Zusjes mogen elkaar steeds minder

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
kattenvrouwtje99
Kitten

Zusjes mogen elkaar steeds minder

Bericht door kattenvrouwtje99 »

Hallo,
Hopelijk kunnen jullie mij van wat advies voorzien.
Ik heb twee zusjes uit hetzelfde nestje, ze zijn intussen 5 jaar en ik heb ze als kitten gekregen en vrij snel gesteriliseerd. De eerste jaren ging het super goed tussen de katten, ze lagen samen in mandjes, konden het goed met elkaar vinden. Ze kunnen het alleen steeds minder goed met elkaar vinden en ik kan de oorzaak hiervan niet vinden. Het is heel geleidelijk aan gegaan. Tot zeker een jaar was het dikke mik, daarna steeds minder.
De katten zijn een aantal keer uit logeren geweest, maar de ene kat is een angstig beestje en reageerde daar slecht op, dus dit doen we niet meer. De reis was dan erg stressvol voor beiden (Heel erg hijgen) en eenmaal op locatie blies en mepte de angstige kat naar alles en iedereen. Met wat tijd werd dit wel weer beter, maar pas thuis was ze (gelijk) zichzelf weer.
Ze wil absoluut niet in het reismandje en als ze door heeft dat ze erin moet is ze onmogelijk te vangen en ook de dierenarts vindt ze niks. We zijn in maart verhuisd van een klein appartement naar een ruime eengezinswoning. Hier is het ons opgevallen dat als de angstige kat naar boven gaat, de andere kat er redelijk vaak achteraan rent, waarna we een gevecht horen boven. Als wij naar boven gaan zijn ze dan weer uit elkaar. Hierdoor hebben wij het idee dat het niet meer alleen de angst van de ene kat is, maar de andere kat haar ook ontzettend uitdaagt, maar geen idee waarom.
De katten kunnen sinds de verhuizing ook naar buiten en ik merk toch wel dat de angstige kat (met name in de avond) veel tijd buiten doorbrengt en 's avonds eigenlijk niet naar binnen wil. Direct na binnenkomst is het dan veel grommen naar de andere kat. Ze slapen 's nachts wel gewoon beiden op onze slaapkamer, de ene op bed en de ander op de krabton.
Iemand ideeën wat we kunnen doen om de vrede te bewaren? Ik vrees steeds meer dat ze niet samen in één huisje kunnen blijven.
Door het angstige gedrag wil de kat ook nog weleens uithalen naar mensen (ook naar haar baasjes).

In huis hebben we genoeg slaapplekjes, krabpalen en drinkbakken. We hebben twee kattenbakken die eigenlijk amper/niet worden gebruikt, omdat ze buiten gaan. Oh en nog iets geks: Eten kunnen ze wel vlak bij elkaar, er heerst volledige vrede als ze samen aan het natvoer zitten of samen zo'n stick met nat spul erin krijgen.

Ik hoor het heel graag als mensen dit herkennen of tips hebben :)
Miloe
Panter
Panter

Re: Zusjes mogen elkaar steeds minder

Bericht door Miloe »

Ik herken het enigszins met mijn vorige katten samen. Ze kregen ruzie buiten en vanaf dat moment vergaf mijn ene kat de andere niet. Regelatig geblaas en net zoals bij jou aten ze wel gek genoeg samen

Je kunt proberen om de twee zusje opnieuw te laten introduceren aan elkaar?
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Sookie & Momo
RIP Miyuki ❤
Rik
Tijger
Tijger

Re: Zusjes mogen elkaar steeds minder

Bericht door Rik »

Miloe schreef: 28 aug 2025 08:06 Je kunt proberen om de twee zusje opnieuw te laten introduceren aan elkaar?
Ze eten al bij elkaar dus opnieuw introduceren is niet nodig (of eigenlijk overbodig) omdat ze al met elkaar door 1 deur kunnen.

Probleem is een beetje zoals hier denk ik. Ook tot 8 maanden nog wel samen in een mandje maar sindsdien is Bono degene die af en toe te ruw 'speelt'. Zijn energie level is ook heel anders. En dan gaat het af en toe even mis (hoor ik gegil). Ik zie het inderdaad ook als Yuna de trap op gaat... af en toe zie ik Bono dan naar de trap sluipen en denk ik "o, o, hier gaan we weer". En dan inderdaad "zoef" erachteraan (en gegil boven).

Gelukkig gaat het hier nu een stuk beter maar ze hebben ook 2x in hun leven gehad dat ze krijsend in de woonkamer tegenover elkaar stonden (tuindeur open maar ze stonden inmiddels binnen). Waarschijnlijk door een vreemde rode kater buiten op de schuur (en Bono is ook rood). Daardoor is Yuna zo geschrokken en stond dus te gillen naar Bono "wie ben jij?". Bono begreep totaal niet waar dat vandaan kwam dus die stond dan maar terug te gillen (wat Yuna dan alleen maar meer verwarde). Heeft 2 dagen geduurd voordat ze weer een beetje elkaar 'herkende' en langs elkaar konden lopen.

Dus ja, wel herkenbaar.
Het gedrag van de angstige poes met uitvallen naar iedereen... dat is echt redirected aggression. (of verplaatste agressie). Op zich heel normaal en dat gebeurd als ze het even "niet meer weet". Uitvallen naar alles wat los en vast zit.

Het enige wat je kunt doen is kijken of je de 'aanvallen' aan ziet komen en dan ingrijpen. Hier hoef ik maar even 'oi' te roepen en Bono weet "o, ik moet niet in de aanval gaan". Ik pak daarna wel vaak een verenstok om de energie bij Bono er even uit te halen.

Verder lijkt mij dat het naar buiten gaan ook niet zal helpen. Vaak komen er dan geuren en energie mee vanuit buiten dat de onderlinge verhouding niet zal bevorderen (dat blijft er dan nog een paar uur inzitten). Je zou eens kunnen kijken of een tijdje binnenhouden helpt. Soms wel (minder vreemde geuren en energie) maar soms ook niet (door opgehoopte energie niet kwijt kunnen). Hoewel je opgehoopte energie weer zelf leeg kunt maken door zelf met de meest actieve te spelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie