Operatie IJsland

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Jinny
Huiskat
Huiskat

Re: Operatie IJsland

Bericht door Jinny »

Das mooi, ik heb er nog spullen aan boord staan, gemakkelijker dan meenemen als ik weer heen moet..
Hawk
Huiskat
Huiskat

Bericht door Hawk »

Zo, en nu weer tijd voor een mooie update. Vandaag.. ja het is hier nu 22:46 uur, 2 uur vroeger, zijn mijn spullen in huis geplaatst Dat was even fijn om even mijn Sodastream te gebruiken. Smaakte echt lekker na... 2/3 weken zonder, ik heb geen idee eigenlijk.. hoe lang is het al geleden?
Nou ja, morgen de katten ophalen. Het is 2 1/2 uur rijden en ik moet er om 9:30 uur zijn. Dat wordt vroeg opstaan.
En wat betreft de katten, zelfs nu had het nog een staartje. Ik kreeg namelijk Maandag 31 Maart een e-mail van Icelandair Cargo dat er nog een customs clearance moest gebeuren voordat ik de katten mocht ophalen bij het quarantaine centrum. En als ik de juiste documenten zou verstrekken zouden ze er dus volgende week (tussen 7 en 11 April) op terug komen.

Nou ja zeg, dan moeten er dus al nieuwe katten en honden worden opgenomen in het quarantaine centrum. Wat is dat voor idioterie! Je had er ook even eerder mee kunnen komen dan 31 Maart! Op de website okkarmosel.com staat immers duidelijk vermeld: Innkoma 17-21 Maart Útskrift 4 April! Ja, 4 April. Dus niet een week later.
Ik in de stress, waarschijnlijk andere kat / hond eigenaren ook.
Het quarantaine centrum wilde dat ik gewoon 4 April de katten kwam halen. Maar ja, ik wist niet wat de autoriteiten daarmee zouden doen. Vandaag echter, kreeg ik toch het bericht dat ik mijn katten kan komen ophalen. Nog even een bedrag betalen en dan was het in orde. Nou, prima. Morgenochtend in volledige rust de katten ophalen. Ik weet zeker dat Rick zijn blijdschap wel even zal laten merken als ik aankom. Anasja zeker ook, wellicht iets minder enthousiast maar we zullen zien. Sahara, ja die is wel blij als ze thuis komt maar haat de transportkoffer.
We komen er wel. Wel weer 160km rijden voor de katten maar ja, na een autorit naar Frankfurt, vlucht naar Keflavik, autorit van Keflavik naar het quarantaine station.. ja de katten hebben nogal wat moeten doorstaan. Nu ben ik eindelijk weer de chauffeur.
Wel in een huurauto, gezien mijn tijdelijke export verzekering is verlopen en de registratie van mijn auto nog niet voltooid is. Gelukkig heb ik op dat vlak wel een bericht gekregen dat er een document ontbrak bij de aanvraag. Gelukkig was dat snel opgelost. Nu maar even wachten en dan is alles weer "normaal".
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ik wens je een voorspoedige rit! Heerlijk wanneer je straks Anasja, Rick en Sahara weer in de armen kan sluiten en je een punt kan zetten achter de verhuizing met al het geregel!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Hawk
Huiskat
Huiskat

Bericht door Hawk »

Ze zijn thuis :edance:
Rick, zoals ik al verwachtte meteen weer zichzelf. De hele rit in de auto op een toon miauwen van: Schiet eens op, ik wil naar huis, wat duurt het lang. Anasja haar rustige zelf maar ook nu al gewend in het nieuwe huis met de vertrouwde meubels, kattenbakken, voer etc.. Sahara, ja dat verwachtte ik ook al, die ligt nog onder mijn bed. Die heeft een hekel aan reizen en moet zeker na 160km, 2 uur.. nog wel even bijkomen. Maar ja, komt wel. Als ze onder het bed vandaan komt en voorzichtig gaat inspecteren is het tijd voor snoep en traktaties.
Overigens was het ophalen bij het quarantaine centrum net als het ophalen in een kattenpension. Weinig gedoe en gewoon meenemen. Alleen heb ik nu een 3 tal kennels, grote dingen die ik niet ga houden. Nemen te veel ruimte in beslag in huis en zijn niet praktisch om mee te nemen naar de dierenarts / kattentrimmer. Dus.. straks naar de milieustraat.
Hawk
Huiskat
Huiskat

Bericht door Hawk »

Nachtje geslapen, proberen ritme weer op te bouwen. Vanochtend eten gegeven, de eetgewoonten lijken hier (tot nog toe) anders dan in Nederland. Er wordt 's-ochtend (nog) niet alles (droogvoer) in één keer naar binnen gewerkt. Meer verspreid. Ook gaat Rick niet proberen om bij Sahara, die altijd verspreid at dus een eigen voerbak heeft zodat de andere katten haar voer niet opeten, gaat alleen open als zij in de buurt is, voerbak heeft chipherkenning.
Echter er is meer. Nadat Sahara zich redelijk thuis voelde, speelde en ook mij weer vertrouwde kroop ze toch weer overal onder. Vandaag heeft ze zelfs een plek ontdekt om onder de keukenkastjes te komen.
Gelukkig hoorde ik het gebeuren, maar het blijkt dus dat onder de keuken wel een soort schot is geplaatst maar in de hoek, in de afbeelding onder de magnetron een opening zat waar Sahara dus met haar behendigheid onder kon komen.
Het schot is van plastic en kon ik gelukkig verwijderen maar wat is nu de oorzaak van het eerst vertrouwd, eten en zelfs spelen en vervolgens overal weer onder kruipen.
Moet ze opnieuw wennen aan het huis, of wellicht... zijn het de (niet voor de mens voelbare of schade aanrichtende) aardbevingen die hier in de buurt (40km van hier) plaatsvinden?
Ja, die waren er toch ook wel de laatste 2 weken in het quarantaine centrum.
Ik merk het ook soms aan Rick die dan zich niet echt op schuilt maar bijvoorbeeld onder de dekens gaat liggen.
Ik hoop dat ze er op een gegeven moment aan wennen. Alleen Anasja heeft nog niks laten merken. Ze was ook de eerste die door het kattenluik heen durfde om naar de buiteninrichting te gaan (niet echt buiten maar in een soort open serre).

Afbeelding

Toevoeging: En terwijl ik dit bericht tikte, is Sahara onder de keuken vandaan gekomen en stond ze weer te miauwen toen ik mijn computerkamer verliet. Nu genieten ze van het natvoer wat ik hier voor hun heb gekocht. Aardbevingen waardoor ze wegkruipen? Het wordt steeds waarschijnlijker.
KattenKoen
Huiskat
Huiskat

Bericht door KattenKoen »

Dieren voelen dat heel sterk aan. Een "mooi" voorbeeld daarvan is destijds met de tsunami in Azië, waarbij dieren ook al ver voor de aardbeving in zee wegtrokken. Gezien ze het in Nederland niet gewend zijn, is het ook wel logisch dat ze er in het begin sterk op zullen reageren. En tja hier vonden ze het ook héél fijn om onder het keukenblok te kruipen. Het roostertje werd weggetrokken en dan de plank. Maar na een paar keer kwamen ze er ook wel achter dat er niks te halen viel en is het uiteindelijk gestopt (behalve het verwijderen van het roostertje, dat blijven ze doen dus die heb ik maar weggehaald, gelukkig niet in het zicht).
Hawk
Huiskat
Huiskat

Bericht door Hawk »

Ja, ik kan me nog herinneren dat er een keer een aardbeving in Nederland was (niet Groningen) in mijn jongere jaren. Opeens gingen de katten achter een toenmalige speaker zitten, ik praat over de jaren 80. En later was er in het nieuws dat er een aardbeving was. Nou ja, hier komen aardbevingen vaker voor. We zullen zien of ze eraan wennen.
Verder merk ik dat Sahara nog moet wennen aan het geluid dat ik thuis kom. Garagedeur gaat open, auto naar binnen, garagedeur dicht en dan tref ik Rick en Anasja wel gewoon rustig aan maar Sahara onder het bed, keukenkastjes of achter een deur.. in elk geval kan ik wel zien op welke plekken ze zich achter of onder verstopt.
Hawk
Huiskat
Huiskat

Bericht door Hawk »

Tijd voor wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gaat goed met de katten. Zelfs zo positief, de verhoudingen onderling lijken ook te verbeteren zoals deels te zien is op de foto's. Hier in IJsland, bijna altijd rust. In Nederland, bijna altijd druk. Ook 's-nachts is er verkeer. IJsland, nu in een vrijstaand huis. In Nederland, op de 2e verdieping in een appartementencomplex.
Plaats reactie