James blaasgruis - wordt herplaatst p.3

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: James heeft bloed in urine

Bericht door Uumie »

Ja, hij heeft inderdaad net op de bak geplast! :edance:
Ik zal morgen even googlen, ik moet me klaar gaan maken voor een niet zo fijne afspraak met die vriendin die niet zo goed voor haar katje zorgt... :roll: Nu ik dit met James heb meegemaakt, sta ik wel ff wat steviger in mijn schoenen. Ik zou niet graag willen dat haar kat ook zo gaat lijden. De da zei namelijk dat blaasontsteking vaak ontstaat door stress, en als één kat stressfactoren om zich heen heeft, is het de hare wel.
Ik snap ook wel dat James stress heeft... anderhalve week geleden was er brand bij ons in de straat, daar was hij behoorlijk van slag van. En natuurlijk door al het heen en weer gesleep naar de da... Dus we doen even rustig aan :)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: James heeft bloed in urine

Bericht door rieneke »

fijn dat hij goed heeft geplast nu :grin:
bereid je er wel op voor dat het vaker kan gebeuren.
gelukkig geven ze het zelf heel goed aan.
en dan niet meer zo in de stress springen he :smile:
bij bassie is het ook ideopatische blaasontsteking, stress speelt een grote rol.

heel veel sterkte met je gesprek vanavond.
ik duim voor een goede afloop.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: James heeft bloed in urine

Bericht door Uumie »

Nou, vannacht heeft hij weer op de wasmand geplast. :( Dit keer schoot ik niet in de stress! ;)
Ik vraag me wel twee dingen af:
- Er zat weer bloed in de urine, lijkt me vrij logisch, maar hoe lang duurt het ongeveer voordat de urine weer normaal is?
- Moet ik hem in dit geval straffen voor het buiten de bak plassen? Het mag natuurlijk niet, maar dit is zo'n uitzonderlijk geval, ik weet ook dat hij er niet echt wat aan kan doen. Maar ik ben bang dat als ik het nu toelaat, het dan een gewoonte zal worden. Hoe handel ik in dit geval?

En nog een vraag, heeft hij door deze blaasontsteking meer kans op blaasgruis of andere problemen later in zijn leven? Vermindert dit zijn kwaliteit van leven, of zal hij korter leven?

Plus, wat kan ik doen om het hem makkelijker te maken? Zodat hij wat rustiger is en wat beter in zijn vel zit terwijl hij ziek is? Ik zat te denken aan een Feliway stekker, om in ieder geval de scherpe randjes van de stress te halen, maar haalt dat eigenlijk wel wat uit?
Verder natuurlijk veel drinken en prijzen met een snoepje als hij op de bak is geweest, heb het idee dat dat ook wel helpt.

Bedankt voor alle raad en advies, ik heb er echt veel aan gehad. Het was heel geruststellend!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: James heeft bloed in urine

Bericht door rieneke »

zeer zeker niet straffen omdat hij van narigheid buiten de bak plast!
voordeel voor jou is dat je het zo snel in de gaten hebt als het foute boel is.
zodra hij zich weer goed voelt zal hij gewoon weer op de bak gaan is mijn ervaring.
het is niet zo dat hij door de ontsteking meer kans op gruis heeft, eerder anderom; het gruis irriteert de blaaswand, waardoor je ontstekingen krijgt.
een kater kan door gruis verstopt raken, en bij niet behandelen snel overlijden, maar blaasontstekingen die goed behandeld worden hebben geen invloed op de levensverwachtin
een feliway helpt niet bij alle katten, maar is zeker het proberen waard.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: James heeft bloed in urine

Bericht door Uumie »

Oké, dat dacht ik zelf ook al. Ik hou er sowieso niet van om een kat te straffen, zeker niet in dit geval. Heb het dan ook niet gedaan, vond het gewoon veel te zielig. Wel een geruststelling dat hij waarschijnlijk weer gewoon op de bak gaat als hij beter is. Ik zal die Feliway stekker dan maar aanschaffen, baat het niet dan schaadt het niet. Ik wil alles doen om hem te helpen.

Ontzettend bedankt voor al je hulp, rieneke! En alle anderen natuurlijk ook! :)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: James heeft bloed in urine

Bericht door Uumie »

Denk je dat je het ergste hebt gehad... :roll:

Vanochtend gaf ik James zijn medicijn, en vanuit mijn ooghoek zag ik George tegen de wasmand sproeien! Dat is dus waar James plast als hij pijn heeft. George is gewoon geholpen. Ik kon het niet helpen, maar ik heb hem flink op zijn donder gegeven, want ik vond dat echt onnodig gedrag.

Is dit normaal? En wat moet ik doen? :( Begin een beetje ten einde raad te raken. De Feliway stekker is besteld en is morgen in huis. Bah, in twee plassende katers in huis heb ik echt even geen zin...
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: James heeft bloed in urine

Bericht door Boomer »

Waarschijnlijk wilde George zijn territorium afschermen omdat er een luchtje hangt. Alles goed schoonmaken , incl wasmand en tegels enz waar de mand staat.
Bij de meeste medicatie moet je wel verbetering zien met 3 dagen.

Maar wat mij meer zorgen maakt is het volgende ( ben nu even de boe-man , maar dat is goed bedoelt ! )
Je schreef ( las het net pas) dat James bij je ontdekking nog bezig was met een antbiotica kuur ( laatste tablet). Ik vindt het dan vreemd dat hij dan toch een blaasontsteking is gaan ontwikkelen.Vaak worden breedspectrum medicatie voorgeschreven. Wat ik me dus afvraag is of hij toch geen gruis heeft? Dan kan een onstekingsremmer wel helpen maar die helpen niet de steentjes weg te halen. Is 2 weken wachten op een scan dan niet te lang ?

Ik wil je niet bang maken , absoluut niet!! Dit kwam in mij op en moest het toch even kwijt. Misschien kan je hierover je DA even bellen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: James heeft bloed in urine

Bericht door Uumie »

Nee, dat dacht ik dus ook al! Ik dacht, ik wacht even met vragen tot na de kuur, maar ik vond het ook al best lang, 2 weken. Zeker nadat ik op internet heb gezocht en las dat meerdere mensen hun kat eerder laten checken en dat blaasgruis dodelijk is. Vond het ook raar omdat de da zelf zei dat er misschien een grote klont in zijn blaas zat. :???: Ik vraag mijn vriend zometeen als hij thuis is even of hij het echt wel goed begrepen heeft, maar ik wil sowieso de da zelf ook even spreken hierover. Hoe eerder ik zeker weet dat het geen gruis is, hoe beter, en om 2 weken in onzekerheid te zitten (wat ook nog eens schadelijk kan zijn voor James), vind ik ook erg lang.
Je bent geen boeman hoor, je bevestigt alleen wat ik zelf ook al dacht. ;) Nu weet ik helemáál zeker dat ik eerder ga bellen dan pas over 2 weken!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: James heeft bloed in urine

Bericht door Uumie »

James plaste vandaag weer op de wasmand, ik heb hem snel op de kattenbak gezet (met als gevolg een stinksok...), omdat ik de hele wasmand gisteren heb staan soppen. Helaas kon hij het niet ophouden en pieste hij op de tegelvloer. Geen ramp, snel wat keukenpapier. Waarmee hij zelf zijn pies ging bedekken hahaha :lol: Het blijft toch onze nette, neurotische James!
Wel goed nieuws: Het was veel meer plas dan elke keer die kleine beetjes, en er zat geen bloed meer in! :edance:
Maar volgende week gaan we toch naar de dierenarts. Ik wil zeker weten dat a) de blaasontsteking over is en b) hij niks anders onder de leden heeft.

Maar er brandt nu in ieder geval een lichtpuntje! :D
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: James heeft bloed in urine

Bericht door Leonie89 »

fijn dat er geen bloed meer in zit! :edance:
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: James heeft bloed in urine

Bericht door rieneke »

jammer dat je de sproeier op z'n donder hebt gezeten, dat leidt alleen tot meer sproeien vaak.
wat de ab betreft; slechts 5% van alle blaasontstekingen zijn bacterieel.
het gros in ideopatisch, veroorzaakt door stress.

off topic; kan hier verder even niet zoveel schrijven, ben net thuis uit het ziekenhuis.
tot laters!
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: James heeft bloed in urine

Bericht door Uumie »

Kan weer eens niet slapen, dus ging even hier kijken. ;)

Ik heb er ook spijt van dat ik George op zijn donder heb gegeven. :( Ik was net wakker en had slecht geslapen. Geen excuus, dat weet ik, maar ik kon het er even niet bij hebben en reageerde voordat ik nadacht. :edoh: Voelde me ook meteen heel stom en gemeen. :oops:
Maar het zou dus kunnen dat de AB tegen de keelontsteking niet heeft kunnen verhelpen dat James een blaasontsteking kreeg? Want zoals ik het lees, kan dat wel eens helemaal los van elkaar staan.

Heel veel sterkte en beterschap Rieneke, ik wist niet dat je naar het ziekenhuis moest. :( Sterkte!

En nu ga ik slapen. ;) Welterusten!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: James heeft bloed in urine

Bericht door Uumie »

Ik zie het nu dus echt even niet zitten. :cry:

James plaste net weer bloed, en weer op de wasmand. Hij is bijna aan het eind van zijn kuur, dus wat IS er toch met hem? :( Ook nog eens flink ruzie met mijn vriend. Hij zat een computerspel te spelen en ik raak gewoon overstuur van het gedoe met James. Zegt-ie doodleuk dat hij wel wat anders aan zijn hoofd heeft dan de katten. Ja, dat heb ik gemerkt, want wie mag altijd plas en overgeefsel opruimen? Ik. Wie stofzuigt altijd alle haren op? Ik. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het niet erg om te doen, maar ik doe het dus letterlijk 100% van de keren. Zodat meneer lekker achter zijn stomme computer kan gaan zitten. Neem dan geen katten. MANNEN.
Maar vooral, wat is er met James? Vanavond zou hij zijn laatste tablet tolfedine krijgen, maar nu ineens zit er dus weer bloed in zijn urine. :-( Ik had gehoopt, omdat hij al een paar keer gewoon op de bak is gegaan, en zonder bloed, dat het over zou gaan. Moet ik de weekenddierenarts bellen of wachten tot maandag, wat eigenlijk de afspraak was?
Ik weet het even allemaal niet meer hoor...
Laatst gewijzigd door Uumie op 09 mei 2009 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: James heeft bloed in urine

Bericht door Leonie89 »

oeh herkenbaar hoor! mijn vriend kan net zo reageren.. mannen kunnen, heb ik het gevoel, dingen soms heel makkelijk van zich af zetten.. en kunnen ook vreemd reageren als ze al druk zijn met iets anders wat veel van hun concentratie vergt, GAMEN!! vele misverstanden ontstaan doordat hij zit te gamen..
trek je gewoon niets aan van je vriend. hij heeft het niet zo bedoeld, maar werd gewoon even gestoord in met iets wat op dat moment belangrijker voor hem was.. ik weet zeker dat hij wel om James en George geeft!!
en wat James betreft, zou ik zeker maandag de dierenarts weer even bellen.. ik vraag me af wat een weekenddierenarts voor je kan betekenen.. en dat ene dagje maakt volgens mij niet zo veel meer uit.. ik zou het zelf wel prettig vinden als je dezelfde man/vrouw weer hebt, die kent je verhaal tenminste..
heel veel succes en knuffels van ons!
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: James heeft bloed in urine

Bericht door Uumie »

Ik weet het... kan het alleen zo slecht hebben, op zo'n moment lijkt het net alsof hij nog zou doorgamen als James creperend op de grond lag. :???: Is niet zo hoor, maar een beetje steun had ik fijn gevonden.
Inderdaad lijkt het me prettig om onze vaste dierenarts te hebben, voel ik me toch wat vertrouwder bij. En tsja, dat ene dagje, ik denk dus ook niet dat het heel veel uit maakt, maar ik ben dus bang dat het acuut erger wordt ofzo. Ik hoop en denk het niet, maar ik zou mezelf echt stom vinden als er toch iets ergs gebeurt morgen.
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Plaats reactie