Mini heeft Hyperthyreoïdie

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Bibi-070
Huiskat
Huiskat

Mini heeft Hyperthyreoïdie

Bericht door Bibi-070 »

Hoi allemaal,

Sindskort weet ik dat mijn bijna 15 jaar oude kater Mini hogere T4 waarden heeft.
Het afgelopen jaar zat hij regelmatig in de "grijze zone" van de T4 (30-60).
Eigenlijk kwamen we hier per toeval achter, omdat hij nogal een hoge bloeddruk heeft die onvoldoende zakte met Amodip 1 tablet per dag. Het vermoeden was toen dat dit misschien ook te maken kon hebben met zijn schildklier. Zijn bloeddruk is overigens goed gezakt met 1,5 tablet Amodip.
Vorige week zat zijn T4 op 60, dus was het advies van de dierenarts: Felimazole. 2 keer per dag 1,25 mg.

Nou heb ik behoorlijk wat ervaring met een schildklierkat. Mijn kater Harry had hier last van een aantal jaar geleden. Hij bleek allergisch te zijn voor alle soorten medicatie, inclusief de oorzalf en Carbimazol tabletten. Dus was de enige optie, radioactief jodium.
Dit heeft hij 2020 ook gehad en is helemaal opgeknapt.
Ik ben nogal getraumatiseerd door het hele gedoe met Harry en zijn reactie op de medicatie, dat ik nu best wel bang ben om weer het hele circus opnieuw mee maken.
Eet stakingen, overgeven en daar niet mee stoppen, extreme jeuk met grote wonden tot gevolg, tot aan opname aan toe.
Uiteraard weet ik dat de ene kat de andere niet is en dat het niks zegt over hoe Mini op de medicatie reageert. Maar ik ben wel bang.

Zijn T4 is nog niet extreem hoog, daarom vraag ik me af of 1,25 2 keer per dag niet teveel is.
Wat is jullie idee hierover?
Ook lees ik dat je de medicijnen niet mag delen/verpulveren. Maar dat dit te maken heeft dat het voor ons mensen kan betekenen dat wij via onze huid dit medicijn dan binnen krijgen. Klopt dit?

Ik zou ook voor Mini heel graag radioactief jodium willen, maar hij is een nierfaal kat. Wat betekent dat dit geen optie is. Zijn creatinine is wel mooi gezakt, maar dit komt uiteraard door zijn verhoogde T4. Hij is al jaren bekend met hogere nierwaarden en ook zijn soortgelijk gewicht (1018) is te laag. Wat echt wel bewijst dat het een nierfaler is.

Ik wil echt niet dat hij teveel medicatie binnenkrijgt, daarom dat ik toch ook even hier informatie wil inwinnen.

Nog even ter info: zijn schildklier is niet te palperen, er is dus nog geen sprake van een voelbaar vergrote schildklier. Ook heeft hij nog geen symptomen van Hyperthyreoïdie. Dus niet veel te veel eten, afvallen, onrust of koele plekjes opzoeken.

Alvast bedankt!

Bianca
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
Synemios
Tijger
Tijger

Re: Mini heeft Hyperthyreoïdie

Bericht door Synemios »

t4 op 60 is ook wel een waarde waar je van zegt, moet je behandelen of niet zeker ook gezien de symptomen die er niet zijn.

IK zou als Mini wel goed reageert op de medicatie, niet voor RAJ kiezen.
Wij hadden toen met Lizzy geen keuze maar met medicatie kun je die nier waarde veel beter regelen.

Ik heb meerdere katten gehad die het daar goed op deden, zonder bijwerkingen, helaas kom je daar alleen achter door het te proberen.

2x 1,25 is geen hoge dosering, ze starten vaak hoger.

Je mag de pillen wel delen/verpulveren, de werking wordt daar niet minder van, maar wel heel goed je handen wassen daarna.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Bibi-070
Huiskat
Huiskat

Bericht door Bibi-070 »

Dankjewel voor je reactie!

Ik weet dat het geen hoge dosering is, maar omdat z'n waarde nog niet zo hoog is ben gewoon uitermate voorzichtig.

Of ik wel moet starten met de medicatie is volgens de dierenarts wel noodzakelijk.
Hij zegt dat als ik dat niet doe, hij dan nieuwe (goedaardige) tumoren krijgt en dat je dit dan kan voorkomen door met medicatie te starten.
Ik nam aan dat hij bedoeld dat er dan meer groei is van het schildklierweefsel. Geen idee of dit klopt, maar dat wil ik uiteraard niet.

Radioactief jodium is inderdaad voor nu niet iets waar ik überhaupt over na denk. Zeker niet met de waarde die hij heeft en asymptomatisch is.

Ik ga morgen starten met de Felimazole.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

60 zit nog steeds in de grijze zone in dit geval, ook omdat er geen klachten zijn.

Daarbij schommelt die t4 waarde gedurende de dag, dat kan zowel omhoog als omlaag zijn.
Als je een kat niet behandeld met schildklierproblemen dan kan het zijn dat het verergerd.
Gezien de problemen met de bloeddruk, begrijp ik het advies wel.

Ik hoop dat Mini goed reageert op de felimazole.
Heel veel lager kun je niet geven, sowieso moet het 2x per dag.
Hou haar goed in de gaten en bij eetstaking of andere problemen meteen aan de bel trekken.
Groetjes, Denise
Bibi-070
Huiskat
Huiskat

Bericht door Bibi-070 »

Dank je voor je advies. Je had me toentertijd ook goed geholpen met Harry, heb ik toen ook veel aan gehad😊.

Ik hoop ook dat hij goed reageert op de Felimazole. En ik begrijp ook zeker dat de dierenarts het wilt behandelen. Vroeg me eigenlijk vooral af of de dosis niet toch te hoog was, maar gelukkig niet.

Hopelijk kan ik binnenkort een goede update geven 😊
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik hoop ook dat het positief uitpakt, mijn duimen draaien.

Ik begrijp je angst heel goed, ik weet zelf dat het vaak gewoon goed gaat met felimazole/thiafeline maar ik zou nu ook huiverig zijn na alle toestanden toen met Lizzy.
Groetjes, Denise
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Effe reactie vanuit mijn standpunt als verpleegkundige. Let op met zo’n medicatie. Niet met je handen aan zitten. Wassen heeft niet echt effect want het is al in je huid gekomen. Dat hormonale spul, maar ook andere medicatie soorten kan echt wel effect hebben op het eigen gestel. Daar moet je niet met je handen aanzitten, gebruik handschoenen. Dat geldt voor iedereen. Ook als je het voor mensen gebruikt. Als je het zelf slikt is dat niet erg, dan moet je het binnen krijgen maar anders heeft het echt effect. En dat is ongezond voor je lijf. Pillen bewerken, handschoenen aan.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

In mijn optiek heeft dat echt wel tijd nodig om in te trekken. Ik kan niet werken met handschoenen met neuropathie. Ik heb 2,5 jaar Rik* zijn pil verpulverd en door zijn eten gedaan.
Als je de pil klein maakt en gelijk je vingertoppen goed afspoelt, is de kans lijkt mij klein dat er wat doordringt.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

IK ben erg benieuwd hoe het gaat met Mini.

Op mijn werk gebruikte ik altijd handschoenen maar dan kom je met heel veel soorten medicijnen in aanraking en het is wel zo hygiënisch.
Thuis doe ik dat niet voor dat enkele pilletje en wij zijn gewend heel schoon te werken ook ivm de allergieën van Luna en Lizzy.
Ik weet dat het niet zo snel werkt met de thiafeline/felimazole, maar een waarschuwing kan nooit kwaad.

Er bestaan ook pillen doosjes met een verpulveraar.

Met de oorzalf zou ik wel handschoenen gebruiken.
Groetjes, Denise
Plaats reactie