Advies nodig.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
broetjes2015

Re: Advies nodig.

Bericht door broetjes2015 »

Ja die krabpaal daar zijn ze helemaal wild op haha. Die wordt heel erg goed gebruikt, we hebben hem voor een raam gezet dus kunnen ze ook lekker naar buiten kijken vanuit de krabpaal, altijd goed haha.
broetjes2015

Zoooo, ik heb nog eens jullie advies nodig maar nu niet omtrent mijn eigen kattenhuishouden haha.

Mijn schoonbroer en zijn gezin (vrouw en zoontje van 3 jaar) hebben 3 volwassen katten. Ze wonen in een klein appartement dat al jaren te koop staat.
Ze hebben in de hal onder een tafeltje 2 kattenbakken staan, in de kattenbakken zit een kattenbakzak, krantenpapier en een klein beetje grit (van dat hele goedkope grove grit dat gigantisch stuift), de kattenbakken worden naar mijn idee niet elke dag leeg geschept, er zitten geen luikjes meer in en als ik erin kijk zie ik altijd poep liggen en dat er geplast is.
Als je bij hun binnen komt dan ga je over je nek van de ammoniaklucht! Zo'n ontzettend penetrante lucht, het is soms te gortig, ja als ik eventjes binnen ben dan ruik ik het vaak niet meer maar het is natuurlijk erg ongezond en onfris.

Nu heb ik al eens voorzichtig gevraagd waarom niet alleen grit maar ook krantenpapier? Dat doen ze dus omdat dat goedkoper is dan steeds een hoop grit erin te doen. Een keer per week halen ze alles eruit, gaat er weer een kattenbakzak, krantenpapier en een klein laagje (1 cm of zo) grit in, je kan je voorstellen dat als dat krantenpapier na een halve dag al nat geplast is, hoe dat ruikt na bijna 1 week!

Hoe kan ik nu subtiel brengen dat dat niet te harden is, dat dat ook 1 van de reden is dat toekomstige kopers van hun appartement afgeschrikt worden en dat je beter iets meer kan investeren in goed kattengrit maar dat het dan wel fris blijft ruiken, mits de bakken ook minimaal 1 keer per dag leeg geschept worden?
Ik wil ze niet kwetsen maar dit zal toch moeten veranderen voor hun eigen bestwil en voor de katten is het ook beter.
Sowieso gaat mijn schoonmoeder al niet graag meer naar ze toe want die heeft astma en krijgt het altijd letterlijk spaans benauwd bij hun door de ammoniaklucht.
Toen ze hoorde dat wij ook katjes hadden was ze zo bang dat ze bij ons ook benauwd zou worden maar ze heeft nu wel gemerkt, nu ze 2 keren bij ons is geweest en echt geen katten geroken heeft, dat het niet aan de katten ligt maar aan de baasjes en de zorg voor de kattenbakken (ik schep ze 3 keren per dag leeg dus je ruikt het gewoon echt niet tenzij er net eentje gepoept heeft).

Hoe kan ik dat dus netjes brengen zonder ze te kwetsen?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Oeh dat is een lastige vraag. Ik denk niet dat er een "voorzichtige" manier te bedenken is.Ik zou wel eerlijk zijn en advies proberen te geven. Nee geen wonder dat dat appartement zo niet verkocht wordt. Die stank krijg je heel moeilijk het huis weer uit, dat hecht zich overal aan, ook aan de muren.

Als ze zelf van buiten komen moeten ze dat toch ook ruiken? Als ik een dag weggeweest ben is het eerste wat ik doe de kattenbakken schoonmaken. Normaal ben ik veel thuis en ik verwijder alles wat ze doen meteen. Ook tegenover de katten vind ik het niet kunnen dat ze in de troep van de anderen moeten proberen hun behoefte te doen zonder vies te worden.

Lijkt mij dat ze aan hun poten zo ook de nodige zooi meenemen en door het huis verspreiden.

Sterkte en succes - dat is geen makkelijke boodschap om aan iemand te geven.......
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
broetjes2015

Dat klopt maar hun appartementje is op zich ook niet echt netjes en staat helemaal vol gebombardeerd met kinderspullen omdat het echt te klein is daar dus je kan eigenlijk alleen bij de keuken, de bank en de balkondeur komen, de katten kruipen overal tussendoor. Aan de eetkamertafel kan niet gezeten worden omdat de tafel, de stoelen en onder de tafel alles volstaat met kinderspullen, dus je snapt wel dat het daar ook vol ligt met haren en alles want er kan dus ook niet gepoetst worden. De katten zijn dus 'gewend' aan een rommelige woning en vieze kattenbakken om het maar netjes te zeggen.

Ik weet dat ze aan het ruimte tekort gewoon niks kunnen doen, ze willen erg graag verhuizen en hun appartementje staat ook al ruim 4 jaar te koop maar wat je zegt, de ammoniaklucht zit overal in!
Als ze een weekendje weg gaan of langer op vakantie dan worden de 3 katten ook altijd in de hal opgesloten (de hal is denkelijk 3 vierkante meter), daar staan dus hun kattenbakken maar ook hun eten, dan komt er altijd 1 keer per dag iemand (wij hebben het ook vaker gedaan) de katten verzorgen, althans eten geven en de kattenbakken verschonen.

Ik vind het ook erg lastig om het netjes te brengen, mijn man zei al dat ik gewoon eens spontaan moest laten vallen dat wij zo'n fijn kattengrit online gevonden hadden en dat dat zo duur niet is omdat het super klontert en je dus niet hebt dat alles aan de bodem gaat vastplakken of stinken.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Hoe kun je dat brengen zonder te kwetsen? Mmmm, ik denk eigenlijk niet. Alles wat je zegt kan in hun beleving natuurlijk kwetsend overkomen. Maar ik denk dat je als familie dit wel aan moet kunnen kaarten. Ook als het misschien kwetsend overkomt. Als het niet van jullie af kan komen dan moet dat toch zeker mogelijk zijn via je schoonmoeder. Die heeft er last van en jouw schoonbroer toch opgevoed, dus volgens mij zou zij er wel wat van moeten kunnen zeggen zonder dat dit "kwetsend" zou zijn.

Ik gebruik hier Biocat's. Een krant onderin (?), brrr, dat doe ik nooit. Zolang je een laag gebruikt die groot genoeg is dan raakt er nooit iets de bodem en hoef je de bak in principe zelfs nooit helemaal te verschonen. Ik gooi er dan na het uitscheppen dan ook altijd wat bij. Af en toe gooi ik er bewust niet iets bij zodat ik dan de bak na 2 dagen helemaal leeg kan scheppen en grondig schoon kan maken. 1cm is natuurlijk echt absoluut te weinig. Als ik dat zou doen dan zou ik hem elke dag helemaal uit moeten scheppen en onder de douche helemaal schoon moeten maken. Nee, ik denk dat 1cm zelfs gewoon averechts werkt voor kattegrid.

Maar zoals ik al zei, ik denk wel dat je als familie dit moet kunnen zeggen. Ik wordt ook af en toe wel eens op iets gewezen in mijn huishouden als vrijgezel :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
broetjes2015

@Rik haha, ik word nergens op gewezen maar goed door mijn OCD is het hier ook zo schoon dat je ondanks katten en een baby nog van de grond zou kunnen eten haha.

Ja mijn schoonmoeder heeft al eens laten vallen dat ze last heeft van de ammoniaklucht maar mijn schoonbroer vond dat ze overdreef, ze ruiken het zelf gewoon niet meer. Terwijl als je daar binnen komt loop je soms echt tegen een muur van ammoniaklucht aan, snap niet dat ze dat zelf niet ruiken als ze binnen komen.
Ik ruik het zelfs al direct als er eentje gepoept heeft en dan schep ik het direct eruit.

Ik heb zelf minimaal 5 cm kattengrit in de bak en heb dan kattengrit met babypoedergeur en het klontert super dus het komt nooit eens aan de bodem, ik doe ook om de 2 dagen weer een beetje nieuw kattengrit erbij en het blijft schoon en fris.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

broetjes2015 schreef:Ik vind het ook erg lastig om het netjes te brengen, mijn man zei al dat ik gewoon eens spontaan moest laten vallen dat wij zo'n fijn kattengrit online gevonden hadden en dat dat zo duur niet is omdat het super klontert en je dus niet hebt dat alles aan de bodem gaat vastplakken of stinken.
Ik denk dat de wijze die je man voorstelt een heel goed idee is ;-)
Ook denk ik dat je schoonbroer het echt niet meer ruikt wanneer het al zo lang aan de gang is. Dit wordt ook wel geurenblindheid genoemd (ja, van die reclame).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
broetjes2015

@Dinky, ja ik denk ook dat ik het zo maar ga brengen want ik vind dit echt een lastige situatie.
Ja ze zijn echt geurenblind inderdaad haha.
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

je hebt ook grote kans dat de katten al tijden onzindelijk zijn en dat dat over het hoofd wordt gezien /geroken omdat alles zo vol staat?
je zou het onder de mom van de gezondheid van hun kinderen kunnen brengen, daar hebben de meeste ouders toch wel oren naar hopelijk
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
broetjes2015

Ja dat zou nog wel eens kunnen Anne. Het probleem is alleen dat ze zelf echt vinden dat ze genoeg doen aan de kattenbakken, schoonmoeder heeft al eens verteld dat het stinkt maar zij vinden dus totaal niet maar goed, als je erin woont dan ruik je het niet meer.
Ga toch maar eens laten vallen dat wij nu zo'n fijn kattengrit hebben sinds kort, misschien dat dat wel helpt al ben ik bang dat het niks uitmaakt. Ze doen het al jaren met dat krantenpapier en klein laagje kattengrit, ook 1 keer per week alles wegdoen en weer schoon erin maar goed, als er na een halve dag in geplast is dan ruikt nat krantenpapier gewoon al vies.

Sowieso hebben ze geen klepjes in de kattenbakken en geen koolstoffilters erin, ze hebben dus eigenlijk een gat bovenin de deksels en daar staan dan oude schoenendozen op maar ja, dat houdt toch niks tegen?
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Misschien zou je ze nog kunnen waarschuwen over hoge da kosten? de meeste katten zijn zo schoon en zindelijk dat ze uit weerzin voor een smerige bak hun plas ophouden, met alle gevolgen van dien; blaasontsteking, blaasgruis en weet ik wat nog meer
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

broetjes2015

Oh dat wist ik helemaal niet Anne, zou dat nog eens voorzichtig kunnen aankaarten. De katten zijn rond de 7 jaar en het na al die jaren wel heel erg gewend. Is eigenlijk al vanaf hun kittentijd zo dus denk dat ze niet beter weten. Mijn katten zouden het niet accepteren denk ik maar goed, ik schep de bakken dan ook wel vaak leeg en toen mijn schoonmoeder laatst kwam heb ik gevraagd of ze de katten rook en zei ze niks te ruiken dus was ik tevreden haha.
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Ik vraag visite ook altijd of ze hier dierenluchtjes ruiken, zelf zal ik ondertussen ook wel geurenblind zijn; alhoewel een bonus in de kattenbak ruik ik nog op meters afstand ;-)
en kipjes Kayla en Lucy

broetjes2015

Haha, ja als er hier eentje gepoept heeft dan ruik ik dat ook direct Anne en schep het er ook altijd meteen uit. De koolstoffilters vervang ik gewoon elke 6 weken en de klepjes blijven erin, daar hebben ze ook geen moeite mee.
Plaats reactie