Suikerziekte bij katten

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

woowie wat heftig ! Wat zal je geschrokken zijn :(
Gelukkig is hij er bovenop gekomen. Leve de forums!
Heel veel sterkte met het instellen bij hem !!
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Bericht door rieneke »

afschuwelijk wat een stress zal je hebben gehad!
blij te horen dat het weer beter gaat :grin:
sterkte nog!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Wat een schrik! Gelukkig dat je het suikerkattenforum hebt leren kennen, en dat je er zoveel steun van kreeg!

Uit ervaring weet ik dat mensen die in coma raken door een hypo, een injectie met glucagon krijgen om er snel
weer bovenop te komen -ik heb het in de koelkast liggen voor mijn dochter. Mogen katten ook zoiets krijgen
(uiteraard in aangepaste dosering), zodat je zelf al eerder kan ingrijpen, en je niet elke keer naar de da hoeft?
Vraag er eens naar op het suikerkattenforum!

Het allerbeste met je kat gewenst!
Groeten van Laura.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Laura, ik weet dat je dochter ook diabetes heeft. Ik ga zeker je idee inbrengen bij de site.
Ik denk dat ik hier ook aan kan komen via mijn apotheker.

Mijn dierenarts is ook bereid Lantus te bestellen daar. Dit schijnt betere resultaten te hebben dan caninsuline.
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 14 jan 2009 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Voor iedereen bedankt voor jullie steun.

Het lijkt goed te gaan met Columbus, hoewel hij nu weer te hoog zit. Hij gaat een dag of 7 op 2 eh en ik meet zijn bloed af en toe op het laagste punt. Afwachten dus, maar er valt niets aan de man te zien. Hij is sterk ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Jeetje bella, ik lees het nu pas dat Columbus zo ziek was :oops:. Fijn om te lezen dat het nu weer iets beter met hem gaat, ook al zijn er wel ups en downs. Ik duim natuurlijk voor je dat hij het gaat redden, gelukkig is hij een sterkte vent!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Afbeelding

Hier mijn mannie in de lappenmand. Hij moest goed warmgehouden worden. Hij knapte hier alweer een beetje op en dat met een waarde van 0.6 :shock:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Ach arme Columbus! Zo te zien laat hij zich gelukkig al jouw goede zorgen wel aanleunen, Bella.
Petje af voor wat je allemaal doet voor al jouw speciale lieverds! Beter zouden ze het niet kunnen
treffen! Ik hoop dat dit mannie snel weer stabiele waarden heeft, en zich weer helemaal goed gaat voelen!

Groeten van Laura.
irishut
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:01

Re: Suikerziekte bij katten: hoe zelf bloedglucose prikken?

Bericht door irishut »

Hallo,

Onze poes Simba is ook afgelopen vrijdag gediagnosticeerd op suikerziekte. Nu wil ik zelf ook haar glucose leren meten en heb al van de apotheek zo'n glucose meter gekocht. Maar waar te prikken, wat is het minst stressvol voor een poes?

allemaal nieuw en ik denk zeker dat zelf haar glucose meten ons helpt inzicht te gaan krijgen in hoe zij er voor staat met haar 'suiker'.

Vriendelijke groet van Iris Hut
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door tacuma »

Hallo Iris,

Allereerst van harte welkom op dit forum! De reden is duidelijk wat minder prettig, maar zo te
lezen heb je de juiste instelling om het leven (en de bloedsuikerwaarden) van je kat zo goed
mogelijk te laten verlopen. Ik weet alleen maar dingen over suikerziekte bij mensen, maar er
zijn hier leden die je heel veel kunnen vertellen over suikerziekte bij katten, en de behandeling
daarvan. Eén daarvan is Kattenbella, die zeker zal reageren als je jouw berichtje leest.

Ook bestaat er een speciale site voor suikerkatten, en daar hoort ook een forum bij;
Kattenbella is er ook lid van. Hier alvast de link naar die site: http://www.suikerkatten.nl/

Ik wens je alvast veel sterkte toe, want in het begin zal het waarschijnlijk niet makkelijk zijn.

Hartelijke groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Katty
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2009 14:22

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Katty »

Hoi
Voor mij is het ook de eerste keer op dit forum en vraag gelijk al raad...
Bij onze blauwe rus Lester (12,5 jaar) is vorige week suikerziekte vastgesteld door een bloedtest. Hij vermagerde erg veel, weegt nu nog zo'n 5,1 kg, plast en drinkt veel. Hij heeft ook ontzettend veel honger. Gisterenavond deed ik een urinetest en die testte ook positief, dus zal het allemaal wel kloppen. Maar dat is het niet het enigste wat hij al meemaakte in zijn leven: knie gebroken (dubbel pin in knie) op één jaar, kruisbanden gescheurd aan zelfde knie (6 jaar geleden), neemt al 6 jaar Diazepan voor zijn epilepsie, in oktober 2008 slecht werkende pancreas vastgesteld (medicatie Prednisolon met als gevolg door de cortisone nu suikerziekte), in oktober op de foto's ook lichte artrose + catharact en niersteentjes vastgesteld...
Ook zijn 2 hoektanden moeten er uit omdat ze los staan en een beetje ontstoken zijn. Ik denk dat hij al véél van zijn 9 levens heeft opgebruikt, hoor. Maar nu met deze suikerziekte er nog bij schrikt mij dit toch een beetje af... Leven katten met suikerziekte lang? Maar het is niet het enigste dat hij heeft. Heeft hier nog iemand ervaring mee of goede raad?
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door tacuma »

Hallo Katty,

Allereerst van harte welkom hier! 't Is niet niks waar Lester allemaal mee te maken krijgt, en
jullie dus ook... Ik ben zelf momenteel ook aan het rondkijken op het forum voor suikerkatten
(zie mijn vorige post), en misschien is het niet onverstandig om je daar ook aan te melden,
voor gerichte vragen (en antwoorden!) over diabetes bij katten. Er wordt daar heel snel
gereageerd, en er is veel kennis door ervaring. Sterkte in ieder geval!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
krinkel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:47

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door krinkel »

Hallo, ik ben nieuw vanaf vandaag! Ik ben Gerrie, en ik ben vanavond met mijn kater Krinkel van 6 jaar oud naar de DA geweest omdat ik vond dat hij veel dronk en plaste. Hij is altijd een stevige jongen geweest, en hij eet echt de oren van mijn hoofd! Hij duwt ook de andere 2 katten weg van hun bakje om maar te kunnen eten. Maar hij is echt afgevallen, ik kan de werveltjes op z'n rug voelen. Ik snapte er niks van. Vanavond bij de DA is hij nagekeken. Hij heeft ook ontstoken tandvlees. Er is bloed afgenomen, de DA dacht zelf aan suikerziekte, en hier schrik ik toch wel van! :shock: Ik moet morgenvroeg bellen voor de uitslag, dan weten we het zeker! Toen ik dit hoorde ben ik gaan zoeken op het internet en kwam op deze site uit. Ik lees goede maar ook minder positieve dingen hierover. Met het spuiten bijv. Ik werk zelf in de zorg en moet ook insuline spuiten bij clienten, maar of dit het zelfde werkt bij katten :?: Op mijn werk gebruik ik een prikpen, dit is minder eng. Ik hoop dat het morgen meevalt, en positief bericht krijg!
Groetjes Gerrie
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door tacuma »

Hallo Gerrie,

Allereerst van harte welkom hier op het forum!

Dat is schrikken hè, als je zo'n bericht hoort. Ik ben dan ook erg benieuwd wat de bevindingen
van de dierenarts zullen zijn, en wat jij vanmorgen te horen krijgt. Wat jij je afvraagt over het
spuiten van insuline bij katten: soms wordt er dezelfde insuline-soort als bij mensen gebruikt (Lantus),
maar het merendeel van de dierenartsen schrijft Caninsuline voor.

Voor nog meer gerichtere informatie verwijs ik je ook door naar het forum van een speciale site voor
mensen met suikerkatten: http://www.suikerkatten.nl/ Als je je daar aanmeldt op het forum krijg je
alle informatie die je zoekt.

Ik wens jou en Krinkel in ieder geval veel sterkte!
Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Kattenbella »

Laura, bedankt voor het doorverwijzen naar het suikerkattenfotrum. Het is hier wat druk geweest met van alles en niet goed gelezen!

In een paar dagen tijd ineens drie suikerspinners erbij!

Iris Katty en Gerry, ik hoop dat jullie jullie al hebben aangemeld bij het suikerkattenforum. Je krijgt daar echt alle informatie die je maar kan krijgen, zelfs meer dan bij de meeste dierenartsen. Er zijn ook dierenartsen die eventueel adviezen geven over insulinesoorten.
Het spuiten went ontzettend snel en het meten ook.
Ik spuit nu nog Lucky, de kat van een oude mevrouw die vlak bij mij woont. Hij is echt supergezond.

Je moet wel je leven erop instellen en eventueel mensen vinden die willen invallen. Eenmaal gewend heb je zulke dankbare dieren. Suikerspinners zijn zo bijzonder.

Mijn Columbus is er ook best oud mee geworden en Lucky is ook al bijna 13.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie