Help, kat eet niet meer en drinkt niet meer

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Zembla
Huiskat
Huiskat

Help, kat eet niet meer en drinkt niet meer

Bericht door Zembla »

Help, onze kat eet niet meer en drinkt niet meer. We zijn eergisteren en gisteren bij de dierenarts geweest en thuisgekomen zonder ook maar te weten wat er aan de hand kan zijn.

Maandag was hij erg slecht, verstopte zich boven in zijn paal en heeft daar eigenlijk de hele dag gelegen. Dinsdag naar de dierenarts want ik had hem niet zien drinken en ook niet meer zien eten, ook zijn kattenbak was schoon..

Bij de dierenarts heeft hij een infuus gekregen en lustopwekker, ook had hij 39,9 graden koorts en dacht de dierenarts aan bloedarmoede omdat zijn slijmvliezen? wat bleek was. Ze wilde bloed afnemen maar dat was niet gelukt omdat hij schijnbaar niet zo braaf was…

Dus naar huis, verdovingsmiddel meegekregen voor de volgende dag en 3 uur nadat hij dat gehad heeft moest ik weer komen. Het infuus leek een beetje te werken. Hij had hele kleine beetjes gegeten en wat gedronken, ook vond ik kleine plasjes op zijn kattenbak.

Woensdag weer naar de dierenarts, bloed afgenomen. De dierenarts vond hem beter als de dag ervoor, ook waren zijn slijmvliezen niet meer zo licht van kleur en dacht ze ineens niet meer aan bloedarmoede. Bloedonderzoek van de organen gehad, alles was daar in orde. Bloedonderzoek voor bloedarmoede is niet meer gedaan… weer een infuus en lustopwekker gehad en bij thuiskomst knapte hij heel goed op, hij ging eten en drinken en schooien om voer zoals ik hem weer ken.

Vandaag gaat het weer slecht. Het enige wat ik erin krijg is tonijn op water en kip, en misschien 10 brokjes. Advies was om hem 2x per dag een pil te geven tegen de misselijkheid maar volgens mij is hij helemaal niet misselijk, heeft ook niet gebraakt oid. Hij is slomer als anders en gewoon niet zichzelf. Hij heeft wel even kort met touwtje gespeeld maar dat was het dan ook.

Hij drinkt weer niet… ik ben echt radeloos en eigenlijk ben ik ook totaal niet tevreden over de dierenarts, wel makkelijk om een pilletje mee te geven wat niet lijkt te werken en straks is het weekend…. Ze zou me morgenochtend bellen hoe het gaat en dan zal ik ook aangeven dat er weinig verandering is maar hoelang moet ik nog wachten? Ze hadden hem toch ook gewoon verder kunnen onderzoeken?

Kleine kanttekening, hij poept dus ook niet. Gisteren heeft hij een iemiemie drolletje gelegd, echt van een halve cm ongeveer… en dat was het.
Dierenarts voelde geen obstipatie en de darmen voelden goed… volgens haar moet hij gewoon even op gang komen. Nou mijn kat is de grootste eter die er is en als hij niet eet is hij gewoon ziek… en dat in combi met niet drinken… ik maak me zorgen… hij is nog maar vijf jaar oud.
Synemios
Tijger
Tijger

Re: Help, kat eet niet meer en drinkt niet meer

Bericht door Synemios »

Wat is er qua bloedonderzoek allemaal onderzocht?

Niet poepen kan wel kloppen als er weinig gegeten wordt.

Je ziet niet altijd of je kat wel of niet misselijk is, en braken en misselijkheid hoeft niet samen te gaan.
wat heb je daarvoor gekregen wat je 2x per dag moet geven?

Het is eigenlijk heel simpel, jou gevoel zegt duidelijk dat er iets niet klopt en je bent niet blij met je dierenarts.
Je kunt altijd elders een 2nd opinion vragen.

Niet eten/drinken kan zoveel redenen hebben, het kan een virus zijn, of een haarbal of iets met de organen, gebitsproblemen ( hoewel ik denk dat ze dat wel uitgesloten heeft het gebit) .
Daar valt zonder verder onderzoek weinig over te zeggen.

Ik kan mij voorstellen dat je je zorgen maakt, dat zou ik ook doen.

Een foto of echo zou eventueel misschien duidelijkheid kunnen geven, maar dat zal een dierenarts dan toch ook wel voor moeten stellen.

Ik zou hem zoveel mogelijk geven wat hij wel wil eten/drinken. en morgen aangeven dat je verder onderzoek wilt of een andere dierenarts bellen.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Zembla
Huiskat
Huiskat

Bericht door Zembla »

Hij krijgt metobetyl, als ik het zo goed schrijf. Hij moet twee keer per dag een kwart pilletje.

Bloedonderzoek was op de organen, dus lever nieren en de hele mikmak. Hier kwamen waardes uit die volgens de dierenarts heel netjes waren en niks afwijkends. Ook de lever was goed.

Als het een virus is dan lijkt me dat hij ook antibiotica zou moeten krijgen toch?

Ik ben gewoon bang, mijn paard heeft 10 dagen op de kliniek gestaan waarbij het onzeker was of hij het zou halen. Hij is sinds zaterdag weer thuis engelukkig gaat alles goed. Maar nu is ineens mijn kat ziek.. mentaal is het even een rollercoaster… waardoor ik aan alles ga twijfelen…

Hij heeft net een beetje biefstuk op en tonijn in water, hij mocht zoveel als hij wil maa relaas was het niet veel wat erin ging.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Nee bij een virus helpt antibiotica niet, dat is een kwestie van uitzieken.
Gelukkig kwam er niets afwijkends uit het bloedonderzoek, vandaar denk ik dat de dierenarts af wil wachten.

Ik begrijp je zorgen, zeker als je net al een ziek paard gehad hebt.
Ik zou echt duidelijk aangeven morgen dat je het niet vertrouwd en onthou voor nu vooral dat alles wat je erin krijgt meegenomen is.

Heel veel sterkte.

Hier een duidelijke uitleg over het gebruik van antibiotica

https://diergeneeskunde.nl/kennisbank/a ... t-het-wel/
Groetjes, Denise
Zembla
Huiskat
Huiskat

Bericht door Zembla »

Vandaag weer naar de dierenarts geweest, hij had geen koorts/verhoging meer. Slijmvliezen waren in orde en de lympfenklieren waren goed, niet gezwollen oid. Hierdoor dacht de dierenarts niet aan een bacterie en is besloten om geen antibiotica te geven. Ze dacht eerder aan een flinke virale infectie.

Weer alles herhaald, infuus en lustopwekker/iets tegen de misselijkheid voor morgen weer dezelfde medicatie als gisteren + metacam en we hebben een smeersel meegekregen wat je op de oren moet smeren om lust op te wekken.

Mijn kat is weer vrolijk en hij eet weer brokken. Hopelijk blijft het de goede kant op gaan.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Gelukkig heeft ze je alles goed uitgelegd, en belangrijker is dat het de goede kant op lijkt te gaan.
Ik ga hard voor jullie duimen dat dat zo doorzet.
Groetjes, Denise
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

hoe is het nu met je kat?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Zembla
Huiskat
Huiskat

Bericht door Zembla »

Goed, hij is bijna weer de oude. Hij eet, hij drinkt en loopt vrolijk rond. Zijn gedrag is weer helemaal normaal!

Afgelopen zondag ben ik gestopt met alle medicatie. Het enige puntje is nog dat hij nu de helft van de hoeveelheid brokken eet dan dat hij voor hij ziek werd at. Ik hoop dat dat komt door de warmte en dat zijn lijf ook nog even nodig heeft om te herstellen. Nu is hij sowieso iets te dik dus erg is het niet maar het is wel iets wat ik in de gaten hou.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Wat een fijn nieuws.
Het eten inderdaad in de gaten houden, warmte heeft inderdaad ook vaak invloed op het eten.
Groetjes, Denise
Plaats reactie