Overgeven

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Overgeven

Bericht door Sandra W »

Nee joh, ik ben helemaal niet bang voor ongelukjes, maar ik ben gewoon te lui om knikkers te kopen :lol:. Trouwens mijn katten zijn te dom om de activity ball te snappen en raken er helemaal van in de war ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Overgeven

Bericht door loonsy »

Oei, daar had ik nog niet aan gedacht... Tony is ook niet het helderste licht :eeh: Nouja, toch maar gewoon proberen.

Als je dat met die knikkers doet zou ik graag willen horen of het een beetje werkt. Kennisen van mij hebben ook zo'n schrokop... misschien is het wat voor ze.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Overgeven

Bericht door rieneke »

als het goed is kan je de opening van de voerbal verstellen.
bij katten die niet het scherpste mes in de lade zijn, stel je de opening zo in, dat er bij de minste beweging al tig brokjes uitrollen.
als het idee eenmaal is doorgedrongen, kan je de opening steeds kleiner stellen.

sandra, lui wicht, hup naar de winkel jij :lol:
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Overgeven

Bericht door Maartje »

Onze Kenji eet ook altijd als ik het bakje bijvul en bijna (niet alle) elke ochtend moet hij wel weer spugen, Vanochtend had ik zelfs al een keukenpapiertje klaargelegd. En ja hoor hij begon weer. Luca deed het heel in het begin ook maar dat heb ik 2 keer gemerkt maar nu doet Kenji het wel vaker, Laatst lag er ook een hoopje op de grond toen ik thuis kwam, Het zijn wel iedere keer puur de brokjes met slijm dus ik denk dat het te gulzig eten is. Ze hebben ook altijd RC gehad, Ze zijn nu 6 maanden dus doen nou al 2 maanden met RC 36.

Wat denken jullie?

Groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Overgeven

Bericht door Sandra W »

Het kan inderdaad schrokken zijn, maar het kan ook zo zijn dat zijn maagje deze brokjes niet kan verdragen en je dus op een lichter brokje moet overstappen zoals Kip & Rijst en als dat niet werkt Sensitivity van RC.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Overgeven

Bericht door Maartje »

Het valt me wel op dat als ik het voer in de voerbak doe dat hij meteen meeloopt/rent en dan meteen gaat eten (Luca krijgt de kans niet eens om als eerste te gaan eten) dan eet ie wat gaat weer verder en daarna eet ie weer wat, loopt nog wat rond en begint dan over te geven, maar ik heb laatst eens geprobeerd hem weg te lokken bij het voer (nadat ie een beetje op had) en toe ging het wel goed...

Dus het is wel vreemd, verder staat er de hele dag voer maar dat is zeker niet op als we weer gaan slapen (heel soms wel). En ik heb laatst gewogen hoeveel eten er 's morgens in gaat en dat is voor hun gewicht (x2 katten) wel zoals het op de verpakking staat.

Groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Overgeven

Bericht door Sandra W »

Dit klinkt als een onrustige en gejaagde eter, zet hem anders even in een andere kamer als hij gegeten heeft om zijn spijsvertering even tot rust te laten komen.

Je kunt verder die informatie op de verpakking gewoon negeren hoor, want dat is verkooppraat, maar misschien is het wel een goed idee om je kat tijdelijk even te wegen. Het is namelijk wel de bedoeling dat hij nog steeds wat aankomt (hij is nog in de groei) en zeker niet afvalt. Door het overgeven loop je namelijk het risico dat hij niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Overgeven

Bericht door Maartje »

dank je wel voor je advies Sandra, hij woog op 5 januari 3.35 kg en nu weegt ongeveer 3.5 kg dus afvallen doet hij niet, ik ga morgenvroeg weer eens proberen met een beetje bij beetje geven want het rare is dat er nog wel voer in het bakje ligt als ik het bijvul, maarja vers eten waar aandacht op ligt is natuurlijk veel lekkerder :roll: . Ik zal het de komende dagen eens proberen met beetje bij beetje als dat helpt dan maar zo... (ohja hij is nu momenteel ook aan het eten maar dan heb ik het idee dat het normaal gaat ook maar heel eventjes (niet veel dus)).

groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Overgeven

Bericht door nona_toma »

Hallo,

Ik heb net het forum even doorgezocht maar kon helaas niet zo gauw mijn antwoord vinden.
Thuis heb ik een ex-kater van 10 maand die nu ongeveer een half jaar bij ons woont, het is een binnen kat die RC indoor eet.
Nu hebben we afgelopen woensdag een poes uit het asiel gehaald van 2,5 jaar die ook een binnenkat is.
Zij at helemaal geen brokjes, of het kwam er weer uit en ze wist niet hoe ze het weg moest krijgen. Gelukkig eet ze wel wat blikvoer (snoezepoes, las dat dit voor blikvoer redelijk goed is) en meng dit met RC zodat ze ook op brokjes over kan gaan. Het blikvoer en de brokjes eet ze op en het lukt me zelfs om haar een aantal brokjes zonder natvoer te laten eten.
Nu begon ze vandaag 2 keer over te geven.. wat ontzettend zielig om aan te zien.. want er komt een raar geluid en een soort van 'stuip' trekking.. en dan overgeef. De eerste keer zag ik eten en vocht, 10 minuten later weer maar toen alleen schuim en vocht (gal?). Ze plast wel, maar ik betwijfel of ze wel behoefte doet. We hebben 2 kattenbakken waarin in de ene word geplast en in de andere vinden we 1 portie behoefte. Ik weet dus niet zeker van wie dit is.. ook was het 1x groen en rook het totaal niet naar de behoefte van de andere kat.. dus heb het idee dat ze in ieder geval 1x behoefte gedaan heeft.
Ik vind dit dus een beetje eng, want haar broertje werd op een vrijdag het asiel binnen gebracht en moest de volgende dag worden ingeslapen door iets met zijn lever. Zou het ook met haar lever te maken kunnen hebben?
Hiervoor heeft zij bij mensen gewoond die haar ook altijd binnen hielden en haar door verhuizing af moesten ze staan, ze is de 18e geent, ontwormd en ontvlooit.. en ze is ook nu nog rustig aan het rond lopen, klimt in de krabpaal en zit weer lekker op schoot.. Moet ik mij zorgen maken?

Alvast dank,

Gr José
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Overgeven

Bericht door Kattenbella »

Hallo Jose.

Ik denk dat je kat in de eerste plaats zal moeten wennen aan het nieuwe voer. Ze kunnen inderdaad de eerste tijd flink overgeven en bij een kat is dit geen leuk gezicht. wat jij beschrijft is heel gewoon.
Wat naar wat met haar broertje is gebeurd. Ik zou zeker navraag doen naar wat er exact aan de hand is geweest en of dit voor jouw katje kwaad kan.

Veel succes en ik hoop dat het eten snel goed gaat komen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Overgeven

Bericht door nona_toma »

hai,

dankje voor de snelle reactie! ze ligt nu lekker op schoot te slapen, maar schrok aardig. morgen bel ik inderdaad met het asiel om navraag te doen. rond 20 uur krijgen ze hier normaal de tweede portie, dat is 3 uur na het overgeven. kan ik dat nu wel doen? en dan eerst maar alleen natvoer of juist niet?

groetjes jose
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Overgeven

Bericht door Kattenbella »

Ik zou het eht rustig opbouwen en anders eerst haar vertrouwde voer geven totdat je helemaal zeker weet wat er met haar broertje aan de hand was.
Hou je ons op de hoogte?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Overgeven

Bericht door nona_toma »

tja, dat is het probleem. van het asiel hebben we een zak voer meegekregen met wat ze daar kreeg (prins), maar dat at ze helemaal niet. ook de rc niet hoor, volgens mij heeft ze altijd natvoor gehad want dit at ze gelijk. het enige wat ze met rc doet is er net zo lang aan likken tot die in haar mond komt.. ze kauwt ook niet echt, dus volgens mij weet ze niet hoe ze dit moet eten.. maar brokjes geef ik gaar niet meer tot ik meer weet :)
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Overgeven

Bericht door rieneke »

ik zou dit katje gewoon op natvoer van een goede kwaliteit zetten, nog goed ook ivm het vochtgehalte.
varieer wel in merken, want de blikjes waar bijna alleen vlees of vis in zit, zijn meestal niet compleet maar aanvullend.
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Overgeven

Bericht door nona_toma »

ik heb haar nu inderdaad alleen natvoer gegeven. ze werd helemaal druk toen de andere kat eten kreeg, dus na een uurtje heb ik haar ook de helft van een normale portie gegeven. dat is gelukkig allemaal goed gegaan. over twee uur krijgt ze de rest als ze in de tussentijd niet meer spuugt.
als ik van de da van morgen niets verontrustends krijg te horen zal ik ook aan hem vragen of brokken wel/niet handig zijn.. en als dat kan zal ik vragen vanaf wanneer dat kan.

alvast bedankt voor alle reacties en ik laat morgen weten wat de da en het asiel zeiden.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Plaats reactie