Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Mirjam86 »

Ja ik baal er wel van, want de dames zijn al 6,5 maand.
Maar goed, ze komen niet buiten en we hebben ook geen katers, dus mochten ze toch al krols worden dan is het een kwestie van goed opletten met weg gaan...

Ik wil wel dat ze er in topconditie in gaan. Ik ga van de week maar eens even langs, dat praat toch makkelijker dan over de telefoon.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Cerna

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Mirjam86 schreef:Ja ik baal er wel van, want de dames zijn al 6,5 maand.
6,5 maand is echt nog niet zo oud hoor voor castratie. Mijn katten waren altijd rond 10 maanden, dus je kunt het nog even rustig aan doen en je goed voorbereiden.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Mirjam86 »

Ja ik ben weer eens een Pietje precies :oops:
Ik heb me liever goed voorbereid en met een vertrouwd gevoel dan nu hals over kop.
Ik wil eerst met mijn eigen DA (dus niet met de assistente) afspraken maken over het soort narcose en de pijnbestrijding. Is het niet naar mijn wens dan kijk ik op mijn gemak nog eens verder.

Hier op het forum las ik over een kliniek in Hoogkerk die erg goed zou zijn en ook laparoscopisch steriliseert, maar hoewel het wel op hun site staat aangegeven raden ze het voor katten niet aan. :?: En van problemen met metacam waren ze niet op de hoogte. 'Als wij dergelijke zaken vernemen reageren we direct hoor, mevrouw.'

Ja doei!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Dat is niet wat ik van hen ik de praktijk heb gehoord. Een kennis van mij heeft novocam voorgeschreven gekregen door een andere dierenarts en daar moest per direkt mee gestopt worden. Dat kon echt niet voor haar kat!
Hoe heb je je vraag gesteld daarover?

Heb je verder al geinformeerd bij het dierenziekenhuis in de Vechtstraat? http://www.huisdierenkliniek.nl
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
paasnini

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door paasnini »

De noorse boskat van mijn schoonmoeder was ziek met 5 maanden en kreeg metacam. Ineens was hij nierpatient, tja inmiddels snappen wij de oorzaak.
Toen ik een paar maanden geleden bij een weekendarts kwam met onze 13-jaar oude kater die Novacam kreeg moesten wij van hem daar direkt mee stoppen omdat dit veel te belastend is voor de nieren.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Mirjam86 »

Ik heb een aantal vragen gesteld over de gang van zaken bij een castratie.
Misschien was degene die ik aan de telefoon had wel niet zo kundig, dat kan natuurlijk ook.
Maar ik heb er geen positief gevoel aan over gehouden. Ze hebben het op hun site over laprascopisch steriliseren (kan ook bij katten staat erbij) maar raden dat vervolgens af.
Ze vond het niet nodig om een andere pijnstilling toe te dienen want zij kende geen negatieve verhalen over Metacam. En gasnarcose was ook niet noodzakelijk, want de vloeistof wordt precies op het gewicht afgemeten dus er is geen risico op overdosering.

Ik had niet het gevoel dat ik serieus genomen werd, dus ik kijk nog even verder. In eerste instantie wat dichter in de buurt bij Assen zelf, maar ik keek bij Hoogkerk omdat zij dus laprascopisch zouden steriliseren... Mocht ik ook hier geen volledig vertrouwen hebben dan informeer ik zeker nog eens bij het dierenziekenhuis, dankjewel voor de tip!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

vloeistofnarcoses zijn altijd onnauwkeurig en erg vervelend voor katzels.
en een assistente of da die geen negatieve verhalen over metacam kent, heeft de bijsluiter nog nooit goed gelezen of kan niet lezen... nee, je hebt terecht geen goed gevoel over deze praktijk..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door nellebel »

niet doen als het niet goed voelt. het is zo belangrijk dat je je serieus genomen voelt en er een prettig gevoel bij hebt. de psanning rondom de operatie is al erg genoeg. het gaat wel om je schatjes. gelukkig neemt mijn Da altijd de tijd om zulke vragen met je te bespreken en ze nemen alles serieus. ik kom er ook achter dat we vaak op 1 lijn zitten (bijv metacam geven ze eigenlijk nooit). maar ja, ik woon in het zuiden en dat is nogal ver weg voor jou hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Mirjam86 »

Haha ja dan verloopt de operatie prima, maar zijn ze alsnog uit hun doen door dat end rijden ;)
Ik heb met Wouter afgesproken dat we van de week even samen naar de kliniek gaan om een aantal zaken in persoon te bespreken. Hij is wat assertiever dan ik en kan dan ook voet bij stuk houden.
Maar misschien valt het bij mijn eigen DA wel mee en doen ze helemaal niet moeilijk.
Ik wil tenminste gasnarcose en hopelijk ook morfine als pijnstiller.. in ieder geval geen metacam.
Ik hou jullie op de hoogte!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Ik heb twee weken geleden een uitgebreide rondleiding gehad in die praktijk. Daar verteld wat ik verwacht en ook wat ik niet wil. Ze hebben daar wel gasnarcose, daar was die dierearts ook erg fanatiek over, daarom vind ik dit ook zo vreemd. Misschien was het handiger om een persoonlijk gesprek aan te gaan. Ben hier echt verbaasd over.
Ik hoop dat je in de buurt van Assen iets vind, succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Mirjam86 »

Ik heb inderdaad het gevoel dat ik een medewerker aan de telefoon kreeg die er weinig verstand van had.
Ik belde in eerste instantie ter informatie, en wilde dan even langsgaan voor een persoonlijk gesprek, maar had er na het telefoongesprek een slecht gevoel bij.
Ik ben blij te horen dat dat allemaal wel meevalt in jouw ervaring. Misschien moeten ze gewoon hun telefonistes (ik ging ervan uit dat ik een dierenartsassistente aan de lijn had, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker) beter inlichten?

Ik heb in ieder geval nu een persoonlijk gesprek gehad met mijn eigen DA en heb er een goed gevoel over dat zij de castratie uitvoeren. Ik zal het verhaal even in mijn eigen topic zetten en in het castratie topic, maar het is geen probleem om een andere pijnstiller te gebruiken. Zij raden Tolfedine of bupricaie (oid) aan, maar bij opname kunnen we samen kijken naar de wensen.
Blij dat ik niet gedwongen wordt metacam te gebruiken of zonder research mijn kat meegeef!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Ik wil juis overstappen naar deze praktijk, omdat zij veel kritischer tegenover het gebruik van metacam staan.
Dat heb ik van iemand die hier tegenaan is gelopen. Haar kat kreeg dit en nooit weer.

Als ik verder ga met deze praktijk ga ik zeker vragen stellen. Ik wil met hen in zee, omdat de praktijk waar ik nu met veel liefde en vertrouwen ben gegaan zeggen dat het niet erg is nierkatten metacam te gevn.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Mirjam86 »

Ik zou het zeker even navragen. Degene met wie ik aan de telefoon sprak was er heel stellig in dat ze geen negatieve verhalen over metacam kenden, en dat de praktijk altijd erg sensitief is op dit gebied..
Wel moest ze een aantal keer wat navragen, dus misschien iemand die er nog niet zo lang werkt en weinig verstand van zaken heeft?
Als ze in dat geval de telefoon had afgegeven aan iemand anders had ik er misschien wel een positief gevoel bij gehad.. Maar bevestiging zoeken kan natuurlijk geen kwaad...
Vreemd dat dit over dezelfde kliniek gaat hè? Je klonk zo lovend en daardoor werd ik ook enthousiast, maar na het telefoontje was daar niets meer van over.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Mirjam, daarom is en blijft het belangrijk dat we kritisch zijn en zeggen wat we willen!
Ik heb echt het idee dat de fabrikanten van metacam een behoorlijke deal hebben gesloten met dierenartsen.
We moeten dus voor onzelf opkomen.
Ik heb bij de praktijk van Hopmans het gevoel dat dat wel kan, met name ook met homeopatische behandelingen, dat is voor mij ook erg belangrijk.

Je hebt het in ieder geval goed aangepakt bij je eigen dierenarts, mooi om de hoek en jullie weten wat je aan elkaar hebt.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

Bella ;-) , 'een deal gesloten' .... ik begin zo langzamerhand ook die indruk te krijgen..
en bij het merendeel van de da's is het zo'n automatisme, net zoals voorheen een injectie predisolon als ze het niet wisten. dus blijven we voorlopig nog maar even drammen...

en het moet vanuit de baasjes komen want we zijn 'maar' een internetforum en dierenartsen zullen zich daar niks aan gelegen laten liggen.
k snap overigens niet dat Utrecht kennelijk niks onderneemt, er moeten langzamerhand toch schadegevallen genoeg zijn?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie