Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
hcfong
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 sep 2011 16:48

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door hcfong »

Ondanks een extra kattenbak die dagelijks 2 keer wordt schoongemaakt, en ze heel goed weten waar de kattenbakken voor dienen, vinden ze het nog steeds leuk om op andere plaatsen hun behoefte te doen. Het gaat in ieder geval om de grote boodschap. Iedere ochtend vind ik weer verse drollen op het logeerbed, wat niet echt handig is aangezien er zo nu en dan mensne op slapen. Dit ondanks het feit dat er een kattenbak in die kamer staat.

Wat zou hiervan de reden kunnen zijn?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Er is al heel veel over wildplassen en -poepen geschreven op het forum.

Wat zou hiervan de reden kunnen zijn vraag je. het kan medisch zijn, door te weinig vocht te harde ontlasting, pijn bij het poepen en dan gaan ze vaak op zachte dingen poepen.
Kan ook tussen de oren zitten, verveling, te weinig aandacht, geen kattenbak naar hun zin....

enz. enz. enz.

Bij zulke problemen moet je cratief zijn. Bedenk eerst wat ze binnen krijgen aan eten en drinken en of je daar misschie wat aan zou moeten veranderen.
Als tweede optie zou ik dan kijken wat het veranderen van kattenbak en kattenbakplek en kattenbakgrit oplevert.
En pas elke dag een paar aandachtmomenten in, op vaste tijd en plaats bv met een speelhengel met ze spelen.
Zulke problemen gaan niet vanzelf over, daar moet je echt wat voor doen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Tessa09101980
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 nov 2011 19:20

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Tessa09101980 »

Ook ik heb hetzelfde probleem en ik dacht dat ik de enige was.
Onze Bengaal bleek eerst een blaasontsteking te hebben en nadat die over was was er nog wel blaasgruis over maar niet zorgelijk. Daarna is hij meteen gecastreerd hij is 4 maanden.
Het ging een tijdje goed en nu doet meneer het weer en het liefst op de plekken waar spullen liggen waar nog een geur van andere op zit. Kranten van de buurvrouw en Bibliotheekboeken,prullenbakken,wasmanden vol of leeg etc. Vaak trekt het in het parket en is die geruineert. Oke dat is niet het ergste ik hou van mijn kat maar weet niet wat te doen. Wij hebben ook een poes een Siamees van 6 jaar en binnenkort volgende maand komt er nog een bengaal bij als maatje voor onze kat omdat onze poes niet wil spelen en mijn Bengaal kater zich dus ook echt verveeld.
Tot die tijd als het uberhaupt beter gaat zit ik dus met een behoorlijk probleem waar ik vanaf wil.
Hij is dus onderzocht bij de dierenarts, heb andere grit geprobeerd, deksel erop en eraf(alhoewel ik hem er een week weer op heb en het weer is gebeurt misschien kan dit het dus wel zijn dus heb deksel er weer afgehaald meteen)hij is niet gestresst en trekt zich ook niks aan van mijn blazende poes. Soms is hij megadruk en vliegt door het hele huis maar als ik met hem wil spelen wil hij niet echt.
Ik merk dat hier echte kattenvrienden zitten, een ieder van jullie zoekt een oplossing ipv kat of poes weg te doen. Geweldige mensen zijn jullie !! We lijken op elkaar LOL. O ook heb ik meerdere kattenbakken en ben ik nieuw !
Hahhahahahahah teveel info ,succes een ieder van jullie en fijn dat ik me niet meer zo alleen hoef te voelen hierin en soms machteloos.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Zeker met zijn verleden van blaasaandoeningen zou ik weer zijn urine laten onderzoeken.
Grote kans dat hij toch pijn of ongemak ervaart bij het plassen.
En katten zoeken dan zachte plekker op, ze begrijpen niet dat het voro het plassen op zich weinig verschil maakt.
Als de urine goed is zou je ander voer kunnen proberen, zonder granen, b.v. Orijen.
Of een urinary variant van ander merk.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ben ook benieuwd welk voer je geeft.
En een DA die het zo laat als hij nog een beetje gruis heeft, zou niet mijn keuze zijn...
Het is niet zo moeilijk om het een beetje op te volgen en met een goed (granenvrij!) voer, kom je al een heel eind.
Ook Sanabelle Urinary is een optie, dat ondersteund ook.
Een beetje rauw vlees of kvv werkt ook urineverzurend.
Allemaal zaken die kunnen helpen voorkomen dat het terugkomt.
Maar ik zou ook even een plasje laten onderzoeken, dan weet je al een stuk meer.

Een maatje erbij is super! (wij hebben het hier ook gehad en het maatje heeft de mogelijkheid geboden om eraan te werken met blaaspoes, maar er is nog werk nadat het maatje erbij is hoor ;-))
Maar het zal het plasprobleem niet oplossen.
Dat zou me toch verbazen. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
hcfong
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 sep 2011 16:48

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door hcfong »

Hallo, ik heb nog steeds zindelijkheidsproblemen met mijn twee katten. Ze weten waar de kattenbakken staan en ze weten ook waar die voor dienen. Waar ik echter niet in slaag is ze ervan te overtuigen dat de rest van mijn flat geen toilet is. Ze plassen en poepen nog steeds op andere plaatsen dan de kattenbak.

Ik heb al van alles geprobeerd. Kattenbak vulling veranderd, kattenbak op andere plaats zetten, Ik heb naar het voer gekeken (droog, nat of allebei) en verschillende merken geprobeerd. Ik speel met ze, schep twee keer per dag de drolletjes uit de kattenbakken en maak ze twee keer per week helemaal schoon. Maar niets helpt.

Vandaag was het weer goed raak. Terwijl ik een van de kattenbakken aan het leegscheppen was, komt Wycliffe bij de kattenbak. In plaats van een van de andere twee kattenbakken te gebruiken, besluit hij het maar gewoon op het laminaat te plassen. Nadat ik de kattenbak heb leeggeschept en zijn plas heb opgedweild, heb ik de spullen nog niet weggezet en hij gaat doodleuk op de plek die ik net heb schoongemaakt, een verse drol leggen.

Heeft iemand nog ideeen? Want als het zo doorgaat dan heb ik geen andere keuze dan de katten weg te doen, en dat wil ik niet want voor de rest zijn het geweldige huisdieren.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Andere grote hoge open opbergbakken en ander voer zoals eerder geadviseerd.
En dan bedioel ik echt van die hele grote waar wel drie-vier katetn tegelijk in kunnen.

Je bent niet ingegaan op de eerder gegeven adviezen over graan-vrije brokken.
Kan heel veel verschil maken wat ze eten en wat ze produceren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Jur
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2011 09:31

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Jur »

Hallo,

Onze poes Koe (6jr) heeft de nare eigenschap haar plasjes ook op de meest ongewenste plaatsen achter te laten. Bed, bank, mand van de hond, badkamerkleedje... you name it.
Dat heeft ze eigenlijk al d'r hele leven gedaan maar we beginnen het nu behoorlijk beu te worden, te meer omdat we sinds afgelopen weekend nieuwe bankstellen hebben en madam er al twee keer op heeft geplast.

Ze heeft wel heel snel last van stress, het plassen gebeurt voornamelijk als we op vakantie gaan/zijn/zijn geweest, een weekendje weg zijn, ruzie heeft met Zany (onze andere poes).

Diverse malen bij de da geweest, maar het beestje is kerngezond.
We hebben 1 bak staan, die we om de 2 dagen schoonmaken. Klein huisje, dus geen plek voor een tweede.

Het huilen staat ons nader dan het lachen en zijn ten einde raad. Het idee speelt om d'r weg te doen maar daar moeten we écht niet aan denken. :-(
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

2 katten dus 3 bakken nodig om het gezond te houden.

Als je om je katten geeft is er echt wel een plek te bedenken voor 2 extra bakken.
In een hoek, achter of naast de bank enz. enz.

Een bak om de twee dagen schoonmaken is ook nog eens veel te weinig in mijn ogen.
Ga jij op een toilet waar een hoopje van je voorganger op de bril ligt?

Ik heb 8 katten en 10 bakken staan, die worden meermalen per dag schoongemaakt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Adriana »

Jur schreef: We hebben 1 bak staan, die we om de 2 dagen schoonmaken. Klein huisje, dus geen plek voor een tweede.

Het huilen staat ons nader dan het lachen en zijn ten einde raad. Het idee speelt om d'r weg te doen maar daar moeten we écht niet aan denken. :-(
hier krijg ik dus ook tranen van in mijn ogen..
enig idee hoeveel ontlasting/urine er per etmaal uit een volwassen kat komt?
en dan twee katten op één kattenbak die eens per twee dagen wordt schoongemaakt?

en dan klagen dat je huis als kattenbak wordt gebruikt?

Dinie schrijft het ook al, de enige manier om dit op te lossen is minimaal drie bakken op verschillende plaatsen.
neem aan dat jullie zelf een toilet in dat kleine huisje hebben, er kunnen twee dweilemmers (Blokker) aan beide kanten van de toiletpot staan. en er kunnen twee dweilemmers staan op de plek waar je nu die ene kattenbak hebt staan.
fijn grit (bv AH of biokat/Zooplus) erin en dagelijks even zeven (frituurmandje).
bak soppen als tegen de rand of bodem is geplast.
in dagelijks 10 minuutjes kun je dat karweitje klaren en dat is sneller dan het opruimen van alle wildplasplekken.

en als dat allemaal niet kan, gun je katzels dan een tehuis en een liefhebbend baasje, dat dit soort zaken wel op orde heeft..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Lida0805
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2012 00:14

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Lida0805 »

Hoi allemaal,
Ik lees hier veel kattenleed mbt dit onderwerp. Graag wil ik jullie ook mijn probleem voorleggen. 5 jaar geleden hebben we twee kittens in huis genomen, beide katers. Na enige gewenning konden ze met elkaar door 1 deur en stoeiden ze samen het heel huis deur. Nu ze wat ouder zijn tolereren ze elkaar, maar meer is het niet meer. Sinds ca driekwart jaar heb ik er een nieuwe kitten bij, ook een kater, die inmiddels onlangs ook is gecastreerd. Een van mijn oude katers plast en sproeit sinds enige tijd in huis, hij sproeit tegen de bank en tegen de muur, maar plast ook als hij bij ons op schoot zit; tevens plast hij ook op het blad waarop de etensbakjes staan en dat lijkt me niet normaal. Ik ben bij de dierenarts geweest en hij had tot twee keer toe blaasontsteking. Maar: als de blaasontsteking weg is, gaat het plassen niet over. Ik heb drie kattenbakken staan, waarvan 1 met deksel en 2 zonder. De bakken worden twee keer per dag leeggeschept en ik gebruik klonterend grit.
De tweede kat plast van weeromstuit nu soms ook in huis. Ergens heb ik het gevoel dat de 1e kat buiten de bak plast omdat hij op z'n kop gezeten wordt door de andere twee. Het gekke is dat hij met eten de baas is en dan dominant lijkt, terwijl hij de rest van de dag van z'n plek gejaagd wordt door beide anderen.
Ik heb feliway in gebruikt, als middel voor in het stopcontact en als spray; ook heb ik van de dierenarts tabletjes gekregen waarvan hij rustig zou moeten worden. ALles lijkt tijdelijk te helpen, maar daarna begint het toch weer. Mijn man zegt: als hij nog een keer tegen mij aan piest, gaat hij de deur uit, ik laat me toch zeker niet onder piesen. Dat snap ik wel, maar het is verder een ongeloofelijk lieve kater.
Als jullie suggesties hebben,hoor ik dat graag.
Alvast bedankt, Lida
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
je hebt denk ik een paar problemen. herhaalde blaasontstekingen duidt op stress en/of blaasgruis.
bovendien heb je een groep die elkaar met moeite verdraagt en een kitten bij twee katers van ruim 5 is geen ideale situatie.
dat kitten is veel te levendig en heeft een andere agenda. die heeft op deze leeftijd alleen aansluiting bij een leeftijdgenootje.
je schrijft dat je beide 5 jarige katers elkaar tolereren maar niet meer dan dat.
dus heb je in huis eigenlijk 3 dieren, die niet echt goed met elkaar overweg kunnen..

als feliway en rustgevende middelen (?telizen - zylkene?) niet helpen dan zul je iets aan het verbeteren van de onderlinge relaties moeten doen.
en dat is drastisch, of een leeftijdgenootje voor het kitten erbij, of voor het kitten een goed andere huisje zoeken mèt leeftijdgenootje.

wat je ook nog zou kunnen proberen is op zijn minst 4 kattenbakken/kratten/dweilemmers op vier verschillende plekken. de kattenbakregel is een bak meer dan het totaal aantal katten en op verschillende plaatsen. maar als kitten bij de kattenbak wordt weggejaagd, dan helpen 4 bakken uiteindelijk ook niet.
en ik zou kwalitatief goed voer geven met zo min mogelijk graan/tarwe op de eerste 1/2 plaatsen van de ingrediëntenlijst. en zorgen dat ze goed drinken en/of natvoer daarbij. bij de blaasgruistopics lees je waarom dat beter is.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me volledig bij Adriana aan. Ik zou bij de bron beginnen en dat is het voer.
Koop een Urinary variant b.v. Sanabelle of Orijen.
Daarnaast zou ik adviseren om de dag ieder een stukje rauwe kip te geven (2 bij 2 cm ongeveer).
En stimuleer het drinken bij de kat die blaasontstekingen heeft gehad.

Dan een extra grote hoge kattenbak waar ze staand in kunnen plassen b.v. grootste model opbergbak van Blokker of Hema.

Als er zoveel spanning in huis is en blijft zou ik overwegen of het kitten te herplaatsen of er een kitten van 5-6 maanden bij te nemen.
Hangt van je woonomstandigheden af wat het beste is. Hoeveel ruimtes hebben de katten ter beschikking?
Zijn er genoeg keuzes is rust en het opzoeken van gezelschap?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lida0805
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2012 00:14

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Lida0805 »

Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie reacties. Voor wat betreft blaasgruis: dat is bij het onderzoek bij blaasontsteking onderzocht en dat heeft hij niet. Ik denk inderdaad dat het grotendeels stress is. Een extra kitten heb ik ook wel eens aan gedacht, maar ik vind drie katten wel genoeg en mijn man al helemaal. Bovendien ben ik ook bang dat de stress bij onze ene kater alleen maar erger wordt van nog een vreemde kat erbij. Onze kitten herplaatsen heb ik ook wel aan gedacht, maar ik hoor om me heen overal dat als een kater eenmaal dit soort problemen heeft, dit niet overgaat door de kitten weg te doen en dan zou ik die dus voor niets weggedaan hebben.
Voor wat betreft die extra kattenbak: ik zou er op zich op zolder wel eentje bij kunnen zetten, dat is het probleem niet. Ik heb echter het idee dat het niet zozeer het aantal bakken is dat het probleem is, maar soms denk ik wel eens dat onze probleemkater niet op de bak durft, omdat als hij daar zit of eraf komt, die kleine altijd op hem zit te loeren. Indertijd: die heeft een hele andere agenda, die wil steeds spelen en vooral de probleemkater wil met rust gelaten worden. En hij kan blazen en grommen wat hij wil, die kleine geeft nooit op! Ik vind het heel moeilijk om die kleine te herplaatsen, want hij is vreselijk lief en aanhankelijk.
Onze dierenarts zei dat het een dominantie probleem was, en dat we de probleemkater niet op schoot moesten nemen, om duidelijk te maken dat wij de baas zijn en niet hij. Maar hij heeft dus constant stress door die andere twee katten en dan mag hij ook nog niet komen kroelen bij ons, volgens mij is dat niet bevorderlijk voor zijn rust.
De pillen die hij had gekregen zijn chlomicalm en ik lees daarover hier op het forum niet zulke goede berichten, dus ik denk er zelf aan om eens om destress of telizen te vragen en te kijken hoe dat gaat. Ik laat de kater nu zodra wij thuis komen van ons werk, meteen naar buiten in de hoop dat hij daar sproeit en plast en het dan niet thuis doet.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Raar advies. Ik zou de probleem-kater juist heel veel aandacht en liefde geven.

En ik blijf adviseren een grote hoge bak. En dan niet op zolder maar daar waar de kat het meest is.
En dat is hoogstwaarschijnlijk beneden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie