Nieren werken niet meer goed

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
mier
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2010 09:43

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door mier »

Hallo dames,

Wat een ellende he als je kat last heeft van nierfalen. Ook onze kat is afgelopen vrijdag bij de dierenarts terechtgekomen met dit probleem. Onze kater Tommie (13) eet sinds vrijdag niet meer. Gelukkig begint hij wel weer te drinken. Al het voer dat ik meekrijg van de da weigert hij te eten (royal canin nat en droog Hills kd nat en droog). Ik was van plan om Tommie vrijdag te laten inslapen maar ben door jullie berichten van gedachten veranderd.

Aangezien hij niet meer eet en ontzettend afvalt wilde ik hem niet verder laten lijden. Maar ik lees hier zo veel tips dat ik nu echt alle zeilen ga bijzetten om hem toch weer aan het eten te krijgen. Ik ga straks alle soorten voer halen (laag in eiwit) en zoeken naar iets wat hij wel lust.

Bedankt voor alle tips!

Miranda en Tommie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

dag mier en welkom ;-) op het Forum!
wat een nare situatie, heb je zijn bloedwaardes en dan met name creatinine, ureum en fosfor ip?
en heeft je da het nog over bloeddruk meten gehad? welke medicijnen heb je meegekregen?
je kat eet waarschijnlijk niet omdat hij misselijk is van met name hoge ureum-waarde.
lees als je kunt alle niertopics, rechtsboven zit een zoekfunctie, ook even bij 'Pluisje nierwaardes' kijken en tja inslapen kan altijd nog, zolang je katje niet uitdroogt.
wat was het advies van je dierenarts?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
mier
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2010 09:43

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door mier »

Dankje Adriana,

Ik zal straks thuis (ik zit nu op mijn werk) even opzoeken wat hij allemaal krijgt.
Ik heb geen idee van al die bloedwaardes, ik weet wel dat ze enorm hoog waren. Ik zal het de dierenarts eens vragen. Tevens had hij een ontsteking en artrose.

Tommie heeft dinsdagavond weer een infuus met vocht gehad en een middel tegen het braken.
Hij krijgt nu medicijnen voor zijn nieren, pijnstilles voor zijn gewichten en een ontstekingsremmer.

Sinds dinsdag spuugt hij gelukkig niet meer en hij drinkt regelmatig. Alleen dat eten gaat slecht. Hij vindt de niervoeding (hills /royal canin) niet lekker. Ik heb gisteren alle soorten voeding gehaald die jullie op dit forum noemden. Tot mijn verbazing vind hij dat dus wel lekker. Hij eet nu Clinic en Iams senior.
Het gaat met kleine hapjes maar er gaat tenminste nu iets in. Af en toe moet ik hem dwangvoeren maar soms eet hij ook zelf.
Ik geef hem nu om de 2 uur een volle theelepel voedsel(van 08.00-22.00) en probeer dat per dag op te voeren. Het is een heel gedoe maar wie weet gaat hij straks zelf eten.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door MarjanR »

Wow, nou ik ben bij gelezen.
Van alles opgeschreven!!!

Mier, als ik Adriana goed gelezen heb kun je de Iams en Clinic geven maar wel met Ipa.
Zodat de slechte stoffen via de darmen afgevoerd worden en niet langs de nieren gaan.
Maar wat enorm fijn!!! dat je poezebeest dat voer wel wil hebben zeg.
Jeetje wat een opluchting en wat fijn dat je dit forum gevonden hebt zodat je de laatste injectie voorlopig nog even uit kunt stellen.

Ik ga even verder kijken in het topic van Pluisje.
Ik heb namelijk een nierkat die ABSOLUUT niets van natvoer moet weten, tenzij het versvoer is.
Dus ik hoop dat ik in dat topic iets vinden kan.

Esther en Adriana, wat ontzettend fijn dat het de goede kant op gaat met de nier-russen!
Van hier een knuffel van m'n eigenzinnige half siamees
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door MarjanR »

Oh en Adriana en Esther.
DANKJEWEL voor dit topic
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

mier schreef: Ik geef hem nu om de 2 uur een volle theelepel voedsel(van 08.00-22.00) en probeer dat per dag op te voeren. Het is een heel gedoe maar wie weet gaat hij straks zelf eten.
vraag even aan je apotheker of dierenarts een paar spuitjes zonder naald en zeg daarbij waar het voor is, dat gaat denk ik een stuk makkelijker dan met een lepeltje. bovendien kun je het gevulde spuitje makkelijk in wat warm water opwarmen en dat is prettiger bij het voeren op deze manier.. :pdtpya:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
mier
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2010 09:43

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door mier »

Ik ga Tommie vandaag laten inslapen. Hij heeft vrijdag bijna niets meer gegeten en vanochtend weer overgegeven. Hij is sinds gistermiddag erg verslechterd en valt oom bij het lopen. We zijn gewoon te laat achter zijn probleem gekomen.

Het is niet anders. Bedankt voor jullie advies.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door MarjanR »

Och nee!!!! Oh wat verdrietig Mier :(

Sterkte.
Knuffel Tommie nog maar flink.
Praat tegen hem en zeg dat je van hem houdt.
Stel hem gerust wanneer hij wegvalt, dat willen ze soms wat als onprettig ervaren en er tegen vechten.
Maar als je rustig tegen hem blijft praten en knuffelt, dan blijft hij ook rustiger.

Oh, bah. Ik zit hier met tranen hoor.
Sterkte komende tijd
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

wij voelen met je mee en wensen je veel sterkte vandaag en voor de komende verdrietige periode.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
EstherV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2010 13:38
Locatie: Goes

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door EstherV »

Ik wens je alle sterke Mier en wat is het snel bergafwaarts gegaan en heel erg jammer dat er niks meer aan te doen was. Ik voel met je mee.

Met rus Shadow gaat het bijzonder goed.
Na 4 weken dwangvoeren vaak met tranen over m'n wangen heb ik hem over de streep getrokken en is hij weer zelf gaan eten. En ik ben bijzonder blij dat ik heb doorgezet. Dat zal waarschijnlijk niet voor alle katten opgaan maar met Shadow gelukkig wel.

Zijn favoriete drank is regenwater waarmee ik hem stimuleer om te drinken en hij doet dit nu ook uit zichzelf en natuurlijk zijn vertrouwde meloen en het water daarvan. Verder geef hem dagelijks wat spuitjes water en inmiddels kent hij dat en vindt hij het lekker.
Ik merk dat het vele water wat hij binnen krijgt hem goed doen, het spoelt zijn nieren.
Ik geef hem elke dag Mac samuels en na 6 weken heb ik de indruk dat het werkt. Ik gebruik redelijk wat Ipa door zijn eten.
Hij weigert nog steeds dieetvoer, al meng ik het door zijn favoriete voer hij pakt het lekkere er uit.
Ik geef hem eten met een zo laag mogelijk eiwitgehalte en zijn zus Kiki eet dit ook met alle plezier.
Het voer van het merk Markant is hier een lekkernij.
Zoals hij nu is daar ben ik heel gelukkig mee en ik duim elke dag dat dit zo mag blijven.
Maar ik weet inmiddels met nierpatientjes dat het elke dag weer anders kan zijn.
Dankzij Adriana's tips en truc's ben ik heel ver gekomen, daarvoor Adriana nogmaals mijn dank.
Ik hoop dat andere mensen weer wat van mij kunnen leren zodat we elkaar en onze katten hier zo goed als mogelijk is kunnen helpen.

Groeten,
Esther, Shadow en Kiki
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door MarjanR »

Hi Esther,
Wat fijn te horen dat Shadow het goed doet op deze manier.
Het is wat gepuzzel he?

Ik heb in mijn album nu opgeschreven wat ik voor dieet plan heb.
Het wijkt af van wat hier wordt geadviseerd (en ik hoop hiermee niemand tegen de kop te stoten).
Maar ik heb alle advies meegenomen in mijn beslissing.
Een beetje van de da, veel meer van hier, en een heleboel van m'n ds.
Daarom plaats ik het niet hier. Aangezien er dan niet meer een eenduidig advies wordt.
En dat kan verwarrend werken voor de toekomstige lezer.
En dat terwijl ik er ook echt heel veel aan heb.
Voor nu, maar zeker ook voor straks als het dieet plan wat ik op dit moment heb niet helemaal werkt, en het plan moet gaan aanpassen.

Groetjes :grin:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door castratenkoor »

Sterkte Miranda!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
EstherV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2010 13:38
Locatie: Goes

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door EstherV »

Hoi Marjan,

Ja het is zeker een hele grote puzzel met de nodige stress.
En ik heb ook in m'n pc alles opgeschreven van wat hij eet, gewicht, bloedwaarden etc.
En op deze manier wordt het voor jezelf ook wat overzichterlijker en geeft meer rust in je hoofd.
Ook Shadow's dieet wijkt hier en daar af van wat er geadviseerd wordt, maar als hij zich goed voelt dan ben ik al een heel eind en hij dus ook.

Je maakt me wel heel erg nieuwsgierig over welk dieet jij het hebt. Misschien even pb?

Ik hoop iets van je te horen.

Groeten,
Esther
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

MarjanR schreef:Maar ik heb alle advies meegenomen in mijn beslissing.
Een beetje van de da, veel meer van hier, en een heleboel van m'n ds.
Daarom plaats ik het niet hier. Aangezien er dan niet meer een eenduidig advies wordt.
En dat kan verwarrend werken voor de toekomstige lezer.
hoe dwars denken jullie dat wij hier zijn?
er zijn nog steeds da's in DH e.o. die af en toe een kleine nachtmerrie :uunk: :nshocked: :uunk: van mij hebben..
ik ben vooral berucht om mijn 'hoezo dan wel :pdtthk: ..?'-vragen, hihi!

het zou denk ik wel goed zijn om het hier gewoon neer te zetten, dan lezen andere personeeltjes over het gebruik van ipakitine, óók over vleesvoer bijvoorbeeld. en het advies om als je dat doet toch regelmatig met bloedonderzoek te checken of het bij dat individuele dier kwaad kan of niet
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door MarjanR »

Zeker een goed idee Adriana.
Echter dit topic staat vol goede adviezen van jou.
Laat dat voorop staan.
Dus wat ik doe met m'n kat, zou een tegenstrijdigheid kunnen worden.
Is wat verwarrend voor de nieuwkomer met een nierkatje.

Ik geef m'n kat op dit moment geen vitamine C.
Ik geef hem 1x per dag vers voeding (geen blik, maar gemalen ongekookt vlees) zonder Ipakitine.
En twee keer per dag biedt ik hem z'n nierbrokken aan met een paar "gewone" brokken omdat hij het anders niet eet.
Verder krijgt Moos z'n Benakor en omega 3 visolie (1ml).

Ik laat Moos over een week of 6/8 opnieuw z'n waardes testen.
Dat lijkt me zowiezo goed, zodat ik weet dat ik op de goede weg zit.

En het is allemaal wel onder de goede adviezen van jou geweest.
En verder heb ik goed gekeken naar m'n eigen poezel en van daar uit een beslissing genomen.
En mochten de waardes dalen of omhoog gaan, of gelijk blijven zal ik m'n mening moeten bijstellen of niet.

En dwars??? Zijn we dat niet allemaal een beetje?
En komt dat niet voort uit de liefde die we voor onze poezels hebben, en daar het beste mee voor hebben? ;-)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie