bobbels in buik

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
neeltje2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 mei 2006 13:37

Bericht door neeltje2 »

Even een up-date.

Naar alle waarschijnlijkheid is het toch een hersenbloeding geweest. Er zit wel wat vooruitgang in, ze past zich goed aan de situatie aan. Ze zet haar poten wijd uit elkaar bij het staan en lopen. Ze slingert wel en valt soms om, vooral als ze haar koppie te snel beweegt. Maar in ieder geval lóópt ze toch maar weer! Daar ben ik al heel blij mee! 8-)

Ook lijkt ze niet goed te kunnen horen en zien. :???: Ze kijkt niet op als ik haar naam roep. Voorheen kwam ze altijd heel hard aan hollen onder luid geroep. Soms reageert ze wel, maar kijkt dan de verkeerde kant op. Ik weet het niet, misschien trekt het nog wel bij.

Volgens de DA kunnen dieren redelijk goed herstellen na een hersenbloeding, blijft het alleen een beetje onhandig in dingen als eten, lopen en springen en zo.

Heeft iemand dit ook meegemaakt met zijn kat en hoe is dat verlopen? :?:

Donderdag mogen de hechtingen er uit, de wond is heel mooi genezen. Geweldig, hoe snel ze is opgeknapt. Jammer dat het in haar koppie mis is gegaan. :???:

Hé, ik had blijkbaar een pagina gemist of zo, lees jullie reacties nu pas! Ik ben blij te horen dat het inderdaad nog een heel eind bij kan trekken. Gedult heb ik genoeg en het is een hele goede raad om haar alles zo veel mogelijk zelf te laten doen.

Dank je wel allemaal! Ik hou jullie op de hoogte, hoor!!

Neeltje
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Fijn dat het weer een stuk beter met haar gaat Neeltje! :grin:

Ik wil hier toch ook even reageren, Wampie heeft namelijk ook van die bobbels in haar buik.. Als ik Tukker zachtjes op zijn buik duw voel ik niks, maar bij Wampie voelt het alsof haar hele buik voor ontlasting zit ofzo.. :???: Ze is te dik en Tukker niet, maar het zijn volgens mij geen vetbulten die ik voel, het is harder. Soms is haar hele buik hard :???: Ik zal straks nog eens precies voelen, maar dit viel me dus een poosje geleden op.

Ze gedraagt zich verder helemaal normaal, eet normaal gaat gewoon op de bak. Moet ik hiermee naar een arts, of zal ik wachten tot de volgende inenting ofzo??
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

hmm ik voel bij sumi heel af en toe ook zo een knobbel, maar ik denk dat dit enkel ontlasting is. het is er de ene keer wel en de andere keer niet. ik vind soms wel ontlasting die hard is. ik redeneer: zolang het er niet constant is, heel hard is en groeit, denk ik niet dat er iets mis is (de DA heeft trouwens nog aan haar buikje gevoeld maandag en er was niks mis :)).
als je je echt zorgen maakt misschien eerst eens bellen naar je DA om te vragen of het dringend genoeg is om meteen te gaan en niet te wachten tot de inentingen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ja, José het lijkt me inderdaad slim even je DA te bellen of eeder voor de inentingen te gaan en dan even te laten kijken.

Een harde buik of een buik met bobbels is niet goed. Bij een harde buik kan het zijn dat je kat verstopt zit of dat hij wormen heeft. Bij bobbels kan het zelfs serieuzers zijn. Het kunnen vetbultjes zijn, maar het kan ook een tumor zijn. En daar wil je natuurlijk snel bij zijn, want dan valt het nog weg te halen en heb je misschien geen uitzaaiingen.

Ik wil je niet laten schrikken, maar ik heb liever dat je DA zegt dat het niets is, dan dat hij zegt dat het te laat is....

groetjes,
Sandra
Laatst gewijzigd door Sandra W op 04 sep 2006 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
neeltje2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 mei 2006 13:37

Bericht door neeltje2 »

Hallo allemaal

Zoals beloofd zou ik jullie op de hoogte houden van het wel en wee van poes Sara. Ik heb gelukkig goed bericht! :grin:

Vorige week woensdag leek ze ineens op geluid te reageren. Hoorde me ook aankomen, al keek ze soms wel naar de verkeerde richting. Donderdag zijn de hechtingen eruit gegaan, 20 in totaal. Ze gaf geen krimp! Alles zat mooi dicht, op één klein plekje na. Dat moest ik even in de gaten houden.

Maar vanaf die dag ging het steeds een heel klein beetje beter. Ze scharrelde weer door de tuin op zoek naar avontuur. Maar ik heb haar in de gaten moeten houden dat ze niet te ver weg ging. Vond ze niet leuk!

Nu loopt ze alweer redelijk normaal, valt nog wel eens om als ze een overwachte beweging maakt. Sinds vandaag durft ze ook weer kleine sprongetjes te maken. Dat gaat nog wel eens mis en valt ze, maar ze probeert het steeds weer. Wat een dappere oude dame, hè? 8-)

Dus ik ben reuze opgelucht, was erg geschrokken door die hele toestand. Ze is nóg aanhaleriger als voorheen, een echter kroeler die niets liever doet als bij mij op schoot kruipen.

Dank voor alle steun en goede raad! Neeltje
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nog even over bobbels in de buik:

Een paar dagen geleden voelde ik een grote bobbel (zo groot als een tennisbal) bij één van onze asielkatten (een zwervertje). Het bleek een oude navelbreuk te zijn die nu geopereerd moet worden.

Het is dus altijd belangrijk even naar je DA te gaan als je iets vreemds voelt aan de buik (of ergens anders) van je kat.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
neeltje2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 mei 2006 13:37

Bericht door neeltje2 »

Hallo allemaal,

Met Sara gaat het helaas niet goed. 12 Juni zijn er 3 borsttumoren bij haar weggehaald (zie hierboven) en nu lijken ze alweer terug te komen! Ze zijn nog klein, maar als ze net zo snel groeien als de vorige keer....

Het is een aandoenlijke kat geworden. Met haar evenwichtstoornis is het niet helemaal meer goed gekomen, maar ze probeert wel van alles. Springt ze op een stoel, vliegt ze er aan de andere kant weer af. Schudt ze met haar koppie, weet ze even niet meer waar ze is en kijkt ze met grote verwonderde ogen rond. Ze klimt op de tafel en gooit alles om in haar onhandigheid. Probeert te rennen, maar loopt tegen de tafelpoot. Haar poten willen niet wat zíj wil. Maar ze is super! Zoals ze zich aangepast heeft. En nu dit... :-(

We hebben besloten haar niet meer te laten opereren, dat heeft denk ik weinig zin. Die tumoren zullen toch steeds terug komen. En hoe zou ze dit keer uit de narcose komen?? We kijken het voorlopig aan. Maar als het voor háár niet leuk meer is, zullen we haar toch moeten laten inslapen. Jammer.... :cry:

Dit wilde ik jullie even vertellen.

Neeltje
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Jeetje Neeltje, net nu alles zo goed leek te gaan. Een verstandige beslissing, maar wel een hele trieste. Ik wens jullie allemaal veel sterkte toe en nog een mooie (en hopelijk lange) tijd met Sara!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Oh bah, wat een verhaal. Ik hoop dat je nog lang van Sara kunt genieten en dat jullie misschien nog wat blessuretijd gegund wordt. Sterkte hoor!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
neeltje2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 mei 2006 13:37

Bericht door neeltje2 »

Hallo!

Arme Sara, nu heeft ze behalve die nare gezwellen onder haar buikje, óók nog een dikke achterpoot. Ik denk dat de lymfeklieren de oorzaak zijn, het lijkt vocht te zijn. Het scheelt ook de een van de andere dag. Eerst dachten we dat ze zich bezeerd had met springen, want dat kan ze nog steeds niet goed. Ze kan inmiddels wel heel goed klimmen. :lol: Dan komt ze toch waar ze wezen wil. Laatst stond ze sinds maanden weer een op het aanrecht, was ze via de keukenstoel op de tafel geklommen en daarvandaan kan ze er zó opstappen. Stond ze me triomfantelijk aan te kijken en rondjes te draaien. Ze jat ook weer kaaskorstjes, niet om op te eten, want ze lust ze niet, maar gewoon voor de heb. ;-)

Verstuikt was het dus niet en ook geen insectensteek of zo. Ze heeft er ook geen pijn aan zo te zien en ik mag er ook gewoon aankomen. De DA heeft wel lymfeklieren weggehaald, maar ik weet niet welke kant. Ik heb geen idee wat haar te wachten staat. Ze eet goed maar slaapt wel veel.

We wachten maar weer af..............

Groetjes, Neeltje
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Fijn om steeds je updates te kunnen lezen, zo blijven wij ook een beetje op de hoogte. Die achterpoot klinkt inderdaad niet goed, maar ik denk dat je helemaal gelijk hebt dat je het verder met rust laat zolang ze geen pijn aan heeft. Geniet nog maar flink van haar!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Hoe lang duurt het genezen van een operatie aan een navelbreukje? Dap is in oktober 6 maand, en de castratie en het weghalen van t navelbreukje gaa in 1x, maar ik wil het graag in de herfstvakantie laten doen, zodat ik nog een week vrij ben.
Duurt het langer, gemiddeld?
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nee hoor, een navelbreukje is gelukkig zo genezen. Een echte flinke navelbreuk duurt wel wat langer, zeker als er vet of darmen e.d. in de breuk zijn gegleden en de boel verkleefd is geraakt. In jouw geval zou ik me niet te veel zorgen maken, gewoon goed opletten hoe hij zich voelt, eet, drinkt, op de kattenbak gaat enz.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Wat erg Neeltje van je poes..:( Echt vreselijk..Weet hoe het voelt..
Nog over bobbels: kan ook oud litteken zijn of opgezette melkklieren (bij poes). Dat kúnnen tumoren worden maar die zaaien over het algemeen niet uit.
Gebruikersavatar
neeltje2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 mei 2006 13:37

Bericht door neeltje2 »

Hai!

Was ik weer even. Poes Saartje is nog steeds een blije poes. :grin: Maar helaas groeien de knobbels gestaag. De grootste heeft nu het formaat van een pingpongbal. :???: Haar achterpoot is nog steeds dik en ze hompelt steeds meer. Máár......ze vangt nog steeds muisjes, ondanks de vele handycaps. 8-) En trots dat ze dan is! Komt ze aan met een spartelend muisje in haar bek en je ziet haar glimmen van trots. Cadeautje voor het vrouwtje, lijkt ze dan te zeggen. En wil muisje mee naar binnen nemen. Maar daar is vrouwtje niet zo gelukkig mee, want muisje rent gewond achter de kast en komt er nooit meer achter vandaan. :roll: Gevolg: wat stinkt er hier zo in huis?

Ze slaapt veel maar eet nog steeds prima. Ze krijgt van mij extra lekkere hapjes en knuffels, want wie weet hoe lang of kort ze nog bij ons is.

Ik vind het fijn om alles hier neer te zetten, bij mensen die ook veel om katten geven en weten wat het is als ze ziek zijn. Zorg om een kat, sommige mensen snappen het niet. Het is toch maar een kat? Maar dat zo'n beestje ook een eigen karakter heeft, zijn ritme wat vaak op mij is afgesteld, dat snappen ze dan niet. 's Morgens zit ze te wachten als ik naar beneden kom, ze begroet me uitbundig als ik thuis kom, strijkt langs mijn benen en geeft kopjes, likt mijn hand als ik haar aanhaal, pakt met beide voorpootjes mijn hand vast als ik over haar buikje kriebel en doet er alles voor om op schoot te kunnen zitten........Van zo'n beestje MOET je toch gewoon houden??

Groetjes, Neeltje
Gesloten