Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Sunnetje »

Urinary S.O is inderdaad oplossend, én voorkomend, ik heb net nog even gekeken :)

En ja inderdaad, ik vind Mystic's behandelende dierenarts wel erg tof! Hij heeft een ietwat ouderwetse kijk op dingen, maar staat open voor vanalles en hij is erg duidelijk :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Sunnetje »

Nou, telefoon gehad van de Dierenarts.

Hij heeft contact gehad met de kliniek in Putten, helaas niet met de diensdoende chirurg, maar ze hebben besloten om het voorlopig toch aan te pakken met medicijnen. ( oh joepie, nóg meer! :edoh:

Antibiotica, ondersteunde medicijnen voor de blaasontsteking -tegen de kramperigheid-, en zalf tegen de zwelling rondom de gecreeërde opening omdat Mystic daar zoveel aan heeft zitten likken. Pfff...

Ik ga maar vragen of de pilletjes vergruisd mogen worden door natvoer, anders gaat het echt niet werken. Zelfs met de lax-a-past vertikt ie het nu :???:

Mystic lekt nu ook overal urine.. komt denk ik door die spierverslapper van de blaas. nou ja, als het maar helpt. dan dweil ik wel weer n keertje extra.

Mochten de medicijnen niet aanslaan, dan gaat de DA opnieuw bellen met de kliniek, en deze keer rechtstreeks met de chirurg.

laten we hopen dat dat niet nodig is. Ik heb op advies van iemand van een ander kattenforum de gegevens van Mystic doorgegeven aan Homeo-Natura, (homeopatische medicijnen) benieuwd wat daaruit voortkomt :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Cari »

Jeetje, wat vervelend allemaal weer :???: . Ik wens je veel sterkte met alle medicijnen en hoop dat het allemaal zijn werk gaat doen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Anne »

He bah wat een tegenvaller voor jullie zeg :-( Arme Mystic, het wil maar niet beter worden...
Bella heeft ook blaasgruis gehad en zij krijgt geen natvoer, ik heb alles geprobeerd maar ze lust het niet. Laatst was haar plasje helemaal goed, dus geen gruis meer en geen onstekingscellen gevonden.
Wel hebben we een waterfontein.

Heel veel beterschap met Mystic
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Sunnetje »

De urine is sinds gisteravond ook weer rood gekleurd :( terwijl dat zelfs toen de blaasontsteking geconstateerd werd niet zo was! Vandaag moet ik toch nog even naar de DA voor medicijnen ter ondersteuning van de blaasontsteking (naast de AB) dus dat zal ik nog wel een melden.

Ook vind ik dat Mystic nu erg slecht eet. Hij eet maar een paar brokjes RC urinary (terwijl hij normaal zn bakje leeg of bijna leeg at), ik heb natvoer geprobeerd (Gourmet, Shinycat, Almo Nature (Makreel en de Kip) hij likt er wat aan en wil dan niets meer...

Hij babbelt nog wel lekker tegen me aan en hij spint ook wel een beetje wanneer ik hem over zn kopje kroel, maar hij is duidelijk nog niet zichzelf.

Ik vind dat dit gedrag eigenlijk een achteruitgang is ten opzichte van een paar dagen terug :(


edit: ik heb Mystic net met voer en al meegenomen naar de woonkamer, naast de bank neergezet en ik ben op de bank ernaast gaan zitten.

En nu eet hij dus wel een beetje! zou hij niet eten omdat ie liever niet alleen is op dat moment? of.. Normaal eet hij altijd in de kattenkamer, Isis in de gang en Rambo in de woonkamer (omdat die altijd degene was die slecht at).
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Cari »

Hij is echt ziek nu, ik zou hem zeker weer even meenemen naar de da. Of beter nog, contact (laten) opnemen met Putten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Sunnetje »

Ik kom net terug van de DA, lees je post nu pas Cari.

Ik heb het de DA verteld, zij gaven me te weten dat ik het in de gaten moet houden, maar dat het zeer waarschijnlijk komt door de medicijnen en dat hij zich gewoon niet lekker voelt.

Er is Cystease voor me besteld, dit kan ik waarschijnlijk maandag ophalen, dit werd mij op een ander forum erg aangeraden! Het heeft ongeveer dezelfde werking als de clomicalm volgens de DA, alleen werkt de clomicalm meer op het koppie (tegen de stress e.d.) en werkt cystease meer op de blaas zelf. Nou gaat mijn voorkeur toch echt uit naar dat laatste, want door de clomicalm is mystic inderdaad erg rustig, zelfs sloom geworden en het zou dus kunnen dat de eetlust daardoor ook minder is geworden.

Ik heb nu Oxybutynine HCI Actavis (Dridase) meegekregen, pilletjes die de blaas(wand) wat verslappen, wat ontspannen en er dus voor zorgen dat hij niet zoveel krampen en pijn heeft bij het plassen. In principe mocht ik nu dan wel stoppen met de clomicalm werd mij verteld.

2x daags 1 pil , en als de klachten afnemen (wanneer hij dus zonder duidelijke pijn kan plassen) over naar 2x daags een halve pil.

Het zijn alleen best grote pillen! :???: ik ben héél benieuwd hoe ik deze bij hem naar binnen ga krijgen.. pff!

(ik zie nu net dat de pilletjes die ik meegekregen heb een medicijn voor mensen is...vandaar de grootte... volgens de bijsluiter krijgt een volwassene 3x een halve pil per dag... en een kat zou dan 2x een hele pil moeten krijgen? ik ga zo toch maar even bellen om dat na te vragen)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Ilone »

Hm, dat is inderdaad wel vreemd ja...
Dat zou ik inderdaad maar even navragen ja!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Anne »

Kun je je da niet vragen om telizen? Dat is homeopatisch en heeft geen chemische troep in zich.
Bij bella heeft het perfect gewerkt, na drie weken was ze weer helemaal haar zelf. Het werkt rustgevend en ontspannend.
Cystease heeft bella ook gehad, werkt goed hoor.
Beterschap met je lieverd, als ze niet willen eten is het niks
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Sunnetje »

Nou, ik heb me voorgenomen om het zo'n 2 weken met deze medicijnen aan te kijken, als ik dan geen verbetering zie, ga ik medicijnen bestellen bij Homeo Natura, dat zijn dus ook homeopatische medicijnen.

Ik heb zojuist vleespastei gehaald en daar de pilletjes in gedaan. Bij de eerste hap ging het goed, een half pilletje AB opgegeten. Bij de tweede heeft ie de helft uitgespuugd.. en toen kwamen de stukjes vleespastei met de Dridase erin..ik had al gelezen dat het erg bitter smaakt... Mystic heeft denk ik een kwart pilletje opgegeten en de rest spuugt ie steeds weer uit.. nu pakt ie het anders aan (de slimmerd) hij likt nu alle leverpastei op in plaats van echt happen, zo likt ie echt om het pilletje heen.

Pilletje op de ouderwetse manier geprobeerd, werkte ook niet... pfff..
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Sunnetje »

mocht iemand nog wakker zijn...

Mystic heeft zojuist weer zijn eten uitgebraakt (het kleine beetje dat ie uberhaupt heeft gegeten... klein beetje leverpastei met een half pilletje) en vanmiddag braakte hij ook al, toen was het alleen helder vocht.

Hij gaat weer erg vaak naar de kattenbak, ik heb net zijn onderbuik gevoelt en die voelt toch vrij hard aan... mystic loopt nog wel gewoon rond, dronk vanmiddag ook nog wel wat... maar ik maak me toch zorgen... zou hij misschien tóch nog verstopt kunnen zitten? ik twijfel of ik zo laat de DA nog moet/kan bellen of niet...
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door MarjanR »

Ik weet niet of je gebeld hebt?
Er is wel iets als een spoeddienst toch?

Wat vervelend dat Mystic zich zo naar voelt.
Het arme dingkie :(
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Adriana »

Sunnetje schreef:alleen werkt de clomicalm meer op het koppie (tegen de stress e.d.) en werkt cystease meer op de blaas zelf. Nou gaat mijn voorkeur toch echt uit naar dat laatste, want door de clomicalm is mystic inderdaad erg rustig, zelfs sloom geworden en het zou dus kunnen dat de eetlust daardoor ook minder is geworden.
onze ervaring met cystease is erg goed, met name bij non bacteriele blaasontstekingen en ter versterking van het slijmvlies in de blaas.
wist niet dat clomicalm hiervoor werd voorgeschreven en onze ervaringen daarmee zijn bereslecht.. dosering is vrijwel altijd veel te hoog, ze worden er apathisch van en stoppen acuut met eten en op het Forum kun je een paar van deze ervaringen vinden. goed dat je er mee gestopt bent!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Sunnetje »

^ Ja de kliniek waar hij geopereerd was vertelde mij dat hij de clomicalm zeker nog máánden moest nemen, omdat hij dus die spastische blaas heeft. Daar was ik toen al geen voorstander van en ik was er dan ook al vrij snel mee gestopt. Echter nu met die blaasontsteking en de pijn die hij daarbij heeft, was ik er toch maar weer mee begonnen..en nu is inderdaad zij eetlust wel helemaal weg.. ik weet dus alleen niet of dat daardoor komt, of dat het komt omdat hij gewoon echt niet fit is...

De andere pillen (Dridase) krijg ik met geen mogelijkheid naar binnen... ik heb ze gehalveerd en in vlees verstopt, dat werkte niet. vanmorgen vergruisd en toen in hele kleine doseringen in vlees verstopt... hij eet gewoon niet. Bakje brokjes ernaast gezet, hij kijkt er alleen maar naar.

Ik denk dat ik gewoon even de AB en de pijnstiller aanhoudt, en eerst wacht tot zijn eetlust terugkomt, daarna ga ik wel verder met de Dridase, anders ben ik bang dat ie het eten simpelweg gaat zien als iets naars en vies :( Maandag kan ik Cystease ophalen, eens kijken hoe dat is qua smaak en of dat werkt..

Ik word hier behoorlijk wanhopig van :(

@ MarjanR nee ik heb nog niet gebeld. Ik heb Mystic lekker naast me laten slapen vannacht, hij heeft alleen niet echt geslapen. hij lag wel lekker naast me, maar hij blééf maar naar Isis staren. Later is hij opgestaan en is hij naar de woonkamer gegaan, heeft een plasje gedaan (ik ben even gaan kijken, er komt wel wat uit, meer druppels dan toen hij verstopt zat, maar toch is het geen echte plas) en daarna is hij op de bank gaan liggen en gaan slapen.

Ik hou het dit weekend in de gaten en anders neem ik hem maandag gewoon mee wanneer ik de medicijnen ga ophalen. Sowieso moet zijn urine dan weer bekeken worden.

En o ja, de DA raadde mij aan zijn plekje in te smeren met vaseline, omdat dat was opgezet en geïrriteerd was door het vele likken. Maar als Mystic dit oplikt, is dat niet slecht voor hem dan? Vaseline mag dan wel 'natuurlijk' zijn, maar lijkt me toch niet dat ie dat echt mag oplikken...anders moet ie dus de kraag weer om :(
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Bericht door Adriana »

clomicalm wordt eigenlijk bij honden toegepast en ik heb nog geen enkele positieve ervaring bij katten gelezen. heb het heel even hier gegeven in een kwart van de aanbevolen dosis en onmiddellijk gestopt. en er wordt ook veel te hoog gedoseerd.
bij alle katten heeft de eetlust enorm te lijden, dan wel stoppen ze acuut met eten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie