Bijwerkingen schildkliermedicatie

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Lau
Kitten

Bijwerkingen schildkliermedicatie

Bericht door Lau »

Hallo allemaal,

Ik zou graag hier even mijn verhaal doen om wat advies te krijgen.
Mijn kat van 14,5 was tot voor november eigenlijk redelijk gezond. Omdat ze vaak hyperactief was en bleef afvallen ben ik begin november toch maar naar de dierenarts gegaan voor een bloedonderzoek. Alles was normaal, maar wel een hele hoge schildklierwaarde. Dus naar huis met felimazole (2,5mg 2x per dag). Ook haar tanden bleken heel slecht, dus hier zou ze ook voor behandeld moeten worden, maar eerst was het belangrijk om de schildklierwaarde omlaag te krijgen.

Na ongeveer 3-4 weken opnieuw bloed laten nemen en bleek dat de waarde net niet voldoende gezakt was (maar wel redelijk snel, zat eerst op 13,1 en was nu 4,7 terwijl de bovengrens 3,5 is). Dierenarts raadde aan om de dosis wat te verhogen, dus ben dan 2,75 beginnen geven 2x per dag. Hierop kreeg ze last van bijwerkingen (heel sloom, niet meer willen eten,…) en ben ik even gestopt met de medicatie om vervolgens aan een lagere dosis terug te beginnen. Sindsdien is ze blijven schommelen, maar elke keer zat de waarde te hoog en ze blijft bijwerkingen krijgen elke keer als ik terug begin met de medicatie (zelfs op 1,25mg 2x per dag).

Ze is in februari ook behandeld aan haar tanden, rechts zijn alle kiezen getrokken. Links zou dit eigenlijk ook nog moeten, maar helaas werd er tijdens de behandeling een tumor ontdekt in haar mond. Deze blijkt kwaadaardig te zijn (plaveiselcelcarcinoom), dus is beslist om de linkerkant niet meer te doen.

Ze slaapt veel, maar eet wel nog (soms wel pijnlijk door haar tanden en/of tumor). Maar daarnaast maakt ze ook een verwarde/afwezige indruk. Ik ben de laatste tijd erg aan het schommelen met de schildkliermedicatie en weet nu niet of dit hierdoor komt of door pijn. Iedere keer als ik terug met de medicatie begin wordt ze heel sloom, staart veel voor zich uit, wordt heel angstig en stopt met eten. Ik moet dus iedere keer weer stoppen, waardoor de schildklierwaarde heel de tijd schommelt en dit is ook niet goed. Of kan ik beter even een paar weken volhouden zodat de waarde zich kan stabiliseren en dan nog eens het bloed laten controleren?

Ik weet echt even niet zo goed wat ik best doe. Volgens de dierenarts komen bijwerkingen van de medicatie bijna nooit voor, maar ik heb toch het gevoel dat haar slome/afwezige gedrag te maken heeft met haar schildklier.

Ik hoop dat iemand wat raad heeft hoe jullie dit zouden aanpakken. De combinatie van vaar medische problemen maakt het moeilijk om te weten wat het beste is…
Synemios
Tijger
Tijger

Re: Bijwerkingen schildkliermedicatie

Bericht door Synemios »

Allereerst welkom.
Vaak gaat het goed met de medicatie maar heel vaak ook niet en krijgen katten ernstige bijwerkingen.
IK begrijp ook niet zo goed waarom jou dierenarts dan niet met een andere aanpak komt en zegt dat het bijna niet voorkomt want dat is gewoon niet waar.

Alleen al op dit forum zijn er genoeg verhalen over.

Wat denkt je dierenarts dan wat er wel aan de hand is?

Als ik het goed begrijp ging het met een dosering van 2x 2,5 mg felimazole goed, daarna is er verhoogd en kreeg je kat last van bijwerkingen. ( na hoeveel tijd?)
De bijwerkingen die je noemt passen namelijk ook bij katten die teveel felimazole krijgen.

Nu merk je dus bijwerkingen ook als je een lage dosering geeft?

Sommige katten doen het slecht op de felimazole en goed op de thiafeline, andere katten weer andersom.
Het is wel dezelfde stof.
Er zijn ook katten die het wel goed doen op thiamacare, en dan is er verder nog een oorzalf of carbimazolpilletjes maar dan moet je dierenarts een recept uitschrijven voor de apotheek.

Maar goed de vraag is wel of dit veroorzaakt wordt door de medicatie of dat ze pijn heeft en zich gewoon echt niet goed voelt door het gebit en de tumor ( pijn) en dus ook moeite met eten.

Als je helemaal stopt met de medicatie dan zou er na een dag of 10/14 verbetering moeten zijn in het slome gedrag en het slechte eten als het daar door zou komen.
Ik denk dat ik dat zelf zou doen, die 2/3 weken stoppen is denk ik beter dan steeds veranderen van dosering.

Van een te snel werkende schildklier zonder medicatie worden ze niet sloom.

Ik hoop dat je iets hebt aan dit antwoord en mocht je er met je dierenarts echt niet uitkomen, je kunt altijd voor een 2nd opinion gaan bij een andere praktijk.

Ik wil je sowieso heel veel sterkte wensen.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Lau
Kitten

Bericht door Lau »

Bedankt voor je reactie!

Ik heb de medicatie zondag nog voor het laatst gegeven, dus ik begrijp dat het nog wel even kan duren voor ze zich terug een beetje normaal gedraagt(Als het hierdoor komt natuurlijk). Ik dacht dat dit altijd na een paar dagen al uitgewerkt was.

Ik was ook al bang dat haar slome gedrag misschien kwam doordat het te lang aansleept en niet goed behandeld is? Dat het eigenlijk zo erg wordt dat ze zich niet goed voelen en daarom zo sloom worden. Maar dit kan dus volgens jou niet? Haar gewicht is de laatste tijd wel stabiel gebleven.

De andere producten kan ik eventueel nog wel eens proberen om te zien of ze hier ook op reageert. Heb tot nu toe enkel felimazole en apelka gegeven.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Krijgt ze wel pijnstilling? Niet meer actief zijn kan ook te maken hebben met pijn. Ik kan me voorstellen, met die tumor in haar bek, dat er sprake is van pijn.

Mijn kat Rik heeft het 3 jaar lang goed gedaan op Thiafeline. Hij is uiteindelijk overleden door een levertumor.

Heel veel sterkte! Ik hoop dat je haar stabiel kunt krijgen.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Lau
Kitten

Bericht door Lau »

Ze krijgt zeker pijnstilling. Dagelijks meloxicam.

Maar het is moeilijk te zeggen waarvan haar gedrag zo is, omdat er meerdere problemen zijn (pijnlijke tanden, de tumor, schildklier). Ze heeft vaak pijn/ongemak tijdens het eten, het lijkt dan alsof het eten ergens blijft achter hangen en ze probeert het dan weg te krijgen met haar pootjes. Maar ze eet wel nog en stopt ook niet met eten als ze dit voelt. Ze lijkt ook geen pijn te hebben bij het openen van haar bek of bij slikken.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Katten zijn meesters in het verbergen van pijn.
En wat ik eerder al aangaf het kan een reden zijn dat ze sloom is en slecht eet.
Indy van mij heeft last gehad van stomatitis gingivitis complex en die sliep ook de hele dag en eten deed ze heel erg slecht, dus ik kan mij ook zo voorstellen dat het bekje van jou kat ontzettend pijn moet doen en daar was metacam niet genoeg voor.

Volgens Gent duurt het ongeveer 10/14 dagen voor je verandering merkt.
Misschien staat het ook wel in de bijsluiter.

Ik zeg niet dat dingen niet kunnen maar als de schildklier te snel werkt dan zijn ze meestal hyperactief, en dat was bij jou kat in 1e instantie ook zo.
Daarom vraag ik mij af of het slome gedrag en slechte eten daar wel van komt, maar daar kom je alleen achter als je met de medicatie stopt.

Dat slome gedrag en slechte eten was dat al voor je metacam gegeven hebt?

Maar wat zegt je dierenarts hier dan verder over?
Want die zou hier toch antwoorden op moeten hebben?
Groetjes, Denise
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Door de meloxicam zou ze ook slomer/apathisch kunnen worden. Te hoge dosering schildkliermeds ook.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Lau
Kitten

Bericht door Lau »

Ik ben ondertussen een kleine week gestopt met de schildkliermedicatie en ze begint stilletjes aan weer zichzelf te worden. Eet weer beter, komt weer om aandacht vragen en gaat weer wat vaker naar buiten. Met de medicatie is ze echt een hele andere kat (sloom, hele dag slapen, zich verstoppen, verwarde indruk).

Ik ben er dus vrij zeker van dat ze de medicatie gewoon echt niet verdraagt.

Ik geef haar ondertussen wel SWS tabletten van de huisdierendokter (natuurlijk alternatief voor de schildklier), maar ik heb mijn twijfels of dit kan werken.

Ik heb ondertussen ook beslist om toch haar tanden aan de andere kant nog te laten trekken ondanks de tumor. Ze zijn weer heel erg ontstoken en ze heeft er volgens mij momenteel echt last van. Dan wordt het achteraf hopelijk ook wat makkelijker om te zien hoe snel ze effectief last krijgt van de tumor (dit is nu volgens mij nog niet echt het geval).

Over 2 weken is het zover, dus ga haar in tussentijd zoveel mogelijk proberen laten aansterken. Het stoppen met de schildkliermedicatie is dan ook weer niet goed, maar ik weet echt even niet meer wat ik moet doen...
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Wel fijn dat je in ieder geval verbetering merkt.

Als die ontstekingen steeds terug komen dan zou ik daar ook voor kiezen.

Ik vind de sws twijfelachtig, ook omdat er nou niemand is die het echt heeft laten testen, zonder daarbij ook nog gebruik te maken van de gangbare medicatie ( dus ze geven het er dan gewoon nog bij en dat weet je dus nog niets)
tws wordt ook geadviseerd voor een te langzaam werkende schildklier en de samenstelling is precies hetzelfde.

Het zijn geen chinese kruiden maar celzouten.
Dat heeft Marina ooit nagevraagd.

Ik zie niet hoe het zou kunnen werken, maar ik hoop voor jou dat ik ongelijk heb en ik begrijp dat je niets doen geen optie vind.

Mijn ervaring met andere middelen van de huisdierendokter zijn slecht, of het werkt niet of ze worden er ziek van, maar die reacties plaatsen ze dus zelden of niet.

Dus hou het goed in de gaten.
Laatst gewijzigd door Synemios op 29 mar 2025 01:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Denise
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Toen mijn kat Bellow schildklierproblemen had en geen Felimazole meer mocht omdat hij er leverfalen door gekregen had, ben ik me gaan verdiepen in sws tabletjes.

Als je het interessant vindt, kan je hier vinden wat het voor spul is:
viewtopic.php?p=770672#p770672
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Er is nog een andere optie en dat is Y/D voer van Hills, dat is voer zonder jodium, alleen dan mag je er echt nog geen snoepje meer naast geven.

En het duurt 3 weken voordat het werkt.
ze hebben zowel brokjes als natvoer als optie.
Groetjes, Denise
Lau
Kitten

Bericht door Lau »

Y/D heb ik inderdaad ook al aan gedacht om te proberen, maar ze is zo kieskeurig. Ze lust alles maar heel tijdelijk en ik moet bijna elke dag afwisselen.

Ik heb het hele verhaal van Bellow even kort gelezen en ik heb dezelfde twijfelachtige gedachten over de SWS… had inderdaad ook gezien dat de samenstelling dezelfde is als deze van de TWS. Maar geef het nu eerder gewoon met het gedacht dat het (hopelijk?) ook geen kwaad zal kunnen en misschien toch nog beter is als niks?
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Bellow werd ook steeds kieskeuriger met eten en net als jij, was ik dus bang dat hij die y/d na 2 dagen niet meer wilde eten.

Het tegendeel bleek waar te zijn.
Hij vond het y/d blikvoer heerlijk!
Toen de blikjes niet meer leverbaar waren, moest ik wel overstappen op de brokjes. En ook hier had ik me weer volledig vergist: Bellow at die brokjes zonder problemen. Sterker nog, nu pas kon ik merken dat zijn vreselijke honger minder werd!
Eindelijk kon hij weer eten wanneer hij zelf wilde, er waren altijd brokjes beschikbaar.

Het is duur voer, maar zonder y/d had hij het niet gered.

Wat betreft middelen van de huisdierdokter: het zijn geen geneesmiddelen. Geef het nooit zonder overleg met je dierenarts.
Niet alles wat natuurlijk of semi-natuurlijk is, is veilig. Een aantal middelen doet zelfs meer kwaad dan goed.
en † Clea ♀ (2013-2024)
Lau
Kitten

Bericht door Lau »

Misschien moet ik de y/d dan toch maar een kans geven… wie weet lust zij het ook gewoon.

Haar honger valt mee, maar ze zit natuurlijk met alle problemen in haar bek, dus dit zal hier wel door komen. Het drinken en plassen is wel weer toegenomen sinds ik gestopt ben met de medicatie, dus waarschijnlijk zal de schildklierwaarde wel weer gestegen zijn.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Het grote voordeel van Hills is, dat er smaakgarantie op zit.
Dus als de kat het niet lust, kan je de zak of blik terugbrengen en krijg je je geld terug
en † Clea ♀ (2013-2024)
Plaats reactie