Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
maij
Lynx
Lynx

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

We hopen hier natuurlijk ook dat het gewoon goed gaat komen met onze kleine meid.
Ben erg blij met jullie medeleven, is fijn om hier zo nu en dan even mijn hart te kunnen luchten.
Zojuist heeft mijn vriend Kaya haar voeding gegeven en aangezien hij langer is dan ik gaat het bij hem iets makkelijker dan bij mij.
Vanmorgen wel een kleine overwinning want ze heeft zelf haar fortekor tabletje opgegeten :edance: Tja waar een mens al blij van wordt he...

Nu heb ik alleen wel een hele brutale vraag want ik vraag me af wat de opname voor het spoelen jullie gekost heeft incl prikken etc. Dit zodat ik een beetje een idee heb en niet helemaal stijl achterover sla als het zover is.
Heb al geïnformeerd wat een opname kost bij ons en dat zit afhankelijk van tijdstip opname en werk wat ze aan de kat hebben tussen de 14 en 28euro per dag. Bloedwaarden bepalen incl bloedafname zit rond de 47.15 (incl fosfaat) dat zeker 2 keer maandag en als we haar ophalen. Brokjes van Intergra geven we mee net als de fortekor maar moeten ze dwangvoeren of natvoer geven dan neem ik aan dat ze dat wel zullen hebben. 3 kuipjes Specific kostte 4.40 dus qua eten zal het geen enorm bedrag zijn. En dan dus de rest van kosten???

Ik lees op de site van dierenkliniekwilhelminapark dat ze ook wel eens anabole steroide geven om bloedarmoede af te remmen maar weet ook dat het werkt op de de spieropbouw. Is het iets waar ik mijn licht over op moet steken bij de DA ivm de (in mijn ogen) afnemende spiermassa van Kaya?

Kan er bij elke DA die met de spotchem werkt kalium bepaald worden? Dit hebben ze nog niet eerder bij Kaya gedaan en lijkt me nu een uitgelezen kans om mee te nemen.
Cerna

Bericht door Cerna »

Kop op, Sandra! Moed houden, hè! Noa spuugde begin maart ook om de andere dag, toen drie keer onderhuids infuus en dat is nu al ruim 5 weken weer geleden. Resultaat: goed eten (en stiekem Exigent brokjes eten, foei!) en niet meer spugen. En infuus in de ader is zoveel effectiever, dus ik hoop echt voor je dat het zal aanslaan.

De kosten van de opname vielen mij toen heel erg mee. Je hebt het zelf al een beetje uitgerekend en ik geloof niet dat er nog meer kosten bij komen.
Anabole heeft Noa ook een keer gehad maar ik merkte geen verschil aan haar.
Voor de bepaling van kalium moeten ze volgens mij het bloed opsturen (tenminste bij onze DA (ook Spotchem) kan het niet).
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Simba heeft nu haar derde anabolenprik gehad, en ik merk wel degelijk verschil. Maar ook dat zal per kat verschillen. Je kan het altijd proberen, de kosten zijn het niet (10,-).
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Adriana

Bericht door Adriana »

k hoop van harte dat het meevalt en dat Kaya zich wat beter gaat voelen met regelmatig dieetvoer. wij betalen euro 62 voor spotchemonderzoek in Gouda, vaak is dat nieren met extra anorganische fosfor.
veel hangt af van haar creatinine-waarde, ureum zwabbert en is ook afhankelijk van tijdstip van eten/vertering. voor kalium zou extra afgenomen moeten worden voor VetMed.
je dierenarts ziet veel meer nierkatten en hij kan zeggen hoe hij vindt dat ze eruit ziet. ik weet van mezelf dat ik er af en toe geweldig naast heb gezeten en ìk dus dramatisch verkeerd, terwijl het bere-meeviel.. k was heel erg gericht op Mo en dan kijk je toch anders.
wordt Kaya regelmatig gewogen? dat is best wel een makkelijke graadmeter om te weten hoe het gaat en om het verloop te volgen.
wees blij dat je over je drempel heen bent en gestart bent met spuitjevoeren, ik denk dat dit je toch een wat minder machteloos gevoel geeft.
nierwaardes zeggen op zich ook nog niet zo veel, de ene kat heeft veel meer last van > 250 crea dan de andere..

dit is indd een topic met alleen maar begrip, wij weten en kunnen meevoelen wat er speelt en welke situatie en we zitten zo ongeveer allemaal in hetzelfde schuitje (nee, ik bedoel niet de Titanic, die vergelijking klopt overigens wel maar alles in het leven is eindig dusss.. ) ik bedoel schouders eronder en diep ademhalen en we duimen maandag voor jullie!
maij
Lynx
Lynx

Bericht door maij »

Hoi adriana,

Regelmatig niet maar heb haar laatst weer op de weegschaal gezet hier thuis 3.8 dus wat dat aangaat. Maar laat haar natuurlijk morgen bij de DA wel weer wegen :smile:
62,- is niet vreemd hoor want je betaald natuurlijk ook een herhaalconsult, die heb ik er nu even uitgelaten omdat ik aanneem dat die in ieder geval donderdag niet gerekend wordt aangezien ze er dan al is.
Kaya heeft qua crea waarden nog nooit onder de 250 gezetten... 335 is het laagste geweest sinds we begonnen zijn met bloedprikken :-(

Het spuitvoeren ging vanavond weer wat minder dus besloten dat we 125gram ook wel oke vinden voor haar ze zit net niet op 4kg wat betekend dat ze eigenlijk 135gram zou moeten krijgen. Rest van de dag ging redelijk oke dus daar ben ik wel blij om.
Mijn tante vroeg zich wel af of het feit dat ze niet wil eten niet een teken is dat het voor haar genoeg is geweest. Zit natuurlijk wel wat in maar ik denk dat als ze goed op het eten geven reageert en er geen strijd van maakt het wel goed is.

Uiteraard laat ik jullie morgen even de (start)waarden weten, zal met de DA overleggen of het verstandig is Kalium te prikken en of een anabole injectie evt een optie is.

@Pantiaan Ik zal morgen ook voor jou duimen!!!
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Jeetje 2 dagen niet op t forum en wat een berichten weer!

Annet: Krijg tranen in mijn ogen van je "Titanicverhaaltje", heel herkenbaar, had t niet beter kunnen verwoorden!

Sandra: Kaya heeft morgen dus ook een bloedonderzoek... spannend, ik duim heel hard voor jullie en mijn eigen kat dat t meevalt allemaal!

moet heel snel afronden, zit op laptop zoon, en die heeft de stekker al in zijn hand :-(
Hier redelijk goed weekend, alleen eet hij nog steeds niets zelf, behalve Trovet kattensnoepjes..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Cerna

Bericht door Cerna »

Ik duim voor jullie beide!!! :thup:
yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

Vraagje aan jullie, is dat wisselvallige per dag of per dagdeel normaal bij nierkatten?
Ene dag eet Rosa 'goed' maar is ze minder happy, andere dag wél happy maar niet zo eterig, weer andere keer eet ze goed én is ze happy, enz?..

Over die anabolen; waarom krijgt ze die spuit? Had ze bloedarmoede? Het werkt dus op eetlust óók?

Ik weet niet of ik zou dwangvoeren. Ze krijgt nu al 3x per dag pillen onder dwang, 5 totaal. (die chinese kruiden moet 2x daags. DA pillen geef ik gescheiden vd zekerheid). Dat vind ik al erg genoeg. Ze is ook niet zo makkelijk..Voor pillen geven moeten we samen zijn. En m'n man heeft nét weer werk..Daar báál ik van, echt, gezien omstandigheden..Ik heb vd DA pillen liggen voor misselijkheid, evt nog pillen halen vd eetlust voor de zekerheid. Maar mocht dat óók niet meer werken denk ik niet dat ik ga dwangvoeren.Vind ik té veel stress voor haar. Of ze moet verder nog erg blij zijn, dan word het écht heel moeilijke keus..
Maar ik ga ervan uit dat ze niet eet vanwege misselijkheid dan verwacht ik geen superhappy kat..
Maarja, ik dacht ook niet dat ik zou spoelen..Al was dat meer angst voor het onbekende, ik zag in m'n hoofd zo'n grote spoelmachine staan..Wist niet dat het simpel door vocht ging.
Ik probeer haar etend te houden met zoveel mogelijk soorten/smaken niervoer.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

En lust ze geen gimpetpasta waar je de pillen in kan doen?
Zo 5 maal daags, als ze dat echt niet graag heeft, lijkt me geen pretje. Van eten gaan ze zich (als het goed zit) toch wat beter voelen, van een pilletje niet onmiddelijk. Toch?

Als ze zich goed voelt als ze niet eet en slecht als ze wel eet, dan zou je toch gaan denken dat het eten haar niet goed bevalt... :???:

Sorry, als ik ernaast zit. Ik probeer ook maar mee te denken... :eshifty:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Bericht door Cerna »

Yana, ze eet niet omdat ze misselijk is en omdat ze niet eet wordt ze nog misselijker. Wil je dit proces doorbreken, dan moet ze dus eten, vrijwillig of niet en wanneer ze dan merkt dat ze zich door het eten weer beter voelt, gaat ze misschien zelf ook weer eten.

Die stress bij spuitjevoeren zit meer tussen jouw oren dan tussen de hare. Natuurlijk zal ze het in het begin niet leuk vinden (Noa verstopte zich zelfs en ik liep brullend door het huis "Ik doe dit niet meer", maar dan wacht je een uurtje en dan gaat het toch), maar ze zal er aan wennen (en jij ook!) en na een tijdje wordt het gewoon. Echt waar!
yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

Heeft iemand misschien zakje Specific Kidney Support fkd brokken over? Of kan een proefzakje sturen? Ik zie ze nml alleen te koop per 4x3k is E126..
En het is maar om te proberen of ze het lust..
Tja, heel gek, ene dag denk ik bíjna dat het gezonde kat is..Andere dag..het wisselt he.
De RC vind ze lekkerder dan de Hills. Alleen kauwt ze meestal niet..
Ze krijgt 3x per dag pillen, totaal 5. Niet 5x per dag hoor.
Ik zie het ook liever niet, dacht je wat..
Ik hóóp dat de kruiden nog maximaal kunnen gaan werken. Duurt 2 a 6 wk igv Rehmannia..
Adriana

Bericht door Adriana »

k zie erg veel 'dwang' langskomen en dat vind ik jammer..
het ingeven van medicijnen is het ingeven van medicijnen punt.

soms lukt dat beter dan anders, hangt af van bui en techniek en stand van de maan, maar als je iedere keer je hersens programmeert op dwang, dan wordt het heel krampachtig. en dat ga je uitstralen en dat merkt een katzel onmiddellijk.

je zou kunnen proberen met een houding van joehoe.. is goed voor je, even slikken!
je legt een dikke handdoek op een vaste plaats met het medicijn en iets lekkers.
je pakt Rosa en knielt bij die handdoek, zet haar tussen je knieën. met je linkerhand over haar kop zet je duim en middelvinger aan de rechter- en linkerkant van haar kaak en drukt zachtjes. dan gaan die kaken altijd open.
je legt met je rechterhand het medicijn op haar tong en houdt haar kaken op elkaar en kriebelt beetje aan haar keeltje. en intussen beetje slijmen, rustig en vrolijk tegen haar praten en prijzen als het lukt.
je kunt wat moutpasta aan de pil smeren, of wat easypill, dat glibbert makkelijker naar beneden. en als de pil vergruisd in een lege apothekerscapsule kan, dan is dat makkelijker want smaakloos. daar kan dan een klodder spuug op en dat glibbert ook prima.
Mo had de neiging om voluit zijn klauwen in mijn handen/polsen te slaan en ik deed een dikke handdoek als slabbetje onder zijn kin om zijn pootjes af te dekken. dan kon hij nog steeds slaan maar niet meer in mij. en soms ging het ook prima en snel maar handdoek lag altijd gereed voor als t nodig was..

dit kun je terloops, in je eentje doen, bij wijze van: Rosa, kom even voor je pilletje!..
geen drama van maken, dat is niet goed voor jou en ook niet goed voor Rosa.
Cerna

Bericht door Cerna »

Specific is ook te koop in 1 kilo zakken (bij de DA) en geeft eetgarantie, dwz lust de kat het niet, zak terug en geld terug.
Trovet brokjes zijn er zelfs in 500 grams zakken; wordt hier beter gegeten dan Specific. Heeft ook proefzakjes (ook via DA).
Via internet zijn de hoeveelheden altijd te groot.
maij
Lynx
Lynx

Bericht door maij »

Terug van de DA... Eigenlijk wil ik het er niet eens over hebben maar ja ik zou jullie op de hoogte houden.

De :pdttit: heeft het begeven even heel kort door de bocht.
Waarden: Ureum 71.4 (22.9 8-3) / Crea: 697 (576 8-3) / Ip: 5.37 (1.62 4-01)
Intraveneus spoelen zal wel helpen maar de vraag is hoelang, gezien de smakkerd die ze nu in 5 weken gemaakt heeft. Daarbij komt dat ze zoals ze nu was onder narcose moet willen ze de boel kunnen plaatsen en het is dubieus of ze dit zal overleven.

Kortom we houden het voor gezien, het is klaar.
Ze is nu thuis heeft een injectie met een anabolicum en een pijnstilling (niet of weinig schadelijk voor de nieren) gehad en een vochtinfuus zodat ze zich in ieder geval nu even goed voelt en wij de boel even kunnen laten bezinken.
Adriana

Bericht door Adriana »

gatver Sandra wat een slecht nieuws en dapper dat je de moed kon opbrengen om het hier even op te schrijven. de meesten van ons weten waar jullie doorheen moeten en ik wens je veel sterkte, een mooi en rustig afscheid en wijsheid..
Plaats reactie