Nierinsufficientie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Peeuwke,

Het kan best hoor, dat je Rusty ziet afvallen. Linus werd ook geleidelijk aan steeds magerder. Afvallen is niet goed voor katten, want als ze door hun vetreserves zijn kan hun lever beschadigen. Gelukkig waren de leverwaardes bij Linus nog goed.
Fijn dat de nierwaardes bij Rusty niet zo hoog zijn!

Ik zou het toch in de gaten houden. Een tip voor dwanvoederen: doe de spuit niet 'van de voorkant' in zijn bekkie. Als je hem aan de zijkant er tussen duwt gaat het veel makkelijk. Hij slikt dan ook automatisch.

Goed zijn gewicht in de gaten houden hoor!

Groetjes,
Wendy
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Aftakelen?

Bericht door Roos en Minousch »

Ik heb een vraag, wie heeft er een kat meegemaakt met nierproblemen?

Ik zou graag willen weten hoe het begint met aftakelen. Wat zijn de symptomen?

ik heb het idee dat Roos achteruit gaat, maar ik kan ook spoken zien.
Ze eet nog wel oke(iets minder)en drinkt nog wel goed. Ze speelt ook nog flink, maar het lijkt af en toe wel als ze wakker word dat ze een beetje waggelt. Misschien komt dat omdat ze nog niet uitgerekt is , maar ik had het nog niet eerder gezien. Ze slaapt heel veel de laatste tijd, en ze miaauwd veel(dat kan ook met het weer te maken hebben).
Zijn dit typische symptomen of zit ik mezelf weer eens gek te maken.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi!

Ik heb ook een kat met een nierprobleem. Als Linus zou zijn als jouw Roos zou ik hem nog niet in laten slapen. Ik zou dat pas doen als hij echt niet meer wil eten, er slecht uitziet, en als de dierenarts ook zegt dat er niets meer aan te doen is.. Hier kan je ook een verhaal lezen over een kat met nierproblemen, er is ook een stukje over 'als het einde nadert'. Misschien heb je daar ook iets aan.

In ieder geval veel sterkte!

Wendy
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het is altijd heel naar om een dier te zien aftakelen en het is altijd enorm moeilijk om te weten wanneer je ze verder leed moet besparen en wanneer het nog te vroeg is.

Wat betreft de symptomen bij nierkatjes kun je in z'n algemeenheid het volgende beeld zien: oude nierkatjes krijgen vaak een heel herkenbaar uiterlijk met een heel dun lijfje en een mager koppie. Ook kun je ze ruiken uit hun bek, maar om hen heen hangt ook een bepaalde geur. Ze hebben het vaak koud en slapen het liefst de hele dag voor de kachel. Verder hebben ze vaak problemen aan hun gebit en hun tandvlees (ontstoken). Ook hebben ze vaak verminderde eetlust.

Als ze stoppen met eten en drinken en alleen nog maar lusteloos liggen is het zinvol om over een naderend afscheid te gaan denken, maar tot die tijd kunnen ze nog een mooi leven hebben met een nierdieet en soms ook medicijnen (Fortekor).

Je dierenarts kan je meer vertellen over het ziektebeeld en de toestand van jouw kat. Ook is er een heel topic over dit onderwerp met veel nuttige tips en adviezen.

Ik hoop dat je een beetje een beeld hebt gekregen van de verschijnselen en ik wens je veel sterkte toe.

groeten,
Sandra
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Bericht door Roos en Minousch »

Het is op dit moment niet zo erg dat ik haar moet laten inslapen hoor. Ik hoop dat dat nog even duurt, maar het ging mij vooral om de symptomen. Ze heeft bloedonderzoek gehad en krijgt dieetvoer en Fortokor. Maar ik denk dat ze een slechte week heeft.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Bericht door Tejo »

Hoi Linda,
Onze Mimi reageert heel goed op Fortekor. Ze krijgt ook nierdieetvoeding. Na een weekje was ze weer helemaal de oude. Het kan langzaam of snel gaan, zei onze DA. Lijkt op dit moment bij onze poes weer allemaal normaal. Belangrijk is dat ze goed eten blijven, want ze vermageren vlug als ze even niet of slecht eten en dan kan het wel snel bergaf gaan!!! Goed in het oog houden en niet te veel veranderingen in het levenspatroon van je lieveling aanbrengen is voornaam voor een oude poes! Waaraan je volgens onze DA ook goed kunt zien hoe poes zich voelt, is aan haar vacht (dof en futloos) en als haar tandvlees bleekjes wordt (die van ons Mimi is nu zo heel lichtjes roos-wit ipv mooi rood-roos). Dit wijst ook op nierproblemen. En we weten allemaal, genezen doen ze hier niet meer van, maar je kan ze wel nog een aangenaam leven geven met de juiste medicijnen en de aangepaste voeding hoor!!!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Bericht door Tejo »

Ik heb zelf nog een vraagje ivm nierdieeet-voeding. Velen spreken van het merk Clinic dat je in de dierenspeciaalzaak kan kopen en dus niet persé via de DA hoeft te gaan. Maar ik vroeg het bij ons in de buurt al op verschillende plaatsen na, maar niemand verkoopt het of kan het zelfs vastkrijgen na navraag aan de vertegenwoordigers. Kan iemand me zeggen van welke fabrikant dit is? Of in welke zaken in Limburg ik het mss wel zeker kan vinden (en de prijs?) a.u.b. !!!!!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hier kan je het in ieder geval bestellen (op internet), er staat ook een link bij naar de website van Clinic zelf. Ik ken het niet, wij gebruiken gewoon Hill's k/d, ik zou er ook over overleggen met je dierenarts!
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Even een update over Linus:

Van iemand die ook een nierkat heeft hoorde ik dat leven met een nierkat in Amerika vaak een "rollercoaster" wordt genoemd: de ene keer gaat het fantastisch en het volgende moment stort je kat weer in.. Bij Linus is het net zo. Dan is hij actief, springt hij zelfs van de stoel, of in de klimpaal, en het andere moment wil hij alleen maar liggen, en slapen, slapen, slapen...

Een probleem bij nierkatjes is dat ze vaak last hebben van obstipatie. Linus ook.. Nierkatten drogen snel uit, omdat de nieren natuurlijk moeite hebben met het 'ontrekken' van vocht (een beetje vocht wordt normaal 'vastgehouden'). Daardoor wordt de ontlasting hard, en is het moeilijk om het uit te poepen. Linus poepte 3x om de vier dagen. Veel te lang duurde het, want daardoor kan er echt een obstructie ontstaan waardoor hij moet overgeven (dat gebeurde ook altijd de dag voordat hij ging poepen).
Nu geef ik elke dag "Lactulose" een laxeermiddel. Dat werkt redelijk, hij heeft vandaag weer gepoept.

Ook eet Linus soms weer zelf brokjes, dan hoeven we hem even niet de dwangvoeren, hoewel we dat wel blijven doen voor het vocht. Ook 's nachts voeren we hem nog 1 spuit (om 3 uur). Anders zit er wel een erg groot gat tussen de voedingen.

Hij leek gister wel iets actiever, dus dat vonden we ook erg positief. Maar ja, het blijft een 'achtbaan', dus we durven niet echt ergens op te hopen.

Groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Gister ben ik met Linus naar de dierenarts geweest. Hij krijgt nu al drie weken antibiotica en we hoopten, ook omdat hij iets levendiger wordt, dat de nierwaarden gedaald zouden zijn.

Hij vond Linus er wel iets beter uitzien, en was verbaasd dat hij uberhaupt nog leefde. De vorige keer toen we er waren had hij dat toch niet gedacht, zei hij. De nierwaarden kon hij gelijk testen, en deze waren allebei nog steeds torenhoog. Het komt er op neer dat de nierfunctie nog maar 20% is.

We hebben weer een kuur mee voor 10 dagen. We hebben toch niets meer te verliezen. Maar het lijkt dus toch wel erg op een aflopende zaak. Tim en ik gaan Linus het nu dus allemaal zo fijn mogelijk maken, en we genieten van elke dag dat we nog bij hem kunnen zijn. Als hij stopt met plassen, dan werken de nieren helemaal niet meer, dan is het echt afgelopen..

Volgens de dierenarts ziet Linus er zo "goed" uit door al onze inspanningen, daar was hij lovend over. Veel mensen geven het al veel eerder op zei hij. Dat deed me dan wel weer goed, wij gaan echt tot het uiterste voor Linus.

Op de terugweg kon ik nog eendjes laten zien aan Linus (die stonden langs de kant van de weg aan het water). Dat vond hij fantastisch. Verder lijkt hij dus nog best ok, daarom hopen we allebei nog steeds stiekem op een wondertje voor Linus.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Linus blijft ons verbazen, hij is redelijk actief, springt weer zo op de vensterbank, en dan op de koelkast. Of op de tv. We denken dat hij dat vooral doet om plekjes te vinden waar wij hem niet met een eet-spuit zullen lastig vallen. Sinds gister eet hij weer veel brokjes, dus dan hoeven we hem ook geen eet-spuiten te geven. Ook vannacht heeft hij goed gegeten.
En ook heel belangrijk, hij heeft donderdag, zaterdag en gister gepoept, dat is dus om de 2 dagen, terwijl er eerst vier a vijf dagen tussen zat.

Wel likt hij zich veel, waarschijnlijk door jeuk veroorzaakt door óf een hoog ureum gehalte, of vitamine B tekort. We geven nu elke dag een Vitamine B pilletje.

We zijn benieuwd hoe het verder zal verlopen, op dit moment zijn we best wel tevreden met hoe het gaat. Hij speelt zelfs alweer een klein beetje, en dat heeft hij zó lang niet gedaan!
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Bericht door Peeuwke »

Allereerst Wendy,
Wat fijn te horen dat Linus het weer wat beter maakt!! Ik hoop alvast voor je dat dat zo nog héél lang mag blijven duren zodat je nog lang van hem kan genieten!!

Wat Rusty betref hier, hij maakt het goed. Het enige wat me zorgen maakt is dat hij vaak aan zijn schaamstreek likt, maar echt heel vaak. Ik weet niet als hij daar pijn heeft of wat dan ook.
Voor de rest is hij weer "de man" in huis. Hij speelt erg veel en eet ook goed, geef dan wel 3x per dag eten.

Groetjes
Peeuwke
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Peeuwke,

Mm.. daar zou ik (persoonlijk ;-)), wel de dierenarts over bellen, want misschien heeft hij daar wel pijn door een blaasontsteking. Ik heb ergens gelezen dat nierkatten ook vaak last hebben van een blaasontsteking, omdat ze de plas langer ophouden, of omdat er meer plas in de blaas zit.

Wat ik nu wel door de ziekte van Linus heb geleerd is dat alles wat de kat anders doet dan normaal, iets betekent, lichamelijk gezien. We zagen namelijk al éérder dat Linus niet meer speelde. Nú denk ik: waren we toen maar naar de dierenarts gegaan. Ik zou er dus zeker even over bellen, gewoon omdat je er eventueel nu al bij kan zijn.

Linus zou namelijk ook een "blaasontsteking" hebben, wat waarschijnlijk een nierbekkenontsteking is geworden :???:.

Ik wil je echt niet bang maken hoor, maar ik heb nu echt een instelling van beter 10 x te veel bellen, dan 1 x te weinig ;-).

Groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Helemaal mee eens, likken aan de schaamstreek betekent inderdaad vaak blaasontsteking of blaasgruis (dat laatste is heel gevaarlijk ivm het gevaar van knappen van de blaas), dus direct een afspraak met de dierenarts maken en langsgaan.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Ja, inderdaad als er blaasgruis net de blaas verstopt, kan er geen urine uitkomen, en dan staat de blaas dus echt op knappen. Daarom houden wij bij Linus ook altijd in de gaten dat hij om de zoveel uur plast. Op de echo zagen we bij Linus wat gruis zitten, maar dit vormde gelukkig geen obstructie, maar als zoiets losschiet :???:.
Plaats reactie