Kerstboom en kat

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Spectral
Huiskat
Huiskat

Kerstboom en kat

Bericht door Spectral »

Hey,

als ik vorig jaar in de buurt was wist de kat dat hij eigenlijk bij de kerstboom niet mocht komen. En buiten sporadisch toch eens proberen lukte dat redelijk goed. Ik merkte wel als ik even uit het zicht was, dat ik balletjes hoorde rammelen dus dat hij er wel aan bezig was. Maar een balletje dat eruit viel vond ik nog wel ok, het waren toch kartonnen.

Echter wil ik dit jaar de kerstboom weer opzetten (het is zo eentje met lichtjes ingebouwd) en het licht wilde niet aan gaan. ik zag dat de kabel over was. Eerst dacht ik dat ik het zelf had gedaan met uitpakken, maar bij nadere inspectie was hij op 2 plekken over, en waren er nog verschillende plekken waar er stukjes uit de plastiek waren die de koper afschermen. Het lijkt me dus vrij waarschijnlijk dat de kat dit beschadigd had. Het is zeer dunne koper die makkelijk breekt eenmaal de mantel beschadigd is.

hoe beschermen jullie je boom en meerbepaald de kabel van de verlichting? Ik heb gezocht op kerstboom mantels en korven, maar die zijn allemaal niet zo heel breed. Dan kan hij er nog relatief eenvoudig aan als hij zin heeft denk ik.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Re: Kerstboom en kat

Bericht door Asse-Poes »

Sommige katten zijn helaas dol op kabels.

https://www.google.com/search?ie=UTF-8& ... abels+door

Het zal een hele klus worden, maar je zou de draad of zelfs de hele boom kunnen sprayen met bitterspray. (Zure appelspray)
Of met citrusolie, of tabasco. Kennelijk werkt het ook als je de kabeltjes insmeert met gewone handzeep.
In ieder geval iets wat de kat giga vies vindt, zodat hij kabel met een vieze smaak gaat associëren.

Andere optie: de kerstboom buiten voor het raam zetten?

Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Anne_Milo
Lynx
Lynx

Bericht door Anne_Milo »

Ik heb thuis alle kabels van bijvoorbeeld tv en soundbar samen in een kabelbinder zitten, niet voor de katten maar om stofnesten achter alles te voorkomen. Zou dat geen bescherming kunnen bieden? Ik heb deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/haarelastie ... androidapp
Let niet op het woord haarelastiekjes in de link. Bol doet gek, maar het lijkt wel goed te linken.
Lyna (12-10-2011) en Milo (13-03-2013)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ik wist niet dat katten aan kabels knagen? ik dacht dat alleen konijnen dat deden. en zelfs mijn konijn van vroeger deed dat niet, die liep los door huis.
mijn eerste kat kroop altijd in de boom, maar vanuit het midden en ging daar liggen. dus boom vastzetten was voldoende. guusje en gijs gaan wel eens in de kerststal liggen op de beeldjes, maar daar gebeurt verder niets mee. de ballen hangen goed vast door de haakjes goed om te vouwen.
maar wat te doen tegen kabels knagen?? geen idee. knagen ze ook aan andere kabels dan in huis?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Spectral
Huiskat
Huiskat

Bericht door Spectral »

Ja hoor. Ik heb vabmn die harde plastiek rond de stroomkabels van mijn wasmachine en droogkast gedaan. Die stond vol met kleine putjes na een paar dagen. Dus knagen of krabben laat ik in het midden., maar alleszins serieus beschadigen. Als hij een draadje ziet liggen zal hij er niet vanaf kunnen blijven 😉.

Zo een kabelbinder is niet echt een oplossing want het gaat niet enkel om het stukje kabel met het stopcontact aan dat op de grond ligt. Echt de kabels die horizontaal lopen in de onderste regionen van de boom.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Vroeger hadden we de kerstboom op een tafeltje staan waarbij de poot hele tafeltje bedekte (ikea lack). Met de huidige katten durven we dat niet aan dus doen wij het met deze kerstboom:

Afbeelding
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

wat een snoezige kerstboom. ook wel veilig met kinderen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Spectral
Huiskat
Huiskat

Bericht door Spectral »

voor de rest is hij heel voorzichtig aan de kerstboom, hij zal er zeker nooit inspringen of iets dergelijks. Enkel die kabeltjes he, daar kan hij echt niet afblijven.

In zijn eigen ruimte staat de droogkast, wasmachine, regenwaterpomp en warmtepomp. Die kabel van de regenwaterpomp heb ik met colson bandjes vastgemaakt aan de afvoerbuis, en telkens vind hij wel een nieuwe manier om die er helemaal achter uit te halen :D
Plaats reactie