Dekking tussen eigen poes en eigen kater

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Kattenvrouwtje29
Kitten

Dekking tussen eigen poes en eigen kater

Bericht door Kattenvrouwtje29 »

Hi! Ik heb een poes van 2,5 jaar en een katertje van 5 maanden. Ik zou dolgraag één keer in mijn leven mee maken dat er een nestje komt. Het liefst zo snel mogelijk, zodat ik mijn katertje en poes daarna beide kan laten helpen. Er is iemand in mijn omgeving die me steeds waarschuwt en zegt dat als ik te lang wacht met de castratie van het mannetje, dat hij dan kan gaan sproeien en dat hij daar nooit meer mee zal ophouden, ook niet na castratie. Heeft een van jullie hier ervaringen mee? En hebben jullie tips om de dekking te laten plaatsvinden? Als je naar een dekkater gaat is dit heel afgebakend natuurlijk, maar is het bij een eigen poes en kater het beste om het gewoon op zijn beloop te laten? Te wachten tot het vanzelf gebeurt? Of kun je ook dingen doen om het aan te moedigen zeg maar. Misschien een gekke vraag haha, maar ben zo bang dat hij inderdaad gaat sproeien dus wil het zo snel mogelijk voor elkaar krijgen. Tegelijkertijd snap ik ook dat je de natuur niet kunt dwingen. :-P Ik merk inmiddels ook dat het katertje heel graag naar buiten wil, maar dat houd ik nu natuurlijk tegen aangezien hij nog niet gecastreerd is. Nou ja, alle tips zijn welkom en superfijn als je met me mee zou willen denken! :smile:
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Dekking tussen eigen poes en eigen kater

Bericht door castratenkoor »

Je hebt geen enkele garantie of poes of kater wel of niet gaan sproeien. Ja ook krolse poezen kunnen flinke geurvlaggen in huis deponeren.

Laat je de katten van te voren wel uitgebreid testen op ziektes en afwijkingen?
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Kattenvrouwtje29
Kitten

Bedankt voor je reactie. Ik zal de katten beide laten testen! Heb jij ervaring met een eigen nestje?
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

weet je ook al waar je met de kittens naar toe gaat? heb je al een huisje voor ze? ik hoop niet marktplaats?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Kattenvrouwtje29
Kitten

Zeker niet marktplaats, ik heb in mijn familie en vriendenkring mensen die graag een kitten willen. Maar, kan ik ook inhoudelijk reactie krijgen op mijn bericht?
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

hier zijn niet zoveel mensen met nestjes enz.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Miloe
Poema
Poema

Bericht door Miloe »

Wil je een jonge kat van 5 maanden op een volwassen poes laten?

Ik heb in mijn leven 3 nestjes meegemaakt. De eerste 2 waren van een buitenkater die wel es kwam buurten. Het laatste nestje in 2012 was van mijn kat Paloenkie en kater Dabseltje. Dabseltje sproeide inderdaad, maar na zijn castratie hield hij daar volledig mee op.

Zodra het poesje krols wordt, dan is het katertje ook wel geïnteresseerd is mijn ervaring.
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Ja, je loopt het risico dat het katertje een sproeikater wordt als je hem niet op tijd (!) castreert/steriliseert.

Het is niet voor niets dat een fokker de dekkaters huisvest in een apart verwarmd buitenverblijf en NIET in huis.
Een sproeikater in huis is echt een ramp. Reken in ieder geval op stinkende gordijnen, muren, deuren en meubels. Echt, dat wil je niet!

Als je perse een nestje wilt, laat de poes dan door een andere geteste kater dekken. En niet door jouw katertje.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Zodra de poes krols is en je katertje vruchtbaar dan is de kans groot dat je een dekking krijgt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Je zult tijdens de bevalling en zeker de eerste maand de kater bij mama-poes weg moeten houden. Heb je er al aan gedacht waar je de kater dan laat? Dekkaters kunnen kittens vermoorden. En mama-poes zal hem er echt niet bij in de buurt willen hebben. Zij heeft dan ook recht op volledige rust om haar kittens groot te brengen.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie