Kwestie van je DA niet in de problemen te brengen!
voordat dit ontspoort toch maar even terug naar de juiste info en proporties!Zo mag je ook geen opium mee naar huis nemen.
Maar ik lees hier toch ook dat mensen dat zonder schaamte mee naar huis krijgen als pijnstilling voor de kat.
Tja.
wij van onze kant kunnen personeeltjes, die hier terecht komen attent maken op het hele rijtje waaruit de behandeling van een nierfaalkat zou moeten/kunnen bestaan. en dan is het aan de baasjes om bij hun da aan te dringen/op tafel te leggen/ door te spreken. bovendien is ieder geval anders en dan bedoel ik ook conditie van het dier en eventueel bijkomende klachten, mogelijkheden/enthousiasme bij de dierenarts en niet te vergeten financiën bij het personeel.patiani-guusje schreef:En nu, nu heb ik een blije kat, die heerlijk geniet van het zonnetje, zijn nierdieet en trovet snoepjes, en vooral knuffelen met het vrouwtjeDeze behandeling zou wat mij betreft standaard moeten zijn voor een nierpatiëntje..
Het was geen commentaar in negatieve zin, Adriana.Adriana schreef:voordat dit ontspoort toch maar even terug naar de juiste info en proporties!
voorzover ik weet is er op het Kattenforum maar één personeeltje (dus geen 'mensen'), die ooit een voorgevulde injectiespuit met Temgesic mee naar huis mocht nemen, samen met haar aan een mastceltumor geopereerde kater.
die had hechtingen in twee lagen, was diabetes- en nierpatient.
en waarom Temgesic?.......... juist!!
omdat deze dierenarts geen enkel risico wilde nemen met metacam-achtige pijnstillers in het kader van het mogelijk veroorzaken van acuut nierfalen bij katten! (maar dat is een andere discussie in een ander topic).. en deze dierenarts kent mij en er is over en weer respect en waardering.
Temgesic is de veterinaire morfine-variant waarvan een mens, zeker niet met die dosis, geen verslavingsprobleem oploopt en er is geen diereninspecteur die daarvan wakker ligt.
ik blijf het zeggen: insuline, zowel caninsuline als lantus is veel gevaarlijker spul bij overdosis en dat wordt in ruime mate verstrekt aan personeeltjes van suikerkatten. die vaak 'in the blind' een vaste dosis mogen spuiten!!
ik begrijp dan ook niks over het gedoe over infuusvloeistof en er is geen dierenarts die daarvoor ooit de kans loopt voor het veterinair tuchtcollege gesleept te worden. dan moet je echt wel wat anders uitvreten hoor!
en als dierenartsen het spoelen en infuus toedienen in eigen hand/praktijk willen houden dan denk ik dat daar andere redenen voor zijn, want wat dacht je van de rekening per behandeling?
als ik naar de gebruikte woorden en de toon van het bericht kijk, dan was die niet objectief zakelijk, zat er voor mij te veel stemming in en dat kan iemand die niet ingelezen is, laat staan op de hoogte was, totaal op het verkeerde been zetten.MarjanR schreef:Het was geen commentaar in negatieve zin, Adriana. Het was een opmerking, een feitje.
Aanvullend over wat wel/niet mag en dat er wel vaker wordt afgeweken van vooropgestelde wetjes en regeltjes
ik denk dat het zo werkt zoals in Annet's artikel staat aangegeven.pearlsofpassion schreef:Als ik nadenk over wat ik weet over nierwerking en zo, zullen afvalstoffen vooral gemakkelijker afgevoerd worden met meer vocht. Gewoon omdat het minder moeite kost.
Ik heb ook gezegd dat ze meer moeten werken omdat er meer vocht moet passeren... Dat kan niet anders.pearlsofpassion schreef:
Al zullen ze door het vele vocht wel meer moeten werken, en meer vocht moeten laten passeren, maar het gaat gemakkelijker. Het aantal afvalstoffen blijft natuurlijk wel hetzelfde, en dat is de grote last voor de nieren...
Het is dus wel logisch dat er ook waardevolle zaken met de urine wegvloeien als er meer urine gevormd wordt. Dat is de keerzijde, maar er zit normaal ook een controlemechanisme op (toch als de nieren gezond zijn, bij zieke weet ik dat niet...).
Maar als ik het goed heb, zit in dat infuusvocht toch al die waardevolle mineralen ook in?
Zo zou ik het toch interpreteren.