Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
mjverrijp
Huiskat
Huiskat

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door mjverrijp »

Ook mijn da is heel erg terughoudend met het geven van een roesje, is erg slecht voor nierkatjes. Sophietje had eens een abces wat open gesneden moest worden, is zonder roesje gedaan. was zo gebeurd, Ze beet de da wel, maar dat is risico van het vak.

Gr Ina
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Simba kreeg geen roesje, maar een spierverslapper. Mijn DA durft oude en zieke katten geen roesje, laat staan een narcose te geven.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Zuri
Poema
Poema

Bericht door Zuri »

Mijn Zuri wordt met het bloed afnemen ook niet verdoofd. Hij vindt het niet leuk, maar staat het wel toe. Over het algemeen is mijn dierenarts ook niet pro-verdoven, maar bij Roos is het wel eens gedaan met een abces op haar bil. Het deed vreselijk veel pijn en ze is echt heel erg angstig voor de dierenarts. Ze schoot al alle kanten op bij alleen maar het bekijken van het abces. Dat ging dus echt niet zonder verdoving...

Nog even een Zuri-update:
Het apart eten is inmiddels een gewoonte en gaat prima. Soms moet ik Noah trouwens wel op z'n donder geven als hij achter Zuri's bakje schuift, maar Zuri eet alleen maar nierdieet. Hij eet inmiddels ook echt wel beter dan in het begin. Hij vind (na een uitgebreide zoektocht van verschillende merken en smaken) de Hill's KD brokjes en blikvoer toch het lekkerst en vooral het blik eet hij met smaak. Aan zijn gewicht is dat helaas nog niet te merken. Ik geloof dat ik hem inderdaad niet zwaarder kan krijgen dan 3,9 kg. :-(
Ook staat hier sinds een paar weken steeds een pol tarwegras en dat is een groot succes. In het begin vielen ze als een stel hongerige koeien aan, maar nu zit er af en toe een kat een paar sprieten te plukken en eten. Dat gaat dus goed.

Ik heb een poosje gedacht over het doen van echo-onderzoek (net als Adriana met haar grijs-tijgers heeft gedaan) omdat ik bijna zeker weet dat Zuri PKD heeft. Omdat ik echter twijfel wat deze bevestiging me zal opleveren en ik weet dat het voor Zuri heel eng zal zijn, heb ik het nog maar even op de lange baan geschoven. Ik heb het idee dat het best goed gaat met hem nu en ik geniet gewoon lekker van hem. Ik geloof niet dat ik wil zien / weten hoeveel en hoe grote blazen hij in zijn nieren heeft... Ook laat ik het bloedtesten nu ook even voor wat het is. We kijken gewoon hoe het gaat en zien dan wel weer verder.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Adriana

Bericht door Adriana »

denk dat ik het in jouw geval ook niet zou doen want je blijft toch met die beelden zitten en veel belangrijker is om van hem te genieten en rustig zonder de griezels naar hem te kunnen kijken. het zegt bij pkd bovendien niets over de snelheid van het verloop, net zo min als gegevens uit het bloedonderzoek.
bij het eerste echo-onderzoek ben ik behoorlijk op het verkeerde been gezet en het heeft mij veel rust gegeven. zij het dat ik niet weet hoe de nierwaardes zich ontwikkelen, maar ga nu pas over 6 maanden weer kijken of het zich intussen heeft gestabiliseerd..
gelukkig dus wel relatief goeie berichten!
olcha
Huiskat
Huiskat

Bericht door olcha »

Tja, onze Whisky is dan ook niet echt een rustig katje...
Ze is afkomstig van een wilde kat, heeft ook lang 100% buiten geleefd (bij mijn ouders), tot ze enkele jaren geleden gedomineerd werd door de buurkat. Ze smeekte om binnen te mogen blijven (zag je gewoon aan haar oogjes - eens als ze binnen was met een grote boog rond de deur, enz...). Uiteindelijk hebben we besloten om haar mee te nemen naar ons appartement. En dat gaat prima. Ze is hier helemaal op haar gemak, zolang we geen bezoek krijgen. Wijzelf mogen haar aaien (en niet een klein beetje - bij ons is ze echt een huispoes), maar als er iemand anders in huis is, krijgt die haar niet te zien, laat staan dat iemand er aan kan komen.
Naar de DA gaan is voor onze Whis dan ook een enorm stresserende gebeurtenis. En ja, 1 keer per jaar wordt ze daarvoor verdoofd (wat al een hele toer op zich is). Ze wordt dan ook volledig nagekeken, nageltjes, tanden, vacht uitgedund, en bloed trekken. Dit jaar kwam er dan dat infuus bij.
Ik besef wel dat die verdoving niet zo goed is voor haar (de DA ook), maar al die stress kan ook niet gezond zijn. Ze laat trouwens niks toe. Laat staan bloed trekken. Dus... ja. Als we haar op die manier nog enkele jaren redelijk gezond kunnen houden.
Ik heb van de DA staaltjes Hill's K/D meegekregen (vrijdag), en dat gaat er vlot in!!! Gelukkig maar! Dinsdag ga ik meteen een zak kopen.
Verder moeten we nog niks doen. Haar in het oog houden: eet ze goed, niet te suf, vermageren, enz... En als alles goed blijft, volgend jaar opnieuw een bloedafname. Duimen maar!
Heb hier al enorm veel gelezen (en ga dat blijven doen) en geleerd! Bedankt voor alle tips!!!
mjverrijp
Huiskat
Huiskat

Bericht door mjverrijp »

Dan is het inderdaad de enigste oplossing om haar een roesje te geven. Ik heb ook eens een zwerfkatje opgenomen, is een hele boel geduld om haar een wat minder schuw te krijgen.
Ik duim met je mee, dat je nog lang met het geven van dieetvoer alles onder controle mag houden. in ieder geval lust ze het en zijn haar waardes nog maar een beetje verhoogd. Dus alle kans dat dat moet lukken.

Ina
olcha
Huiskat
Huiskat

Bericht door olcha »

Is inderdaad zo.
Eén keer per jaar laten we het toch doen, om alles een beetje 'in orde' te houden, en haar te kunnen opvolgen (bloed).
Hopelijk kunnen we met die voeding nog een hele tijd verder (eten dat ze nu doet!! :-) ), want als ik zo verder lees, lijkt me dat allemaal niks voor ons Whisky.
Allerbelangrijkste blijft voor ons nog altijd dat zij gelukkig is.
Cerna

Bericht door Cerna »

Patiaan reageert de laatste dagen regelmatig agressief op guusje, wat hij nooit eerder deed. annet staat me iets bij dat noa dit ook had toen ze bepaalde medicijnen kreeg? De lustopwekkende/anti-msselijkhieds pillen, heb de naam nu eve niet bijdehand, liggen in tuinhuis... zou het daarmee te maken kunnn hebben, of reageert hij zijn "niet lekker zijn"op haar af?
Noa reageerde opgefokt wanneer ze iedere dag een kwart periactin of diazepam kreeg. Toen ik haar dit alleen nog maar gaf wanneer ze weer wat weigerachtig werd met het eten (zo om de 3 à 4 dagen) was het gelukkig afgelopen.
Wanneer Patiaan primperid krijgt, zou je eens bij het topic van Anne moet kijken over de chronische diarree van Casper. Die had ook een gedragsverandering na primperid, maar ik weet niet of zij agressief werd. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 57&t=22763
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Hoi Annet, Patiani kreeg Metoclopramidi, een mond vol, vandaar dat ik het niet onthouden kon ;-)
afgelopen weekend is het nog 2x gebeurt, de agressie naar Guus, tot ik het zat was en Patiaan in zijn nekvel heb gepakt en gezegd dat het nu afgelopen moet zijn :evil: Werkt bij honden goed, maar ook bij katten merk ik, mis. toeval, maar is daarna niet meer voorgekomen. Maakte wslk indruk, heb sinds hij ziek is engelengeduld met hem, en corrigeer hem eigenlijk nooit, ben veel te blij met actief gedrag ;-)

Laatste update: vandaag met Da gebeld, en advies is 200 ml per dag blijven geven, en even stoppen met anti-misselijk-pil, en dwangvoederen om te kijken of hij uiteindelijk toch zelf gaat eten. dit niet langer dan een dag, vooral om te kijken of de hongerstaking voortkomt uit misselijkheid, of genoeg van het eenzijdige voer. De trover snoepjes gaan er namelijk wel steeds zeer goed in, en ook de interesse in voer is treug, maar dan wel het voer van Guus of ons ;-) In het weekend heeft hij wel al 2 keer zelf wat gegeten, en vanavond toen ik thuis kwam en hij ruim 10 uur niets gegeten heeft eet hij zijn bakje bijna leeg!! Nu wel Hills ipv Renal, dus mis. toch even trek in een ander smaakje. Maar goed, gaat veel beter hier, dus vrouwtje weer blij :edance:
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Adriana

Bericht door Adriana »

dol op blije nierbaasjes, hihi, dwarse Patiaan, toch wel weer fijn zoveel pit..
de nekvelgreep maakt heel erg veel indruk bij katzels, de moederpoes corrigeert ook zo. ik doe het ook wel eens maar heel spaarzaam. bij Mo en Zo nooit maar er is één bengel, die nergens van onder de indruk is en mij af en toe uitprobeert.,..
yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

Ons liefste Roosje gister in laten slapen..
De dalen werden dieper, kwamen vaker en langer..
Eten werd steeds minder en moeilijker erin te krijgen
Ze kreeg steeds meer weerstand tegen pillen geven. Als ik wou aaien liep ze weg. Bang dat ik wer met pillen kwam..
Ze was in 3/4wk tijd 500gr afgevallen. Meer dan we dachten..
2 wk terug wou ze al keer smiddags en savonds niet eten. Toen hebben we Gastro erin gegooid. En nieuw voer, RC. Beide lapmiddelen natuurlijk.
Vanaf donderdag steeds vaker en langer wegkruipen in de paal.
Vrijdag slechte dag.Wou ze smiddags niet eten. Zondag ook heel slecht.
Spelen was al nagenoeg weg..
Ze sliep hele dagen.
Dat was níet wat we wilden voor ons Roosje. Roosje was altijd de koningin; heel fier en trots, superspeels..Dit wilden we niet meer voor haar. Nee, ze braakte nog niet, was dus nog niet doodziek wellicht, maar elke volgende dip kan zó zwaar zijn, dat ze wél gaat lijden, crasht, of zelfs overlijd. Sevje crashte in 1 dag tijd (hcm bleek) en dat wilden we bij Rosa voor zijn.
Met dit gewichtstempo was 3wk toch het max, dan was ze vlieggewicht geweest. En hoe meer afvallen hoe zieker..En dwangvoeren wilden we niet. Dat is niet Rosa waardig. Ook niet gezien haar pillen afkeer. Bovendien los je het echte probleem natuurlijk niet op. Daarom ook geen primperid. Dat verbloemt alleen maar de vergiftiging. Die gewoon doorgaat omdat ze niet stabiel bleef. Bleek dat DA Rdam al had gezegd serieus inslapen te overwegen 4wk geleden. Wist ik niet. Had mn man verzwegen voor mijn bestwil..
Onze DA vond de tijd precies goed. Niet te vroeg of te laat. Hij voelde dr nieren, waar de slechte 3wk terug nog goed voelbaar was, was die nu weg. Ook die andere was nagenoeg niks meer. E tóch niet braken, mooie vacht, schoon bekje..ZOOOOOOOO sterk dat beestje, zo'n wilskracht..Ik ben APETROTS op haar. Heb ik ook gezegd. En dat ze naar paradijs zou gaan, waar ze weer happy en gezond zou zijn, dat ze dus niet bang hoefde te zijn..

Voor ons was heel moeilijk dat ze nét op dé dag opleving had. Ze was vrolijk. Maar wou niet eten smorgens. 4/5x geprobeerd. Na hét bellen werd ze steeds nog vrolijker. Heel gek. Of ze het wist en blij was? Of ze het voor ons deed zodat wij nog even konden zien hoe ze wás en goed afscheid konden nemen? Of wou e zélf waardig weg?? Geen idee. Maar we móesten hier doorheen kijken. Want wat ik al zei, wachten op volgende dip kón te laat zijn..En het was toch kwestie van dage niet weken..
Ik mis haar vreselijk, en ik heb heel dubbel gevoel door die opleving..Maar ik hoop dat ze nu bij Sevje is, dr speelmaatje, en ik geloof dat we ooit weer samen zullen zijn. Dat moet ik geloven anders kan ik zelf ook niet verder..
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Wees trots op jezelf en geloof in je keuze. Dat is wat ik je wil meegeven.
Lijkt me verstandig en weloverwogen.

Sterkte met de leegte die Roosje achterlaat.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 26 apr 2011 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Wat verdrietig Yana, dit zal een moeilijke beslissing zijn geweest.. Heel veel sterkte voor de komende tijd...
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
olcha
Huiskat
Huiskat

Bericht door olcha »

Enorm veel sterkte gewenst.
Je hebt het beste gedaan wat je kon doen voor je Koningin.
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Yana, heel vel sterkte! Zal zeker moeilijk geweest zijn met de opleving, maar jullie kennen har en weten dat jullie het goed hebben gedaan.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie