Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Yana, sterkte met de uitslag. Het komt altijd hard aan, maar nu weet je in ieder geval hoe het er voor staat.

Drie dagen opname is inderdaad een hele goede keuze. Het is vreselijk, ik weet er alles van, maar Rosa zal er van opknappen en wanneer je daarna bijv. een keer per week zelf onderhuids infuus zou mogen blijven geven, dan kun je die lage waardes ook langer vasthouden. Want met alleen Fortekor en nierdieet, lukt dat niet.
Bij Noa was na de opname de crea gezakt van 495 naar 308, maar na een maand toch weer naar 394 gestegen. Dat was volgens de internist normaal omdat spoelen een onnatuurlijke situatie is. Door onderhuids vochtinfuus kun je deze "onnatuurlijke" situatie echter wat langer vasthouden, denk ik (hoop ik).

Ik zou wel dagelijks bij haar op bezoek gaan. Hebben wij bij Noa ook gedaan. Haar geborsteld en met haar favoriete veer gespeeld. De nachten vond ik het ergst want dan zijn ze helemaal alleen. Ik sliep er niet van, voelde me vreselijk beroerd, maar toen Noa na drie dagen weer mee naar huis mocht en rechtop in haar mandje zat en tegen ons miauwde (en dat deed ze normaal nooit; ze zat altijd ineengedoken in het mandje, wachtend op wat voor engs er zou gaan gebeuren), toen wist ik weer dat het niet voor niets was geweest. :edance:
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Yana, ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent van de uitslag... Ik denk ook dat 3 dagen infuus een goede keuze is, zoals Annet al zegt, de waardes zakken daar vaak toch van.
En ik zou inderdaad informeren naar onderhuidse infuusjes na het spoelen. Weet je hoe jouw Da daar tegenover staat? Zou je dit zelf thuis willen doen, of liever bij de DA?
Ik wens je heel veel sterkte toe voor de komende dagen, zal zeker niet makkelijk zijn, maar hopelijk komt Rosa er een stuk beter uit. Ik duim voor jullie!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
mjverrijp
Huiskat
Huiskat

Bericht door mjverrijp »

Ik zit mij net te realiseren, dat het vandaag precies vier jaar geleden is dat Sophietje een nierpatientje werd, is toen ook drie dagen opgenomen geweest voor een iv infuus. Ik ging wel drie keer per dag op bezoek, Ze zat daar echt op te wachten.maar het heeft wel goed geholpen.
Daarna is ze twee jaar later nogmaals opgenomen geweest voor weer een iv infuus, ditmaal voor vijf dagen(erg lang) Momenteel gaat het nog steeds best aardig ze eet niet veel ,maar dat heeft ze nooit gedaan,weegt bijna drie kilo.
Yana, je schreef, dat jou kat anderhalve tablet fortekor krijgt per dag?
Dit is een tablet van 5 mg?
Veel sterkte de komende dagen, en ga maar lekker op visite.
Ina
Maar ook bij haar was een paar dagen daarvoor haar gebitje getrokken.
Adriana

Bericht door Adriana »

Annet, veel sterkte vandaag met de gebitsoperatie van Cerná en hoop dat het allemaal een beetje meevalt en op termijn een grote verbetering is.. en graag geen pijn meer..!

wat betreft metacam.. de incidenten zijn mij tè talrijk..
en waarom dat risico lopen met onherstelbare nierschade als er zat alternatieven zijn..?
t zal best een goeie pijnstiller zijn, met name voor honden en iedereen beslist verder gewoon zelf.
er zijn zat alternatieven en dan maar een beetje meer napijn na een operatie en hier op de patientenkaarten van ZoBoMaks staat 'zonder overleg géén prednison en geen metacam-achtige pijnstilling'

'gelukkig' heeft Yana nu overzicht van wat er aan de hand is met de nieren van Rosa. geen pkd en geen cystes maar de meest voorkomende vorm van chronisch nierfalen en je bent echt niet de enige hoor! Rosa zal hopelijk erg opknappen van drie dagen spoelen en ik hoop dat je haar dagelijks even kunt bezoeken en knuffelen.
en ik hoop dat je vrolijk tegen haar kunt zijn en opgewekt en voor een kat is drie dagen snel voorbij hoor. ze zal het allergrootste deel van de tijd gewoon lekker warm slapen en dutten.
yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

Bedankt allemaal. Hebben haar nét gedropt in Rdam..Vreselijk, vreemde plek, vreemde mensen. Wél aardig volgens mij. De assistente stond gelijk met haar te knuffelen. Aan de ene kant heb ik goeie hoop dat het helpt, aan de andere kant ben ik erg geschrokken van dat 1 nier niet meer werkt.Niemand weet hoeláng dat al zo is. En hoe snel het gegaan is.Dus óók niet hoelang die ándere het nog volhoud.
Ik dacht dat CIN want dat is dit toch? pas bij oudere katten voorkwam. Onze Dumbo van m'n ouders had het, maar die was 18/19jr. Niet dus kennelijk..
Ze gaan ook, vd zekerheid, nog plas op kweek zetten. En bloed testen vd beginwaardes. Tevens kijken naar de dosis Fortekor. Dit was 2.5mg trouwens, 1.5e pil is haar max dosis. (0.5-0.1mg per kilo dacht ik)
Bezoek ja/nee hangt af van hoe zij het doet daar. Vandaag in elk geval níet zei hij, dan denkt ze dat ze mee mag naar huis. Ik doe wat voor haar beste is kwa bezoek. Niet wat ík wil. Ik heb haar eigen vachtje, voer, voerbakje, en 2 catnips meegegeven. Voor de geur van hier, van ons. Hij zei óók inderdaad vocht geven tussendoor om zo wat te spoelen. Evt is het mogelijk dat ze een permanente aansluiting maken bij haar zodat we alleen maar hoeven aan te sluiten. Niks prikken ofzo. Dat geeft minste stress lijkt me. Ze hebben hier goeie resultaten mee, ondanks dat ik me afvroeg hoelang dat blijft zitten bij een kat..Hoe onze eigen DA erover denkt weet ik niet.
Morgen ochtend bellen hoe het gaat. Áls alles goed gaat, dan vrijdag weer prikken, en áls uitslag goed is, dan mag ze dan weer mee naar huis. Maar goed dan dat ik tóch vandaag gegaan ben, anders had inderdaad weekend ertussen gezeten.

Mjverrijp, wat waren de waardes van jouw poezel? En oorzaak nierfalen?
Patiani, wat heeft Patiani voor oorzaak?

Mag je best weten, heb het écht niet breed gehad laatste dagen..Zitten janken, waaróm nou zij, zo'n lief aanhankelijk beestje, waaraan heeft ze dit verdient??? :evil: Onmacht, frustratie, angst, verdriet..Want je wéét dat wát je ook doet, het alleen rekken is, niet oplossen (dat kan niet). Heb gister bij DA óók gehuild. Ik wíst dat waardes slechter waarden maar dat 1 het niet meer deed?? Dat was écht een klap..Kon me vandaag met moeite goed houden. Voor haar.
Adriana

Bericht door Adriana »

wat goed dat je gisteren meegegaan bent en t lijkt me dat ze in Rotterdam in goede handen is. en fijn dat ze al haar eigen spulletjes meegekregen heeft. wat een idee om een permanente aansluiting te maken... dus niks prikken en gedoe maar lekker op schoot en voorzichtig aansluiten en laten indruppelen..

http://www.mainecooninfo.nl/gezondheid/ ... s-cin.html
dit is een vrij overzichtelijk verhaal over chronische interstitiële nefritis (cin) met erg veel informatie. en er zijn tal van oorzaken en meestal kun je er niet eentje echt aanwijzen..

en tja, waarom zij en waarom ik?
iedere kattenbaasje krijgt in zijn/haar leven ongeveer wel een keer te maken met een nierfaalkat. poes Mies van 7 is onze derde nierfaalkater. je kunt nog zo je best doen maar soms is het on-ontkoombaar en dan moet je je mouwen opstropen om er samen het beste van te maken.
tuurlijk heb je het daar de afgelopen dagen moeilijk mee gehad, snap ik heel goed. maar pech hoort bij leven, soms gaat het een tijdje goed en dan ineens.. en de een kan er beter tegen en een ander kan er heel erg gevoelig voor zijn. wees blij dat jullie haar deze verzorging en begeleiding kunnen bieden zodat ze kwalitatief een wat langer beter leven kan krijgen!
en dit is al dag 2! nog even volhouden!
yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

Dit is helaas nog maar dag 1. DA zelf kon dit nieten, moesten afspraak maken in Rdam..
Heb er raar gevoel bij..alsof ze er al niet meer is/niet terugkomt..zo stil en leeg hier..
Soms líjkt het of ik haar hoor maar dat is niet zo natuurlijk..
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Ze is ii in goede handen nu, duim voor je dat de nierwaardes flink zullen zakken. Kan me goed voorstellen dat het heel moeilijk is om haar achter te hebben moeten laten... Ga je wel elke dag even langs?
Klinkt goed een "permanente aansluiting" voor toedienen van vocht. Heb er nog nooit van gehoord, maar klinkt goed.
Tsja de oorzaak bij Patiaan: Kan verschillende oorzaken hebben: heeft 2x verstopte gezeten (blaasontsteking)
Heeft wslk ook een nierbekkenontsteking gehad, was op de echo te zien, kan ook een oorzaak zijn.
Paar dagen voor bloedonderzoek heeft hij aan lelies geknabbeld, kan de boel verergerd hebben. Heb me ook suf gepiekerd, maar dit nu losgelaten. Is niet meer terug te draaien, moeten er nu het beste van zien te maken. Gelukkig gaat het goed nu hier. Net thuis van werk, blije kat, goed eten, nu knuffelen op bank..
Yana veel sterkte!!!

Annet: hoop dat Cerna de gebitsbehandeling goed heeft doorstaan!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
mjverrijp
Huiskat
Huiskat

Bericht door mjverrijp »

Toen Sophietje ziek werd vier jaar geleden was de crea 380 en ureum 29.7
Oorzaak niet echt duidelijk ze was toen 12. haar gebit was toen wel vlak daar voor getrokken wegens chronisch ontstekingen, met de nodige injecties tot gevolg, prednison en ook metacam. Dus het zou zo maar kunnen dat dat de oorzaak is geweest. Na de eerste keer opname met infuus waren haar waardes wel redelijk goed gezakt, na de tweede keer opname zakten de de waardes minder, toen zelfs overwogen om haar in te laten slapen, omdat ze maar niet op wilde knappen, maar met veel geduld en dwangvoederen is ze er toch weer boven op gekomen. vandaag heeft ze vreselijk genoten van het mooie weer, ligt te rollen op straat, wordt zelfs weer ondeugend, gaat er steeds met mijn centimeter vandoor, dat moet toch een teken zijn dat ze zich goed voelt?
Ook nog nooit gehoord van een permanente aansluiting, wat moet ik mij daar bij voorstellen?
het is inderdaad erg stil he, als ze er niet zijn. Maar er is al een dag voorbij, en ze zijn daar hartstikke lief voor ze , tenminste dat was bij mijn da wel, ze waren gek op haar, ze krijgt daar altijd het grootste hokje met het beste uitzicht.
Yana nog twee dagen, sterkte, houdt moed!

Ina
Cerna

Bericht door Cerna »

Vandaag hebben we voor de eerste keer vochtinfuus gegeven. Was toch een tikkie lastiger dan bij de DA. Noa is de laatste week zo vreselijk ongedurig. Wil niet op het aanrecht blijven zitten, vindt het na twee spuitjes wel weer genoeg, want: buiten is de zon en ik heb geen tijd voor die flauwekul. En dus duurt het nog langer want ik ga het gevecht niet aan. Laat haar gewoon even los, met de kamerdeur dicht en 5 minuten later is ze weer de "klos" want eten zal ze. :evil:

Tijdens het infuus wilde ze ook niet rustig blijven zitten. Na 100 ml. zijn we maar gestopt. Toen ging ze weer naar buiten en om 22.00 uur kregen we haar pas weer binnen. Dit is normaal Noagedrag en zal wanneer het warmer wordt nog heftiger worden want wij gaan niet slapen wanneer de katten niet binnen zijn.
We hadden het echter niet meer verwacht nu ze ziek is. Maar Noa vindt geloof ik niet dat ze ziek is.... :edance:

Vorige week sprak ik een verre buurvrouw die verpleegster is en ik vertelde haar over Noa. Toen had zij het ook over een permanente aansluiting. Mensen met nierfalen schijnen dat te hebben; hoeven ze niet steeds te prikken. Hoef je alleen maar de naald met infuus aan te sluiten.
Ik geloof nooit dat een kat dat toestaat. Die gaat net zo lang zitten knauwen totdat dat ding er uit is.

Met Cerná gaat het redelijk. Ze reageert altijd erg heftig op narcose (spugen) en op veranderingen in haar lijf. Vorige maand had ze keelontsteking en toen was ze ook helemaal van de kaart.
Gisteren wilde ze nog helemaal niets eten en ook vanmorgen niet. En omdat ze best wel zwaar is (6,5 kilo) ben ik altijd vreselijk bang voor leververvetting. Maar dat schijnt pas na een dag of drie vasten op te treden. Toch maar even de DA gebeld en die vond dat ik moest gaan dwangvoeren omdat ze al 40 uur niets gegeten had. Nou dat lukt bij Cerná echt niet en nu al helemaal niet met die zere bek.
Toen heb ik haar meegenomen naar de kliniek en hebben de dames gepoogd haar een halve periactin te geven ("ze krabt of bijt toch niet, hè?" Ja, dat doet ze wel). Bij de eerste poging gaf Cerná een schreeuw, de ass. schrok en de pil viel uit haar hand, toen met de pillenschieter maar die functioneerde niet. Wat een geklungel! Toen heb ik het zelf maar gedaan. In een keer goed. :thup:
Een paar uur later ging ze iets eten en ook vanavond heeft ze iets gehad (nieuw smaakje Trovet RID). Het is nog niet veel maar het is een begin. Morgen maar weer een halve periactin en een Tolfedineprikje. We proberen het zo lang mogelijk te rekken want ook Tolfedine is rotzooi.
Over twee weken moet de rest van haar gebit, maar ik denk dat ik het nog maar even laat rusten en haar nog een keer een cortaloneprik laat geven want anders moet ze tot de volgende operatie Tolfedine en dat is veel te lang. Dat durf ik echt niet aan. Crea was bij het laatste onderzoek 150. Ik zit niet te wachten op nog een nierpatiënt.
Adriana

Bericht door Adriana »

heftige dagen achter de rug Annet met veel zorg en zorgen voor deze poezenmoeder! wat goed dat je alert bent op leververvetting bij vasten..
zit dat in het karakter en in het ras dat Britjes bij onheil niet zo soepel in de omgang zijn? hoe meer weerstand hoe beter de conditie maar dat is een schrale troost..
en dan Noa, die liever buiten speelt en zich niet ziek voelt .. lekker de zon op haar lijf!
hoop dat Cerná zich vandaag pietseltje beter voelt en een beetje meewerkt... duim/duim!
Cerna

Bericht door Cerna »

Cerná is een HTK-kat die een slechte start heeft gehad, namelijk met de fles groot gebracht omdat ze met haar broertjes en zusjes gedropt was bij het asiel. Ze is erg mensgericht (bij het overdrevene af) en onmiddellijk in de stress wanneer er iets gebeurt wat anders is dan normaal. :offtopic:
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door BillyJean »

Je kunt in het ziekenhuis een porth-a-cath krijgen, zodat je niet steeds hoeft te worden aangeprikt. Het is een klein, onderhuids kastje. Super werkt dit en voorkomt veel ellende met het prikken. Bij chemotherapie wordt het ook gebruikt.
Super dat dit er nu ook voor dieren is, die veel geprikt moeten worden met infuzen of bloedafnames
Heb je al met Rotterdam gebeld om te vragen hoe de nacht was gegaan?
sterkte he
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

Nou, gister was ze wel down en bang daar. Teruggetrokken. De nulmeting gister als uitgangspunt(ze was vrijdag ook al geprikt maar ze wilden het tóch overdoen) was hetzelfde als vrijdag. Gelukkig. Vandaag ging het al stuk beter. Ze spint soms(=ook stress), was vrolijker, heeft gegeten, gedronken. Af en toe is ze nog bangig, dat wel. Logisch. Plas op kweek nog geen uitslag. Gaan straks even langs. Ze dacht dat ze dat tóch fijn zou vinden. We doen wat zij denken dat voor Rosa best is.Ik ben niet belangrijk.
Denk dat vaste aansluiting in de nek is. Kunnen ze er niet bij.
Morgen 1e na-dialyse meting. Als ik alles goed begrepen heb.

Was gisteravond en vannacht erg wennen. Ik hoefde geen pillen te geven/klaar te zetten. Ik had 's avonds voer opgeschept om mee te nemen naar boven terwijl dat nu dus niet hoeft. Ik hoef niet op te letten of ze wel mee gaat naar boven/beneden. Ik heb wakker gelegen tot Gizmo, gelúkkig, bij me kwam liggen. Vanmorgen half 7 stond m'n man op. Daarna pas weer geslapen toen Gizmo er weer bij kwam. Voelde zo naakt..
yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

Ina, kreeg/krijgt Sophietje ook vocht toegediend onderhuids?
Plaats reactie