versterven

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: versterven

Bericht door Sandra W »

Jeetje wat duurt dat lang :shock:, ik dacht altijd dat dit in een paar dagen gedaan was. Ik geloof niet dat ik dit sterfproces zo lang aan zou kunnen zien, maar dat is puur persoonlijk. Als jij het gevoel hebt dat dit goed is voor jouw kat, wie ben ik dan om dit te betwijfelen.... Sterkte met de laatste loodjes en hopelijk komt de verlossing snel.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: versterven

Bericht door rieneke »

weet je sandra, ik beschouw het als een cadeautje voor mij en m'n kat.
nooit eerder in de gelegenheid geweest op deze manier afscheid te nemen van een dierbaar katje.
hij is onrspannen, en glijdt langzaam weg, omringd door liefde.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: versterven

Bericht door sandy »

Ik heb dit onderwerp gevolgd en dit moet me toch van het hart.
Ik kan het hier absoluut niet mee eens zijn, 2 weken honger lijden is een pure martelgang en ik vind dit niet kunnen.
Dit is geen liefde meer in mijn ogen het spijt me zeer, ik hoop dat het lijden voor dat arme dier gauw over is.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: versterven

Bericht door Sandra W »

Tja Sandy, ik neig eerlijk gezegd ook jouw kant op met mijn gedachtengang, maar bij oude mensen die geen euthanasie laten plegen gebeurt dit ook (zoals ik zelf heb gezien bij mijn ex-schoonmoeder) en daarbij vinden we het wel heel gewoon. Heel krom eigenlijk...

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: versterven

Bericht door daantje »

Ik heb er persoonlijk ook heel gemengde gevoelens bij :???: .
Ik ken de situatie niet, maak het niet van dichtbij mee, maar weet wel dat oogjes heel veel kunnen vertellen.
Ik neem dan ook aan dat de oogjes van Daantje ook genoeg vertellen waaruit jij je conclusie trekt, Rieneke.
Ik hoop alleen niet op een al te lange lijdensweg voor Daan, wij kunnen daar als mens op ingrijpen en wanneer de oogjes je vertellen dat het goed is zo, dan hoop ik dat je er gehoor aan geeft ;-) .

Heel veel sterkte!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: versterven

Bericht door sandy »

Het grote verschil is dat een mens een keus heeft, een dier niet.
Die is onderworpen aan de grillen van de mens.

Een spinnende kat zegt niks, een kat die ziek is of pijn heeft spint ook om zichzelf kalmte te geven zoals een mens wiegt om pijn op te vangen.
IK vind dit wat deze kat nu word aangedaan egoistisch, kom op zeg 14 jaar een goed leven, en dan zo aan zn eindje komen?
Laat m gaan...dit verdientie niet.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: versterven

Bericht door Sandra W »

Ik geloof dat ik het met je eens ben Sandy, dit alles duurt mij ook te lang en het lijkt me niet diervriendelijk meer. Het beestje is op en ligt maar onnodig te wachten en spinnen is inderdaad geen indicatie van levensgeluk. Ik vrees dat je dit niet wilt horen Rieneke, maar geef dit beestje alsjeblieft snel een spuitje. Dit kan ook in alle rust bij je thuis gebeuren.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: versterven

Bericht door Boomer »

Ik heb hier ook gemengde gevoelens bij. Opzich is het mooi als een dier in een liefdevolle omgeving kan sterven. Maar gezien mijn ervaring met mensen, zeg ik nee niet op zo'n manier.

In coma raken is mooi maar voorafgaande aan de coma is het pijnlijk. Iemand raakt in coma (bij versterven dan) als alle vitale organen uitvallen en het lichaam zichzelf daardoor vergiftigd. Mondverzorging is daarbij heel belangrijk !
Mensen kunnen gaan halluceneren maar wel degelijk ook pijn. Daarom geven wij morfine en dan in zo'n hoeveelheid dat iemand hier niet aan overlijdt maar puur als pijnmedicatie.

Ook herinner ik me heel goed dat Banjer ook bleef spinnen toen hij zijn hersenbloeding had gehad.
Ik wil hier geen discussie openen maar wil het je wel meegeven.
Ik hoop dat je echt weet wat je doet en wens je heel veel sterkte met de laatste loodjes !!
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: versterven

Bericht door rieneke »

lieve mensen, ik begrijp jullie gevoelens, maar ik kies toch mijn eigen weg, uiteraard in nauw overleg met mijn da.
wat mijn da zegt is: in laten slapen doe je om een dier uit z'n lijden te verlossen, maar zo lang er geen sprake is van lijden, is er niets op tegen het beestje rustig thuis weg te laten zakken.
ik heb twee opleidingen gevolgd waarin pijnherkenning bij katten uitgebreid aan de orde is gekomen, plus ik ken daantje als mijn broekzak.
geloof me, hij is moe en lusteloos, maar pijn lijden doet hij zeer zeker niet!
zou ik daar maar aan twijfelen, dan is de keus snel gemaakt.

@sandy, ik denk dat je uithongering en versterven verwart.
als je honger moet lijden en niet meer kan eten, dan zal je sterven op den duur.
bij versterven ben je aan het sterven, en daarom eet je niet meer.
dat zijn wezenlijke verschillen.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: versterven

Bericht door tacuma »

Bij mijn eerste reactie had ik echt nog het idee dat het om één of twee dagen ging, hooguit
een paar dagen. Maar nu al zo lang... Ik zou het mijn kat(ten) niet aandoen, en inderdaad al veel
eerder gekozen hebben voor een spuitje, thuis, zodat het dier snel kan inslapen. Ik kan dit
echt niet humaan meer vinden, hoe goed je het ook uitlegt.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: versterven

Bericht door Nyncke »

Tja, ik krijg buikpijn als ik dit lees....in mijn ogen is dit toch ook zinloos lijden.

In mijn ogen is de tijd verstreken en is het tijd voor je Daantje om te gaan. Ik heb er geen goed gevoel bij als ik lees wat je schrijft. Het komt op mij over alsof je hem niet los kunt laten en dat hij daarom bij je moet blijven. Dat is niet gezond.

Ik sluit mij erbij aan dat het bij mensen een eigen keuze is.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: versterven

Bericht door sandy »

Versterven is wel iets anders als dit, dat hoort naar mijn mening nooit zo lang te duren.
Dus ja sorry dit is gewoon pure uithongering en daarom pijnlijk en vreselijk zielig voor je kat omdat hij nu alleen maar langzaam weg aan het teren is.
Zn organen zijn het aan het begeven, zn spierweefsel word aangetast en dat lijkt mij echt geen pretje voor zo'n dier.

Kijk naar mensen die anorexia hebben, als ik toch een vergelijking moet trekken, die mensen hebben altijd pijn, pijn in hun spieren, organen gaan opspelen en pijn doen omdat ze hun lichaam voedingsstoffen onthouden die het hard nodig heeft, waardoor het reserves gaat aanspreken die het lichaam niet meer heeft.

Ik vind je dierenarts in dit geval ook laakbaar, en ik heb diep medelijden met je kat..want hoe lang gaat deze lijdensweg nog duren :cry:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: versterven

Bericht door Sandra W »

Ik kan eerlijk gezegd niet begrijpen hoe je deze langdurige martelgang een cadeautje voor je kat kunt vinden en hoe je steeds thuis komen bij een stervend dier als een cadeautje voor jezelf ziet is me een nog groter raadsel. Mijn hart zou breken als ik dit zou moeten aanschouwen :cry: en dat je dierenarts hier aan mee werkt vind ik werkelijk een schande. Sorry voor mijn harde woorden, maar twee weken vind ik echt veel te lang!

groeten,
Sandra
bianca-e
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2008 17:00

Re: versterven

Bericht door bianca-e »

Beste mensen, ik heb het genoegen Rieneke al jaren te kennen en ook haar Daantje heb ik onmoet, waar ik erg blij om ben, want het is een bijzonder ventje.
En als ik een ding heel zeker weet is dat Rieneke geen seconde om haar eigen gevoelens Daantje zou laten lijden. Zij kent hem als geen ander,die 2 zijn een eenheid en voelen elkaar heel erg goed aan.
Om deze weken Daan zijn eigen weg te laten kiezen zonder heisa en dwang of medische handelingen vraagt veel moed en echte liefde voor je dier.
Ik heb heel veel respect voor Rieneke dat zij juist uit liefde hem rustig in zijn eigen tempo kan laten gaan. Daarbij nooit Daans belang uit het oog verliezend.

Rien je weet het ik denk aan je.
Bellebel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2008 17:32

Re: versterven

Bericht door Bellebel »

Bianca, je hebt het heel precies verwoord.
Ook ik ken Rieneke al een hele poos en weet van de bijzondere band die zij met Daan heeft.
Lieve Rien, ik heb oneindig veel bewondering en respect voor je.
Eenieder die jou kent weet dat dit niet om jou gaat, maar om Daan. Jij handelt uit liefde voor hem.
Je weet de juiste weg te kiezen en ik steun je daarin van ganser harte.
Gesloten