Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door marline91 »

Hey,

Ik heb ook een vraagje over een kattentuigje, maar ik weet verder niet of ik daar ook een eigen topic over moet openen, op de ene forum is het anders dan op de andere, de ene vind het duidelijker bij ieder probleem een nieuwe te maken zoals het aquaforum, en de andere (zoals dit misschien) weer niet.
dus hier mijn vraag:
(als het niet goed is, open ik er een topic over)

mijn kat went al aan het tuigje. steeds beter. we hebben haar nu zelfs 2 dagen met het tuigje laten rondlopen. omdat we dachten dat dat misschien wel wat sneller zou gaan, en dat klopt want ze vind het nog altijd wel een beetje vreemd zitten maar ze loopt en speelt en eet en drinkt er wel gewoon om.

maar nu wilde ik het tuigje eigelijk wel wat vaker omdoen, en wat langer. (langzamerhand)
maar ze komt ook vaak buiten, en nu zijn mijn ouders bang dat ze ergens met het tuigje verstrikt raakt. en zelf vind ik dat ook wel een eng idee. want ze heeft een halsbandje die los klikt als ze vast zit. maar een tuigje klikt niet los.

dus: komt het vaak voor dat een kat zich verwond omdat het tuigje ergens aan blijft hangen?
of doen veel forum leden het tuigje ook buiten om?
wat adviseren jullie mij om wel of niet te doen?

groetjes alvast bedankt
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Adriana »

hier krijgen ze alleen een tuig om als ze mee naar buiten/auto/boot/volkstuin gaan.
halsbandjes hebben ze niet want die zijn erg gevaarlijk.
en zodra ze in de blokhut of aan boord zijn, gaat het tuig af. in de auto blijft het tuig aan.
en als ze buiten/boot/volkstuin zijn, dan zijn wij daar altijd in de buurt. doorgaans zitten ze aan een lange lijn zodat ze wel bewegingsvrijheid hebben maar niet de hort op kunnen.
en valt er dan eentje in de sloot of in de vijver, dan is-ie er in een handomdraai uit.. inderdaad omdat we altijd in de buurt zijn!

kan zijn dat ik het niet goed begrijp maar je laat je kat in tuig niet los. dan kun je dat beter zonder tuig en zeker weten zonder halsband doen..
en ja, een kat in tuig aan een lijn loopt zichzelf wel eens vast en die heb je dan zo weer los omdat je in de buurt bent.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door marline91 »

Manja heeft altijd een halsbandje om met klik sluiting. en ik heb ervaren dat die heel snel los gaat, het halsbandje lag zelfs een keer in een plantenbak. en tot nu toe gaat dat nog goed. er zijn ook niet heel veel bosjes waar ze zich in kan verstrikken.

maar de 1 vind tuigje beter en de ander halsbandje.
ik ben alleen zo bang dat als ik haar naar buiten laat zonder tuigje, dat ze het snel weer ontwent, en dat ze weer heel erg moet wennen als ze het weer om krijgt.
of valt dat mee?
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door castratenkoor »

Maar dat is toch ook niet wat Adriana zegt?
Als ze naar buiten gaat dan vast en in tuig, maar als ze binnen blijft dan geen tuig en geen halsband.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Chiquita98 »

Loopt ze dan zelf gewoon los buiten? Of snap ik iets niet want een tuigje is toch om met je kat op pad te gaan zodat ie niet los loopt buiten?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door marline91 »

mijn kat loopt los.. maar ik wilde haar aan het tuigje laten wennen, doormiddel van vaker omdoen, zodat ze misschien een keertje ( in de toekomst) mee kan op vakantie.
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door pinguin »

Ik probeer het te snappen. Maar vrees dat ik het toch niet helemaal snap. Jij wil je kat aan een tuig laten wennen zodat die mee kan op vakantie? Daar komt denk ik meer bij kijken dan alleen wennen aan een tuigje. Want als je een kat echt wil laten wennen aan een tuigje zal je regelmatig met haar in tuig naar buiten moeten. En dat blijven doen.
En zonder toezicht met tuig naar buiten laten gaan lijkt mij zeer onverantwoord. Als een kat toch ergens achter blijft hangen kan die helemaal in panniek raken en rare dingen gaan doen. Of zich zelf verwonden.
Overegens is niet iedere kat blij met een tuigje.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door marline91 »

daarom zeg ik ( in de toekomst) de toekomst duurt nog lang.
ik denk zelf dat een tuigje de eerste stap is.
en verder.. komt daarna wel.. eerst maar eens aan het tuigje wennen.
daarom dacht ik dus gewoon dag en nacht - binnen en buiten het tuigje om houden. maar als het niet verstandig is haar gewoon los te laten lopen met een tuigje om, zonder toezicht. dan moet ik wat anders verzinnen.
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door pinguin »

Ik zou het tuig af doen als je er geen zicht op heb. Een kat kan rare dingen doen met een tuig als je er niet bij bent.
Dat heb ik wel gemerkt met snabbel. Als ik er bij ben doet die geen poging om hem los te maken maar als je hem even niet ziet doet die er alles aan om hem los te maken. Gevolg gestreste kat.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door marline91 »

oja. dat is niet handig.
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door pinguin »

Ik denk als je haar iedere dag even het tuigje aan doet ze er snel aan zal wennen. Toen ik snabbel aan tuig liet wennen deet ik hem in het begin ook elke dag een uurtje aan. Maar nu die er aan gewent is doe ik hem alleen nog om als die naar buiten gaat. En das de ene week waker dan de andere week.
Maar dit verschilt wel van kat tot kat.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Adriana »

marline91 schreef:maar ik wilde haar aan het tuigje laten wennen, doormiddel van vaker omdoen, zodat ze misschien een keertje ( in de toekomst) mee kan op vakantie.
begin iets ervan te begrijpen maar zo denkt een kat niet en zo werkt het ook niet.
als je ooit met je kat op vakantie wilt, dan zul je haar aan haar toekomstige omgeving moeten wennen en dat is auto en of camper.
en als je je katzels heel erg goed kent, dan kun je het erop wagen naar een vreemde omgeving te gaan maar dan moeten ze heel erg op jouw zijn gericht en zeker weten geen angsthaas zijn. ze moeten gewend worden aan transport en aan bij anderen op visite gaan..
wij hebben twee katzels, die regelmatig langdurig van omgeving wisselen.
matroos Mies is vandaag afgereisd met mijn vriend naar boord, waar ze het komende half jaar zal bivakkeren. en ze was zielsgelukkig toen ze het water van het IJsselmeer rook.
broer Enzo is vandaag met mij meegeweest naar de volkstuin en blokhut.
beide kennen die omgevingen en gaan in tuig mee, Mies in de auto, Enzo bij mij op mijn schouders. in de blokhut gaat het tuig af. Enzo heeft heerlijk liggen knorren op schoot bij mijn tuinvriendin bij een gezellig brandende houtkachel.

het heeft heel veel tijd en een paar pogingen gekost om hen aan de auto en op de tuin te laten wennen. ook op de boot heeft ze de eerste maanden veel moeten leren. even motor aan maar niet varen. even met de motor varen en weer terug. en toen motor en varen en zeilen bij.... en intussen heeft ze haar favo plekjes aan boord moeten leren vinden.
nu gaat dat allemaal heel erg soepel maar het heeft vrij veel tijd en rustig geduld gekost.

en jij denkt dat je een kat later mee op vakantie kunt nemen door de kat af en toe in tuig in huis/buiten te laten lopen??
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Livewithlouis »

Nee dat denkt ze niet ze zei dat ze dit een handige eerste stap vond.

Maar Marline91 zoals anderen hier ook al hebben gezegd: zonder toezicht een tuigje om is levensgevaarlijk.
Mijn kater heeft vaak een tuigje om, en is zo braaf als een hond aan de riem. Maar ik heb voor de zekerheid eens zitten kijken wat hij buiten doet, met tuig aan zonder riem, nou het is een soort slangenmens hoor. Op een gegeven moment had hij zijn achterpoten onder zijn buik klemzitten.
Terwijl hij als ik hem eenmaal binnen zn riem afdoe hij net zo makkelijk lekker gaat slapen met tuig aan.

Je weet nooit wat ze doen als je er niet bij bent. En met alleen hun eigen lijf kunnen ze minder schade bij zichzelf aanbrengen.
Bovendien een kat buiten gaat struinen tussen bosjes en struikjes door, klimt in bomen. Straks blijft ie ergens in hangen met alle gevolgen van dien...

Je kent je eigen kat het beste dus jij kunt als enige een inschatting maken of hij het leuk vindt om met je mee te gaan of niet. Als ie het niet leuk vindt merk je het echt wel. En katten kunnen aan heel veel dingen wennen EN je kunt ze alles leren wat honden ook kunnen!
Maar daarvoor moet je wel aan de slag! Los buiten lopen met een tuig om gaat geen zoden aan de dijk zetten ben ik bang...
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door marline91 »

bedankt voor jullie reacties.

Livewithlouis, ik dacht zelf ook wel dat het misschien toch niet handig was, maar waar kan ik het beter vragen als hier. Manja zit altijd in bomen en tussen struiken, dus het is dan maar beter om het inderdaad niet te doen dan. ik wil ook niet dat ze gewond raakt.

Ik wil een keertje in pinksterweekend (denk ik) even met haar op pad in de camper, als ze het dan niet leuk vind, ga ik ook niet langer op vakantie met haar, want dan word het alleen een kwelling en dat is ook niet de bedoeling, het moet wel leuk blijven.
ik heb manja ook leren zitten op commando, voor dat ze eten krijgt (vond ik wel grappig).
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Adriana »

t verschilt per dier hoe groot het aanpassingsvermogen is.
goed plan om haar in de camper te laten.
missch eerst gewoon geparkeerd zonder de motor aan. kan ze rondsnuffelen en haar territorium verkennen en markeren. kost wel tijd maar is bere belangrijk. en pas als ze zich daar thuis voelt, dan motor laten draaien en haar daar aan laten wennen. en dan blokje om.
intussen kun je kijken bij telizen, zylkene of destress. dat zijn niet verslavende plantaardige middelen die de top van de angst wat afvlakken. Mies krijgt soms beetje telizen voor een stressvolle onderneming maar de laatste tijd steeds minder omdat ze intussen erg ervaren is!
de kunst is het hele programma zo op te bouwen dat ze nergens heftig van in de stress schiet want dan ben je weer terug bij af. ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie