Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
yana
Panter
Panter

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door yana »

Net Rosa bezocht. Wel HEEL zielig hoor. Ze was écht niet blij kon je zien. Lag achterin haar mand..Grote ogen..Na tijdje spinde ze wel wat, soms aardig hard (kan ook stress zijn)en ze probeerde te dammelen. Dat ging niet met die poot in 'verband'. Haar mandje was nat, dus die moest ververst. Toen we er waren deed ze ook nog een plas maar dan in de bak. Ze gebruikt de bak wél, ze hadden er eerder al eea uitgehaald. Op het laatst ging ze zich zitten wassen..
Maar geen vrolijke blije kat dus..Betekent dit dat het niet aanslaat het spoelen? Of is dit gewoon stress?
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door BillyJean »

ach gossie, wat sneu, voor rosa, die blijkbaar zich erg ongelukkig voelt en ook voor jou, want je hoopt natuurlijk zo op een poes die blij is je te zien..
Echt rot is dit he, om je poes zo te zien, hebben ze nog gezegd of het al beter ging of kreeg je verder geen info?
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Hoop dat Cerna zich weer wat beter voelt! Sterkte met haar Annet!

Yana: Denk dat Rosa ook wel stress zal ervaren, is toch in een vreemde omgeving... Of het spoelen wel of niet aanslaat zal uit het bloedonderzoek moeten blijken. hier wordt volop voor Rosa geduimd!

Zo'n permanente aansluiting voor een infuusje klinkt erg handig, nooit van gehoord! Lijkt me vooral handig voor katten die niet goed meewerken als ze een infuus krijgen, en het prikken met de naald als erg pijnlijk ervaren. Maar ook voor katten als Patiaan die dagelijks geprikt worden. Vraag me ook af of er op een gegeven moment niet teveel lidteken weefsel onstaat waardoor prikken moeilijker wordt. Volgende keer toch eens aan mijn Da vragen. "Permanente aansluiting" zal wel een heel hoog prijskaartje aan hangen..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Cerna

Bericht door Cerna »

Cerná heeft vandaag dankzij de periactin goed gegeten! Dank voor de belangstelling.

Dat Rosa angstig is, is heel normaal. Dat was Noa ook. Ze zijn in een vreemde omgeving, met vreemde mensen en vreemde geluiden. Noa was ook erg gestressed, maar dat was voorbij toen we weer naar huis reden na ruim twee dagen en toen ze thuis was liep ze jubelend door het huis en daar had ik het voor gedaan.
Dus: even doorbijten, het is zo vrijdag en dan is het even heel spannend (zenuwen in de buik) want zal het spoelen effect hebben gehad? En toen was er hier opluchting en dat hoop ik voor jou, je man en Rosa ook. En in het weekend lekker weer verwennen.

Ik dacht dat een permanente aansluiting alleen is voor infuus in de bloedbaan en dan kan het toch niet in de nek, lijkt me. Maar ik heb me er eerlijk gezegd ook niet echt in verdiept.
Vaak prikken is ook niet goed ivm risico's op kanker, dus dan zou zo'n permanente aansluiting inderdaad een uitkomst zijn.
mjverrijp
Huiskat
Huiskat

Bericht door mjverrijp »

Sophietje krijgt momenteel geen onderhuids infuus meer, ze heeft dit twee jaar gehad, twee maal per week, maar toe wilde ze niet meer (weggelopen) na een week weer thuis gekomen, daarna nooit meer gehad.
Dit is nu twee jaar geleden.
Ik heb nu met de da afgesproken, dat ik zelf infuus mag gaan geven, als ik dat nodig acht. momenteel gaat het redelijk met haar eet en drinkt redelijk, is niet uitgedroogd, dus stel ik dit nog uit om daar mee te beginnen.
Ook zij was vreselijk gestresst bij de da tijdens opname. hun waren allen erg lief voor haar, maar zij deed niets als blazen, krabben en bijten.
Yana, hopelijk nog maar een dag en dan mag ze weer mee naar huis.
Cerna beterschap!!

Ina
yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

Nou ik weer janken..Resultaten vallen tegen..wat ik al vreesde..Waaróm nou werkt het hier vaak zo goed en bij mijn lieve Bollie niet? Waar verdient ze dat aan??... :evil:
Crea gaat wel goed, is 100pnt gezakt, maar ureum wil slecht zakken. Is nu 27. Was vrijdag 28.6 oid, maar is wellicht ander systeem/afstelling..Ze gaan nu harder spoelen, dus meer druppels. Ze plast heel goed, dus dat moet wel lukken dacht DA. Waaróm het slecht aanslaat wist hij niet..Hij had het beter verwacht gezien haar conditie..Morgen weer meten. CIN is wél echt Ragdollkwaal trouwens. Wist ik óók niet..
Ik had gehóópt op de waardes van 2jr geleden..Kwa crea lukt dat wel denk ik(270), maar ureum niet.(15 omgerekend)
Mogen blij zijn met 25 vrees ik. Liefst wil ik haar gelijk halen nu, pure paniek, maar DA wil dit nog even proberen. Ze krijgt nu geen MacSam natuurlijk. Ze eet ook minimaal vd stress.
Als ze thuis is gauw weer met McSam beginnen én met nieuwe Rehmannia. Evt elke week (ik hoop thuis) vocht. En dan maar hópen..
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Hoi Yana, wat jammer zeg dat het ureum niet daalt... duim heel hard voor je dat het toch nog naar beneden gaat.. Sterkte!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
mjverrijp
Huiskat
Huiskat

Bericht door mjverrijp »

Wat vervelend nou! Yana,
De moed nog niet opgeven. Als het infuus harder loopt en ze is weer thuis, want stress helpt natuurlijk ook niet, moet het toch goed komen?
Sterkte

Ina
Adriana

Bericht door Adriana »

wees hardstikke blij dat de crea is gedaald! dat is een goed teken, ze reageert dus goed op spoelen. overleg even met de Rotterdamse arts (.. is dat dierenziekenhuis?) over het volgende..
wat betreft het ureum zou ik kunnen bedenken dat de infuus-voedselvloeistof te veel eiwit bevat en omdat het een nierklantje is kan ze dat natuurlijk niet verstouwen! en dat zie je terug in die hogere ureum-waarde. die zakt zodra ze van het infuus af is.
en omdat de crea daalt kun je als ze weer thuis is voorzichtig met bijv wat MacSam en nierdieetvoer die ureum ook weer wat lager krijgen en houden.
maar als iemand iets beters bedenkt, graag spuien...
yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

Is vooral eerste schrik he! Ik ga ervan uit dat 27 al wel een daling is, tov vrijdag(28.6). Ok, maar 1.6 pnt, maar tóch. Als dat doorgaat heeft ze morgen 25.5. Ik hoóp minder natuurlijk. Ben inderdaad blij met crea daling. Het had ook geheel niet kunnen reageren of kunnen stijgen.
Haar ureum was deze maand al iets gedaald, van 29.8 oid naar 28.6 oid. Vnl de McSam denk ik. Dus ik hóóp straks de waardes nog verder te kunnen laten dalen óf gelijk te kunnen houden op de nieuwe waarde. (27 of wat ze verder nog daalt). Zal het vragen mbt infuus. Al denk ik niet dat ze voerinfuus krijgt, alleen spoelen dacht ik. Ze at altijd nog zelf. Ze is op de Pascalweg, Rdam Zuid. Is dat dierenZH?
Vraag me af of ze ander niervoer dan Hills misschien beter verwerkt?(en dus ureum lager word?)
Morgen ochtend weer meten. En haar ophalen (hoop ik).
Stress lijkt me inderdaad ook niet goed. En slecht eten óók niet(vd stress).
Geloof dat crea sowieso de waarde was die best reageerde op spoelen is het niet?
Vind sowieso haar waardes niet extreem hoog als ik naar de staat van haar nieren kijk..Heel vreemd. Je zou astronomisch hoog verwachten, met 1 niet werkende nier, en 1 voor 50-70%??

Ze zal sowieso wel paar dagen heel rustig zijn en moeten bijkomen van alles, of niet?
Adriana

Bericht door Adriana »

er is een enorme overcapaciteit aan nierfunctie en als de waardes gaan afwijken van de referentie bij bloedonderzoek, dan kun je ervan uitgaan dat 2/3 van de nieren al niet meer functioneert.
je zou ook het niervoer van Royal Canin kunnen proberen, die hebben natvoer in drie smaken (rund/kip/tonijn) in foliezakjes en brokjes Renal. bij ons is/was het verschillend: Mies doet het erg goed op k/d en Mo ging veel beter met nat/droog van RCanin. dat zul je moeten uitproberen en kun je niet van te voren zeggen.
dan is er ook nog Trovet en Specific en nog een aantal da-dieetvoeren. bij de topic 'nierfaalkatten' staat een heel overzicht van dieetvoeders.
je bent geloof ik net over de helft en je kunt haar morgen missch al ophalen!
het verschilt heel erg per kat of ze moeten bijkomen of kwispelend je armen in springen en daar verder knorrend het eerste halfuur niet meer uitkomen. we zijn Enzo kleine 5 dagen kwijt geweest met zijn laatste schildklierbehandeling en ik wist zeker dat ik hem totaal geschuffeld terug zou krijgen, bol van stress en verlatingsangst.
toen we hem ophaalden zat hij op de schouders van zijn dierenarts daar en dolle pret in het op alle kasten en pc's klimmen in de behandelruimte.
je kunt het nooit van te voren zeggen, bedoel ik...
maij
Lynx
Lynx

Bericht door maij »

Cerna mooi te lezen dat het eerste infuus bij Noa gelukt is ondanks wat tegenwerking van Noa zelf. Zal vast beter gaan als je de slag te pakken hebt en mevrouw de routine weet. En als je dan de "mindere" dagen uitkiest ligt ze in ieder geval niet liever in de zon.

Yana: Mooi dat de crea gezakt is en jammer van de Ureum. Maar zoals je schrijft het is in ieder geval iets omlaag dus dat is mooi meegenomen. Benieuwd wat het uiteindelijke resultaat zal zijn. En natuurlijk heel van haar genieten als ze weer thuis is.

Trouwens een vraag:
Ureum worden de katten misselijk van als ik het goed heb.
Toch heeft Kaya hier dus een behoorlijk hoog ureum gehalte en eten gaat prima. Ook Rosa van yana heeft een hoge ureum maar eet als ik het goed heb gelezen wel.

Hier gaat alles redelijk goed.
Ronald vond dat mevrouw weer wat meer in elkaar gedoken zat en dat eigenlijk sinds ze weer kattovit kreeg. Gelukkig ook nog Interga staan dus we zijn daar even op over om te kijken of ze minder in elkaar gedoken zit. (beoordeling laat ik aan Ronald over).
Wat me wel opvalt is dat ze van de kattovit vaak 20 brokjes genoeg vind per keer (ca 5gram) terwijl ze van de Happycat en Interga met liefde 10gram of meer weg eet.
Zou dat toch aan de samenstelling liggen?
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Ik heb net de dierenkliniek in Rotterdam gemaild, waar Yana het over had, om informatie op te vragen over de "permanente aansluiting" voor infuusjes de DA daar het over had. Ben samen met mijn eigen Da toch wel erg benieuwd naar dat systeem en de werking daarvan. Zodra ik meer weet laat ik het jullie weten.
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Hier info over het zelf geven van een thuis infuus:

Onderhuids infuus geven Print

Uw kat is gediagnosticeerd met nierfalen. Om de behandeling te ondersteunen kunt u uw kat onderhuids infuus geven. Dit infuus bevat een samenstelling van zouten die overeenkomt met die van het lichaam van de kat. Naast vocht verliest uw kat namelijk zouten via de urine. Op deze manier worden beide aangevuld. Het infuus wordt door het onderhuidse weefsel opgenomen. De nieren scheiden dit vocht vervolgens uit waarmee schadelijke stoffen uit het lichaam worden verwijderd.

U krijgt diverse materialen mee naar huis:

1. Infuus
2. Verbindingsslang
3. Naalden

Per kat verschilt hoe dit het makkelijkste is te geven. De ene kat blijft rustig zitten, bijvoorbeeld op de keukentafel, het aanrecht of op schoot. De andere kat is rustiger als deze op een voor hem onbekende plek zit: bijvoorbeeld op zolder of de slaapkamer. Kies ook een plek uit waar u gemakkelijk kan staan of zitten. Daarnaast is het handig om de infuusfles (met een touwtje) ergens aan op te hangen. Hoe groter het hoogteverschil tussen de fles en uw kat, des te sneller het infuus zal lopen.

De infuusfles heeft aan de onderkant een lipje dat u kunt losmaken; hieraan kunt u een touwtje bevestigen om het op te hangen (bijvoorbeeld aan een keukenkast). De fles is afgesloten met een rubberen stop, deze is afgedekt met een metalen sluiting. Deze sluiting kunt u verwijderen door met een scherp voorwerp het middendeel in te drukken en er daarna af te trekken. Op de achterkant staat een schaalverdeling: 100 tot en met 500. Dit staat voor het aantal milliliter dat er nog in de fles aanwezig is, op het moment dat u de fles ondersteboven houdt.

De infuusslang zit steriel verpakt en opgerold. Het bestaat uit een scherpe punt met eromheen een beschermhuls. Daarin bevindt zich een lipje; dit kunt op openzetten. Hierdoor komt er meer lucht in de fles en zal het infuus beter lopen. Daaraan vast zit een infuusslang met een vochtkamer. De infuusslang wordt afgesloten met een balletje dat u op en neer kunt rollen. Door het balletje omlaag te rollen sluit u de infuusslang af. Aan het einde zit een opening met schroefdraad.

Rol eerst het balletje naar omlaag zodat de infuusslang gesloten is. Verwijder de beschermhuls en steek de punt door de rubberen stop. Hier is enige kracht voor nodig. Vul de vochtkamer met ongeveer 1 centimeter vocht, door in de vochtkamer te knijpen. Draai de naald op het uiteinde van de infuusslang. Rol het balletje omhoog zodat de gehele infuusslang inclusief de naald zich zal vullen met vocht. Rol daarna het balletje omlaag om de infuusslang af te sluiten.

Til de nekhuid van de kat op. Onder één van uw vingers zal een kuiltje voelbaar zijn, net boven de rug van de kat. Hier kunt u de naald door de huid prikken. Verwijder daarvoor eerst de beschermhuls van de naald. U voelt enige weerstand als u door de huid prikt. Daarna kunt u de huid loslaten; deze zal weer terugzakken om de naald heen. Terwijl u de naald vast houdt rolt u het balletje aan de infuusslang omhoog zodat het infuus begint te lopen. Dit merkt u doordat er een straal vocht zichtbaar is in de vochtkamer.

Als u per ongeluk niet geheel door de huid heeft geprikt merkt u dit doordat het vacht over de vacht loopt. Dit gebeurt ook als u per ongeluk tweemaal door de huid heeft geprikt. Draai het balletje aan de infuusslang omlaag en probeer het nogmaals.

Nadat u voldoende infuus onder de huid heeft aangebracht draait u het balletje weer omlaag. Til de huid weer op en trek rustig de naald uit de huid terug. Onder de huid bevind zich nu een ‘rugzakje’ met vocht. Wrijf hier niet overheen; er kan dan vocht uit de huid teruglopen. Het vocht wordt gedurende enkele uren door het lichaam opgenomen. Het zal door de zwaartekracht naar het laagste punt zakken (rond het borstbeen of de ellebogen).

Doe de beschermhuls weer op de naald en laat het infuussysteem in elkaar. De volgende keer kunt het weer gebruiken. Eventueel kunt u de naald wisselen: meestal kunt u er drie- tot viermaal infuus mee geven.

De infuusfles en –slang kunt u weggooien met het huishoudelijk afval. De naalden kunt u bewaren en aan de balie afgeven. Deze moeten namelijk met het scherpe afval worden afgevoerd.

Mochten er vragen of problemen zijn dan helpen wij u graag. Eventueel oefenen we het samen tot het lukt. Schroom niet om ons te bellen!
Adriana

Bericht door Adriana »

wat een geweldige handleiding en heel erg duidelijk!
deze da's zijn dus warm voorstander van vloeistofinfuus voor nierklantjes, hetzij op de kliniek, hetzij thuis. opmerkelijk dat er zo'n groot verschil in opvatting is over dit punt tussen da's onderling..
wat goed dat je ze gebeld hebt.. en ben ook wel benieuwd naar de 'vaste aansluiting'..
Plaats reactie