Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Fiepie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:54

Bericht door Fiepie »

Dank je Shaz. Ik zal eens zoeken (alhoewel wanneer ik op luchtwegcomposium zoek ik maar 1 hit krijg die terugleidt naar het forum). Ben benieuwd of echinaforce wat zal helpen.

Iedereen zegt altijd om het oogje schoon te maken met gekookt (afgekoeld) water. Moet ik haar oogje dan ook echt open hebben of allen eromheen deppen? Lijkt me zo vervelend voor haar om met een wattenstaafje in haar oog te gaan ziten prutten.

Ze is wel langzaam hoor vandaag...
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Onze Kane heeft (ook chronische) nies. Op het moment gaan zijn oogjes best goed, maar als hij last van prutjes heeft dep ik meestal niet in zijn oogje, maar er wat omheen zodat het er schoon uit blijft zien en de prutjes niet te dicht bij zijn oogje komen. Als er echt heel veel prutjes zitten (soms heeft hij er wat meer last van) dan ga ik wel langs zijn oogje, hij doet het vanzelf dicht, net zoals wij dat doen als iets te dichtbij ons oog komt ;-) .

Bah, ik hoop dat ze wat levendiger wordt, hoor. Dit is het niet, he? :???:
Beterschappies!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Fiepie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:54

Bericht door Fiepie »

nee :( en ik neem het mezelf ook zeer kwalijk al weet ik dat ze ziek bij me kwam...
Ben blij dat je dat ook zegt dat ze vanzelf haar oogje dicht zou doen. Ik zou dat ook doen als er een enorme hand me vasthoudt en gaat zitten peuren! Gelukkig neemt ze het me niet heel erg kwalijk...

ik wil gewoon dat ze beter wordt. Altijd medicatie is ook niet alles...

dank jullie voor jullie advies. Ik sta er alleen voor en het is eng om zo'n beesie zo ziek te zien als je er geen verstand van hebt...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een narigheid toch! Een vochtig gemaakt zacht doekje (met afgekoeld heet water) voelt voor je katje veel prettiger aan dan een wattenstokje en is ook veel minder bedreigend want het komt niet zo op ze af. Gewoon de oogomgeving schoonhouden met dat doekje en over haar gesloten oogjes deppen of zacht wrijven, dan komt het meeste snot wel mee.

Er is trouwens een fantastische zalf speciaal voor ontstoken ogen als gevolg van niesziekte, maar er is ook een ander zalfje dat goed werkt en waar Kattenbella meer over weet....

groetjes,
Sandra

PS: het is meer dan logisch dat je het allemaal doodeng vindt en er onzeker over bent, dat hebben we allemaal met onze schatjes.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ja, is ook zo Sandra. Ik vergat het er zelf nog bij te zetten, maar ik gebruik zelf ook geen wattenstokje, ik gebruik een wattenschijfje. Ik ben als de dood dat ik uitschiet met zo´n stokje :icon_shifty: .

En neem het jezelf niet kwalijk hoor Inge! Je doet je uiterste best en heel veel meer kan je gewoon niet doen.

Ik hoop dat Bella nog even komt vertellen hoe dat zalfje heet ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

daantje schreef:
Ik vergat het er zelf nog bij te zetten, maar ik gebruik zelf ook geen wattenstokje, ik gebruik een wattenschijfje. Ik ben als de dood dat ik uitschiet met zo´n stokje .

Een gewoon doekje is nog beter, dan weet je zeker dat er geen pluisjes achterblijven waardoor het nog meer gaat irriteren

Dat klopt ja, bij Xandor waren ze toen bang dat zijn oogje niet meer te redden was omdat hij er zo erg last van had. Maar toen hebben we Terramycine van de dierenarts gekregen, dat is een zalfje dat je echt in het oog moest doen. We hebben daar heel lang mee doorgesmeerd maar het heeft zijn oogje wel gered en hij heeft er ook gewoon zicht mee.

Ik heb nog even voor je gezocht en het is dus luchtwegcompositum en op de blz. 5 van dit topic staat een link waar je het kan bestellen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik zal inderdaad doekjes gaan gebruiken, ik stond er niet bij stil dat een wattenschijfje ook wel wat pluisjes kan geven.

Enne..... ik heb besteld ;-) . Doe jij dit gewoon door het drinkwater, Sharon?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Fiepie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:54

Bericht door Fiepie »

bedankt Shaz!

Dat wattenschijfje lukt niet echt. gelukkig is het vandaag niet zo erg meer! Zelfs zonder AB! Wellicht dat de echinaforce toch helpt :)

Eens kijken op p.5 :)

dank je wel
Inge
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Sterkte en niet te lang zelf doormodderen als het niet over gaat, want als het chronische niesziekte wordt is dat helaas geen pretje voor je kat.

Even ten overvloede: geen wattenschijfje gebruiken maar een vochtig doektje (dat is groter en dus makkelijker en het pluist niet). En vergeet vooral die oogzalf niet, dat is echt topspul!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

daantje schreef: Enne..... ik heb besteld ;-) . Doe jij dit gewoon door het drinkwater, Sharon?
Nee want het ruikt niet erg lekker dus als ik het door het water of de kattenmelk doet dan drinken ze gewoon niet. Ik heb een pipetje waarmee ik altijd een paar druppeltjes in hun bek spuit (Zody ging op een gegeven moment zelfs al met zijn bekkie open zitten als ik weer met het pipetje aan kwam zetten), dat werkt zelfs hier met al die eigenwijsjes prima :lol:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik lees dit nu pas. Mijn Joker heeft ook chronische niesziekte en bij hem werkt een kwart pilletje nisyleen van VSM en een kwart pilletje Echinaforce. Ik geef dit in of verpulver het door het voer. Joker heeft het dit jaar nog niet gehad. Hij is er echt van opgeknapt.

Oh ja, de zalf die ik hier heb heet Cavasan. Het heeft bij mijn kitties wonderen verricht.
Sandra, hoe heet die zalf van jou nou? ;-) Zit het in een gele tube?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik zou trouwens wel echt doorzetten met de antibioticum. Hoe lang heeft je kat dit gehad?
Hier geef ik de kittens Vibramicyne een dag of tiens minstens. Als de niesziekte goed is genezen kan je laten enten. Met Bram heb ik daar een tijd op gewacht, maar man wat is hij opgeknapt. Als je foto's van het resultaat wilt zien, laat het weten, dan plaats ik ze hier!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Kattenbella schreef:Oh ja, de zalf die ik hier heb heet Cavasan. Het heeft bij mijn kitties wonderen verricht.
Sandra, hoe heet die zalf van jou nou? ;-) Zit het in een gele tube?
Sorry, ik vergeet steeds te kijken op het etiket, maar het is een witte tube met groene letters.

Trouwens je hebt helemaal gelijk over het volhouden van de kuur antibioticum, want als je te snel stopt dan is de niesziekte niet helemaal weg en keert het is volle hevigheid weer terug.

groetjes,
Sandra
Fiepie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:54

Bericht door Fiepie »

Hoi allemaal,

Het ging een tijdje beter met Fiep. Ze was met echinaforce bijna helemaal af van die troep die uit haar oogjes kwamen en ook niezen kwam bijna niet voor. Tot ze voor de boosterprik terugmoest. Het ging met kerst ook nog ok maar de laatste paar dagen zit ze weer vol, oogjes weer slechter en een adem... oef, daar zeg je u tegen.
Ik ben noodgedwongen met ander voer begonnen. de zak die ik had was op en kan dat merk nog niet vinden.
Ze is nog steeds superactief, zelfs bijna aggressief soms, dat wel. Ze gooit overal bakjes water om (als in, ze duwt ze overal heen met als gevolg, gigatroep)
Stoelgang supergoed, eet heel veel. Maar STINKT super uit haar bekje.
Ik zit met die boosterprik. Is het mijn gevoel, of kan ze daar slechter van worden? Dat gevoel had ik met de eerste inenting ook.
Klinkt dat iemand bekend?

Alvast bedankt, Inge
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik weet niet wat zo'n boosterprik precies is, maar ik weet wel dat katten kunnen reageren op een enting. Als ze al wat zwakker zijn, kunnen ze het virus krijgen waartegen ze de enting hebben gekregen.
Bijvoorbeeld; een kitten die net van zijn nies af is en een enting krijgt tegen nies, kan ineens weer ziek worden.
In ieder geval beterschap voor Fiep!
Plaats reactie