik van een vriend, aangezien ik mijn katten binnen houdt.Klopt dit?

Liefs Arjan,Chanel en Armani
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: 2 kittens

Bericht door Camoth »

:lol: Wat een deugnietjes!

Geweldig dat het zo goed gaat allemaal!

Kattengras is niet nodig. Als ze last hebben van haarballen geef je ze wat kattenmout of moutsnoepjes. Je kan eventueel inderdaad nog kattengras aanschaffen, maar heb daar hier slechte ervaringen mee. Het ging erg stinken en ze deden er niks mee behalve dat spul het hele huis door slepen. Ook hoor ik wel eens dat zo'n stukje gras in de keel vast komt te zitten, niet zo fijn.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Arjan van den Berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 sep 2009 14:47
Locatie: Zevenaar

Re: 2 kittens

Bericht door Arjan van den Berg »

Ja gaat echt geweldig met die 2 rakkers.Dus maar geen kattengras :grin: nog even een vraag wie kan ik het beste het eerst laten helpen...eerst de kat of de poes?

Liefs Arjan
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: 2 kittens

Bericht door Camoth »

De meeste mensen laten het katertje eerst helpen, dit kan namelijk al met 5 maanden, terwijl bij poezen vaak toch echt 6 maanden wordt aangehouden. Als je DA er moeilijk over doet kan je zeggen dat hij sproeit, de meeste DA's castreren dan wel al met 5 maanden.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie