ziekte met een korst, en dat het bot weggaat???

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gebruikersavatar
Sophie_nikita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 dec 2003 17:48
Locatie: Tilburg
Contacteer:

ziekte met een korst, en dat het bot weggaat???

Bericht door Sophie_nikita »

Hallo allemaal,
ik heb een vraagje, ik was gisteren op de manege,
en daar hoorde ik iemand vertellen dat die een kat had die op een gegeven moment een vetbultje op/naast zijn neus had. (ze dachten dat het een vetbultje was) later werd het groter en groter..... op een gegeven moment sprong het open... bloeden.... weer dierenarts... en die zei dat het een infectie/bacterie/zoiets was waardoor al het bot in de kop (in dit geval, misschien in andere gevallen het hele lichaam????) vervangen was door haarvaatjes en die zaten dus ook in die bult op de neus... deze gingen dus allemaal bloeden.... de kat hebben ze toen in laten slapen. Een ander persoon hoorde dit verhaal aan en zei toen dat ze ook een kat had gehoord die dat had (en doodging). Nou vond ik het een behoorlijk eng verhaal :cry: :shock: , maar ik weet niet of ze het nou het nou echt waar was wat ze vertelden of dat het helemaal niet zo gegaan was, ze vertelden/wisten verder ook geen details, ik wou echter wel graag weten wat dit voor ziekte is (naam????) en verdere info, zeker hoe je het moet voorkomen? en of mensen hier het wel eens hebben meegemaakt (wat er gebeurde/waar je de ziekte aan kan herkennen?) Ik kom daar nl. vaker op die manege, en ben bang voor besmetting, toe ik gister thuiskwam heb ik ook meteen gedoucht en kleding in de was..... maar daarvoor......
Nou, ik hoop dat jullie me meer kunnen vertellen, misschien de zorgen kunnen wegnemen(misschien is het verhaal wat zij vertelden overdreven)
:?:
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Ik heb hier nog nooit iets van gehoord of gelezen, ook niet in de kattenboeken.
Wat wel kan, is dat het een kankergezwel was.
Sommige kankersoorten zaaien uit in het bot, komt ook by mensen voor.
Misschien was dit het geval.
Gebruikersavatar
Sophie_nikita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 dec 2003 17:48
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Sophie_nikita »

Ik weet het niet, mischien zaten ze tegen elkaar op te scheppen, maar het klonk zo akelig dat ik zeker wil weten wat je ertegen kan doen/wat het is. Kan het misschien een virus/bacterie zijn die het bot opeet/vernietigd?

geen idee

groetjes
Heel veel groetjes, van Sophie.
I love Nikita!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Gangreen kan het bot opeten en vernietigen. Dat gebeurt wel bij mensen en kan ook bij dieren gebeuren. Gangreen vind je in een open, besmette wond die daarna groen of zwart wordt en bloedt bij aanraking. Het vreet zich een weg naar binnen en bij mensen wordt een ledemaat meestal afgezet. Onze poes had een gebroken staart en om gangreen te voorkomen, is haar staart toen afgezet.
Er zijn vast ook andere ziektes die dit teweeg kunnen brengen, maar die kan ik zo niet oplepelen.
Overigens is gangreen alleen besmettelijk als de katten elkaar in de open wonden hebben gelikt. Dus zolang jij niet met die open wonden in contact bent geweest, hoef je daar niet bang voor te zijn, al zou ik inderdaad wel hygiënische maatregelen treffen.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Hoi Sophie,

Het enige wat ik ken is een tumor die bestaat uit allemaal haarvaatjes en dat wordt een hemangioom genoemd. Ik durf zo niet te zeggen wat dat exact inhoudt, maar volgens mij kunnen deze tumoren zowel op de huid als in organen voorkomen. Verwijderen is vaak heel erg moeilijk omdat ze het bloeden van de haarvaatjes vaak moeilijk gestopt krijgen. Volgens mij halen ze ze bij mensen (indien nodig) weg dmv van lasers.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gesloten