# Dominante, agressieve poes. Vriendje erbij?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Spannend hè, zo'n nieuweling erbij. Ik was ook helemaal op van de zenuwen toen Musti hier kwam en Woefie er totaal niets van wou weten.

Ondertussen is dat zo'n 4 weken geleden en zijn ze de dikste vriendjes die er bestaan. Ze zijn allebei nog maar 5 maanden, dus spelen ze er nog heel duchtig op los.

Tikkertje en worstelen vinden ze het allerleukste. En daarbij wordt er al eens uitgedaagd en soms, als je heel goed luistert, een keer geblaasd. Uitdagen doen ze (alhoewel, eigenlijk daagt alleen Woefie echt uit) door een dikke staart te maken, hoge rug en dan springen maar. Of in aanvalshouding gaan liggen en als een hondje kwispelen, ...

Eerst dacht ik ook dat het vechten was, maar als er 1 piept (nu ja, iets laat horen) dan stopt de andere wel. Dat zouden ze niet doen als ze echt zouden vechten.

Zelfs het aanhankelijke van Woefie is terug gekomen. Ze is niet echt zo'n grote knuffel als Musti, maar toch. Op tijd en stond vindt ze het wel fijn om geknuffeld te worden. Ze willen ook alletwee altijd en overal (zelfs in bad) weer bij mij zijn.

Dus wie weet worden uw twee schatjes ook wel onafscheidelijk...
Necro

Bericht door Necro »

Vorige week had Necro het helemaal gehad en viel ze JuJu continu aan. Momenteel is dat weer van de baan. Ze zitten samen op het balkon en samen in de kamer (wel op aparte banken uiteraard :)). Ik denk niet dat ze ooit samen gaan slapen ofzo maar ze zijn vaak in elkaar buurt en dat vind ik al een goed teken. JuJu heeft officieel een nieuw huisje gevonden, wij doen die poes nooit meer een asiel aan. En Necro went er langzaam aan dat ze niet meer de enige Queen in tha House is (al denkt ze dat stiekum nog wel.. )
kersschot

dominante kat, nieuwe kat erbij

Bericht door kersschot »

Hallo,
Hier een soortgelijk probleem. Wij hadden al een kitten van 6 m oud met eenzaamheidsproblemen. Dus we hebben sinds gesteren een niruwe kitten. Het wil echter niet vlotten tussen beiden. Ze dagen elkaar continu uit, veel blazen, grollen en af en toe een 'slagen'. Kan ik iets doen om het contact tussen beiden te verbeteren? Hoe lang kan deze periode duren?
Groetjes van een bezorgd baasje.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Dat kan wel een paar dagen of weken duren hoor. Het beste is om je er zo min mogelijk mee te bemoeien. Vooral met kittens, die passen zich vaak snel aan. Veel succes ermee!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Eng hè, katten die niets van elkaar moeten weten. Mijn zenuwen vonden het ook verschrikkelijk.

Maar als ik die twee nu zie, .... dan wil ik niet meer terug naar 1 kat.

Volhouden dus, en ze hun gang laten gaan.
jordy

Bericht door jordy »

Hallo allemaal

Ben zelf ook eigenaar van 2 heerlijke katten (Bam-Bam een kater en Pebbles een poes). Alleen heb ik het voordeel dat ze uit het zelfde nestje komen. En ze ontzettend aan ons gehecht zijn om dat we ze vanaf 1 week zelf hebben moeten voeden (kan ook tussen mijn oren zitten maar het lijkt echt zo).

Om over het onderwerp te beginnen ik heb ooit eens in een artikel gelezen dat als je al in het bezit bent van een of meerdere katten en er één bij wilt nemen dat je ze kennis moet laten maken in een voor hun onbekende ruimte zodat er geen 1 is die zijn teretorium wilt verdedigen.
Wat betekend dat ze sneller naar elkaar toegaan om elkaar te leren kennen. Het klinkt natuurlijk logisch dus ik hoop dat er iemand iets aan heeft.

groetjes jordy
Sylvia

Bericht door Sylvia »

Ja, Jordy, dat klinkt logisch. Alleen hoe gaat het dan daarna? Want dan gaan ze toch naar het terratorium van 1 van beide....

Ik wil heel graag mijn lieve kater Sam van 5 een kameraadje geven omdat hij overdag vaak alleen is. Ik vind het onwijs moeilijk... Straks is hij veel liever alleen dan met een andere kat erbij. Ik kan het me ook zelf wijsmaken dat hij overdag zielig is. Moeilijk moeilijk moeilijk.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Als je kat een beetje sociaal is zou ik het gewoon proberen. Het gaat vaker goed dan niet goed en uiteindelijk accepteren ze elkaars aanwezigheid als ze geen vriendjes worden.

groeten,
Sandra

PS: ga dus lekker naar het asiel en laat je voorlichten over de aanwezige katten. Ik weet uit ervaring dat er schatjes zitten. Kijk goed rond en zoek een passend (speel)kameraadje voor je kat.....
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Hebben hier een kater (geholpen) die vrij dominant is. Verder niet agressief ofzo, juist tegen ons érg aanhankelijk en kroelerig. Maar wát voor kitten kun je hier nu het beste bij zetten? Ééntje die onderdanig is (met het risico dat hij/zij wordt ondergeschoffeld), of een dominanter typetje (met als risico ruzie om de macht)? Of zijn er ook tussentypjes? Dus wél lager in rang maar die wél van zich af (kunnen) bijten?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk zou ik er een iets ouder kittentje (bijvoorbeeld van 5 à 6 maanden) bij zetten waarbij het karakter al wat meer zichtbaar is dan bij de piepjonge kittentjes en dan zou ik gaan voor een sociaal, speels en nieuwsgierig karaktertje, want die passen zich het snelst aan én laten zich niet op hun kop zitten.

Mocht je daarbij voor een katertje kiezen dan zou ik hem voor de zekerheid wel vroeg laten castreren, want de eventuele machtstrijd tussen een gecastreerde en een niet-gecastreerde kater is meestal extra fel en houdt dan niet op totdat ze beiden gecastreerd zijn.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

yana schreef:Hebben hier een kater (geholpen) die vrij dominant is. Verder niet agressief ofzo, juist tegen ons érg aanhankelijk en kroelerig. Maar wát voor kitten kun je hier nu het beste bij zetten? Ééntje die onderdanig is (met het risico dat hij/zij wordt ondergeschoffeld), of een dominanter typetje (met als risico ruzie om de macht)? Of zijn er ook tussentypjes? Dus wél lager in rang maar die wél van zich af (kunnen) bijten?
Absoluut geen bang of onderdanig kittentje! Dit hebben wij wel gedaan (niet bewust, maar dat bleek uiteindelijk dus zo te zijn) en dat is nooit echt een goede match geworden. Terwijl de kittens die er daarna bij kwamen open en pittige types waren en daar ging het prima mee. Je kan dan inderdaad beter voor een iets ouder katje kiezen waar het karakter al duidelijk bij zichtbaar is.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

best geen bang kittentje, maar een "tussensoort" (dat bestaat zeker!!) of zoals sandra zei: een iets ouder. weet ook dat je het karakter van een kitten pas ziet als het een paar maand oud is, en nog niet meteen op 8 weken. mijn kat was enorm agressief, en ik heb er een speels kitten bijgezet, niet van de stoerste maar ook geen bangertje. sumi is nu de liefste poes die er bestaat, ze kan haar energie kwijt aan de kleinste. veel succes ermee!
Gesloten