larfjes uitgekomen in afvalemmer met kattebakschepsel!
larfjes uitgekomen in afvalemmer met kattebakschepsel!
Hallo,
Vanmiddag zag ik ineens heel veel larfjes in de kattebakvuilnis! Heb het meteen weggebracht en afvalemmer goed schoongemaakt, daarna ben ik milbemax gaan halen, beide katten hebben nu een pil op, en daarna ben ik gaan googlen.
Ik zat al een aantal dagen over Roa in, mijn vrouwtjespoes. Omdat ze afgevallen leek, en haar vacht was minder mooi. Ze maakte een tere indruk, alsof ze ineens ouder is dan ze is. Ze zou vier jaar moeten zijn nu, afgaande op de schatting die het asiel had gemaakt.
Nu denk ik dat zij te lijden heeft onder een wormbesmetting en ik heb gezocht wat het kan zijn en ik denk dat die larfjes van de Uncinaria Stenocephala haakworm zijn. De volwassen wormen zitten dan in haar darm en de eitjes in haar drollen, en die waren dus uitgekomen.
Heeft iemand dit al eens zo meegemaakt, met die larfjes?
Ik hoop dat het nu gauw beter gaat met Roa. Kater Robin heeft nergens last van nog, die is Hollands welvaren, een enorme stoere sterke kater is hij geworden, en vooral nu Roa nog lichter is, lijkt zij een veertje en hij een beer! Ik vroeg me de afgelopen dagen af of hij niet te zwaar wordt, maar dat komt door het grotere verschil tussen beiden, denk ik.
Mijn katten zijn in principe binnenkatten maar ze komen wel 1 uur per dag buiten aan de lijn, snuffelen in het groen, we komen veel poep van honden en katten tegen buiten en ze drinken ook uit de vijver...
Vanmiddag zag ik ineens heel veel larfjes in de kattebakvuilnis! Heb het meteen weggebracht en afvalemmer goed schoongemaakt, daarna ben ik milbemax gaan halen, beide katten hebben nu een pil op, en daarna ben ik gaan googlen.
Ik zat al een aantal dagen over Roa in, mijn vrouwtjespoes. Omdat ze afgevallen leek, en haar vacht was minder mooi. Ze maakte een tere indruk, alsof ze ineens ouder is dan ze is. Ze zou vier jaar moeten zijn nu, afgaande op de schatting die het asiel had gemaakt.
Nu denk ik dat zij te lijden heeft onder een wormbesmetting en ik heb gezocht wat het kan zijn en ik denk dat die larfjes van de Uncinaria Stenocephala haakworm zijn. De volwassen wormen zitten dan in haar darm en de eitjes in haar drollen, en die waren dus uitgekomen.
Heeft iemand dit al eens zo meegemaakt, met die larfjes?
Ik hoop dat het nu gauw beter gaat met Roa. Kater Robin heeft nergens last van nog, die is Hollands welvaren, een enorme stoere sterke kater is hij geworden, en vooral nu Roa nog lichter is, lijkt zij een veertje en hij een beer! Ik vroeg me de afgelopen dagen af of hij niet te zwaar wordt, maar dat komt door het grotere verschil tussen beiden, denk ik.
Mijn katten zijn in principe binnenkatten maar ze komen wel 1 uur per dag buiten aan de lijn, snuffelen in het groen, we komen veel poep van honden en katten tegen buiten en ze drinken ook uit de vijver...
Sinds zomer 2023 heb ik weer twee katten uit het asiel. Roa en Robin. Ze zijn binnenkatten (flat) maar ik wandel elke dag met ze buiten aan de lijn.
Re: larfjes uitgekomen in afvalemmer met kattebakschepsel!
Wormen (en vlooien!) blijven altijd een risico, ook voor binnenkatten en katten die alleen in de eigen tuin komen.
Ik heb ze zelf gelukkig nooit in de ontlasting gezien.
Milbemax is een uitstekend middel en na deze pil moet dit probleem opgelost zijn.
Regelmatig goed kijken naar de uitwerpselen van Roa en Robin, dan ben je er altijd vroeg genoeg bij.
Milbemax is een uitstekend middel en na deze pil moet dit probleem opgelost zijn.
Regelmatig goed kijken naar de uitwerpselen van Roa en Robin, dan ben je er altijd vroeg genoeg bij.
Laatst gewijzigd door Asse-Poes op 07 jun 2025 17:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Ik heb 1x een kat gehad die braakte de wormen gewoon uit zo besmet was hij.
Die kwam bij zijn vorige eigenaar wel buiten en zat ook onder de vlooien.
Ik weet niet welke wormen het waren ( ik denk spoel) maar wij hebben hem toen wel behandeld met milbemax.
Ze kunnen inderdaad flink afvallen door een wormbesmetting.
Kijk wel ook goed uit voor jezelf want haakworm is ook besmettelijk voor mensen.
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/maag ... aakwormen/
Ik hoop dat Roa snel verlost is van de wormen en weer wat aan gaat komen.
Ik weet niet welke wormen het waren ( ik denk spoel) maar wij hebben hem toen wel behandeld met milbemax.
Kijk wel ook goed uit voor jezelf want haakworm is ook besmettelijk voor mensen.
Ik hoop dat Roa snel verlost is van de wormen en weer wat aan gaat komen.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Groetjes, Denise
Dankjewel. Ja milbemax wordt op dit forum vaker aanbevolen. Volgens wat ik nu gehaald heb is 1 pil per kat voldoende.Asse-Poes schreef: 07 jun 2025 16:44 Wormen (en vlooien!) blijven altijd een risico, ook voor binnenkatten en katten die alleen in de eigen tuin komen.
Milbemax is een uitstekend middel en na de 2e pil moet dit probleem opgelost zijn.
Regelmatig goed kijken naar de uitwerpselen van Roa en Robin, dan ben je er altijd genoeg bij.
Op internet wordt aangeraden eens per 3 maanden te ontwormen en misschien moet ik dat maar doen. Maar dat doe jij niet, neem ik aan? Pas als je iets waarneemt? Ik lees ook dat het niet preventief kan werken, alleen maar doden wat er op dat moment is. Daarom wordt eens per 3 maanden of per half jaar of per jaar de ontlasting laten testen op eitjes ook aangeraden. Want als er niets in zit hoef je ook het gif niet te geven.
Sinds zomer 2023 heb ik weer twee katten uit het asiel. Roa en Robin. Ze zijn binnenkatten (flat) maar ik wandel elke dag met ze buiten aan de lijn.
Dat is ellendig, dat een kat de wormen uitbraakt, zo vol met wormen dat die darm dan moet zittten...Synemios schreef: 07 jun 2025 16:46 Ik heb 1x een kat gehad die braakte de wormen gewoon uit zo besmet was hij.

Ik had inderdaad al gelezen dat mensen ook besmet kunnen worden, zelfs door de huid heen, maar daarbij blijven de haakwormpjes onder de huid rondkruipen. Die in Zuid-Europa zijn dus wat dat betreft agressiever. In mensendarmen vermenigvuldigen haakwormpjes zich niet zo makkelijk als in katten of honden. Maar dankjewel, ik zal ook voor mezelf goed uitkijken, Denise!
Dankjewel!Synemios schreef: 07 jun 2025 16:46Ik hoop dat Roa snel verlost is van de wormen en weer wat aan gaat komen.
Bij hartworm is het 1x per maand en Marina geeft het om die reden.
Anders is het inderdaad eens in de 3 maanden.
Mickey was echt flink ziek, die zat onder de parasieten, die had ook echt een wormen buikje, maar de milbemax heeft super goed gewerkt.
In de bijsluiter staat het volgende:
Anders is het inderdaad eens in de 3 maanden.
Mickey was echt flink ziek, die zat onder de parasieten, die had ook echt een wormen buikje, maar de milbemax heeft super goed gewerkt.
In de bijsluiter staat het volgende:
https://www.medpets.nl/milbemax-katHet diergeneesmiddel kan ingezet worden in een programma ter preventie van hartworm ziekte, wanneer gelijktijdig een behandeling tegen lintworm nodig is. De duur van hartworm preventie is een maand. Als er regelmatig een behandeling ter preventie van hartwormziekte wordt ingezet, heeft een monovalent diergeneesmiddel de voorkeur.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Ik had "2e pil"al expres veranderd in "deze pil" maar je had het al gelezen.
Ik ontworm ook niet preventief.
Mijn da had het geadviseerd omdat wij veel in Spanje zijn (met de katten) en daar komt hartworm veel voor.
Ik ontworm ook niet preventief.
Mijn da had het geadviseerd omdat wij veel in Spanje zijn (met de katten) en daar komt hartworm veel voor.
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Zit die bak met kattenbakafval luchtdicht afgesloten? Anders zou het ook nog kunnen dat er vliegen eitjes in gelegd hebben. En dat de katten geen wormen hebben.
Ik heb in mijn groene container - waar ik geen kattenbakafval in gooi - regelmatig larven in de zomer.
Ik heb in mijn groene container - waar ik geen kattenbakafval in gooi - regelmatig larven in de zomer.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Ja. Je hebt gelijk. Dat zou ook heel goed kunnen. Ik heb het nooit eerder zo gezien, zoveel larfjes, maar ja, als ik daarop google, dat kan het ook geweest zijn.castratenkoor schreef: 08 jun 2025 07:47 Zit die bak met kattenbakafval luchtdicht afgesloten? Anders zou het ook nog kunnen dat er vliegen eitjes in gelegd hebben. En dat de katten geen wormen hebben.
Ik ben nog steeds wel blij met mijn actie die ik heb genomen: onmiddelijk Milbemax, want dan heb ik gedaan wat ik kon, maar ik ben nu toch ook wel bang dat ik het probleem van de veranderingen in Roa er niet mee oplos en dat is dan weer jammer, daar had ik een goed gevoel over. Nu ja, wie weet.
Dan zou je in ieder geval Roa elke week (op een vaste dag) kunnen wegen, zodat je zeker weet of ze echt aan het afvallen is.
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Vandaag eindelijk gewogen.
Roa weegt nog steeds 4,5 kilo. Net als toen ik haar kreeg. Ze was toen bij het asiel geschat op twee jaar. Maar ze had toen wel een spekbuik. Dat viel niet direct op, maar dat kon ik goed voelen als ik haar optilde. Ze waren beiden gered uit een verwaarlozingssituatie met honger. Daarbij hadden toen ze vreselijke diarree. Dus in de tijd van herstel in het asiel hebben ze flink gegeten denk ik! Roa in ieder geval wel. In het begin bij mij at Roa steeds alles wat ze kreeg zo snel mogelijk op. En daarna begon ze aan Robins portie, want Robin wandelde meestal na een deel van zijn eten even weg. Nu heeft ze dat spekbuikje beslist niet meer. Maar ze weegt nog hetzelfde!! Wat ze toen aan gewicht in haar spekbuikje had, heeft ze nu in haar spieren dan, denk ik. Waardoor haar vacht nu minder mooi is weet ik niet. Misschien waren er toch wormen. Waarom ze ineens haar voorkeur voor brokjes kwijt is, weet ik ook niet. Ik heb in haar bekje gekeken en zie geen rood tandvlees of dat er iets mis is.
En Robin weegt nu 6,6 kilo, precies wat hij een jaar geleden ook al woog. Maar toen ik hem kreeg woog hij 4,7 kilo en was nogal slank. Hij was toen geschat op anderhalf jaar. Hij is vanaf toen nog gegroeid! Bredere schouders gekregen, nog wat hoger en langer geworden volgens mij, en gevulder. Maar niet dikker geworden dus, dan een jaar geleden. Dus ook dat idee van mij, van ojee nu wordt hij dikker, klopt niet. Er is bij hem in het asiel 1 bal verwijderd, dus ik denk dat hij een binnenbal heeft.
Roa weegt nog steeds 4,5 kilo. Net als toen ik haar kreeg. Ze was toen bij het asiel geschat op twee jaar. Maar ze had toen wel een spekbuik. Dat viel niet direct op, maar dat kon ik goed voelen als ik haar optilde. Ze waren beiden gered uit een verwaarlozingssituatie met honger. Daarbij hadden toen ze vreselijke diarree. Dus in de tijd van herstel in het asiel hebben ze flink gegeten denk ik! Roa in ieder geval wel. In het begin bij mij at Roa steeds alles wat ze kreeg zo snel mogelijk op. En daarna begon ze aan Robins portie, want Robin wandelde meestal na een deel van zijn eten even weg. Nu heeft ze dat spekbuikje beslist niet meer. Maar ze weegt nog hetzelfde!! Wat ze toen aan gewicht in haar spekbuikje had, heeft ze nu in haar spieren dan, denk ik. Waardoor haar vacht nu minder mooi is weet ik niet. Misschien waren er toch wormen. Waarom ze ineens haar voorkeur voor brokjes kwijt is, weet ik ook niet. Ik heb in haar bekje gekeken en zie geen rood tandvlees of dat er iets mis is.
En Robin weegt nu 6,6 kilo, precies wat hij een jaar geleden ook al woog. Maar toen ik hem kreeg woog hij 4,7 kilo en was nogal slank. Hij was toen geschat op anderhalf jaar. Hij is vanaf toen nog gegroeid! Bredere schouders gekregen, nog wat hoger en langer geworden volgens mij, en gevulder. Maar niet dikker geworden dus, dan een jaar geleden. Dus ook dat idee van mij, van ojee nu wordt hij dikker, klopt niet. Er is bij hem in het asiel 1 bal verwijderd, dus ik denk dat hij een binnenbal heeft.