Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
MarjanR
Tijger
Tijger

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Hoi Paula, zoals je het omschrijft heb je een fijne dierenarts :)
Mijn da heeft niet alleen bloed getest maar ook z'n urine bekeken op "dichtheid" en z'n urine op kweek gehad. Oh, wat erg. Hij heeft nog iets gedaan en ik weet niet precies meer wat... Maar in ieder geval, de urine van Moos was goed. En omdat dát goed was, en z'n bloedwaardes niet kon hij concluderen dat het om een ontsteking ging. Door de ontsteking weg te nemen werden z'n waardes niet ineens beter, helaas niet. Maar door de ontsteking weg te nemen kon hij beter bepalen hoe om te gaan met zijn lijfje icm narcoses.

Ja, bij elke narcose/operatie heb je een risico. Zo ook bij mensen. Maar door goede apparatuur (hartbewaking bijvoorbeeld) en mee te gaan in de nieuwe techniek zijn dierenartsen beter voorbereid en wordt het risico iets minder.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Ik heb nog geen antwoord ontvangen van mijn DA op de mail die ik gister stuurde met de vraag of er kans op verhoogde bloeddruk is, en of het hart hiermee niet in gevaar komt.

Inmiddels heel veel gelezen op deze site: http://www.felinecrf.org
Is een aanrader voor iedereen in dit topic, zeer uitgebreide info.

Daar las ik dat teveel vocht inderdaad kan leiden tot verhoogde bloeddruk, en er stond een uitgebreid stuk over de invloed van teveel vocht op het hart/longen (longoedeem)

Natuurlijk ga ik hier nu mee aan de haal, en wil ik een duidelijk antwoord van mijn DA, want voor het eerst sinds ik onderhuidse infuusjes geef ben ik mij ervan bewust dat het ook complicaties met zich mee kan brengen, iets wat ik eerder niet wist.

Wel wordt er duidelijk gesproken over een TEVEEL aan vochten compicaties die kunnen ontstaan wanneer het lichaam het teveel aan vocht niet kan verwerken.
Nu heeft mijn Da afgelopen dinsdag wel heel duidelijk gezegd dat de hoeveelheid prima is (de kat doet het goed en eet weer) en zou ik daar dus op moeten vertrouwen, maar het stukje over de bloeddruk/hart zit mij toch niet lekker.

Hoop dus morgen wel antwoord te krijgen en anders neem ik zelf even contact op.

Nogmaals een aanrader deze site maar je komt dus ook info tegen waabij je eigenlijk het liefst aan struisvogelpolitiek doet...maar ook veel succesverhalen en daar houden wij van :-)
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Eodemen lijken me iets voor als je erg veel vocht in 1 keer geeft. Net zoals hoge bloeddruk.
Omdat het lichaam niet de tijd krijgt het vocht uit te scheiden (en zo zijn werk te doen), en het zich gaat opstapelen in de bloedbaan.
Eodeem is ook een opstapeling van vocht door te hoge druk.

Als ze al zwakke organen hebben, wordt die kans veel groter, want het gaat dan om vocht dat ergens komt waar het normaal niet komt.
En bij verzwakt weefsel, gaat dat met minder druk dan bij intact en sterk weefsel.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Adriana

Bericht door Adriana »

patiani-guusje schreef:...maar ook veel succesverhalen en daar houden wij van :-)
jajajajahaaa, succesverhalen, daar zijn wij dol op! en het is vrij rustig op het moment, geloof ik en dat is al heel positief.
wat ik me nog bedacht is dat het tempo waarmee je met infuus het vocht het systeem binnenbrengt misschien ook wel een factor is.
hoe langzamer hoe beter/rustiger het wordt opgenomen. en dan heb ik het wel over de 'juiste' hoeveelheid.
en daarom denk ik dat de methode van injecteren, zoals vaak bij de dierenarts, waarbij je van die zakken aan twee kanten krijgt, veel meer belastend is dan een rustig thuis-infuus. kun je dat tempo trouwens beinvloeden?
en zou het slikken van bloeddrukverlagers zoals benekor/fortekor niet ook helpen om de kans op complicaties te verkleinen?
Cerna

Bericht door Cerna »

Nou, hier dan een succesverhaal! Sinds Noa die homeopatische korreltjes slikt, gebeurt er vanalles met haar: ze galoppeert door het huis, speelt volop met Cerná net als vroeger, houdt alleen 's middags siësta en is verder buiten te vinden, snaait brokjes en Whiskas-senior van Cochi (met Ipa!) en eet ook haar eigen 35 gram Trovet.
Ik heb het vaker gezegd, maar kan het niet vaak genoeg herhalen: Noa je bent een wonder!
Heb wat voorjaarsfoto's in mijn fotoalbum gezet.

Atjo Westerhuis, de homeopaat, raadde aan om over een maand weer bloed te prikken om het effect van de korreltjes te meten. Mijn DA is ook voorstander en dus moet de kop uit het zand. Heb nu al de kriebels!

Zo, en nu op jacht naar Noa want die is natuurlijk nog steeds buiten.........
Adriana

Bericht door Adriana »

zijn we dol op! jeetje, wat zul je gelukkig zijn, jij ook ronkend en spinnend?
ga zometeen je foto's bewonderen.. en virtuele knuffel voor Noa..!
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Fijn om te horen Annet, Noa ga zo door :eclap:

De snelheid van het geven van het infuus is volgens mij niet te beinvloeden. Ik denk zelf dat de tijd tussen de infusen wel van belang is, dat las ik op die site. Het is belangrijk dat het vocht van de vorige sessie volledig is geabsorbeerd voordat je t volgende infuus geeft. Daar lette ik wel al steeds op, en zie geen "waterzakken" meer, gewoon een soepel terugverende huid. Ook kun je dmv wegen te weten komen het goed gaat: als je kat opeens snel aankomt en niet meer eet dan normaal kan het zijn dat hij het vocht niet goed absorbeerd. Elje dag op de weegschaal dus ;-) Zorg dat er steeds 12 uur tussen zit. Moet hierin ook wel vertrouwen hebben in mijn 2 dierenartsen, zij zijn toch van zijn hele geschiedenis op de hoogte. Maar ben vaak eigenwjs en wilhet toch even bevestigd krijgen.
Komt vooral door eerder opgedane ervaringen met dierenartsen die niet zo positief waren.

Hier ook nog steeds een blije spinnende kat, die veel komt knuffelen en graag buiten is. Ook het eten gaat erg goed! Over een paar weken wordt Patiaan 12, in november dacht ik niet dat hij dit zou halen. Wat mij betreft dus ook een succesverhaal :edance:
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bedenk net dat de snelheid waarmee de vloeistof indruppelt wel te beinvloeden is: hoe hoger de zak hangt en hoe groter dus de afstand van de kat, hoe sneller het gaat. Is de afstand kleiner gaat t langzamer, je kat moet daar wel geduld voor hebben.
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Heb mijn Da gesproken. Ze zegt dat het gevaar van teveel vocht en gevaar voor het hart/hoge bloeddruk vooral bestaat bij IV behandelingen. Onderhuids vocht wordt ddorgaans goed opgenomen door de huid. Ook is er een tabel waarin staat hoeveel een kat met nierproblemen max. aan vocht mag hebben per dag. 100 ml per kilo, Patiaan zou dus zefs 400 mogen als dit nodig zou zijn, maar dit gebeurt heel weinig de kat moet dan echt heel slecht zijn. Wel bestaat gevaar voor hart/hoge bloeddruk via onderhuids infuus als de nieren bijna niet meer werken en de kat dus niet meer kan plassen.
Ze heeft nogmaals benadrukt dat wat Patiaan aan vocht krijgt voor hem de juiste dosering is, dit is gebleken uit afgelopen maanden, wat hij toen kreeg, en zijn reactie hierop. Nu is het ook afwachten hoelang hij t hier goed op doet, hopelijk heel lang. Ze zegt ook dat alle katten anders reageren op onderhuidse infuusjes, bij de een werkt t wel, de ander niet.
Ook zei ze dat er heel weinig onderzoek is gedaan naar de werking van onderhuidse infuusjes, en de resultaten. Jammer genoeg... Zij putten vooral uit praktijkervaringen, en die zijn over het algemeen positief vandaar dat zij onderhuidse infusen thuis wel toestaan. Jammer genoeg in tegenstelling tot veel andere dierenartsen. En voor de gene die zich nog afvraagt of het wel mag/legaal is: JA het is gewoon toegestaan! niks geen illegale praktijken wat ik al dacht ;-)
Verder begin juli weer voor controle, alleen als ie verslechterd eerder. Wij gaan voor juli :-)
lmd
Lynx
Lynx

Bericht door lmd »

Fijn dat Noa en Patiaan goed gaan ! Hoe heten de korrels die Noa krijgt Annet ?

Casper heeft gister 200ml onderhuids infuus gehad en hij is een stuk fitter ;-)
We gaan proberen of 1x in de 3 dagen genoeg is, anders gaan we hem om de dag infuus geven.

Knuffels voor jullie katjes :smile:
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
mjverrijp
Huiskat
Huiskat

Bericht door mjverrijp »

Met dit aanhoudende mooie weer wil Sophietje maar niet naar binnen komen om te eten.
Ze is dag en nacht buiten, af en toe komt ze eens even voor vijf minuten kijken. en eet dan twee hapjes
Ik heb nu totaal geen zicht meer hoeveel ze eet en drinkt.
Dit was vorige zomers ook al zo.
ik hoor ze 's nachts wel eens binnen komen en hoop dan maar dat ze wat eet. Ik zorg wel dat er eten staat, maar ik heb nog drie katten, dus....
Ze is wel gewoon alert en zo, ik zie ze regelmatig, maar toch denk ik er over om ze eten te gaan geven.

Gr Ina
Cerna

Bericht door Cerna »

Ina, ik zou inderdaad zelf de regie overnemen over haar eten. Al is het maar twee keer per dag.

Noa krijgt op dit moment nog maar drie keer per dag eten maar dan wel 8 spuitjes. Ze heeft er echter behoorlijk genoeg van. Na twee begint ze al te sputteren en dan moet ze er nog zes. Heel lastig, maar uiteindelijk krijg ik er toch 40 gram in. Volgens mij heeft ze helemaal geen zin meer in Trovet, maar Specific, RC Renal en Hills KD zijn ook al afgewezen. Dan blijft alleen nog Clinic en Kattovit over want de rest bevat teveel stukjes. Maar dat is geen DA-voer :icon_shifty:

Mijn DA vindt het prima wanneer Noa zo nu en dan een paar Exigentbrokjes eet, dat kan volgens haar geen kwaad zolang het hoofdmenu maar nierdieet is. Nu zag ik dat Exigent 33 procent eiwit bevat en Noa's favoriete brokjes, Fit, 32 procent en dus heb ik een zakje gekocht. Vier brokjes doormidden gesneden (omdat ze geen gebit meer heeft) en toen mocht ze, sinds een half jaar, weer Fit. Ze vloog er op af. Binnen 10 seconden waren de brokjes op en zocht ze naar meer.
Nu net weer een paar en weer waren ze binnen een paar tellen op.

Misschien vinden jullie het onverstandig, misschien zelfs stom, maar om Noa even zo'n moment van opperste genot te geven, dat is onbeschrijflijk. Ik heb met mezelf afgesproken dat ze niet meer dan 20 brokjes per dag mag. Gewoon als tractatie.

Die korreltjes zijn toegespitst op Noa; die kun je niet zomaar geven en zijn volgens mij ook niet zomaar verkrijgbaar. De homeopaat wil eerst alle gegevens en kijkt dan welk middel het beste past. Wat bij Noa werkt hoeft dus bij Casper helemaal niets te doen en kan zelfs averechts werken. Wanneer je een homeopatisch middeltje wilt gaan gebruiken, zou ik je willen adviseren om contact op te nemen met Atjo Westerhuis (WHG-dierenarts, Dodewaard)
lmd
Lynx
Lynx

Bericht door lmd »

Ik gebruik voor Casper ook homeopatische korrels van Sita van der Munnik,
van Homeo natura.
Oa lespedeza en druppels organotherapie voor de nieren, dat is een samengesteld "drankje".
Ik dacht misschien hebben de korrels van Noa ook een naam, vandaar.

Ik heb nog een infuusvraag voor de kenners ;-) : op een Amerikaanse site zag ik dat een kat het onderhuids infuus in haar nekvelletje kreeg. Heeft iemand van jullie hier ook ervaring mee ?
De nekvel is denk ik redelijk gevoelloos, dus op zich niet zo'n gek idee toch ?

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
mjverrijp
Huiskat
Huiskat

Bericht door mjverrijp »

Sophietje kreeg ook altijd haar infuus in haar nek,zo tussen de schouderbladen.
Maar onderhuids infuus hoeft geen pijn te doen, hoor. wat dat aangaat maakt de plek niet zo veel uit.

Gr Ina
Cerna

Bericht door Cerna »

Luciënne

Svp even teruglezen. Zowel de naam van de korreltjes als waar het infuus te geven zijn zeer recent nog aan de orde geweest. Paar bladzijden terug waarschijnlijk. Anders blijven we aan het herhalen.
Plaats reactie