Hoi allemaal,
Eergister hebben wij geheel onverwachts onze lieve poes Suzy laten inslapen met 2 jaar leeftijd. Onze kat Sjaak, 3.5, zat er naast en heeft het gezien. We vonden haar verlamd in de slaapkamer van onze dochter. Ze waren echt heel close, naar elkaar, naar onze kindjes. Hele lieve binnenkatten.
Ik mis haar vreselijk en ben al dagen van slag.
Sjaak heeft afscheid kunnen nemen. Hij lijkt nu vrij rustig. Eet, drinkt, komt beneden. Behalve dat hij op haar plekjes ligt, merk ik weinig aan hem.
Sjaak is nog nooit alleen geweest, er was ook nog een andere poes, Soof, die ivm drukte bij mijn moeder is gaan wonen.
Sjaak heeft dus altijd een maatje gehad. We vragen ons af waar we goed aan doen. We hebben 2 jonge kids en een hond.
- een nieuwe kitten erbij? ( zien wij niet zo zitten maar alles voor sjaak )
- naar mijn moeder, waar die met de eerste kat Soof kan zijn in alle rust ( ruk voor ons, maar wellicht beter?)
- alleen laten?
Ik heb ook geen idee of we nu nog weken moeten aankijken? Of dat we gewoon nu moeten handelen om hem niet alleen te laten? Help?
Groetjes!
Wat te doen met kat na overlijden maatje
Re: Wat te doen met kat na overlijden maatje
Je vergeet nog een optie: poes uit de opvang erbij. Ik heb het zo al 2x gedaan, je kunt er eentje uitzoeken van dezelfde leeftijd of iets jonger en je kunt met het asiel afspraken maken voor als het niet mocht klikken. De asiels en opvang zitten altijd overvol dus er moet allicht een maatje te vinden zijn. Vaak kunnen ze bij de opvang al een idee geven van het karakter zodat je enigszins kunt inschatten of het gaat passen.
Je geeft aan dat Sjaak nu redelijk normaal reageert dus het is sowieso al niet nodig om meteen iets te ondernemen, misschien vind ie het wel lekker zo, misschien gaat ie over een tijdje rottigheid uithalen omdat ie stimulans van een andere kat mist. Je zou dus ook gewoon even een tijdje kunnen afkijken.
Je geeft aan dat Sjaak nu redelijk normaal reageert dus het is sowieso al niet nodig om meteen iets te ondernemen, misschien vind ie het wel lekker zo, misschien gaat ie over een tijdje rottigheid uithalen omdat ie stimulans van een andere kat mist. Je zou dus ook gewoon even een tijdje kunnen afkijken.
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
Stef71 schreef: 24 mar 2025 12:41 Je vergeet nog een optie: poes uit de opvang erbij. Ik heb het zo al 2x gedaan, je kunt er eentje uitzoeken van dezelfde leeftijd of iets jonger en je kunt met het asiel afspraken maken voor als het niet mocht klikken. De asiels en opvang zitten altijd overvol dus er moet allicht een maatje te vinden zijn. Vaak kunnen ze bij de opvang al een idee geven van het karakter zodat je enigszins kunt inschatten of het gaat passen.
Dat is misschien ook zo. Ik wil ‘t gewoon heel graag goed doen voor hem. Maar misschien ook iets meer tijd geven. Een kat uit de opvang staan we voor open, graag zelfs, want een kitten heeft de voorkeur niet. Echter… moet de kat dan aan zoveel dingen gewend zijn ( kids, binnenkat, hond, dieetvoer sjaak voor blaasgruis…)
Elders op het forum kan je ons drama terug vinden.
Droppie heeft ongeveer 3 weken gerouwd om haar zus, als in, niet eten (alleen uit mijn hand) en heel erg aanhankelijk.
Ook de kade niet meer op durven en dergelijke.
Na 3 weken begon ze weer zelf te eten (ze kon het poosje vasten best hebben overigens) en hernam ze rustig aan haar normale leventje weer.
Inmiddels 6,5 week verder en ze doet weer als vanouds.
Zozeer zelfs dat ik twijfel of ik er een kitten bijneem..
Droppie heeft ongeveer 3 weken gerouwd om haar zus, als in, niet eten (alleen uit mijn hand) en heel erg aanhankelijk.
Ook de kade niet meer op durven en dergelijke.
Na 3 weken begon ze weer zelf te eten (ze kon het poosje vasten best hebben overigens) en hernam ze rustig aan haar normale leventje weer.
Inmiddels 6,5 week verder en ze doet weer als vanouds.
Zozeer zelfs dat ik twijfel of ik er een kitten bijneem..