Besmet met niesziekte?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Besmet met niesziekte?

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Beste allemaal,

Sinds een paar weken hebben we twee kittens uit twee verschillende nestjes. Ze hebben allebei hun inentingen gehad voor o.a. niesziekte. Nu zit het kleine vrouwtje, Emma, al een paar dagen te niezen. Sinds gisteren zijn dit zo'n 8 niesjes per dag met daartussen 5 flinke niesbuien. Haar oogjes en neusje zijn schoon. Heeft ze nu de niesziekte te pakken? Moet ik het kleine mannetje, Sam, bij haar weghouden? Kan ik ze iets weerstandsverhogend geven aangezien ze nog zo jong (12 weken) zijn?

Alvast ontzettend bedankt!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Besmet met niesziekte?

Bericht door Umimeis »

@ MoniqueAmsterdam,

Het kan zijn dat Emma door de inentingen een beetje ziekjes is geworden, het werkt net zoals bij mensen wanneer ze een in-enting hebben gehad ergens voor, je kunt er een beetje ziekjes van worden. Dat komt omdat er een beetje van dat virus in je lichaam (of in dit geval het lichaampje van je poes Emma) is ingespoten waardoor het lichaam antistoffen aan moet aanmaken. Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb uitgelegd.......

Maar hou het wel in de gaten. Als het te lang duurt of er komt allemaal troep uit de ogen en neus of ze stopt met eten, dan moet je ff langs de dierenarts.

Leuke namen trouwens Emma en Sam. Mijn ene kat heet ook Sam ;-)
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Besmet met niesziekte?

Bericht door MoniqueAmsterdam »

@ Unimeis

Bedankt voor je ontzettend snelle reactie! Emma heeft nu alweer twee weken geleden haar inentingen gehad. Is het gebruikelijk dat ze zo laat pas daar de effecten van merken? Emma wilde vandaag eerst ook niks eten, zelf geen kattensnoepjes. Nu eet ze gelukkig wel kleine beetje gekookte vis met gekookte rijst.

Enig idee toevallig of ze iets homeopatisch o.i.d. kan gebruiken om wat sneller erdoorheen te komen?
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Besmet met niesziekte?

Bericht door Umimeis »

Ik heb geen idee of dat kan helpen, je kan het proberen.....
Maar meestal gaat het vanzelf wel over, tenminste, bij mijn katten wel.
Ik zou de katten geen gekookte rijst en gekookte vis geven, volgens mij is dat niet zo goed voor hun darmen.
Wat je wel kunt geven en wat ik mijn katten ook geef is rauwe kabeljauw of koolvis of rauwe gehakt of kipfilet.
Katten mogen dit rauw hebben, hun maag heeft een andere ph waarde dan die vd mens.
Meer over dit onderwerp kun je vinden op dit forum in een topic over 'Barfen' of ook wel versvoeding genoemd.

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =24&t=9012
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Besmet met niesziekte?

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Sinds gisteren is Sam ook aan het niezen, dus vandaag maar naar DA gegaan. Allebei een prikje en een kuurtje antibioticum. Emma is ontzettend aan het opleven, eet weer lekker veel. Helaas wil Sam helemaal niks meer eten. Hij was sinds gisterochtend al moeilijk te stimuleren, maar sinds het bezoek aan de DA wilt hij helemaal niks meer. Ik hoop dat hij er ook doorheen gaat komen..
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Besmet met niesziekte?

Bericht door Umimeis »

Dat kan door de antibiotica kuur duren, maar wacht niet te lang af. Als hij morgen of overmorgen nog niet wil eten, moet je maar even weer naar de dierearts gaan.
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Besmet met niesziekte?

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Sam eet weer! Gisteren wilde hij tot diep in de nacht niks eten en niks drinken. Ik heb toen op advies van een kattenliefhebster hem in een paar beurten bij elkaar 10 ml kittenmelk naar binnen geschoten (had toevallig nog een potje staan). Ik hoop dat ze allebei weer snel fit zijn, het is zo stil in huis zonder die twee rondgalloperende kittens.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Besmet met niesziekte?

Bericht door Umimeis »

Ahhhh mooizo! Misschien kun je wat kittenbrokjes mengen met kattenmelk.
Gebruikersavatar
JaapJose
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2009 09:21

Re: Besmet met niesziekte?

Bericht door JaapJose »

Misschien een kleine tip............

Mijn oude kat ( is 19 jaar geworden) had toen we haar kregen de niesziekte. De DA had haar na verschillende bezoeken opgegeven. Ze had kuren gehad, inentingen noem maar op. Hij zei toen tegen ons dat we een beetje zout moesten oplossen en met een pipetje in de neus druppelen. Je kan je voorstellen dat ze behoorlijk ging tegenstribbelen. Maar wonder boven wonder was dat het middel wat haar gered heeft. Het koppie kwam helemaal los.......... het slijm kwam er met een paar keer flink niezen uit en je zag haar met de dag opknappen.

Dus tja............... goedkope maar effectieve oplossing denk ik.

Groetjes
Koppie van Kaena, Kala, Nichta en Zia
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Besmet met niesziekte?

Bericht door MoniqueAmsterdam »

@JaapJose Bedankt voor de tip! Eigenlijk dezelfde formule als bij neusverkoudheid kan worden voorgeschreven aan mensenkinderen. Het gekke is dat Sam en Emma geen waterige oogjes hebben en ook geen loopneusje. Sam heeft 1 dag lopen niezen (volgende dag direct aan antibioticum). Emma niest nog steeds. Ik begreep niet helemaal waarom dit niesziekte was, maar ik ben dan voorheen ook alleen in contact geweest met volwassen gezonde katten.
Gebruikersavatar
JaapJose
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2009 09:21

Re: Besmet met niesziekte?

Bericht door JaapJose »

Ik ben niet zo'n DA ganger. Ik ben mijn levenlang met dieren opgegroeid. En heb ontdekt dat ouderwetse huis tuin en keuken middeltjes toch vaak het beste werken.
Een poes van mij had enorme buikpijn en deze was ook hard. Ik heb haar toen een kwart sinaaspril ( kinderaspirientje ) gegeven en ze is er helemaal van opgeknapt.

Bij niesziekte hoeft er niet altijd snot ( om het maar bij de naam te noemen ) vrij te komen. De holtetjes zitten dan waarschijnlijk verstopt. Kwam er ook geen snot vrij bij het niezen? mijn ervaring is dat ze geen loopneusje hebben maar dat het zich ophoopt van binnen. Vandaar de zoutoplossing. Misschien toch het proberen waard. Pipetje is zo te krijgen bij de apotheek.

Ik hoop dat de poezebeesten weer snel de oude zijn!!!
Koppie van Kaena, Kala, Nichta en Zia
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Besmet met niesziekte?

Bericht door Umimeis »

Het kan ook wel een virusinfectie aan de voorste luchtwegen zitten.
Dit had Flea ook 6 weken geleden.
Hij heeft toen bij de DA 2 antibioticainjecties gekregen (omdat ik geen pilletjes kan toedienen bij hem).
Toen was het ook alweer over.
Hij heeft er wel 1 weekje mee rondgelopen omdat ik dacht dat het net als bij mensen wel vanzelf over zou gaan.
Overigens had Flea wel prut in zijn ooghoeken, niet uit zijn neus gelukkig.
Laatst gewijzigd door Umimeis op 21 okt 2009 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Besmet met niesziekte?

Bericht door rieneke »

katten nooit! aspirine geven, ook geen kinderaspirine.
hun lever kan dit amper of niet verwerken.
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Besmet met niesziekte?

Bericht door MoniqueAmsterdam »

@ Umimeis Denk ook dat het goed is om niet direct naar de DA te gaan, kans bestaat altijd dat het vanzelf beter gaat. Dacht ik ook bij Emma, vooral door het gebrek aan symtomen. Uiteindelijk is veel antibiotica ook niet goed voor ze. Maar als het moet dan moet het. :-)

Ik zou mijn katjes nooit zomaar wat gaan toedienen. Ben veels te bang dat er dan juist iets zou kunnen gebeuren. Liever keer teveel DA, dan een keer te weinig.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Besmet met niesziekte?

Bericht door Umimeis »

MoniqueAmsterdam,

Ja, inderdaad eerst altijd even afwachten. Als ik zelf verkouden of griep heb, ga ik ook niet meteen naar de dokter.
Meestal ga ik pas heen als het na 10 dagen nog niet over is en dat is tot nu toe gelukkig nog maar 1x gebeurt.
Ik was wel 12 dagen aan het hoesten, zonder dat het verminderde. Toen kreeg ik Codeine pillen toegediend....en die krijg je zeker niet zomaar, pas als je een lange tijd last heb vd hoest.

Toen ik met Flea naar de DA ging was net voordat ik op vakantie ging. Ik durfte hem niet zo achter te laten ook omdat ik bang was dat het misschien ook wel niesziekte kon zijn. Daarom ben ik naar de DA gegaan.
Die had Flea eerst ook getemperatuurd om na te gaan of hij niesziekte had. Bij niesziekte hebben katten vaak ook koorts. Maar dit was gelukkig niet het geval. Maar omdat hij last vd ogen had en vd keel, kreeg hij toch een Antibiotica kuur.

Ik heb een huisdierenverzekering, dus ik kreeg 80% DA kosten terug.
Plaats reactie