Slecht eten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Met 2 tabletjes per dag van 5mg ging het eten érg goed, veel bedelen en zo. At veel meer dan anders.
Nu Speedy op 1 tabletje zit van 5 mg, merk ik dat het eten wat minder is. Is dat normaal?
Ik ben alleen zo bang, dat het eten straks nóg minder wordt als ze om de dag 1 tabletje krijgt.
Of haal ik mij nu te veel in mijn hoofd?
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Slecht eten

Bericht door margali »

Dat kan best kloppen dat bij minder pred het eten wat minder wordt. Je moet wel doorgaan met afbouwen, want je wilt geen diabetes. Bij sommige kwalen wordt er Pred in een onderhoudsdosering gegeven, maar jij zit daar vér boven. Dat moet niet te lang duren. Je kunt je wel zorgen gaan maken, maar kijk eerst maar hoe het gaat.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Ik heb toch nog een vraag. Misschien zijn er forumleden met ervaringen.
Vraag: Wat is de beste tijd van de dag om de prednisolon te geven? Wat adviseren jullie?
Speedy is begonnen met 2x daags 1 tabletje van 5 mg, gaf ik 's ochtends én 's avonds (12 uur er tussen ongeveer).
Speedy krijgt nu 1 tabletje per dag van 5 mg. Ik doe het nog steeds 's ochtends, maar ik lees ook andere verhalen, dat het 's avonds beter is.
Over 2 weken moet ze 1 tabletje om de dag. De da is erg voorzichtig met afbouwen, mede ook omdat Speedy al zo op leeftijd is.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Slecht eten

Bericht door margali »

Prednisolon voor katten moet je - als je 1x per dag moet geven - 's avonds geven, zo rond 21.00-22.00 uur.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Mijn da heeft daarover niets gezegd.
Margali, kun je uitleggen waarom dat dan precies is?
Ik ga dan ook de inname verplaatsen naar de avond. Ik wil natuurlijk het beste voor mijn oude dame.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Slecht eten

Bericht door margali »

Kijk maar hier bij Toediening en dosering: http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=53
[Hond om 08.00 uur ‘s morgens en kat om 22.00 uur ‘s avonds doseren in verband met verschil in dagritme. Oraal toedienen]

Pred is een hormoon, en toedienen rond 22.00 uur past het beste in de hormoonhuishouding van de kat.

Overigens: niet elke da is even zorgvuldig. De mijne zegt het er altijd bij maar ze weet dat ik het weet.....
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Vandaag ga ik beginnen met het geven van de prednison om de dag.
Ben benieuwd.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Speedy begon weer te eten, m.n. 's ochtends had ze weer weinig tot geen eetlust, ondanks de prednison. In de loop van de dag begon ze wel te eten, redelijk tot goed. Het leek er op, dat de prednison even tijd nodig heeft om te gaan werken. Dat was tot afgelopen dinsdag. De nacht daarop en de volgende ochtend zag ik, dat ze weer veel slikte/bekje likte. Heeft ze ook gespuugd 2x. Heb woensdagochtend da gebeld en weer synulox gekregen voor 2 weken. Ook elke dag weer 1 tablet prednison.
Ze krijgt de prednison 's ochtends rond 7 uur (heb ik mijn d.a naar gevraagd en dat tijdstip is, gezien haar weinige activiteiten/leeftijd, niet verkeerd.
Nu, zaterdagochtend, heb ik er gewoon geen goed gevoel bij. Ik kijk het dit weekend nog aan en bel in ieder geval maandagochtend de da weer.
Het houdt me heel erg bezig. Ik offer er zelfs mijn herfstvakantie voor op, wil haar niet alleen laten met een oppas...
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Het gaat niet zo goed met Speedy.
Vanochtend wel haar medicatie gehad, ze wilde maar een heel klein beetje eten, ging daarna naar buiten in de regen. Kwam weer binnen, ging languit op laminaat liggen en miauwde klagelijk toen ik in de buurt kwam en kroop daarna onder het bed. Daar heeft ze even gezeten, maar waste zichzelf ook niet.
Morgen ga ik met haar weer naar de da en laat haar opnieuw onderzoeken.
Ik maak me erg veel zorgen en vraag me af wat nu het beste is om te doen.
Heeft ze misschien toch pijn ? Ik heb hier geen goed gevoel over.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Margali, als je dit leest, wat denk jij dan?
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Slecht eten

Bericht door margali »

Marja ik kan er geen zinnig woord over zeggen. Ik kan het niet zien, ik weet niet meer wat er allemaal gedaan is maar er wordt nu gewerkt met fikse middelen (Pred en AB) en Speedy is 17 jaar. Dat ze problemen heeft/krijgt is te verwachten.

Vraag je aan mij of het beter is om haar in te laten slapen? ik kan je dat niet zeggen (doe ik zelden over andermans katten). Dat moet je bespreken met de dierenarts. Kijk goed naar het gedrag van Speedy en vraag je af of ze nog een beetje kwaliteit van leven heeft. Of ze pijn heeft kun je zelden zien, katten zijn meesters in het verbergen daarvan.
Ik zou in ieder geval morgen wel naar de dierenarts gaan dan. Sterkte!
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Ja, ik ga in ieder geval naar de da.
Ik wil het beste voor haar en als hij zegt, dat het beter voor d'r is om haar te laten gaan, dan zal ik waarschijnlijk dat advies opvolgen, hoe moeilijk het ook is. Ik ben nu al erg nerveus voor wat hij zal gaan zeggen
Ik hoop op iets positiefs natuurlijk, maar als de kwaliteit van leven er niet meer is...
Ik zie er nu al tegen op, maar ik moet het voor Speedy doen.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Vannacht en vanochtend heeft Speedy gegeten, maar alles weer uitgespuugd. Ze is écht misselijk. Wil niet aangehaald worden, likt en slikt langs bekje, miauwt klagelijk als ik in de buurt kom en kruipt onder het bed of achter de bank.
Vanochtend telefonisch contact gehad met mijn da. Zij wilde eerst nog pilletjes geven tegen de misselijkheid, maar ik wil er bij Speedy niet meer van alles instoppen, alleen maar om haar leventje te verlengen/rekken.
Ook is me al een paar dagen opgevallen, dat haar buikje wat dikker wordt en toen ik dat vanochtend noemde, was de reactie van de da, dat dat geen goed teken was.
Ik moest er toch maar over na gaan denken wat de kwaliteit van leven nog waard is voor Speedy.
Ik heb een paar onzekere uren doorgebracht, veel lopen janken, maar nu toch besloten, samen met mijn echtgenoot, het beste te doen voor Speedy, nl haar in te laten slapen. Dit is geen leven en ik wil haar lijden verder besparen, want ook misselijk zijn is lijden, gaf de da aan. Ik ben er zelf ziek van, maar het gaat nu niet om mij, maar om Speedy. 17,4 jaar...Een mooie leeftijd toch, maar ik had haar natuurlijk wel langer bij me willen houden.
Morgen gaat het gebeuren. Nu kan ik haar nog lekker verwennen. Als ze is overleden gaan we haar dicht bij huis begraven, tussen de struiken waar ze heel vaak lag.
Wens me sterkte morgen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Slecht eten

Bericht door Dinky »

Sterkte morgen en alles in het belang van Speedy ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Slecht eten

Bericht door BloemTetsu »

Heel veel sterkte morgen!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie