Nieren werken niet meer goed

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

oeps, het lijkt me goed als iedereen hier en in alle inhoudelijke topics gewoon naar voren brengt wat hij/zij vindt, denkt, aarzelt en in overweging neemt oid.
en we laten daarbij iedereen zijn eigen gevoel en weg volgen, met een aantal 'heb je daaraan gedachtjes' en nog wat links en ook soms zakelijke info..
ik heb er geen last van als mensen het absoluut anders of gedeeltelijk anders doen, graag zelfs. iedereen die op het Forum schrijft is intensief met de verzorging van een dier bezig en wil het allerbeste. ik zie die dieren niet, roep af en toe wat en ga zeker weten niet zitten kissebissen als iemand heel anders beslist. dan geef ik missch de risico's aan en verder niet.
ik zou het heel naar vinden als ik hier de meeste berichtjes blijf schrijven.. en ik zou het ook heel naar vinden als mensen hier niet schrijven omdat ze anders voelen en dat niet willen of durven schrijven, om wat voor reden en dat kan zeker ook financieel zijn, dan ook.
en als het onverstandig is dan zal ik daar met de redenen eraan toegevoegd missch een opmerking over maken, maar steeds vaker doe ik dat niet..
en ik kan me best voorstellen dat iemand gewoon het geld niet heeft of er voor over heeft om bloedonderzoek te laten doen, bijv.
dus voel je vrij om alternatieven hier te posten of dwarse bedenksels of noem maar op.. asjeblieft dus
bovendien is het dan makkelijker te vinden omdat het bij elkaar staat...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nemo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:17

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Nemo »

Ik heb al een heel uitgebreid stuk over Nemo geschreven, maar zet het ook even hier neer. We hebben zn bloed weer laten onderzoeken en zijn crea is nu 567, dus iets gezakt! Ik denk dat het door de MacSam komt! Dat wil niet zeggen dat hij beter id, want hij is echt ziek! De da vond t al heel wat dat hij nog leeft met deze waarde en pretoogjes heeft en speelt! We gaan toch weer ipakitine gebven en nu een heel klein beetje en hiervan gaat hij niet braken (jippie!) En 1/4 antimisselijkheid pilletje. We hopen hem zo nog langer bij ons te hebben. Hij zei dat we als dit nog niet werkt ook nog een ander chinees kruid konden proberen. Het wordt al voor mensen gebruikt en is nog maar heel kort op de markt voor katten. Hij zei wel dat er nog geen onderzoeken naar zijn gedaan, maar dat een andere patient het ook krijgt van zn baas en dat het goed gaat. Nu gaat t goed met Nemo en stellen dat nog even uit.
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

geweldig, al die inspanningen en Nemo is denk ik een sterke kat.
k ga toch maar gewoon door in dit niertopic want al die verschillende niertopics is een beetje veel om na te lopen, vind ik..
weet je zijn fosforwaarde? en zijn bloeddruk?
bij sommige katten werkt ipa en bv bij MoMo helemaal niet.
jullie hebben een erg betrokken dierenarts en dat lijkt me heel fijn.

ben benieuwd naar die 5 mogelijkheden die nog zouden kunnen worden toegepast..
vitamine c of een preparaat om zijn immuunsysteem te helpen? renalzin om de eventuel te hoge fosfor te verlagen? nierbrokjes met zoveel mogelijk plantaardig eiwit (geeft veel minder ureum-afval en dat ontlast de nieren), steeds heel kleine beetjes ongeveer 8/10 keer per etmaal geven ivm het verteren en ontgiften van kleine beetjes? ik weet (van het Amerikaanse nierkattenforum/pet wellbeing)dat er kruidenpreparaten worden toegepast die bij een aantal katten goed werken, Mo krijgt op dit moment een combi van McSam+kruidenpreparaat.
5honderdzoveel crea is hoog en katten reageren daar allemaal anders op.
belangrijk is de ureum zo laag mogelijk te houden door geschikt voer en goed drinken/spoelen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door MarjanR »

Ik heb vandaag nog altijd de uitslagen van Moos niet binnen.
Dus ik ga morgen maar eens bellen en telefonisch de uitslagen opvragen.
Lukt dit niet ga ik morgen maar eens een bezoekje aan de DA (of moet ik zeggen veebeul) brengen :evil:

Moos heb ik ondertussen op een 50% slechte brokken en 50% nierbrokken gedaan.
Hij was maandag 300 gram afgevallen in een week tijd, en dat is niet goed (hij at dus echt maar een paar brokjes om z'n honger te stillen... :-( ).
De DA in Amsterdam raadde mij aan dat het wél belangrijk is dat hij eet, en dus niet te snel afvalt. En ik ga nu proefzakjes van alles vragen om te testen welk nierdieet hij wel lust.
Moos eet nu, en dat doe ik wel op grammetjes afwegen, niet teveel niet te weinig.

Vrijdag krijgt Moos een blote buik, want we gaan een echo van z'n hart maken.
Ik weet niet wat daar uit komt maar als er een operatie (kies trekken) moet komen zal ik opnieuw vragen z'n bloedwaardes te meten/testen. En als ik dan die veebeul de uitslagen van zijn test heb ontfutseld kan ik zien wat het nierdieeëten (wat ik bijna niet doe, helaas nu) gedaan heeft icm Benekor en Omega 3 olie.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

pssst.. vraag even aan je veearts met wat voor apparatuur hij dat bloedonderzoek heeft gedaan. en vraag even aan de operatie-arts met wat voor apparatuur hij bloed onderzoekt. en tien tegen één vermoed ik dat dit andere apparaten zijn en daarvan zijn de waardes niet één-op-één te vergelijken, snufsnik.. maar van de operatie-arts zul je spotchem-waardes krijgen en dat is tenminste overzichtelijk. en vraag als hij toch bloed onderzoekt of hij de fosfor ip wil meenemen en dat moet apart.. voor nierklantjes is dat een belangrijke waarde, die vaak over het (dierenartsen)hoofd wordt gezien.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door MarjanR »

Het zal me niet verbazen als de uitslagen van de *gmrbl*arts met niets te vergelijken is, maar dan weet ik in ieder geval waar hij z'n wijsheid vandaan heeft. :???:

Dank voor de tip over de fosfor ip, dat had ik al gelezen... maar achteraf natuurlijk ;-)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
mier
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2010 09:43

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door mier »

Bedank voor jullie lieve woorden.

(gelukkig gaat het goed met Shadow, Esther! En lekker dwars blijven hoor allemaal, het gaat om onze lieve katers en poezen toch?))

Tommie is rustig ingeslapen. Hij reageerde totaal niet op de prik, de dierenarts zei ook dat hij echt heel slecht was. We hebben hem meegenomen naar onze andere 'oude' kater zodat hij kon zien dat hij dood was en daarna in de tuin begraven. Het kwam zaterdagochtend echt met bakken uit de hemel, wat ik eigenlijk wal mooi vond. De hemel huilde een beetje mee met mij...... Ik moest even bijkom voordat ik weer wat kon schrijven.

Ik heb alleen een ander probleempje nu. Onze overgebleven kater (Easy, 14 jaar) is echt van slag. Hij is altijd in een huis met andere katten geweest (ooit 5) en nu is hij alleen. Hij is veel aanhet bleren (vooral in de nacht). Ik neem hem dan mee naar de slaapkamer waar hij bijna in me kruipt.

Hebben jullie hier ervaring mee? Moet ik er een kat bijnemen of zou dit gedrag vanzelf over gaan? Ik weet het even niet. Ikzelf ben nog lang niet toe aan een andere kat maar als het voor hem prettiger is ga ik wel op zoek naar een bejaarde kat die ik een goed huis kan geven. Al zijn we wel bang dat we snel weer voor ziektes komen te staan met een oudere kan. Ik heb deze week 400,- uitgegeven aan de dierenarts......

Groetjes Miranda (en Easy)
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Dafpoetser »

Hoi Miranda,

Sneu hé, dat Easy duidelijk iets "mist"?
Lief van je dat je toch wel graag weer een wat oudere kat een kans gunt. Je kan ook een gulden middenweg kiezen, door een kat van een jaartje of 6, 7 te nemen. Die zijn vaak in de asiels al kansloos, maar kunnen bij jou nog zeker tien jaar mee. Kun je je reserve's weer een beetje aanvullen. Succes!

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door MarjanR »

Ik ben met Rob. Ik heb Teun in huis gehaald omdat Moos - ook opgegroeid met 3 katten om hem heen en ineens alleen - dezelfde trekjes kreeg als Easy.
En een kat van 6/7 jaar heeft nog niet zoveel aandacht van de DA nodig hoor, die zijn nog vol in hun leven! Kijk het nog even aan met Easy, maar als hij echt laat merken dat hij het mist. Breng een gewoon vrijblijvend een bezoekje aan het asiel.

Ik heb de waardes van Moos binnen.
Het is inderdaad met de Spotchem getest.

Dit is wat ik heb doorgestuurd gekregen (uiteindelijk via fax, want ze waren het gewoon vergeten te versturen :evil: )

Multi; panel-V
BUN - 13.2 mmol/L (4.9-11.9) (is hoog, toch?)
Glu - 6.7 mmol/L (3.4 - 5.7) (ook hoog)
ALP - 63 IU/L 37C (0 - 123) (goed?)
T-Pro - 70 g/L (52 - 77) (nog goed)
GPT - 25 IU/L 37C (0 - 105) (goed?)
Cre - 194 umol/L (78 - 164) (hoog?)
U/C - 70


Nu zijn dit in mijn ogen maar 7 uitslagen en geen 10?

Ik kan wel wat verzinnen, maar ik begrijp weinig van wat er staat (ik zal Adriana haar overzicht er even bij pakken, en het chinees in nederlands proberen te vertalen....)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

probeer een beetje valeriaan op een watje en anders zijn er wel middelen die kunnen helpen tegen dit soort verdrietigheden: telizen (da), destress (huisdierendokter) en kijk even bij de zoekfunctie naar de ervaringen met die middelen op het Forum.. en als je een destressje wilt proberen, stuur me een pb met je adres..
en wens jullie veel sterkte in deze verdrietige tijd
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door MarjanR »

Dat is inderdaad ook een idee voor Easy, en misschien went hij aan het alleen zijn.

Ik heb voor mij de waardes vertaald.
Ik ben er alleen nog niet achter waar GPT (ALT), en ALP (alkaline phosphor) voor staan, echter is dit netjes binnen de referentie. Dus ik duik er niet dieper in.
Ik zie dat de ureum voor Moos iets aan de hoge kant is (13.5) maar niet alarmerend (Moos is ook niet miselijk).
Ook is de creatine (194) is ook te hoog, maar hoe hoog is alarmerend?
Nu zie ik dat z'n glucose (6.7) ook te hoog is.
Moet ik er dan ook voor waken dat Moos geen diabetes is, of is dat te paniekerig?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

MarjanR schreef:
Multi; panel-V
BUN - 13.2 mmol/L (4.9-11.9) (is hoog, toch?)
Glu - 6.7 mmol/L (3.4 - 5.7) (ook hoog)
ALP - 63 IU/L 37C (0 - 123) (goed?)
T-Pro - 70 g/L (52 - 77) (nog goed)
GPT - 25 IU/L 37C (0 - 105) (goed?)
Cre - 194 umol/L (78 - 164) (hoog?)
U/C - 70
sorry, door de algehele breinverduistering van vandaag heb ik t over het hoofd gezien. veearts heeft spotchem maar heeft niet de goeie fosfor gemeten, die heet fosfor ip en moet apart.
gluco is niet representatief bij de veearts, want stress jaagt het bloedsuikergehalte omhoog en het transport naar veearts alleen is al goed voor een paar extra glucopunten. 6,7 is in dit geval heel netjes.
creatinine is verhoogd en dat klopt wel enigszins voor oudere dieren maar is een aandachtspunt.
ureum van 13.5 is ook wat verhoogd en dat kun je met eiwitbeperkt voer en missch wat MacSam proberen wel weer naar beneden krijgen.
dit noemen ze fase 1 (van de 4) van het chronisch nierfalen en met wat extra zorg geen reden om super bezorgd over te zijn, lijkt mij. ook niet negeren overigens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door MarjanR »

Geen enkel probleem Adriana.
Je hebt even een ander aandachtspunt in jouw huis, plus een donderwolk af te reageren ;)

Ik moet je heel eerlijk zeggen dat het een pak van m'n hart is.
Ja, het is absoluut een aandachtspunt, en ik maak daar ook werk van.
Ik ga op zoek naar de brokken die Moos wél lekker vindt én goed voor hem zijn.
En dan wil ik de schade zo veel mogelijk beperken.
Ik ga even googlen op de MacSam.
Ik ga ook even voor wat lege capsules kijken.
Want hij krijgt nu zo'n beetje de kriebels van me als ik wéér aankom (3x per dag je bekkie open doen voor de butler wordt Moos, of welke kat ook, niet vrolijk van).

Fijn dat je eventjes gereageerd hebt, maar ik had geduld hoor Adriana ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

als je toch gaat shoppen, neem dan wat easypill (1,35 euro) mee van de DS. dat is een soort van stopverf, die je om bijv een kwartje McSam kunt doen. de meeste katten vinden easypill erg lekker, dien het op als snoepje en je maakt er een feestje van..

RC renal zijn erg goeie nierbroks en worden hier errg lekkerrr gevonden.
ze hebben ze ook in combi vorm voor nierfalers met blaasgruisproblemen, maar dat was geloof ik Teun zijn hobby..
je zou die renal niet 100% hoeven geven maar kunnen mengen of afwisselen met iets anders en zo Moos zijn humeur tiptop in orde kunnen houden. en als je dan MacSam of de kloon niercompositum van puur natuur nier geeft in een lage dosering in easypill, dan ben je denk ik goed op weg en hoeft niks bij. ook geen ipa, denk ik..
met zulke relatief lage nierwaardes zal de fosfor ook niet verbijsterend hoog zijn, tenzij Moos erg veel roodvlees heeft gegeten. maar dat zal niet..

en ik zou met je andere dierenarts even indringend praten over het geven van benekor met deze waardes. het is allemaal belasting en moet allemaal worden afgebroken, met name door de nieren. en ik denk dat als je de crea/urea rustig houdt en wat omlaag kunt brengen met MacSam bijv. dat je die benekor rustig over boord kunt schuiven eea natuurlijk ook afhankelijk van wat er vrijdag uit de echo komt. en afhankelijk daarvan krijg je wellicht daarvoor een ander medicijn. kijk dan even heel goed naar de bijwerkingen,
trouwens geef je nog metacam? daar ook even heel goed naar de bijwerkingen kijken.. en vrijdag missch even over een alternatief praten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door MarjanR »

Hi Adriana.
Moos wordt dus heel chago van de RC renal.
Ik kan de Hills nog proberen, maar voordat ik een zak ad 24 euro aanschaf wil ik eens kijken of ik daar een proefzakjke van kan scoren.
Ja, ik geef de Benekor maar die was in eerste instantie voor het hart.
En ik weet inderdaad van de Metacam af (had ik naar gekeken), maar werd me verzekerd dat de verschijnselen zeer weinig voorkwamen en dan voornamelijk bij katten die al zwaar nierpatient zijn.
Ik ga inderdaad vrijdag vragen of er iets anders te krijgen is.
Maar zoals je al zegt verwacht ik eigenlijk dat we andere medicijnen mee krijgen.
Benekor is een bloeddrukverlager, maar op de verpakking staat dat het voor hart en nieren is.
*confused*
Bah, ik heb nu al de zenuwen in m'n lijf voor vrijdag (ik zie het hartje ergens in een ballon vocht drijven en amper werken.... nachtmerrie).
Maar goed, dat is een hart probleem. Het gaat hier over de nieren ;).

Bedankt voor de tips alweer.
Ik heb weer een google avondje voor de boeg :-P
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie