Advies nodig

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Remo
Huiskat
Huiskat

Advies nodig

Bericht door Remo »

:???:

Hallo beste kattenmensen,

Binnenkort is er een bruiloft van een familielid in het buitenland. Ik woon samen met mijn familie, mijn jongere broer en vader gaan niet mee. En we hebben 2 katen beide nog jong ( 1 en 2 jaar). Wij samen met minn moeder vrezen dat voor de welzijn van onze katten tijdens ons korte verblijf in het buitenland voor 3 dagen.

Mijn vader heeft niets met katten en jongere broer werkt en behalve spelen met ze doet hij ook verder niets. Denk aan bakken verschonen, verzorgen, voer geven water etc.

Waar we ons zorgwn maken vooral is dat mijn jongere broer chaotisch is en hierdoor vaak buitendeur vergeet om dicht te trekken, wc deur ook bijv. Daarnaast balkon deuren > We wonen in een appartemwnt (4 hoog) de jongere kat springt vaak op het rand van de hekken op de voorbalkon. Achter balkon hebben we een net, maar daar komen ze zelden. Onder toezicht laten we de voorbalkon open zodat ze kunnen genieten van de zon en verse lucht. Het wordt lekker weer over enkele weken dus meer kans dat ze balkon deur open zullen houden. Ik heb heel vaak gezien hoe de jongste op het balkon hek aan het rand liep en iedere keer meteen eraf gehaald. Er waren ook enkele momenten dat ze op slot zaten buiten omdat een van hen se vergat. Dit was dan in de loop van 1 dag. Nu gaat het om 3 dagenZ

Ze zijn kortom niet adequaat en we hebben 0 vetrouwen in ze om ze te verzorgen. Alhoewel ze aangeven dat ze erop zullen letten vertrouwen wij hen absoluut niet. De taken rondom de katten staan in principe vast tis mijn moeder of ik die alles voor ze met liefde doen.

Ze slapen ook in de woonkamer in hun mand, maar met onze afwezigheid zal hun nacht erg worden verstoord door oa een vader die tv zal kijken. Normaal hebben we afspraken , voor dat we katten hadden bleef hij de hele nacht op en was aan het tv kijken.

Wat zouden jullie in zon situatie doen? Ik overweeg nu om niet te gaan naar de bruiloft, wetende dat familieleden dit niet zullen waarderen. Tis namelijk een groot belang in onze cultuur om tijdens zulke bijeenkomsten aanwezig te zijn.

Ben ik aan het overdrijven?
nellebel
Tijger
Tijger

Re: Advies nodig

Bericht door nellebel »

nee je bent niet aan het overdrijven, je hebt reëel zorgen over je katten. je zou kunnen overwegen om ze voor die dagen naar een kattenpension te brengen. ik zou niet lekker op een feestje zitten met de risico's die jij beschrijft. als dat pension geen optie is zou ik thuis blijven. mijn katten gaan voor elk feestje of vakantie. wel jammer dat je vader en broer er zo naar kijken maar je kunt iets ook niet afdwingen. goed dat jij je verantwoordelijkheid wel neemt
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Rik
Tijger
Tijger

Re: Advies nodig

Bericht door Rik »

Het niveau van niet vertrouwen is ook nog van belang. Je zegt wel 0 procent vertrouwen in ze te hebben om de katten te verzorgen... maar is dat uit on-interesse, vergeetachtigheid of echte onwil?

Ik zie dan 3 opties.

1) Je belt (of appt) ze elke dag op om te informeren naar de katten (met smoesje of ze wat fotootjes willen appen e.d.). Terzijde vragen of de kattenbak verschoont is e.d. Maar ik kan me voorstellen dat dat ook heel gevoelig ligt. En dat hangt dan dus ook af of ze de katten echt niet willen verzorgen of dat er alleen wat on-interesse ligt. Plus dat deze optie de zorg voor het open laten van de deuren niet wegneemt.

2) Als je (goede) vrienden hebt zouden die misschien een paar dagen op kunnen passen. Dat zou natuurlijk het mooiste zijn, zeker als je die meer vertrouwd met de zorg voor je beestjes. Dat zou e.v. eenmaal daags ook bij jou thuis kunnen zijn maar dat neemt de zorg voor de deuren e.d. ook niet weg.

3) Als laatste oplossing is er inderdaad een kort verblijf in een dierenpensioen. Dan hoop ik dat je die op korte termijn nog kunt vinden en boeken voor die paar dagen.

PS. Als het bij optie 1 vooral ook nog gaat om de zorgen van het open laten van deuren, dan zou je ook af kunnen spreken om de katten 'op te sluiten' op een slaapkamer. Ja, dat klinkt (dier)onvriendelijk maar realiseer je ook dat dit bij een dierenpension ook vaak gebeurd. Dus misschien is dat in combinatie van elke dag even bellen een goede optie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie