kitten zere ronde wond na vaccinatie

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Smitty
Kitten

kitten zere ronde wond na vaccinatie

Bericht door Smitty »

3 februari hebben mijn kittens hun 12 weken vaccinatie gehad, de tweede dus. De een had nergens last van, de ander kreeg al snel jeuk. Deze jeuk was niet abnormaal dus even aankijken. De jeuk veranderde in een grote open en kale plek. Echt een wond en ze werd gek, kon niet stoppen met krabben. Terug naar de dierenarts en daar heeft ze een prednison injectie en een zalf gehad. De jeuk werd minder, 70% van de wond is inmiddels genezen en er groeit ook alweer haar op. Echter 1 plekje, ongeveer zo groot als een ouderwets dubbeltje, geneest niet. Het lijkt op gebakken bacon, ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. Ik moest stoppen met de zalf aangezien die zalf (waar cortisonen inzitten) de wondgenezing zou kunnen vertragen. Nog een week aangekeken maar het geneest gewoon niet. Er lijkt een korst op te zitten, maar wat ik al zei, apart, als gebakken bacon. Voor dinsdag een afspraak bij de dierenarts maar het zit me niet lekker. Ik heb geen idee waarom het zolang duurt en ik ben inmiddels bang dat het gaat uitmonden in injection site sarcoma. Een ontstekingsreactie kan daar een trigger voor zijn. Voor de duidelijkheid, ze heeft geen bult maar ik begreep dat dat pas later kan komen. Zit mezelf redelijk gek te maken. Heeft iemand anders dit misschien al eens meegemaakt? Ze is verder trouwens niet ziek geweest van de vaccinatie, ook nu is het net de liefdesbaby van Jackie Chan en Bruce Lee.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Re: kitten zere ronde wond na vaccinatie

Bericht door Asse-Poes »

Voorzover ik weet moet de zwelling (bult) binnen een maand al optreden als het om Feline Injection Site Sarcoma gaat.
Juist die bult is kenmerkend voor FISS.
FISS is een zeer zeldzame bijwerking en als het al voorkomt, dan is het bij de rabiës- en leucose vaccinaties.
Voor de volgende vaccinaties kan je bij deze kat beter niet meer tussen de schouderbladen laten vaccineren. Staart, achterpoot of flank is een betere plek. (Eigenlijk zouden dierenartsen sowieso niet tussen de schouderbladen moeten injecteren, maar ja, het is de makkelijkste en meest pijnvrije plek)

Heeft de kat nog steeds zo veel jeuk?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Plaats reactie