Al 3 maanden een snottebel

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Mauw665
Kitten

Al 3 maanden een snottebel

Bericht door Mauw665 »

Mijn ragdoll kater van 14 heeft al ruim 3 maanden groen/gele snot uit z'n linker neusgat. Ook heeft hij een bult bij zijn keel aan dezelfde kant. Verder lijdt hij al een aantal jaar aan suikerziekte.

Wij zijn al meerdere keren bij de dierenarts (anicura) geweest met deze klachten. Eerst werd er gedacht dat hij misschien een tandonsteking had, hij had namelijk een gebroken hoektand aan de linkerkant. Tand laten verwijderen en bloedonderzoek, snottebel bleef komen.
Terug naar DA en we kregen een antibiotica kuur mee, deze kuur afgemaakt maar helaas geen verbetering.

Opnieuw contact gezocht met anicura, toen kwam de bult bij zijn keel in zicht, laten onderzoeken en uiteindelijk zou het gaan om een onstoken klier volgens de DA. Hierna kregen we weer een antibiotica kuur mee, kuur afgemaakt geen verandering helaas.
Anicura stelt ons voor om een CT scan te laten maken en de ontstoken klier te laten verwijderen. We kregen eerder al te horen dat een scan zo'n 800 euro kost en dan moeten we nog de verdoving en operatie erbij gaan rekenen.

Onze lieve kat heeft net voordat hij ziek werd afscheid moeten nemen van zijn ragdoll maatje, sindsdien lijkt hij ook niet zichzelf, mauwt heel hard in de gang alsof hij zn maat roept. Ook komt hij lichamelijk zwak over en slaapt hij meer dan eerst.

Nu moet ik dus gaan kiezen: Ga ik voor de scan en operatie van de klieren, met voor mijn gevoel geen garantie dat het beter zal gaan? Of moet ik afscheid gaan nemen ? Of moet ik hem laten met zn snottepork en nog aankijken wat er gebeurd? Heeft iemand misschien ervaring met deze klachten en/of eventueel advies voor mij?
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Re: Al 3 maanden een snottebel

Bericht door Asse-Poes »

Ik heb helaas geen flauw idee wat er met jouw kat aan de hand is, maar wat ik wel weet:
- katten kunnen serieus ziek (lichamelijk en/of psychisch) worden nadat hun maatje overleden is
- Anicura staat er bekend om dat ze vaak onnodige en peperdure onderzoeken voorstellen (waarmee ik niet zeg dat het bij jouw kat ook zo is!)

Als het mijn kat zou zijn, zou ik eerst een second opinion willen, voordat ik een beslissing zou nemen.
Een 14 jarige kat is ook niet stokoud.

Is hij nog steeds goed ingesteld mbt diabetes?
Is het geen niesziekte? (Ook gevaccineerde katten kunnen niesziekte krijgen)
Is jouw kater ook ziek? Koorts?
Komt hij ook buiten?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Mauw665
Kitten

Bericht door Mauw665 »

Nou zn suikerspiegel is goed, hij komt nooit buiten, het huis is altijd schoon. Koorts had hij niet de laatste keer. Misschien nu wel, hij voelt wel iets warmer aan lijkt het.

Niesziekte is niet benoemd bij de dierenarts in ieder geval, dus denk/weet het niet.

Sinds vandaag heeft hij ook een dik oog opeens, heel zielig.. We kijken van de week of we voor een second opinion lang kunnen bij een andere DA.

Afbeelding
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Allereerst wil ik je vragen of je een vaste, vrijgevestigde dierenarts hebt ( Niet aangesloten bij anicura).
Zo niet dan zou ik als je voor een 2nd opinion gaat, wat ik een heel goed idee vind van Marina daar wel naar zoeken dus niet iemand die daar ook voor werkt.

Ik heb zelf meerdere slechte ervaringen met anicura, Luna werd er alleen maar zieker door en de dure onderzoeks opties vlogen om onze oren.
Bij navraag ( 2nd opnion en onze eigen vaste dierenarts) bleek dat die opties geen enkele zin zouden hebben ( behalve dan voor de kassa van anicura)

Doordat nu dat oog ook aan het tranen is, vraag ik mij ook af of dit niet een virus is, daar kunnen de klieren ook van opzwellen.
Calici/herpes ( is niesziekte)
Indy van mij had ook een ontsteking in haar bek en bleef maar snotteren en traanoogjes houden, zij had het Gingivitis Stomatitis Complex en dat wordt veroorzaakt door calici.

Indy komt ook nooit buiten en is gevaccineerd.

Nu kan dat virus heel lang sluimeren, bij Indy ging het mis door een verhuizing ( stress situaties kunnen het verergeren)

Ik zeg niet dat dit bij jou kater het geval is maar ik deel slechts mijn ervaring en denk graag mee.

Voor dat je een beslissing neemt om je lieve kater in te laten slapen, hoop ik echt dat je voor een 2nd opnion gaat.

IK kan mij voorstellen dat je je zorgen maakt en niet goed weet wat je moet doen, sterkte in ieder geval.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Mauw665
Kitten

Bericht door Mauw665 »

Bedankt voor de reacties. Vandaag zijn we bij een andere dierenarts langsgeweest voor een 2nd opinion.

De dierenarts gaat niet uit van een virus in ieder geval, hij heeft de klachten puur aan de linkerkant van zn koppie. Wel vond hij het raar dat er bij anicura een operatie aan de ontstoken klier werd aangeraden want zo haal je de oorzaak nog niet weg, kost nogal wat en het is ook een risicovolle ingreep.

Voor nu gaan we weer een antibiotica kuur starten en krijgt de kat ook iets om de klachten te verminderen.

Ik ga trouwens ook niet meer naar anicura, ik had er al langer een slecht gevoel bij. Zullen vast een hoop mensen geholpen hebben maar ja geld lijkt helemaal voorop te staan.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Fijn dat je nu een da gevonden hebt, waarbij je wel een goed gevoel hebt!

Heeft deze da ook verteld wat hij denkt dat met jouw kater (naam?) aan de hand is?

Kwam er trouwens helemaal niets uit het bloedonderzoek bij Anicura?

Ik hoop dat je hier blijft updaten hoe het met de kater gaat. Zo leren we allemaal weer wat en veel mensen gebruiken dit forum ook als naslagwerk.

Voor nu: beterschap voor het mooie ventje!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik hoop dat de ab die er nu voorgeschreven is gaat helpen en dat je met deze dierenarts verder komt.
Belangrijkste is dat je kater zich snel beter gaat voelen en ja anicura is helaas vooral gefocust op geld,
Ik ben niet tegen onderzoek maar dan moet het wel zinvol zijn voor de kat en de risico's meenemen daarin is minstens zo belangrijk.
Fijn dat je bij deze DA wel een goed gevoel hebt en ik hoop ook dat je ons op de hoogte wilt houden.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

guusje is ook zo'n snotterkont. heb haar een tijdje puur sinus gegeven en nog iets (weet het even niet meer) om de snot wat op de lossen. zij had ook groene snot. dat werkte wel en kon met haar gewone medicatie tegen astma. staat in mijn album ergens geschreven wat het was maar was eigen gewoon een middel dat slijm oplost. ze niets momenteel weer heel veel dus morgen op controle bij de DA. gelukkig is het geen groene slijm.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Helaas is AniCura van een investeringsmaatschappij wat enorm jammer is want gericht op geld verdienen.......

Wel fijn dat je nu een andere praktijk hebt gevonden die beter lijkt. Ik hoop dat je nu tot een oplossing komt en hij zich snel beter gaat voelen. Best kans dat het nu zo tot uiting komt door het verlies van zijn maatje waardoor de weerstand is verminderd.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Salva complex lost de slijm op. Guusje krijgt het nu weer even voor een weekje erbij tot ze overstapt op de aerocat

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie