6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Nikki2309
Poema
Poema
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Nikki2309 »

Volgens mij heeft het inderdaad veel met geur te maken. Ik heb geen ervaring met introductie van een kat, maar nadat mijn kater een nacht bij de dierenarts moest blijven begon zijn zus bij thuiskomst tegen hem te blazen. Dit heeft een dagje geduurd. Maar ze zijn samen opgegroeid en uit hetzelfde nest dus had echt met de geur te maken.
Using Tapatalk
Adriana

Bericht door Adriana »

Euforia schreef:Ja, ik bedenk me net dat ik eigenlijk geen echte geuren meer heb uitgewisseld tussen hen.
Vanaf vanavond ga ik ze weer een beetje borstelen, eerst nanou en daarna Missy. En idem met een tweede borstel met Filou.
Wat ik me eigenlijk afvraag... Is het echt puur op de geur dat ze zo reageren op elkaar? Of is het op het "wezen" op zich ?

Mijn collega die katten fokt, zei me dat ze bij iedere nieuwe introductie alle katten wast met dezelfde shampoo, zodat ze allen hetzelfde gaan ruiken... Volgens haar helpt dit ook?
dat laatste met die wasbeurt is wel erg drastisch.
het best/snelst werkt het als je alle katzels met dezelfde borstel achter elkaar borstelt.
en de dekentjes/fleece dagelijks tussen de katzels uitwisselt.
dan gaan ze het snelst naar elkaar ruiken en ze herkennen elkaar voor een groot gedeelte ook aan geur (naast silhouet en geluid..)
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

Oké super, vanavond zal ik Filou zijn hangmandje bij nanou hangen, Het dekentje waar Nanou steeds op ligt in de zetel, en Missy en Nanou na elkaar borstelen.
Missy ligt eigenlijk steeds in de krabton en die kan ik moeilijk naar boven verplaatsen dus voor haar zie ik als enige oplossing het borstelen..
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

Even een update :

Afbeelding

De kussens van Missy en Nanou werden gewisseld, maar geen van beide wil er eigenlijk nog op gaan liggen. Missy probeert zelfs langs een grote bocht er langs te wandelen.

Ik heb het gevoel dat ze geaccepteerd hebben dat Nanou in het kamertje zit want filou en Missy passeren eigenlijk zonder problemen de kamer van Nanou. Deze week heb ik geprobeerd om met zo'n laserlichtje hen samen te laten spelen gezien dit door de hordeur kan, maar Nanou reageert er niet op. Filou en Missy zijn zelfs tegen de hordeur gesprongen en Nanou reageerde er niet op. Ik was terwijl met haar en haar stok aan het spelen.

Intussen laat ik Nanou terug rondlopen in huis wanneer de andere buiten zijn.

De enige plaats waar het voor "ambiance" zorgt in huis is voor het raam wanneer Nanou 1 van de andere katten ziet. Ik begrijp niet zo goed waarom ze het daar wel doet, maar boven in haar kamertje dan niet..

Ik heb er een filmpje van genomen maar zal straks eens kijken om deze te plaatsen.

Verder blijf ik hen borstelen en geduld hebben.
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

Het samen eten geven verloopt echt probleemloos, Nanou onderneemt ook geen poging om te ontsnappen wanneer ik de hordeur open om haar potje eten te geven, zelfs niet wanneer Filou en Missy al aan het eten zijn.
Deze morgen zat nanou aan de hordeur te spinnen en Filou en Missy waren haar aan het observeren zonder angst. Soms blaast Missy wel nog eens richting hordeur.

Ik vind toch dat er beterschap is. Nanou snelt zich nog steeds naar de hordeur wanneer ze een andere kat ziet, maar niet meer in die mate dat ze zich "stelt" tegenover de andere twee. Ik denk eerder dat het pure nieuwsgierigheid is.

Wanneer ze beneden is, is het echter wel andere toebak. Dan vliegt ze letterlijk tegen het raam.. Vrijdag is ze exact een maand bij ons. Woensdag is ze drie weken gesteriliseerd, dus nog zeker drie weken vooraleer alle hormonen uit haar lijfje zijn.

Ik weet niet zo goed wat ik nog meer kan doen, ik ben wat bang dat ze zal blijven reageren zoals in het filmpje.. Ik merk dat ik er niet in slaag om het filmpje te plaatsen. Dus heb er de gewone link onder gezet

Afbeelding

[youtube]http://youtu.be/oUEuifLv_-o[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=oUEuifLv_-o

[youtube]http://youtu.be/2ShAUGB5zlc[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=2ShAUGB5zlc
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Je bent al een heel eind gekomen als ze nu al zo samen kunnen eten zonder agressie ;) Nu is het de kunst om niets te forceren maar helaas kan ik je daar geen tips over geven omdat ik er zelf geen ervaring mee heb.

Met name het eerste filmpje doet mij wel denken aan Dinky die hier naar het raam vliegt wanneer een andere/vreemde kat hier op ons plaatsje komt. Dat is dan puur om weg te jagen van 'haar' terrein.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Nikki2309
Poema
Poema
Contacteer:

Bericht door Nikki2309 »

Wat een leukerd is nanou, ik moest wel een beetje lachen om de filmpjes hoe ze aan het raam krabt. Helaas heb ik geen advies voor je, ik hoop dat het steeds beter blijft gaan tussen ze en dat ze uiteindelijk alle drie elkaar accepteren
Using Tapatalk
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Mmmmm, ja... daar zit een veilig raam tussen :lol:
Ik heb wel het gevoel dat je op een gegeven moment een "volgend" stapje moet doen... maar welke stap dat nou moet zijn??? Filou lijkt in ieder geval niet onder de indruk maar ik weet niet of dat ook nog het geval is als er geen raam meer tussen zit. Mocht het uiteindelijk zo ver zijn dan zou je wel moeten proberen het enthousiasme van Nanou wat in te perken. Want als je haar nu los zou laten denk ik dat ze in één keer tot een paar centimeter van Filou zal sprinten en die schrikt daar natuurlijk weer van.

Ik heb er geen ervaring mee maar kan iemand aangeven of het verstandig zou zijn Nanou even aan een lijntje te houden bij de introductie? Dat ze dus niet in volle sprint naar Filou en Missy kan gaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

Sowieso wacht ik het "volgend" stapje af tot de volgende drie weken. Ik heb er ook al aan gedacht om haar aan een tuigje te houden wanneer ik de stap zet.
Ik heb wel het gevoel dat het "goed" zit wanneer ze in haar kamertje Filou of Missy ziet, zoals toen ze deze morgen begon te spinnen, maar vijf minuten later bvb lag ze bij me, zag ze Filou, deed ze een toertje in haar kamer en snelde toen terug naar het hordeur en vloog er tegen.. Dit zijn de momenten die mij toch nog angst aanjagen.. Uiteraard is het goed dat de hordeur er nog tussen zit, maar ik wil toch dat dit gedrag volledig weg is vooraleer ik de hordeur eruit haal.
Anderzijds wanneer ze een potje eten krijgen, dan heeft nanou totaal een ander gedrag en is het enkel het potje eten die haar interesseert. Dan maakt ze geen aanstalten om te ontsnappen wanneer ik de hordeur open of zo te reageren tov de andere katten. Ze zitten zelfs samen met z'n drie in koor te miauwen dan..

Het geeft wel elke avond voldoening wanneer ik ze zo dicht bij elkaar kan laten eten al.

PS: de poes op het filmpje die buiten zit is Missy :) Ze lijkt totaal niet onder de indruk wanneer Nanou dit doet, begint zich altijd te wassen :)
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Als ik de filmpjes zo zie, zou ik die deur nog lang niet opendoen. Nanou is heel territoriaal en het enige moment dat ze zich niet zo toont, is als er eten is. Alleen eten is nóg belangrijker voor haar.
Het feit dat Missy zich gaat wassen is 1) omdat dat een geruststellend gedrag is tegenover andere katten "ik heb geen kwaad in de zin". 2) Omdat ze donders goed weet dat Nanou niet bij haar kan komen, want anders zou ze wel het zekere voor 't onzekere nemen en ervandoor gaan. Aan Missy zal 't niet liggen, die wil geen ruzie, maar is bang voor Nanou en terecht.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Als je de s van https weglaat, lukt 't plaatsen wel. Ik ben daar ooit na lang proberen, achter gekomen ;-).

De kattenbende in beeld
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Euforia schreef:PS: de poes op het filmpje die buiten zit is Missy :) Ze lijkt totaal niet onder de indruk wanneer Nanou dit doet, begint zich altijd te wassen :)
Ooo, wauw... dat had ik eigenlijk niet van Missy verwacht... dat ze zo rustig blijft zitten (vandaar dat ik dacht dat dat Filou was). Ze zal wél weten dat er glas tussen zit :lol:
Euforia schreef:Sowieso wacht ik het "volgend" stapje af tot de volgende drie weken. Ik heb er ook al aan gedacht om haar aan een tuigje te houden wanneer ik de stap zet.
Je zou natuurlijk Nanou alvast kunnen laten wennen aan het tuigje. Dan raakt ze niet in paniek als je dat straks (veel later) doet bij introductie (want dat wil je ook weer niet hebben. het zou er alleen omgaan dat je haar snelle onverwachtse voorwaartse beweging wat in kunt perken). Je zou dat eens binnen kunnen proberen voor het raam. Kijken hoe ze er op reageert. (Ik hoop dat iemand kan vertellen of dat wijs is). Zelfs als ze het straks niet meer bij de hoordeur doet zou ik er nog niet vertrouwd op zijn dat ze het ook niet doet als die deur er niet tussen zit...

Het is wel goed dat je engelen-geduld hebt... :grin:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Of een tuigje wijs is... ik weet 't niet. Je kan Nanou er aan laten wennen, dat is nooit verkeerd, maar of 't helpen gaat? Je kan ermee voorkomen dat ze Missy in elkaar slaat, maar je kan haar er niets mee leren, vrees ik. Als ze Missy wil wegjagen of aanvliegen en ze zit vast aan haar tuigje en wordt terug getrokken, geeft dat heel veel frustratie en dan is de link Missy/rot gevoel snel gelegd. Dan werkt het dus averechts.

De kattenbende in beeld
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

Oké, dat is goed om weten dan.
Ik weet niet wat ik nog meer kan doen. Gezien ze deze week herfstweer uitgeven veronderstel ik dat Missy en Filou binnen zullen blijven en dan blijft Nanou ook op haar kamer.

Zal er nog beterschap komen door hen elke dag op deze manier eten te geven ? Of wat zijn nog andere stappen die ik kan zetten zonder ze echt samen te brengen. Het wisselen van mandjes lukt niet, Nanou heeft er geen erg in om op de dekentjes en mandjes van Filou en Missy te liggen, maar omgekeerd doen ze het niet..
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Zo denk ik er ook over. Tuigje om haar tegen te houden, zou ik afraden. Je kunt een hond africhten met een slipketting, maar bij een kat werkt dat heel anders. Je bouwt een portie negatief gevoel op en je smoort de agressie misschien voor even in de kiem, maar op een later tijdstip zal ze iedere kans aangrijpen om alsnog in de aanval te gaan. Dan heb je opgebouwde agressie in meervoud.

Net als Cari raad ik dat af.

Ik vind het eerlijk gezegd wel zorgelijk zoals Nanou reageert tegen het raam, met slingerende staart en heftige ademhaling. Ik vrees dat je daar een flink dominante dame hebt. Volwassen dames-poezen koppelen is het moeilijkst wat er is op kattengebied.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie