Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Furball
Kitten

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Furball »

Zotvanpoezen schreef: 15 mar 2025 16:26 Wat een heftig verhaal!

FHS kan je in verschillende gradaties en vormen hebben. Daarom is een diagnose moeilijk.
Heb je dit topic al eens helemaal doorgenomen?

In het februarinummer van het blad "Kattenmanieren" staan enkele pagina's over een voorbeeld (Froufrou) met een ernstigere vorm van FHS. Het is een samenvatting van haar dagboekje gedurende een periode van 8 jaar (Er waren ook verschillende vormen en gradaties gedurende die 8 jaar):
Afbeelding

In deze samenvatting vind je misschien herkenpunten, en ook tips dat je kan proberen.
Elke vorm van FHS is anders, en de aanpak en behandeling is voor elke kat een aanpak op maat.
En dat vraagt veel tijd en geduld om de beste "remedie" te vinden.
Heb jouw artikel inmiddels gelezen en geeft mij een goede handleiding om de zoektocht te starten.
Ik herken heel, heel erg veel, al zijn de aanvallen bij mijn katje veel minder heftig.
Al heel lang zie ik dat geluiden, veranderingen en mijn gedrag ook invloed lijken te hebben. Ze heeft ook al jaren een soort van lichte vocal seizures.
Sinds het lezen van jouw artikel houd ik nu een ook een dagboekje bij van haar gedrag.
Ik hoop nog steeds op een andere oorzaak die te behandelen is, maar ik krijg een ernstig vermoeden dat we te maken hebben met FHS. Hoe dan ook haar ondersteunen waar ik maar kan is echt keihard nodig,
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger

Bericht door Zotvanpoezen »

Furball schreef: 24 mar 2025 14:21 Heb jouw artikel inmiddels gelezen en geeft mij een goede handleiding om de zoektocht te starten.
Ik herken heel, heel erg veel, al zijn de aanvallen bij mijn katje veel minder heftig.
Al heel lang zie ik dat geluiden, veranderingen en mijn gedrag ook invloed lijken te hebben. Ze heeft ook al jaren een soort van lichte vocal seizures.
Sinds het lezen van jouw artikel houd ik nu een ook een dagboekje bij van haar gedrag.
Ik hoop nog steeds op een andere oorzaak die te behandelen is, maar ik krijg een ernstig vermoeden dat we te maken hebben met FHS. Hoe dan ook haar ondersteunen waar ik maar kan is echt keihard nodig,
Ik ben blij dat ik jou een beetje inspiratie kunnen geven heb. Dat was mijn bedoeling.
Als het volgende deel verschijnt, laat ik je iets weten ;-)

Verlies de moed niet, je kan je katje een mooi en waardevol leven bieden. Maar de zoektocht kan lang en zwaar zijn...
Een gedetailleerd dagboekje is al een goede start!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Furball
Kitten

Bericht door Furball »

Zotvanpoezen schreef: 25 mar 2025 19:13 Ik ben blij dat ik jou een beetje inspiratie kunnen geven heb. Dat was mijn bedoeling.
Als het volgende deel verschijnt, laat ik je iets weten ;-)

Verlies de moed niet, je kan je katje een mooi en waardevol leven bieden. Maar de zoektocht kan lang en zwaar zijn...
Een gedetailleerd dagboekje is al een goede start!
Heel graag! Dank je wel alvast.
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger

Furball schreef: 27 mar 2025 10:49 Heel graag! Dank je wel alvast.
Het artikel van Liesbeth Puts is net is gepubliceerd ;-)
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/fhs/

Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Mooie blogpost. Hopelijk hebben veel mensen (en hun katten) er wat aan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Furball
Kitten

Bericht door Furball »

Ik kreeg het mailtje binnen en het is zo'n fijne houvast.
Ben me enorm aan het inlezen nu op allerlei sites en heb nauw contact met de dierenarts om me te ondersteunen.

Inmiddels is haar gebitje gedaan is, wat ook weer problemen gaf.
Niet het gebit aan zich. Moest alleen schoongemaakt.
Maar ze is zo overgevoelig voor alle medicatie en nu ook weer.
Ze is in een soort van delier terecht gekomen die 24 uur geduurd heeft.
Tot nu toe kan ik nog niet ergens terugvinden dat overgevoeligheid voor medicatie ook bij FHS past (zal dan wel niet?).

Inmiddels ook begonnen met het uitsluiten van resterende mogelijke allergieën.
Buiten de bekende lichamelijke klachten is er niets meer over wat nog te onderzoeken valt.

Inmiddels houd ik een dagboekje bij. Dat ben ik gelijk gaan doen toen ik het las bij @Zotvanpoezen
Het valt me op dat ze kort voor een "aanval" mij aan gaat kijken.
Niet angstig of zo. Maar meer van .....dan weet ik in ieder geval waar je bent en dat je er bent.

Gelukkig is het nog steeds een stuk minder (en ik denk echt) dankzij de Gabapetine.
De kale plek wordt minder hard aangevallen en het huidje lijkt op dit moment daardoor rustig.
Pfffff geen wonden graag.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Een hele mooie blogpost, ook de tips in je reactie op de site zijn zo waardevol.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger

Rik schreef: 07 apr 2025 20:16 Mooie blogpost. Hopelijk hebben veel mensen (en hun katten) er wat aan.
Synemios schreef: 08 apr 2025 20:26 Een hele mooie blogpost, ook de tips in je reactie op de site zijn zo waardevol.
Bedankt voor de positieve reacties!
Ik zal er alles aan doen om het dagboekje te bewerken en ter beschikking te stellen voor wie er behoefte aan heeft ;-)
Hoe meer katjes ik ermee kan helpen, hoe liever!

Zotvanpoezen
Tijger
Tijger

Furball schreef: 08 apr 2025 10:20 Ik kreeg het mailtje binnen en het is zo'n fijne houvast.
Ben me enorm aan het inlezen nu op allerlei sites en heb nauw contact met de dierenarts om me te ondersteunen.

Inmiddels is haar gebitje gedaan is, wat ook weer problemen gaf.
Niet het gebit aan zich. Moest alleen schoongemaakt.
Maar ze is zo overgevoelig voor alle medicatie en nu ook weer.
Ze is in een soort van delier terecht gekomen die 24 uur geduurd heeft.
Tot nu toe kan ik nog niet ergens terugvinden dat overgevoeligheid voor medicatie ook bij FHS past (zal dan wel niet?).

Inmiddels ook begonnen met het uitsluiten van resterende mogelijke allergieën.
Buiten de bekende lichamelijke klachten is er niets meer over wat nog te onderzoeken valt.

Inmiddels houd ik een dagboekje bij. Dat ben ik gelijk gaan doen toen ik het las bij @Zotvanpoezen
Het valt me op dat ze kort voor een "aanval" mij aan gaat kijken.
Niet angstig of zo. Maar meer van .....dan weet ik in ieder geval waar je bent en dat je er bent.

Gelukkig is het nog steeds een stuk minder (en ik denk echt) dankzij de Gabapetine.
De kale plek wordt minder hard aangevallen en het huidje lijkt op dit moment daardoor rustig.
Pfffff geen wonden graag.
Fijn dat je nu ook een dagboekje bijhoud!
Wees ervan bewust dat af en toe een terugvalletje onvermijdelijk is.
Verlies de moed niet!

Plaats reactie