vraagje ivm schildklierprobleem en gebruik felimazole

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
ciliman
Huiskat
Huiskat

vraagje ivm schildklierprobleem en gebruik felimazole

Bericht door ciliman »

Hallo, ik vroeg me af of iemand zijn ervaring met me wil delen of me raad kan geven. Ik heb 2 katten met te hoge T4, allebei van vorig jaar. Eentje is heel tam en zit hier altijd binnen en gaat goed met pillen Felimazole. De ander, ons Daisy, die is hier als zwerfkat aangekomen, steriel laten maken, zit hier van 2017 maar tam worden, dat zit er niet meer in, ze miauwt als ik tegen haar praat en kwam tot nu toe altijd in de achterbouw slapen als ik haar 's avonds voor het donker werd, binnen riep maar dat lukt me de laatste week niet meer. In augustus was ze vermagerd en wat actiever dan anders hoewel ze altijd graag buiten zit, in bomen klimt en op muizen jaagt, ik kon haar met heel veel moeite in vangkooi krijgen want haar eetlust was toen al slecht, bij dierenarts onder narcose gebracht, bloed nagekeken, echo buik gedaan, diagnose: T4 te hoog. Toen ik haar mee thuis bracht, liet ik haar vrij in de bench omdat ik wou zien of ze at, als ze buiten gaat of tussen de andere poezen zit, heb ik hier geen controle over. Pilletjes felimazole werden opgestart maar het was al meteen duidelijk dat dit geen groot succes ging worden, enfin, na 10 dagen bench at ze iets beter en werd ze terug vrij gelaten. De voorbije maanden schakelde ik over nr de vloeibare versie om in kattenmelk te doen, aanvankelijk dronk ze dat mooi op doch laatste tijd bleef het ook meer en meer staan, over 2 weken terug merkte ik dat ze echt zo goed als niks meer at, ze verstopte zich in de achterbouw en wou niet buiten, heel ongewoon voor haar, ze gromde ook als ik te dichtbij kwam, doet ze normaal niet. Ze wou ook niet meer in haar verwarmde iglo slapen, ik zag dat ze een spoelworm had uitgebraakt, eten kreeg ik haar niet binnen dus ook geen medicatie meer, hoewel ze tevoren ook al de meeste dagen maar 1/dag de felimazole binnen kreeg, dan was ik al tevreden,
Ik kon ze ook niet ontwormen want ze wou totaal niets eten, ze zat in de achterbouw en ik besloot om haar te proberen vangen om toch met haar nr dierenarts te kunnen gaan. Anderhalf uur moest ik haar opjagen en in hoekjes drijven om haar dan zo in een vangkooi te kunnen drijven, mijn hart brak maar het was voor haar eigen goed. Uiteindelijk 's avonds in wacht beland zodat ze toch bloed konden prikken en konden ontwormen met een pipet. Volgens de dierenarts zou ze zich misselijk kunnen voelen door die wormbesmetting en daardoor niet willen weten, ze smeerden ook eetlustopwekker in haar oorschelp. Dag nadien wou ze nog niet eten maar dag daarna wel, ze at goed, ik kreeg haar zelfs pilletjes felimazole binnen gedurende een dag of 4 daarna ging het weer bergaf. Bloedonderzoek was normaal maar de T4 werd niet nagekeken omdat ze op dat moment al bijna een week geen medicatie meer kreeg en het een vertekend beeld zou geven. Echo vd buik ook normaal. Ik begin te vermoeden dat ze de laatste tijd verlies van eetlust heeft na inname vd felimazole, weet niet goed wat te denken. Ze heeft dadelijk door als in eten/melk medicatie zit en laat het gewoon staan. Doordat de eetlust momenteel pover is, is dit zeker het geval. Ik kon haar wel een wormpil binnen krijgen gisteren omdat ze na 2 weken opnieuw ontwormd moest worden. Maar verstop ik felimazole in natvoer, laat ze het liggen. De dierenarts zei dat de voorbije maanden de felimazole toch iets had gedaan ook al neemt ze het onregelmatig in want ze was 500 gr bijgekomen. Nu gaat het al 3 weken slecht naar inname medicatie toe dus heb ik hill's y/d besteld, natvoer wil ze niet, de korrels eet ze met lange tanden op, ik vrees dat dit het enige alternatief nog is om die T4 te doen dalen want ik vermoed toch dat die sowieso te hoog zal zijn afgaand op haar gedrag: niet meer binnen willen komen om te slapen, heel actief blijven, ze oogt wel gezond, blinkend pelsje, ze krabt haar nagels op boomstronken buiten, schiet vaak als een jong katje rond, ik vroeg me af of ze haar eerder niet zou terug trekken en echt mager worden bij heel hoge T4 waardes. Komt de povere eetlust nu echt door de felimazole of gewoon dr te hoge T4 ? Weet echt niet meer wat te denken. Ik probeerde al Tyrasol als alternatief omdat dat niet zo fel ruikt doch ook dat wil ze niet binnen nemen, had het straks over wat tonijn gedaan, ze proeft en laat het liggen. Met Apelka heb ik ook geen goede ervaring in het verleden: Bono, had wel nierfalen toen zijn T4 te hoog was, die at al heel slecht en werd door inname Apelka nog slechter dus komt toch blijkbaar veel voor dat dieren er slecht door eten, wat ik wel raar vind, is dat ze de afgelopen maanden toch beter at en nu ineens niet meer. Kan mij iemand raad geven hieromtrent ? dank u wel bij voorbaat.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Re: vraagje ivm schildklierprobleem en gebruik felimazole

Bericht door Asse-Poes »

Slecht of minder eten kan inderdaad door de Felimazole komen.

Hoe hoog is de T4 en hoeveel mg Felimazole geef je de kat?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Furball
Kitten

Bericht door Furball »

Het blijft lastig. Het verschil zo per katje, dat ik je mijn ervaring wil delen. In de hoop dat je er wat uit kan pikken.

In principe hebben ze zonder behandeling honger als een paard en vallen ze toch af.
De te snel werkende schildklier jaagt alles aan.
Wat vaak ook hun gedrag kan veranderen.

Die van mij bleek niet tegen de medicatie (in welke vorm dan ook) te kunnen. Ze verdroeg het niet en werd zieker en zieker. De behandeling is daarom gestaakt, ze zou er aan onder door gaan. Special voer lustte ze niet.
Niet behandelen was ook geen optie, want haar waarden stegen enorm en dat zou haar fataal worden.

Eerst is ze geopereerd (een deel van de schildklier werd verwijderd). Hier heb ik achteraf gezien enorm veel spijt van. Omdat later bleek dat ze ook ectopisch schildklierweefsel had (Dit is weefsel wat binnen in de borstholte zit en dat valt niet weg te halen.) De toenmalige da had me dat niet vertelt, ondanks dat het dus heel vaak voorkomt.
De gevolgen van deze operatie (narcose) werden haar ook bijna fataal, omdat ze zeer slecht was door die medicatie.

Uiteindelijk ben ik gegaan voor een behandeling met radioactief jodium.
Dat is ook niet niks. De medische behandeling aan zich, is het probleem niet. Ook niet voor het katje.
De dag van opname krijgen ze een scan en gelijk een 1-malige injectie. Een paar dagen later volgt nog een bloedonderzoek en een bloeddruk meting. Dus qua "ingrepen" valt het enorm mee.
Maar het is stressvol, dat verschilt natuurlijk per katje. (maar die van mij heeft een traumaverleden en is dus zeker vol van stress). Ze worden opgenomen en moeten daar een aantal dagen blijven.
Weken daarna moet je thuis nog allerlei voorzorgsmaatregelen nemen en afstand houden.
Dit vanwege de straling die ze nog afgeven. Dat is intensief, daar kan ik niet omheen draaien.
Plus er zit een aardig kostenplaatje aan zo'n behandeling.

Maaarrrrr Het is me (en achteraf gezien ook haar) driedubbelendwars waard geweest.
Schildklier in orde. En de stress die deze behandeling met zich meebracht ebde langzaam aan weg.

Ik hoop dat er wat informatie bij staat waar je wat aan hebt. Misschien roept het vragen op.
Stel ze gerust.
Heel veel sterkte
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik heb moeite je tekst te lezen want het is 1 groot vlak tekst en dat zie ik dan dubbel, dus sorry als ik vragen stel waar het antwoord al van in je verhaal staan..

Slecht of minder eten kan in uitzonderlijke gevallen ook door de schildklier komen, maar ook door de medicijnen.
Is de t4 inmiddels wel gezakt? en niet veel te ver gezakt?

Als je hills Y/D geeft dan mag je er echt niks anders bij geven dus ook geen snoepje of ander soort voer anders werkt het niet.

Er bestaat ook nog carbimazol, daar reageren sommige katten wel goed op.

Er bestaat ook nog oorzalf.

RAJ behandeling is uiteindelijk de beste optie.

Bij nierfalen is een RAJ behandeling echt alleen een optie als er geen andere mogelijkheden meer zijn.
Wij zijn er met Lizzy toen wel voor gegaan omdat ze pas 7 jaar was en heel ziek werd van de medicijnen en die heeft nu een veel te langzaam/niet werkende schildklier en voor de nieren wil je dat niet.

Nu kun je dat wel behandelen met medicijnen maar dat is best ingewikkeld, zeker omdat veel dierenartsen niet goed weten hoe dat bij katten allemaal zit omdat het zeldzaam is.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
ciliman
Huiskat
Huiskat

Bericht door ciliman »

Sorry voor het laattijdig antwoord. De T4 werd maar 1 keer gemeten en ik heb een week terug per mail gevraagd om die resultaten maar niet doorgestuurd gekregen dr de dierenarts. De poes zomaar even in een kooi lokken, stoppen is niet aan de orde, het is echt een niet-handelbare poes, even snel over rugje aaien en dan hebben we het gehad dus oorzalf smeren kan ook niet, heb al gemaild nr Merelbeke, daar doen ze die behandeling niet met een poes die niet handelbaar is, te gecompliceerd om telkens met vangkooi te moeten werken en beginnen plat spuiten. Ondertussen krijg ik haar dan toch de Thyrasol binnen, 2 keer per dag onder tonijn almo nature, het is bij haar echt afgaan op hetgeen ik zie: blijft ze op gewicht, is ze actief, blinkt haar vacht, gisteren is ze voor de eerste keer ook terug binnen komen slapen. Ze eet weer beter dus hopelijk komt alles weer goed, toch bedankt voor jullie reacties.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Nee klopt dat RAJ behandeling niet handig is bij een poes die niet handelbaar is.
En dat geldt ook voor bloedprikken.
Ik had daar de eerste keer over heen gelezen, sorry daarvoor.
IK hoop dan dat ze het op deze manier toch goed blijft doen.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie