Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Luciënne, onderhuids infuus wordt inderdaad in het nekvel/tussen de schouderbladen gegeven, in het midden, maar kan ook iets meer naar de zijkant. dit zijn de beste plekken omdat de kat daar "ruim" in zijn vel zit, en er dus alle plaats is om het vocht zo pijnloos mogelijk in te brengen.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
olcha
Huiskat
Huiskat

Bericht door olcha »

Misschien een rare vraag.
Kan het kwaad dat een kat met verhoogde nierwaarden erwtjes eet?
Ons Whisky (13 jaar) heeft vorige week ontdekt dat ze graag erwtjes eet. Tja... Als t geen kwaad kan mag ze er van mij hebben, anders natuurlijk niet.
Verse vis ziet ze trouwens niet staan :-)
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Volgens mijn DA mogen nierkatten ook aardappels eten, dus erwten zal dan ook geen bezwaar zijn?
Voedingswaarde van de erwt:
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... el/?id=273
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Erwten zijn zaden. Aardappelen zijn knollen.
Ik denk dat je naar het eiwitgehalte moet zoeken, maar dat weet ik zo niet.
Beiden zullen vrij veel zetmelen bevatten. Aardappel waarschijnlijk nog een stuk meer dan erwten.

Verder weet ik ook niet wat dat doet voor nieren...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Adriana

Bericht door Adriana »

gewoon even in de tabel kijken en dan onder elkaar zetten:
erwten 16,5 kh's en 6,6 eiwit
aardappels 17,1 kh's en 2,1 eiwit.
voor de zekerheid de voedingstabel van Elsa Vleer er even naast gelegd en die komt grofweg tot de zelfde waardes. jammer is dat de zetmeelgehaltes niet apart zijn uitgesplitst en dat verschilt nogal binnen de rassen aardappels.

in nogal wat nierdieet zit redelijk wat plantaardig eiwit, kijk zelf maar even bij de samenstellingen van bv Happy Cat nierdieet en Hills en RC en daar kom je ook aardappel in tegen. (in Orijen zit bijvoorveeld vrij veel aardappel als zetmeelbron om de brokjes aan elkaar te kunnen plakken ipv graan..) erwten kom je tegen als eiwitbron bij een paar hypo-allergene voeders.
plantaardige eiwitten geven minder ureum-afval bij verbranding en worden daarom in beperkte mate in niervoeders toegepast.

terug naar je vraag: kan het kwaad als een nierkat af en toe een paar erwtjes eet?
t lijkt me niet, het eiwitgehalte is vrij laag.
is nog even de vraag waarom? van bonduelle erwtjes weet ik dat ze worden aangezoet en missch vind je kat juist het zoete erg lekker en gaat het helemaal niet zo zeer om de erwt.
ik ken tig katten die dol zijn op bv meloen, tomaat, mais, sperziebonen, aardbei, gras en ik heb nog niet gehoord dat ze daarvan op de een of andere manier last zouden hebben. of dat slecht zouden verteren, zolang het bij een kleine hoeveelheid blijft...
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Ben net terug van de DA. Simba moest haar maandelijkse anabolen/vitamineninjectie hebben. Ik vond zelf dat ze wat uitgedroogd was, en heb dit door de telefoon gezegd en ook dat we zelf vocht willen gaan geven, en dat daarom mijn man meekwam zodat ze het hem voor kon doen. Helaas vindt mijn DA dat wanneer het nodig is om dit te doen, dat het dan eigenlijk erg slecht met de kat gaat m.a.w. .... :-( , maar ze had er geen bezwaar tegen dat we dit willen doen.
Simba had vorige week een aantal mindere dagen en ik denk dat ze daarom ook wat uitgedroogd was. De DA bevestigde dat ze wat uitgedroogd was en dat vocht nu zeker nodig is. Dus heeft ze een halve liter gekregen. Helaas was Simba niet alleen uitgedroogd, maar ook nog eens flink afgevallen van 3400 naar nog niet eens 3100 (hij schommelde tussen de 3.0 en 3.1).
Daar was ik ook al bang voor. Maar de laatste dagen gaat het eten er weer makkelijk in en eet ze ook weer gewone gourmet, dus hoop ik dat er weer wat gewicht bij gaat komen.
Het was toch wel even flink schrikken, terwijl ik het eigenlijk wel wist.

We gaan nu 2 keer per week 200 ml geven.

*Puk 2006-2020 3-6
Adriana

Bericht door Adriana »

vochtverlies geeft ook gelijk behoorlijk gewichtsverlies, dus missch viel het mee..
en weer een infuuskatzel erbij, t wordt al een hele club en hoop zo dat ook Simba ervan opknapt!
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Ik heb er wel vertrouwen in. Mijn buuf die ik er over sprak zei ook dat het haar ventje ook altijd erg doet.

*Puk 2006-2020 3-6
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Inge dat is inderdaad toch wel schrikken, ookal weet je het vaak al wel, de bevestiging is nie leuk, je hoort liever iets anders. Heeft de DA voogedaan hoe je het infuus moet geven? Werkt Simba goed mee?
succes met t geven van de infusen, eerste oaar x is het best spannend. Hopelijk knapt Simba er van op!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Ja, ze heeft het goed duidelijk voorgedaan. Het moet bij Simba ook tussen de schouderbladen. Mijn man gaat het doen, die is daar wat handiger in, en ik tril nogal.
Ik ben blij dat ze ondanks dat ze er anders over denkt wel alles voor Simba wil doen wat ik vraag.

*Puk 2006-2020 3-6
Adriana

Bericht door Adriana »

ja, dat is altijd fijn een dierenarts, die niet star is.. en wie weet, leert-ie er ook weer van.
t lijkt me ontzettend lastig als je zoals bv Annet eerst een hele strijd moet voeren voordat je thuisinfuus mag geven, terwijl je al zorgen hebt om een doodziek dier..
ben erg benieuwd hoe Simba erop reageert en duim/duim..
lmd
Lynx
Lynx

Bericht door lmd »

Ik heb goede ervaring met het geven van onderhuids infuus bij Casper. Sinds ik om de dag of 1x in de 3 dagen infuus aan hem geef, is hij erg opgeknapt.
Ik hoop dat Simba zich ook veel fitter gaat voelen!!
Succes ;-)

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Ik wil beslist niet pessimistisch zijn, maar het gaat niet zo heel goed met Simba.
En ik heb niet het idee dat ze nog ergens plezier in heeft. Het enige wat ze nog wel fijn vindt is buiten aan haar lijntje zitten, maar voor de rest is ze alleen nog maar boven.
Het spuitjesvoeren wordt steeds meer een strijd, met hele kleine beetjes gaat het er in, maar ze probeert het ook weer naar buiten te werken. Ze haalt ook regelmatig uit naar mijn hand.
Ik weet het even niet meer wat ik moet doen. Ik wil haar ook niet tot op het laatst toe pesten met voeren, en gewoon eten gaat er ook maar minimaal in.
Zie het even niet meer zitten :-(

*Puk 2006-2020 3-6
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Inge wat jammer dat het niet zo goed gaat met Simba. Probeer niet te snel te wanhopen, hier ook de nodige ups en ook downs. Ben je al begonnen met het geven van de infusen? Dat heeft Patiaan na 2 weken niet zelfstandig eten weer aan het eten gekregen. nu zijn we 2 weken verder en hij eet nog elke dag met veel smaak. Denk het enige wat je kunt doen is onderhuidse infusen en evt. iets tegen de misselijkheid vragen.
Wslk is Simba erg misselijk en wil hij daarom niet eten. De infusen kunnen de nierwaardes wat omlaag brengen waardoor de misselijkheid kan verminderen/verdwijnen.
Ik wens je veel sterkte toe, het blijft moeilijk een kat met deze ziekte. hoop dat simba er weer bovenop krabbelt!
Cerna

Bericht door Cerna »

@ Inge: dit was bij Noa begin maart ook het geval. Ik zou een afspraak maken bij de DA voor drie dagen achter elkaar onderhuids infuus, 250 ml. per dag. Evt. eerst bloedprikken om te zien hoe het met haar waardes gesteld is.
En daarna zelf infuus gaan geven.
Noa ging na een keer infuus weer goed eten en heeft nu al 9 weken niet meer gespuugd en eet uitstekend.
Nu is Noa wel een stuk jonger dan Simba en heeft dus wrsch meer weerstand, maar het is het proberen waard!

Vrijdag gaan wij ook weer bloedprikken; met lood in de schoenen en pijn in de buik, dat wel, maar we willen weten of de hom. korreltjes aanslaan.
Plaats reactie