Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Camoth »

Ik twijfel er geen moment aan dat je het meeste in de praktijk zal leren, dat is absoluut waar met eigenlijk alles denk ik.

Het punt is dat ik geen praktijkervaring heb en wel dat werk wil gaan doen, dus dan zal ik wel een opleiding moeten volgen vrees ik :lol:

Over dat uurtarief: ik zat zelf aan het volgende te denken. Ik denk eraan om het op een soort no cure, no pay basis te doen. Mijn filosofie was als volgt:

- 1e consult op de praktijk is gratis, moet ik langskomen betaal je alleen voorrij kosten (ik zal het laatste altijd aanbevelen ivm bekende omgeving van de kat etc)
- Op basis daarvan een behandelplan en streefdoel afspreken met de klant. Dat streefdoel moet redelijk haalbaar zijn.
- Een x aantal weken afspreken waarin dit streefdoel behaald moet zijn
- De klant betaald in de tussentijd alleen voor materialen en eventuele voorrijkosten elke keer
- Wordt het streefdoel behaald binnen de gestelde tijd dan betaald de klant ook mijn uurtarief voor alle consulten minus het eerste consult
- Haal ik het streefdoel niet, dan betaald de klant dus alleen materiaal en voorrijkosten

Leek mij persoonlijk wel een goed plannetje. Mijn vader is makelaar en heeft ook een dergelijke manier van werken met klanten. (Die betalen alleen als hun huis verkocht wordt of als ze een huis aankopen via hem)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Camoth »

Overigens: is de klant 100% verzekerd en geeft de maatschappij toestemming voor de behandeling dan wordt natuurlijk wel alles gewoon in rekening gebracht tot een eventueel maximum van de maatschappij. Dat maakt voor de klant natuurlijk dan niet uit en voor mij wel.

Op deze manier zullen mensen wellicht eerder geneigd zijn toch nog een gedragstherapie te proberen alvorens naar het asiel te gaan of erger met hun kat. In dit geval is het niet duur en als het niet werkt, betalen ze ook niet...
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Kattenbella »

Ben benieuwd, hou me op de hoogte ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door lievelijn »

hou je er wel rekening mee dat bij een gedragstherapeut de mensen waar je voor werkt invloed hebben op het eindresultaat en jij zelf alleen adviseert!! terwijl een makelaar daar meer invloed op heeft. kan me zo voorstellen dat er ook mensen zullen zijn die daar misbruik van gaan maken :roll: als een client zelf de voortgang frustreert en jij krijgt daardoor niet betaald s dat natuurlijk erg zuur.... ;-) dt is trouwens geen kritiek hier.. hooguit iets waar je tztz eens over moet gaan nadenken ;-)
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Camoth »

Had ik inderdaad bedacht Lievelijn. Het is moeilijk te controleren of het heeft gewerkt of niet. Mensen zullen eerder liegen dan het advies niet opvolgen denk ik (als je de therapie frustreerd kan je net zo goed helemaal niks doen uiteraard).

Wellicht kan ik het ondervangen met een aantal voorwaarden. Alleen voor bepaalde gedragsproblemen ofzo. Haaruitval door overmatig likken bijvoorbeeld. Dat is te controleren achteraf. Of problemen die relatief makkelijk op te lossen zijn wellicht. Dat is iets waar ik inderdaad nog nader over moet denken. Ik wil het in ieder geval wel betaalbaar houden voor mensen. Ook om te voorkomen dat katten gedumpt worden. Daar is no cure no pay natuurlijk ideaal voor. Of ik moet het als bedrijfsrisico gewoon nemen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door lievelijn »

ja dat snap ik.. maar je hebt nog tijd zat dus ook bedenk tijd zat ;-)
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Camoth »

Inderdaad :lol:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Cari »

Cari, het is wel zo dat je inderdaad in de praktijk veel leert. Velen zullen niet zoveel weten van mijn kleurentheorie Dat is mijn eigen pedagogische kattenleer ;-)
Vertel! Ik ben reuze benieuwd!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Kattenbella »

In mijn grote groep is het mij opgevallen dat katten elkaar veel opzoeken op hun kleur. Zo liggen mijn drie witte katten vaak bijelkaar en de zwart witten en de muisgrijze katten.

Hun gedrag is ook eigen. In de loop der jaren is het me opgevallen dat bijvoorbeeld de rode katten erg gevoelig zijn, verlegen en defensief.

De twee muisgrijs, witte katten zijn ook niet echt de dominanste katten.

De witte katten zijn vrij relaxed en komen op dezelfde manier voor zichzelf op, rustig, bijna onopvallend.

De zwarte katten hebben een uitgesproken eigen karakter. Ze komen voor zichzelf op en laten zich zeker niet de kaas van het brood eten. Zo paste Madonna op het huis. De oppas, die ze heel goed kende durfde bijna niet naar binnen.
Ashley was heel uitgesproken waar ze wilde zijn.

De Lapjes/schildpaddden zijn vriendelijk en ook gevoelig. Ze gaan hun gangetje, maar als ze schuw of bang zijn is dit ook echt extreem.

De zwart witte katten zijn het meest relaxed en vriendelijk. Als er katten heel dichtbij mij liggen zijn zij dit meestal. Bezoek vinden ze over het algemeen erg gezellig. Ze zijn sociaal, houden van aandacht en schootzitten.

De grootste monsters zijn de cyperse katten :twisted: Die zijn meestal de baas en dominant. Ze weten heel goed wat ze willen en lijken het dichtst bij de natuur te staan.
Als je een band met ze hebt is deze ook echt heel sterk. Je moet er vaak wel wat voor doen ;-)

Misschien voor jullie niet herkenbaar, maar hier valt het steeds weer op ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Cari »

Interessant.... :ethink:

Misschien heeft kleur tot op zekere hoogte wel iets met karakter te maken (oeioei, pas op voor discriminatie.. :icon_shifty: ), maar ik denk dat er heel veel uitzonderingen zijn op toch al wat vage regels.
Op elke bewering van jou kan ik al uitzonderingen vinden... Ik moet zeggen dat ik zelf ook wel eens probeer bepaalde kenmerken aan bepaalde kleuren toe te schrijven, maar het enige kenmerk dat heel vaak (maar ook zeker weer niet altijd) bevestigd wordt, is dat lapjes/schildpadden vaak behoorlijk onverdraagzaam zijn t.o.v. soortgenoten en heel moeilijk nieuwkomers accepteren. Het zijn echte "mensenkatten".
Maar goed, we gaan hier wat :offtopic: ...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Camoth »

Interessante theorie Kattenbella!

Coco is zwart/wit, maar niet helemaal zoals jij beschrijft ;)

Maar de Cyper van mijn ouders is wel precies zoals jij omschrijft: echt de baas in huis en in de buurt. Die kwam als kitten bij onze toen al volwassen hond, nou het duurde drie dagen of de kitten was de baas ipv de hond, :lol: . Als hij ergens wilde liggen waar de hond lag dan hoefde hij alleen maar naar de hond toe te lopen en die stond dan direct op en liep weg :lol:

Maar inderdaad, beetje offtopic ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Admin »

Als je wil discussieren over vachtharen, vachtkleuren en patronen, dan heb ik daarvoor het oudere topic opnieuw opengezet. Je vindt het HIER
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Kattenbella »

Neeu, ging om het gedrag. Maat ik plemp het anders wel over of eraf ;-) Ik ging op de vraag in ;-)

De opleiding lijkt me trouwens helemaal geweldig, maar helaas te duur.
Voor een ieder die deze heeft gevolgd of gaat volgen, succes en hebben jullie anders kopieen van modules voor mij.... kan ik toch een beetje meesnoepen ;-) Mag vast niet :shock:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Kattenbella »

Roland, ik heb mijn kleurenleer bij de vachten gezet, ik krijg het er niet niet meer af, wil jij dat doen? ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Camoth »

Kattenbella schreef:Neeu, ging om het gedrag. Maat ik plemp het anders wel over of eraf ;-) Ik ging op de vraag in ;-)

De opleiding lijkt me trouwens helemaal geweldig, maar helaas te duur.
Voor een ieder die deze heeft gevolgd of gaat volgen, succes en hebben jullie anders kopieen van modules voor mij.... kan ik toch een beetje meesnoepen ;-) Mag vast niet :shock:
Geen probleem hoor ;) Je moet alleen nog wel even wachten aangezien ik er pas over 2 jaar mee kan beginnen ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie