sterilisatie zwerfkatten

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
dutchy
Lynx
Lynx

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

laatste nieuws is dat ze momenteel op zolder ligt, Ze wilde eerder vandaag buiten lopen wat ze heeft gedaan. Heel klein beetje proberen te eten. Maar ook weer kokhalzen daarna.

Maar haar gedrag is precies zoals in 2021 toen ik dit ook al met haar had. Jan-2021 was dat. Ik heb het nog nagezocht en toen heeft de DA haar een antibiotica spuit gegeven. dat hielp initieel wel maar daarna viel ze weer terug in hetzelfde gedrag. Uiteindelijk werd ze wel beter (na 10 dagen niet eten en drinken). Daarna heb ik haar voedsel aangepast naar veel meer echt vlees. Nog wel uit blik maar zoals tonijn en makreel uit blik. Echt heel goed spul hier in België van Nutri-Expert. Maar ook brokjes en simpel nat voer zoals Felix. Van alles kleine beetjes. En ze at goed.

Toen in 2021 heb ik de DA thuis laten komen omdat ze zo lastig is (ze is namelijk ook als zwerver komen aanlopen). In Aug-2021 ben ik nogmaals met haar naar de DA geweest en heb haar tanden laten schoonmaken omdat ik dacht dat ze een tand probleem had (en ze had 1 voortand gebroken). Toen was ze bijna aan de verdoving ten onder gegaan.

Toen ze kwam aanlopen in 2013 heb ik haar laten steriliseren. Toen bleek dat ze ook een scheur had in haar buikvlies. Dat is toen ook geopereerd. Mogelijk is ze daarom een wat zwakke kat. Ze heeft vaak wat problemen. Ik houd veel van haar want ze is al bij mij sinds 2013. Maar denk dat ik haar thuis verzorg nu. Ik heb in 2021 bloedonderzoek laten doen en ze was gezond. Dus als ik nu heenga met dezelfde symptomen is het weer een antibiotica spuit wat ze gaat krijgen.

Ik heb nog 4 katten die ik verzorg. 2 wonen bij mij. Alle 4 zwartjes, Europese korthaar. Die zwarte kater die hier ook al komt sinds 2013 ziet eruit alsof hij 3 wereldoorlogen heeft meegemaakt en slaapt who knows where maar gaat nog steeds mee. Mijn Snowshoe is gewoon vrij zwak. Wat ik zei mogelijk door die operaties in 2013. Ze is wel een sterk poesje met veel pit en altijd bereid om haar huis te verdedigen tegen wie dan ook, ze gaat echt geen gevecht uit de weg, een heel stoer poesje. Maar haar gezondheid is vrij zwak.

n.b. ik wil geen vechten hier en ik kap alle gevechten meteen af maar als er een vreemde kat op het erf komt dan was mijn Snowshoe nooit bang om haar territorium te verdedigen
Laatst gewijzigd door dutchy op 11 jun 2024 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

dutchy schreef: 11 jun 2024 16:29 laatste nieuws is dat ze momenteel op zolder ligt, Ze w
Kun je je laatste berichtje aanvullen?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

sorry bericht ging. Ik had mezelf in de vingen gesneden met een nieuw mes van de Delhaize. Typt wat lastig. de Masterchef messen waren in de aanbieding. Eerste keer dat ik echt scherpe messen heb en ik bloed als een rund
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Oké, intussen je hele bericht gelezen. Sterkte met je vinger trouwens, gaat het weer?

Wat betreft je bericht, hier zijn mensen die daar veel beter op kunnen reageren dan ik, maar het lijkt me geen feest en ik wens je sterkte. En respect voor wat je allemaal doet!
The catter the better!
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

bedankt. Ik ben net weer even op zolder gaan kijken waar ze in een doos met oude kleding ligt maar het gaat nog niet goed helaas. Ik hoop maar dat ze niet continu misselijk is. Ik weet niet hoe dit weer ineens kan. Misschien iets verkeerds gegeten buiten? Een boze buurman die haar iets heeft gegeven? Vorige keer duurde het 10 dagen. Het is gissen wat het is. Die andere katten hebben nooit wat (behalve dan battle wounds voor die zwarte kater uit 2013).

Ze ging vanmorgen dus uit haarzelf nog even naar buiten. Dacht dat het een beetje beter ging. Maar lijkt van niet. Mogelijk neem ik haar nog naar de DA morgen. Ik kijk nog even
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

dutchy schreef: 11 jun 2024 17:32 bedankt. Ik ben net weer even op zolder gaan kijken waar ze in een doos met oude kleding ligt maar het gaat nog niet goed helaas. Ik hoop maar dat ze niet continu misselijk is. Ik weet niet hoe dit weer ineens kan. Misschien iets verkeerds gegeten buiten? Een boze buurman die haar iets heeft gegeven? Vorige keer duurde het 10 dagen. Het is gissen wat het is. Die andere katten hebben nooit wat (behalve dan battle wounds voor die zwarte kater uit 2013).

Ze ging vanmorgen dus uit haarzelf nog even naar buiten. Dacht dat het een beetje beter ging. Maar lijkt van niet. Mogelijk neem ik haar nog naar de DA morgen. Ik kijk nog even
Ik ben hier, ik zei het al, veel minder deskundig dan veel mensen. Ga alsjeblieft naar de DA. Rik heeft een punt: misschien is ze te ziek om tegen te sputteren (mijn vertaling), maar dit wil je toch niet?
The catter the better!
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Heb je iets van cerenia in huis?
Of kun je daar morgen voor bellen en vragen of je dat mag geven?
Wanneer heeft ze voor het laatst gegeten? en ook dat het erin gebleven is?
Want als ze te lang niet eet dan zit ze in een negatieve spiraal en worden ze alleen maar misselijker.

Als ze bij een dierenarts niet te hanteren is dan wordt het lastig, voor ons is het nu ook gokken, het kan iets zijn van verkeerd gegeten, maar dan zou dat niet lang mogen duren, maar ook iets als een virus (daar helpt ab niet tegen), nieren, maag etc.

Sterkte met je vinger.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

bedankt voor de replies. Vanmorgen was ze nog niet beter. Maar ze heeft wel wat gegeten zonet, misschien 20 gram nat voer (tonijn + garnalen van nutri expert). Ze ligt opgerold op dezelfde plek sinds gisteravond. Drinken wilde ze niet, geen water, geen melk.

Ik heb de dierenarts gecontacteerd. Zoals gezegd probeer ik te voorkomen dat ik daar heen moet omdat ik die kat niet mag tillen. Ik moet dus een truc bedenken om haar in zo'n carrier te plaatsen. Al met al veel stress. En de symptomen kan van alles zijn. Dus je kan wel antibiotica geven maar of dat helpt ... het is gewoon een gok

De dierenarts zei dat ik ook langs kon komen voor Reiki. Ik speel momenteel wat "Reiki for cats muziek" en heb haar net zachtjes geaaid en ze begon op een gegeven moment te spinnen.

Ik weet er niks vanaf dus ga mij er even in verdiepen. Ondertussen speel ik die "reiki muziek". Ga mij nu wat in Reiki verdiepen en wat ik kan doen. Veel mensen zijn er lyrisch over
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

dutchy schreef: 12 jun 2024 11:14 ... omdat ik die kat niet mag tillen.
Misschien rare vraag maar heb je dat onlangs, terwijl ze ziek is, al geprobeerd? Het optillen. De kans bestaat dat ze nu alles toelaat. Omdat ze zich zo belabberd voelt.

Ze moet wel wat vocht krijgen want anders gaat het echt snel bergafwaarts. Misschien kun je wat water geven via een spuitje.

Een dierenarts kan meestal weinig doen als ie de kat niet ziet. Hier willen ze de kat in ieder geval altijd zien voordat ze iets willen doen of voorschrijven. Niet alleen omdat ze beter kunnen beoordelen wat er aan de hand is maar ook voor het risico om verkeerd te handelen. Misschien is ze inmiddels ze uitgedroogd dat ze een infuus moet krijgen. (Je kunt zelf de vacht-opstand test proberen maar een dierenarts ziet dat waarschijnlijk wel beter).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

hoi, ik heb wel 1 truc die ik vorige keer heb gebruikt. Een zachte doek over haar heen doen tijdens het in de carrier plaatsen, zie:

is mij toen gelukt. Ik heb daarvoor speciaal een carrier gekocht met boven ingang. Maar heb haar vandaag niet opgepakt enkel geaaid en kusjes gegeven. Dat mag wel.

Toen ik net thuis kwam was ze ergens anders gaan liggen, op haar plekje bij het raam in de slaapkamer. Ze heeft vandaag aardig wat nat voer gehad. Ik heb net ook wat Whiskas melk gegeven. Normaal vind ik dat te duur maar ze vinden dat een stuk lekkerder dan die goedkopere merken. Water heeft ze nog niet gehad.

Ik heb het idee dat er wat vooruitgang in zit. Dus vandaag ga ik niet naar de arts. Ze heeft denk ik wel 40 a 50 gram nat voer gehad en een beetje Wiskas melk. Ook kijkt ze helderder uit haar ogen. Gisteren waren die waterig. Nu zijn ze een stuk meer helder (zie foto1)

Ze is wel erg mager geworden. Dat na een paar dagen al. Ik weet niet misschien is het de stress van al die andere katten. Die andere katten maken zich namelijk niet druk om elkaar maar deze Snowshoe wel. Die andere katten geven haar stress.

Ik kijk het vandaag nog aan met wat Reiki :) Ik hoop dat ze over het dieptepunt heen is

foto 1: haar ogen zijn weer helder
Afbeelding

foto 2: net heeft ze weer een beetje nat voer gegeten
Afbeelding
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

nou vanmorgen was het weer slecht. Ik begrijp er niks van. Leek beter te gaan gisteren. Dus DA gebeld en kan vandaag om 18u langskomen. Ik heb gezegd dat ik haar bel als ik de poes in de carrier krijg anders zeg ik het af. Ging ik de carrier net van zolder halen is de poes naar buiten gegaan. Momenteel is ze zoek. Ze had het misschien in de gaten. Maar gisteren is ze ook naar buiten geweest en ook vannacht. Maar vanmorgen wilde ze vrijwel niks eten en dan doet ze de hele tijd vreemd met haar bek. Smakken en slikken alsof ze het moeilijk naar binnen krijgt. Maar ze heeft ook geen zin erin. Tja het kan van alles zijn. Zoeken op het internet heeft totaal geen zin. Met deze symptomen kan het echt van alles zijn.

Erg vervelend want als ik haar bij de DA breng krijgt ze weer een verdoving. Omdat ze anders niet onderzocht kan worden. Ik had mezelf gezworen dat nooit meer te doen maar ja. Misschien kan ik de kat hiermee nog 1 keer redden. In Jan-2021 heeft ze echt 10 dagen niet gegeten en gedronken. Vergeleken met toen zijn de ziekteverschijnselen veel milder. Gisteren heeft ze toch 50 gram nat voer (vis) gehad en wat Whiskas poezen-melk. Geen water dat wil ze niet. Maar in de vis zit ook veel vocht.

Ik heb buiten wat van die bakken met regenwater staan. Daar drinkt ze ook vaak uit. Dat vinden die katten lekkerder dan kraanwater. Dacht misschien dat dit een probleem heeft veroorzaakt maar het heeft hier veel geregend en het is vrij koud dus het water is eigenlijk vers en ziet er schoon uit.

We gaan het weer zien ....
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Met 10 dagen niet eten krijgen de organen toch een behoorlijke opdonder.
Smakken en slikken kan goed behoorlijke misselijkheid zijn.
Hopelijk kun je haar snel vinden of komt ze terug want zieke katten kunnen ook een plekje zoeken om rustig op te geven :cry:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ach jee, hoop wel dat je haar snel vind
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Klinkt alsof ze in ieder geval misselijk is. Hopelijk vind je haar op tijd om mee te nemen naar de dierenarts. Mogelijk dat de dierenarts dan iets tegen de misselijkheid kan injecteren en misschien daarbij een eetlust opwekker kan geven.

Klinkt in ieder geval alsof ze al een flinke jas uit heeft gedaan door het slechte eten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

ja dat zou kunnen. Ik zou er ook gek van worden steeds maar misselijk te zijn. Gisteren leek ze even aan de beterende hand.

Zo'n verdoving is ook geen pretje. Vorige keer als ik het mij goed herinner gaf ze een verdoving en ging haar daarna onderzoeken en gaf haar een antibiotica spuit. Daarna kreeg ze een spuit die de verdoving opheft en toen moest ze heel raar overgeven. En dat schijnt normaal te zijn. In Aug-2021 na de tandreiniging kreeg ze niet die spuit om haar wakker te maken maar die verdoving heeft ze ternauwernood overleeft. Toen dacht ik bij mezelf dat nooit weer.

Ze heeft iets wat tijdens het vorige bloedonderzoek niet aan het licht is gekomen. Hoewel ze de afgelopen 3 jaar in orde was. Wat ik al zei ze kwam als zwervertje aanlopen en bleek toen al een gescheurde buikvlies te hebben. Misschien heeft ze daar een zwakke gezondheid aan over gehouden. Aan dat eerste jaar.

Ze is de tuin uitgelopen. Ik moet nu even weg en als ik terugkom ga ik wel even zoeken. Misschien knapt ze op van buiten zijn.
Plaats reactie