Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Adriana

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

dank je wel voor je bericht, Yana! we waren intussen erg benieuwd hoe het met Rosa en met jou ging en naar omstandigheden dus vrij goed.
als ik het goed begrijp heeft Rosa veel baat bij Rehmannia en dat in combi met Gastro, beide van huisdierendokter. daarbij dan nierdieetvoer en fortekor.
en wat fijn dat ze zo veel beter in haar bontvelletje zit, dat is voor jou ook een opsteker.
kan me goed voorstellen dat je het gedokter moe bent en nu gewoon op deze koers blijft zitten en van Rosa geniet. en ik hoop dat jullie dat heel erg lang volhouden! ;-)
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Wat fijn dat het zo goed gaat met Rosa! Hier vanaf maandag zorgen: slecht eten, overmatig wassen/likken, niet spelen, niet op aanrecht springen als ik eten maak... Al die dingen bij elkaar plus het "smakken"mt bekje en regelmatig met tong langs bekje, wat zou duiden op misselijkheid, maakt dat ik me toch weer druk maak.. Probeer het niet te doen, en te denken aan alle keren dat t minder leek te gaan, en hij na een dag vaak al opkrabbelde...De enige manier om echt zeker te weten of de infusen iets doen is bloedonderzoek, maar daar twijfel ik heel erg over.
Wil ik dit wel weten, kan ik een slechte uitslag aan, wat schiet ik ermee op om dit te weten, behalve dat ikdan weet dat de infusen geen nu t hebben. Wat kan ik nog voor hem doen als de uitslag weer slecht is? Hij krijgt al infusen nu.... Doe alles wat in mijn macht ligt en weet t nu even niet meer.

Morgen nog een dag werken dan weekend. Dan kan ik zien of hij de hele dag zo is, en neem ik een besluit. Spreek het niet snel uit hier maar ben op dit soort momenten heel bang dat ie opeens heel snel achteruit kan gaan. Ook Patiaan wordt minder gespierd, en wordt wat onhandiger in zijn bewegingen, springt soms mis als hij ergens op springt.

Probeer ook naar e positieve dingen te kijken: hij eet wel heel graag kattensnoepjes van Trovet, en zoekt mij veel op, ligt veel op schoot. Er zijn ook tijden geweest dat hij zich terugtrok in zijn eigen mandje. Wat is het toch een rot ziekte ,er komt zoveel onzekerheid bij kijken.

Komt ook nog bij dat mijn laptop gecrashed is met heeel vel mooie foto's en filmpjes van patiaan, is nog maar de vraag of die nog te redden zijn. als back-up had ik foto's op een fotosite gzet, maar die schijnt failliet te zijn :-(

Wat een klaagzang hé, hoop morgen weer wat positiever gestemd te zijn. Wens iedereen hier weer veel sterkte want ik weet dat ik net de enige ben die in zorgen en onzekerheid leeft...
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Cerna

Bericht door Cerna »

Hè bah, wat akelig voor je dat het met Patiaan minder gaat, maar dat heb je al vaker gezegd en in november leek het zelfs heel snel bergafwaarts te gaan en zie hier, iedere keer krabbelt hij toch weer op. Dus moed houden, hè!

Het schijnt dat infuus via de ader effectiever is dan onderhuids infuus. Dat betekent wel opname. Maar misschien kun je dat toch nog achter de hand houden?

Ik wil ook geen bloed meer laten prikken. Ik doe wat ik kan doen en het blijft onveranderd goed gaan met Noa. Gisterenavond even wat gemartel met het eten, maar dat kwam doordat ze de hele dag Specific moest eten van mij. De eerste drie keren ging goed, maar de laatste keer vond ze het welletjes.
Toen maar gauw alle spuitjes leeggespoten en Trovet gepakt. En toen ging het weer zonder problemen.

Het is nu al bijna 5 weken geleden dat ze voor het laatst gespuugd heeft :eclap: Terwijl, voordat ik met infusen begon, ze toch iedere week wel één keer spuugde. Vrijdag weer infuus; ben benieuwd hoe het dan zal gaan.........
Morgen krijg ik de homeopatische pilletjes van de DA uit Dodewaard. Ik hoop dat die haar nog een beetje beter maken.
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Fijn hoor dat Noa het zo goed doet! Hopen dat dit nog heeeel lang zo blijft! Patiani geeft overigens nooit over, heel soms wel vlak na het eten dat hij alles eruit gooit. Maar dat heeft hij nu hij weinig eetlust heeft niet. Gelukkig! Vanmorgen weer op schoot en brokjes in bekje doen. Daarna een paar Trovet, wat hij dan wel wil. Daar kijk ik dan maar naar, als hij echt heel misselijk zou zijn zou hij dit toh ook niet willen lijkt mij. Maar van Trovet wordt hij wild, zo lekker vind hij dit. Ben benieuwd hoe hij t het weekend doet. Mis. leveren de fietstochtjes naar de tuin toch teveel stress op en moet hij daar van bijkomen. Geen idee... Nu aan t werk...
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ja, dat niet meer willen dokteren heb ik ook.
Van augustus tot december vorig jaar veel gedokterd.
En als Moos eens een off-dag heeft dan krijg ik wel eens kriebels.
Als hij gespuugd heeft (toch wel 1x in de 2 weken) of even zo'n kop heeft van "laat mij lekker met rust".
Maar ik heb met mezelf afgesproken om mbt de nieren geen bloed meer te laten nakijken tot september (tenzij het echt bergafwaarts giert... maar dat is wat anders).

Ik kan me niet voorstellen dat het zo snel al zo'n verschil kan maken, maar vanaf vrijdag is mijn man weer terug op de k/d en heb ik iets voor z'n rug gekregen. En ik merk duidelijk verschil.
Hij slaapt minder en hij zit weer lekker in de vensterbank, zit weer naast/op/in me op de bank, heeft weer heel wat babbels (ik hou van oosterse babbels). Geeft heel duidelijk (lees, bijna irritant) aan dat hij NU eten wil. Veel verschil met vorige week.
Ik ga de Uremyl afbouwen naar 1x per dag. Ik wil wat achter de hand hebben voor als het bergafwaarts gaat.

Fijn dat Rosa het goed doet.
BALEN dat Patiaan wat minder is. Maar zoals Annet ook al aangeeft het kan zomaar weer keren.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
maij
Lynx
Lynx

Bericht door maij »

Gisteren gesjoemeld nadat mevrouw het na 15 brokjes voor gezien hield haar een paar brokken van het oude voer (wat de rest krijgt) gegeven. Daar gingen er zeker 10 van op :smile:
Ja weet dat het niet alles is maar goed beter dan niets he...
Ik zal kijken of ik haar kan verleiden met Gimpet pasta.

Vandaag knopen doorgehakt.
Maandag hebben we een afspraak bij de DA. Bloedwaarden bepalen en ik heb meteen aangegeven dat ze dan opgenomen moet worden als het niet goed is. Dus ik ga er vanuit dat het heel raar moet lopen wil ze maandag mee terug naar huis gaan. Hoop dat het haar goed zal doen.

Adriana eigeel half gestolt heb ik mevrouw laatst proberen te geven ze snuffelt een beetje en daar blijft het bij. gelukkig wil ze als ze in een goede bui is wel de Gimpet pasta.
Adriana

Bericht door Adriana »

en de Gimpet-pasta met een beetje eigeel erdoor geprakt? en dan steeds heel klein beetje meer... goed zo, knuffel, slijm, kriebel, knappe poes..!

jeetje Sandra, soms moet je je gevoel opzij zetten en dan heel rationeel een traject in.. en dat is dus bij jullie nierwaardes en op basis daarvan eventueel goed spoelen..
en dan kijken of het zoden aan de dijk zet. moeilijk hoor en hardstikke goed dat je het probeert, want dan weet je het..
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Sandra, ik hoop voor jullie dat de waardes meevallen.. en anders heel dapper dat jullie haar dan laten opnemen.Hier weer slecht eten. Kijkt er niet eens naar. Dus op schoot en weer in bekje gestopt. Houdt wel alles binnen gelukkig. Snoepjes van Trovet gingen er wel goed in. Maar hij maakt een lusteloze indruk. Loopt wl wat rond, wast zich veel, maar is wat afwezig/duf. Ligt nu op mijn schoot te slapen. Als het zo blijft ga ik volgende week ook voor ee bloedonderzoek. Ik wil weten waar ik aan toe ben, kan erg slecht tegen deze onzekerheid. Nu weekend, kan ik hem goed in de gaten houden. Hopelijk krabbelt hij weer op.
maij
Lynx
Lynx

Bericht door maij »

Pantiaan
Ik was helemaal vergeten te reageren op je. Sorry.
Vind het echt kl*** voor je dat het "slecht" gaat. Denk dat het wel verstandig is om de waarden te weten dan weet je waar je aan toe bent.
Ik verwacht geen goede waarden zou fijn zijn maar als ik kijk hoe ze de laatste keer was en nu dan zou ik heel vreemd staan te kijken als ze "goed" zouden zijn.

Adriana
Dat is wellicht een idee om te mengen. Ga ik proberen maar heb nu geen eieren in huis dus die moeten dan even gehaald worden.

Vriendin van me die ik vanmiddag even aan de lijn had heeft me de ogen geopend. Je weet dat ze wat slecht eet en dat ze naar mijn idee dus inteert op haar spieren maar je blijft je vasthouden aan ze is redelijk alert en ligt veel beneden. Ze komt aan huppelen als de rest lekkers krijgt sjeest naar boven als de andere katten eten krijgen spring op het aanrecht voor haar maaltijd en eet dan maar een paar brokjes (***). Vriendin kent kaya een beetje en gaf ook gewoon vanuit logisch denken aan als een kat minder eet en haar spieren op lijkt te eten dan moet je contact opnemen met de DA. Daar heeft ze gelijk in en heb dan ook meteen daarna de afspraak gemaakt.
heb haar net gimpet pasta gegeven dat ging er wel in een een theelepel hill k/d natvoer waarvan de grovere stukjes uiteraard bleven liggen maar de rest werd netjes opgegeten. We komen het weekeinde wel door denk ik :smile:
Trouwens ze had vannacht niet gekotst ondanks het "junkfood" :edance:
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Marjan, goed om te horen dat Moos weer beter in zijn velletje zit! Lijkt erop dat de klachten vooral bij zijn rug vandaan komen, nu na de medicijnen de klachten afnemen. hopelijk blijft dit zo, en kunnen jij en moos nog een tijdlang genieten van elkaar.

Sandra: Mis. heb je het al eens opgeschreven maar beetje veel om terug te lezen: hoeveel eet Kaya gemiddeld per dag? Blijf het lastig vinden een balans te vinden voor Patiaan nu hij zelf zo slecht eet. Als ik het aan hem overlaat eet hij echt te weinig. Maar zoals Adriana ook eerder al zei: het is heel calorierijk voer. Daarbij verbruikt Patiaan nu weinig omdat hij veel slaapt nu. Maar als hij te weinig krijgt "vreet: dit dus zijn spieren weg. Lastig...
Cerna

Bericht door Cerna »

Dames, Noa eet vanuit jullie beleving al sinds oktober slecht want eet niet zelf. Er daar is maar één remedie voor: dwangvoeren! En dan niet een paar brokjes of Gimpet gemengd met eidooier want dat zijn lapmiddelen. Nee, nierdieet in een spuitje. Het liefst Specific of Trovet want daar zitten geen stukjes in (in Trovet een paar maar die druk je met een lepel zo fijn), mengen met flink wat warm water en dan met een lepeltje voorzichtig overdoen in de spuitjes.

Niks geen interen op de spieren, eten zullen ze! Sorry, dat ik zo streng ben, maar na al die maanden "ken" ik jullie toch een beetje en denk dat ik me dat wel kan veroorloven. :eshifty:
Weten jullie nog wat Mandigers in december zei? "Wanneer je het aan de kat zelf overlaat, gaat ze dood. En de meeste nierkatten overlijden niet door het nierfalen maar doordat ze verhongeren!"

En dus krijgt Noa eten; ook als ze niet wil. Desnoods doe ik er een half uur over, iedere 5 minuten een spuitje, maar 7 spuitjes (35 gram) per keer (140 gram per dag) zal ze eten.
En ik kreeg de tip van de DA uit Dodewaard om Noa Vitoral-C te geven. Dat is een multi-vitamine speciaal voor katten om de weerstand op te krikken. En dus ga ik dat ook bestellen bij MedPets.

En dus: vanaf morgen dwangvoeren! Afgesproken?
En nu is Noa weer aan de beurt: lekker nieuw smaakje van Trovet met kip. De lam komt ook nog, maar dat schijnt nogal lang te moeten duren (wacht al 3 weken!)
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ik ben het wel een beetje met Annet eens, dames.
Dwangvoeren is niet een laatste redmiddel in mijn ogen.
Sterker nog, wellicht dat Kaya en Patiaan dmv het dwangvoeren ook zelf een eetreflex krijgt.
De trovet snoepjes (ik neem aan de mpt) zijn geen eten, die smaken alleen wel lekker.
Kun je misschien iets vinden wat Kaya wel lust? Is lastig, want de eiwitten maken dat het eten lekker ruikt.. maar ja, die zijn eruit gehaald.
En zou je misschien voor Patiaan de harde stukjes kunnen pletten of het eten in de keukenmachine kunnen doen. Scheutje warmwater (dan komt de geur wat meer los) en misschien wil de italiaanse charmeur dan wel eten?

Het lijkt me niet dat de twee misselijk zijn, anders gaan de snoepjes er niet in en de gimpet pasta ook niet. Ze vinden (in mijn ogen hoor) het eten niet lekker.

Sorry, ik wil niet zeggen dat ik alle wijsheid in pacht heb.
Maar Saar heeft ook 3 dagen niet gegeten. Zelfs de slechte dingen die ze zo lekker vindt niet.
En toen was ik het helemaal zat. Hup dwangvoeren. En dat vond Tante Truus niet leuk... jammer dan. Ze had op een gegeven moment wel door dat als er maar iets in d'r maag zat dat ze zich beter voelde (ik voel me ook flauw wanneer er niets in m'n maag zit, maar ik wéét dat eten beter is... dan maar met lange tanden m'n bammetje eten)
Ik weet dat jullie alles uit de kast trekken om voor de poezels te zorgen en ze langer bij je te houden. En dat je soms ook aan het einde van je latijn bent.
Maar schrijf even op wat je aan eten geeft, misschien kunnen we meedenken voor een oplossing.

Adriana

Bericht door Adriana »

tja, spuitjevoeren en spuitjedrinken.. onze nierfaalpoes Mies krijgt zes waterspuitjes per etmaal, anders krijgt ze veel te weinig vocht binnen.
in het begin zei mijn vriend: ja maar.. ùhh.. maar die is wel heel rationeel en we hadden al snel besloten dat er twee plassen per etmaal uit Mies moesten komen.
en als madam dan niet op tijd of te weinig of bij stress helemaal niet zelf wenst te drinken, dan helpen we haar met spuitjedrink en dat is dus dagelijks. ze is daar intussen redelijk aan gewend, zij het dat er dagen zijn waarop ze haar bontkontje tegen de krib gooit.

ik ga helemaal mee met Annet in de sfeer van de oude 'levertraan-houding', ik bedoel wij zijn de baas en zijn verstandig en weten wat goed voor onze katzels is.
anders denk ik dat een nierfaal-katzel in een soort van versterfmodus gaat, dat-ie aan voedingsstoffen en energie gebrek krijgt en lichamelijk achteruit kachelt. inderdaad precies wat Annet als advies gekregen heeft..

t zit missch tussen mensenoren en gelukkig kunnen we onszelf bijsturen. niks zielig en eigenlijk wel blij dat we dit zelf voor onze nierfaaltiepjes kunnen doen en in de hand hebben en kunnen houden. ;-)
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Annet ik kan me hier ook helemaal in vinden. Denk ook dat t anders snel einde verhaal is.. Vanmorgen wel zelf een paar droge hills brokjes gegeten, maar natvoer wil hij echt niet meer.
Marjan: Ik merk aan dat zijn gedrag erg veranderd is, net als vorige keer, toen wareb de waardes weer flink verhoogd.. Zit duidelijk niet lekker in zijn vel. Ga straks bellen voor bloedonderzoek maandag. moet op mijn gevoel af gaan, want ik zit (helaas) meestal juist.

Snotoog is overigens wel over!
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Fijn dat het snotoogje over is :)

Wat doe je als de waardes verhoogd zijn?
Spoelen?
Sorry dat ik het even kwijt ben, kan het even zo snel niet terug vinden wat je vorige keer hebt besloten te (laten) doen

Plaats reactie